Kleding'eis' bruiloft

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:00

Goof schreef:
Duhelo; zij zou nooit een broek aantrekken als ik dat zou vragen.

Precies dit zou voor mij genoeg zijn.

Waarom zou jij je aan moeten passen, terwijl zij dat andersom niet zou doen.

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 09:07

Waarom? Dat lijkt me vrij duidelijk, toch? Omdat er bij haar een geloofsovertuiging meespeelt en bij jou niet. Dus jij geen reden hebt haar te vragen een broek aan te trekken.
(En zij ook een (voor haar) zeer sterke reden heeft om een rok te willen dragen ipv een broek).

Ik ben zelf atheïst maar kan me wel voorstellen dat het echt anders is. Geloof is groot en diepgeworteld voor veel mensen. Echter kan Goof natuurlijk ook een heel sterke reden hebben om geen rok aan te willen trekken. Ik zou me daar zelf denk ik wel overheen kunnen zetten, zeker als je de rok al hebt EN jezelf hebt uitgenodigd. Desnoods als je er niet mee over straat wilt gewoon de outfit aan doen die je wilt en daar thuis dan de rok eroverheen doen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 10:22

minikatje schreef:
Voor mensen die de identiteit in de kleding hebben kan het een opgave zijn.

Persoonlijk zou ik broek en blouse aantrekken, daar die rok aantrekken die ze voor me heeft, smakelijk lachen om de maffe combi en m'n schouders ophalen.

Maar zou dat mogen dan een broek aanhouden?
Daar gaan sommige hier van uit. Maar ik denk dat dat ook niet de bedoeling is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 11:58

Zoals ik het zie is de gelovige collega vrij duidelijk: als TS geen rok wil dragen dan is het einde 'vriendschap'. Daar kan je van alles van vinden maar zij gaat daarin niet veranderen.

Ik zou er klaar mee zijn als iemand alleen op haar eigen voorwaarden contact met me zou willen. Voor een bruiloft, prima, dan mag de bruid best wat eisen stellen, maar nu is het een principekwestie geworden van beide kanten. Dat gaat nergens meer heen tenzij TS buigt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:19

NikkiDeKerf schreef:
Waarom? Dat lijkt me vrij duidelijk, toch? Omdat er bij haar een geloofsovertuiging meespeelt en bij jou niet. Dus jij geen reden hebt haar te vragen een broek aan te trekken.
(En zij ook een (voor haar) zeer sterke reden heeft om een rok te willen dragen ipv een broek).

Ik ben zelf atheïst maar kan me wel voorstellen dat het echt anders is. Geloof is groot en diepgeworteld voor veel mensen. Echter kan Goof natuurlijk ook een heel sterke reden hebben om geen rok aan te willen trekken. Ik zou me daar zelf denk ik wel overheen kunnen zetten, zeker als je de rok al hebt EN jezelf hebt uitgenodigd. Desnoods als je er niet mee over straat wilt gewoon de outfit aan doen die je wilt en daar thuis dan de rok eroverheen doen.

Waarom zou geloof sterker mogen doorwegen?
Is TS haar reden minder belangrijk omdat ie niet uit 1000'en jaren geleden beroerd geschreven boekje komt?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:33

Ook ik heb eerder gereageerd. Leuk dat je het topic met een nieuwe vraag omhoog schopt!

Voor de bruiloft zou ik mijn kleding hebben aangepast, maar hier krijg ik echt de kriebels van.
Overigens draag ik regelmatig (en graag) een rokje of jurkje, maar dit vind ik te extreem. Ik zou bijvoorbeeld ook geen hoofddoek of burka aantrekken als ik iemand thuis ga bezoeken.

Ik zou uit principe niet gaan, hoe onaardig het ook klinkt, maar ik kan gewoon heel slecht tegen dit soort verplichtingen vanuit een geloof. Voor een bruiloft zou ik me er overheen kunnen zetten (ik zou ook best een hoofddoek dragen als dat bij een bruiloft in een moskee zou moeten), maar dit echt niet.
Je gaat langs zoals je bent (binnen redelijke kaders; geen modderschoenen, niet roken, geen stinkende kleding etc) of niet. Dat zij zelf geen broeken draagt moet zij weten, maar ik zou lekker een keer in een café afspreken (mits ze daar wel heen mag).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:35

Waves schreef:
Zoals ik het zie is de gelovige collega vrij duidelijk: als TS geen rok wil dragen dan is het einde 'vriendschap'. Daar kan je van alles van vinden maar zij gaat daarin niet veranderen.

Ik zou er klaar mee zijn als iemand alleen op haar eigen voorwaarden contact met me zou willen. Voor een bruiloft, prima, dan mag de bruid best wat eisen stellen, maar nu is het een principekwestie geworden van beide kanten. Dat gaat nergens meer heen tenzij TS buigt.

