Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
bruintje123 schreef:Het is ook een feit dat een mens een omnivoor is.
Waarom zou er vervangend voedsel gegeten moeten worden als er niets vervangen hoeft te worden.
Dat spreekt elkaar dus al direct tegen.
Nogmaals ik heb geen moeite met mensen die het niet eten, wel met mensen die zeggen dat een mens het niet nodig heeft.
http://www.gezondheidenco.nl/95801/waar ... -het-goed/
Wederom het laatste wat ik hier over zeg.
Jildau schreef:Ze geven niet echt om dieren, ze doen zeikerig over kleine dingen en het echte dierenleed wordt voor het gemak vergeten. Is vast te complex?
Nu ook weer dat roepen dat een sportpaard gemiddeld maar 8 jaar oud wordt. Waar is een bron? Cijfers?
Magrathea schreef:Met het verkeerde been uit bed gestapt misschien?
Wat is volgens jou het echte dierenleed waaraan voorbij wordt gegaan?
Zag gisteren toevallig dat ze een verbod willen op het houden van dieren voor mensen die veroordeeld zijn voor dierenmishandeling. Is inderdaad echt iets wat een partij zou doen die stiekem dieren haat
Magrathea schreef:Jildau schreef:Ze geven niet echt om dieren, ze doen zeikerig over kleine dingen en het echte dierenleed wordt voor het gemak vergeten. Is vast te complex?
Nu ook weer dat roepen dat een sportpaard gemiddeld maar 8 jaar oud wordt. Waar is een bron? Cijfers?
Met het verkeerde been uit bed gestapt misschien?
Wat is volgens jou het echte dierenleed waaraan voorbij wordt gegaan?
Zag gisteren toevallig dat ze een verbod willen op het houden van dieren voor mensen die veroordeeld zijn voor dierenmishandeling. Is inderdaad echt iets wat een partij zou doen die stiekem dieren haat
Jildau schreef:Ze houden misschien wel van dieren maar doen uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. Pakken nu de veehouderij hard aan terwijl dat wel één van de laatste dingen is waar ze zich nu druk om moeten maken, vind ik.
Wat ik dierenmishandeling vind? De punten die Tiepfoudt noemt. Dieren laten uithongeren in de Oostvaardersplassen, de show-dolfijnen in het Dolfinarium, een cavia alleen in een plastic bakje. Een bulldog die de hele dag zo schattig snurkt, oftewel bijna stikt omdat ie geen adem krijgt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Koeien die alle ruimte hebben, de verte in kunnen kijken door de steeds meer open stallen, met soortgenoten staan, hun ruwvoer krijgen en met een beetje geluk nog een ronddraaiende borstel en zachte ligplaatsen vind ik totaal geen prioriteit.
Jildau schreef:Ze houden misschien wel van dieren maar doen uitspraken die nergens op gebaseerd zijn. Pakken nu de veehouderij hard aan terwijl dat wel één van de laatste dingen is waar ze zich nu druk om moeten maken, vind ik.
Wat ik dierenmishandeling vind? De punten die Tiepfoudt noemt. Dieren laten uithongeren in de Oostvaardersplassen, de show-dolfijnen in het Dolfinarium, een cavia alleen in een plastic bakje. Een bulldog die de hele dag zo schattig snurkt, oftewel bijna stikt omdat ie geen adem krijgt en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Koeien die alle ruimte hebben, de verte in kunnen kijken door de steeds meer open stallen, met soortgenoten staan, hun ruwvoer krijgen en met een beetje geluk nog een ronddraaiende borstel en zachte ligplaatsen vind ik totaal geen prioriteit.
Kinke schreef:Dat komt gewoon omdat het een gemakkelijke groep is om aan te vallen. Bijna niemand heeft nog een boer in de familie of vriendenkring. Burgers aanvallen op het houden van dieren kost ze heel veel donaties.
PlantsTho schreef:Je beseft dat dat echt een miniem percentage is dat zo goed leeft? En dat ook zij aan hun einde komen puur om onze smaakpapillen te plezieren?
Dat we omnivoor zijn is juist het argument om geen dieren te eten. Juist omdat we geen herbivoor of carnivoor zijn hebben we dieren niet nodig om gezond te leven. Ook het evolutie-argument slaat nergens op. Ik zal niet ontkennen dat vlees eten heeft bijgedragen aan onze ontwikkeling. We zijn nu echter zo ver dat we weten welke vitaminen en mineralen we nodig hebben zonder dat we daarvoor dieren hoeven te doden. Geweldig toch?
Tiepfoudt schreef:Ik denk dat Jildau doelt op de complexiteit van het begrip dierenmishandeling. Want wat is dierenmishandeling nou eigenlijk? Dat is voor iedereen anders. Ik vind een hond die drie keer per dag "uitgelaten" wordt, zielig. Ik vind een snurkende mopshond zielig. Ik vind een goudvis in een aquarium van 30L zielig. Ik vind een obesitat-kat in de vensterbank zielig.
En ja, dat dit zo massaal voorkomt, maar zo makkelijk door de vingers word gezien omdat het nergens geregistreerd staat, frustreert mij. De nadruk van WD/PvdD ligt overduidelijk op de veehouderij, want deze sector is wel iets makkelijker aan te vallen omdat álles in cijfertjes vastgelegd word. Om over de juistheid van de cijfers waar ze regelmatig mee aan komen zetten nog maar te zwijgen. Waar las ik laatst dat, ik geloof WD, beweerde dat de helft van de melkkoeien binnen een jaar een uierontsteking heeft? Zulke uitspraken vind ik echt kotsmisselijk, omdat ze niet waar zijn.
Kinke schreef:Even crue gezegd…wat is dan zieliger? Als eenzaam konijn 10 jaar in een hokje zitten of als kip ehhh…6 weken? in een stal?
Bonna schreef:Zelfs als door verhoging wel de vleesconsumptie omlaag gaat(waar ik voor zou zijn) zullen boeren daar wel voor gecompenseerd moeten worden. Bijvoorbeeld zodat ze minder vlees hoeven te produceren tegen dezelfde inkomsten. Alleen dan kan het welzijn van de dieren omhoog. Ik ben echter bang dat boeren helemaal niet gecompenseerd worden, zodat zij de lasten mogen dragen en de extra inkomsten op een grote hoop gaan. Dan is het alleen maar symboolpolitiek.
Tiepfoudt schreef:Ik vind het altijd zo bijzonder hoe mensen zo zeker lijken te zijn wat nu het gezondste dieet is, wel of geen vlees. Ieder wetenschappelijk onderzoek naar dit onderwerp wordt weer net zo hard onderuit gehaald door een ander wetenschappelijk onderzoek.
Dus tenzij er hier nóg slimmere mensen aanwezig zijn dan de professoren en onderzoekers die de gezondheidseffecten van wel/weinig/geen vlees eten beter kunnen onderbouwen dan wij hier op bokt, denk ik dat het een nutteloze discussie is.
Iedereen heeft hier zo zijn/haar eigen mening over. Ik geloof in evolutie en ik vind ons spijsverteringssysteem (incl. gebit) nou niet bepaald op dat van een herbivoor lijken, maar ook niet op dat van een carnivoor. Dus in mijn afweging of ik wel of geen vlees moet eten volg ik mijn gevoel dat het erop lijkt dat ons lichaam zich heeft aangepast op plantaardig én dierlijk voedsel.