Dat idee heb ik ook een beetje. Dit is niet meer 'voor één dagje' aanpassen, immers is die éne dag al geweest (bruiloft) en is het nu zo dat TS niet meer op visite mag in een broek. Dan kan je er de donder op zeggen dat de excollega de volgende keer ook niet bij TS op bezoek wil als TS geen rok aan doet... Dat zou me niets verbazen in ieder geval. Vraag me ook af wat er dan is gebeurd met 'God houdt van ons allemaal'. Behalve als je een broek aan hebt blijkbaar. :+

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:38

Anoniem schreef:
Waves schreef:

Dat idee heb ik ook een beetje. Dit is niet meer 'voor één dagje' aanpassen, immers is die éne dag al geweest (bruiloft) en is het nu zo dat TS niet meer op visite mag in een broek. Dan kan je er de donder op zeggen dat de excollega de volgende keer ook niet bij TS op bezoek wil als TS geen rok aan doet... Dat zou me niets verbazen in ieder geval. Vraag me ook af wat er dan is gebeurd met 'God houdt van ons allemaal'. Behalve als je een broek aan hebt blijkbaar. :+

Als god zo'n hekel heeft aan broeken had ie ze niet zo praktisch moeten maken :')

Maar ja ik ga hier in mee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:40

DarkCupid schreef:
Als god zo'n hekel heeft aan broeken had ie ze niet zo praktisch moeten maken :')

Maar ja ik ga hier in mee.

Hij heeft geen hekel aan broeken maar aan vrouwen gezien mannen wel een comfortabele broek mogen dragen. :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:40

Adam en eva liepen naakt op een vijgenblaadje na.
Toen werd er ook niet moeilijk gedaan over vrouwen en mannenkleding :)
Dat is ook pas daarna bedacht.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 12:41

NikkiDeKerf waarom zou geloof hoger staan dan geen geloof? Wij zijn allemaal gelijk. Elk huis is iemands heiligdom. Van een gelovige niet meer dan van een heidene of anders gelovige.

Dat er gevraagd word om het lijf tot enkels, polsen en nek te bedekken vind ik voor een streng gelovig huishouden niet heel vreemd. Kan mij voorstellen dat ze zich niet op hun gemak voelen als er iemand in mini rokje en bikini topje op bezoek komt. Maar het niet accepteren als iemand dit tegemoet wil komen door een broek ipv een rok te dragen. :n Dat getuigd mij van geen respect naar de visite toe.
De eis om schoenen uit te trekken (hygiëne) en/of niet binnen te roken (gezondheid) vind ik niet meer dan normaal.

Ik heb jehova getuigen thuis gehad voor lessen, kwam een keer een man mee die voordrager was van hun gemeenschap. Meneer ging onderuit gezakt met benen wijd zitten (zodat er duidelijk zicht was op zijn "bobbel") en de dames die moesten hem zijn thee inschenken en aangeven. Ik ben lichtelijk uit mijn lef gesprongen. Heb meneer er op gewezen dat men in mijn huis als gast recht op zit met de benen bij elkaar en zelf hun theekopje pakt en van honing voorziet. En niet op de asociale manier zoals meneer zich installeerde. Meneer stapte kwaad de deur uit en is in de auto gaan wachten, maar wel na mededeling dat de dames hem moesten volgen uit dit heidense huis. Ik heb de dames vriendelijk bedankt voor hun lessen, maar dat deze les met hoe mannen in een vreemde hun huis zich opstellen en vinden dat vrouwen hun moeten bedienen zeer respectloos is en voor mij reden is om niet meer verder te gaan. De dames hadden het schaamrood op de kaken en verontschuldigden zich, wat mij nog bozer maakte omdat niet zij, maar meneer zich moest verontschuldigen.

Tiggs een hoofddoek of burka word binnen hun eigen huis niet gedragen. Ook visite niet. ;)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:02

Overigens roept juist de reden, namelijk 'het geloof', bij mij wel afkeer op. Ik vind het prima als iemand iets gelooft en, afhankelijk van de manier waarop er geloofd wordt, dit heel fijn voor die persoon zelf. Maar ik kan er niet tegen als iets me voor mijn gevoel wordt opgedrongen. Nu zie ik kraamvisite ook meer als een 'gunst' naar de ouders, dan voor mezelf - misschien speelt dat mee.

Zouden jullie ook een vergiet op je hoofd zetten als je bij aanhangers van de Kerk van het Vliegende Spaghettimonster langsgaat en zij dat graag willen?

@Aikon: dat laatste is waar inderdaad! Niet aan gedacht, maar het gaat me om het principe. Zie hierboven het vergiet.

anjali

Re: Kleding'eis' bruiloft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:23

Vinden jullie nu ook niet dat er wel belangrijkere wereldproblemen zijn dan het dragen van een broek of rok?In veel landen trouwens dragen mannen ook rokken.Je zou bijv. een joggingbroek kunnen dragen met een leuke Schotse rok eroverheen.Het is toch wel een modieuze uitdaging om hier iets van te maken!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:25

Maar wie zegt dat een broek eronder mag?
Dat heb ik eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gehad. Daar word maar vanuit gegaan, maar ik zou juist denken dat dat ook niet mag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 13:35

anjali schreef:
Vinden jullie nu ook niet dat er wel belangrijkere wereldproblemen zijn dan het dragen van een broek of rok?In veel landen trouwens dragen mannen ook rokken.Je zou bijv. een joggingbroek kunnen dragen met een leuke Schotse rok eroverheen.Het is toch wel een modieuze uitdaging om hier iets van te maken!

Allemachtig. Een joggingbroek met een schotse rok is iets waarin ik niet dood gevonden wil worden.
Over modieus gesproken :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:37

bruintje123 schreef:
Dat heb ik eerder gevraagd maar nog geen antwoord op gehad. Daar word maar vanuit gegaan, maar ik zou juist denken dat dat ook niet mag.

Als het goed is heeft niemand er wat mee te maken wat jij onder je rok draagt.Een van de redenen dat ik liever broeken draag is omdat ik een koukleum ben en broeken warmer zijn. Anders kom je in de klederdrachtsfeer terecht, met niet alleen een rok maar ook nog een heleboel onderrokken!Op zich ook wel leuk toch,en ik weet zeker dat heel wat Bokkers in landelijke gebieden wonen waar vroeger veel klederdracht gedragen werd.Eigenlijk jammer dat dit soort dingen vrijwel uit de tijd zijn geraakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:38

Los van de hele discussie over wel of niet gaan, de collega van ts word wel in broek ontvangen omdat ze is aangekomen en haar jurk van de bruiloft niet meer past. Respect gaat twee kanten op en wanneer de dame die eist dat er een rok gedragen moet worden zo principieel is dan had ze zich ook niet in de verderfelijke buitenwereld moeten begeven om te werken tussen de lange broeken en andere, blijkbaar aanstoongevende "onzedelijk" geklede medemens. Ik vind dit behoorlijk één kant op gaan en snap nu ook een beetje beter waarom sommige gelovigen het liefst hebben dat hun kinderen in het kleine kringetje een partner zoeken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 13:38

bruintje123 schreef:

Dat heb ik niet besproken. Ik vermoed dat dat niet de bedoeling is. Enkel een rok/jurk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:40

Ik heb totaal geen behoefte aan modieuze uitdagingen om iemand een plezier te doen met een kraamcadeautje.
Dan stop ik het wel in de brievenbus.
Genoeg vrienden waar ik kan zijn zo als ik ben, misschien is het anders als je wanhopig op zoek bent naar gezelschap en dus alles doet voor een kopje koffie die je met een beetje pech ook nog zelf moet zetten zoals dat bij kraambezoek niet ongewoon is.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 13:41

Legging zouden ze waarschijnlijk geen probleem mee hebben.
Maar dan, zolang ze geen broek onder/door de rok/jurk uit zien komen. Wat niet weet wat niet deert.
Maar dan nog, zit een rok over een broek wel?

De jehova getuigen hadden daar niet zo'n probleem mee. Gaven mij zelf dit advies.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:14

Leuk trouwens dat dit topic zo loopt, leuk om te zien dat de meningen zo verschillen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:25

Hoe belangrijk is deze vriendin voor jou ?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-18 14:27

little_birdy schreef:
Hoe belangrijk is deze vriendin voor jou ?

In de allereerste zin in de OP staat dat zij mijn (inmiddels ex-) collega is, niet mijn vriendin.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:38

Ik heb het hele topic gelezen ex collega dan .
Hoe belangrijk is deze ex collega voor jou ?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 14:52

Bigone, je verwoordt exact hoe ik erover denk.
Het gaat naar mijn idee inderdaad om respect en begrip voor andersdenkenden. Dat hoort twee kanten op te werken. TS, als ze jouw kledingkeuze niet accepteert en respecteert, hoe kijkt ze dan verder tegen jou aan?

Misschien kun je een strakke skinny of legging aantrekken met een tuniek oid eroverheen. Iets wat door kan gaan voor een rok over een maillot maar het niet is. Gewoon om haar reactie te peilen. In principe voldoe je dan aan haar regel, maar wel met een knipoog.