Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:19

Huertecilla schreef:
Ditzelfde is van toepassing op alle autos. Ook 4x4s. Een Series LandRover versus een moderne SUV is ook een goed voorbeeld van de inherente veiligheid in de openbare ruimte welke dat oudje is.
Maar nee, de overheid wil de oudjes van de weg om ons te dwingen een sloot geld aan belastingen op een nieuwe te betalen. Daar rijden we dan weer harder mee en hoppa, nog een keer kassa!!!

Een Series veilig????
Ja, als ie goed opgebouwd is (zijn er nog originele, ongerestaureerde versies?) is ie bijna een onneembare vesting; alles wat er iets mee wil, bijt zich erop stuk (letterlijk). Wel even "modern" meubilair monteren, anders heb je een ander probleem als inzittende.

En dan nog, als ik in die rijdende meccanodoos een TD5 blok leg, LT95 erachter, stage I vooras en Sallisbury achteras met 1-ton remmen, heavy-duty parabooltjes erop en dan rijdt dat ding fluitend 160 en mits correct opgebouwd en uitgelijnd, ook zonder problemen. Zijn we weer op hetzelfde punt aangeland en nee, dit is geen fantasie, ze rijden echt rond in deze setting.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:53

ikke schreef:
Een Series veilig????

LEES even; ik schrijf heel duidelijk voor de andere gebruikers van de openbare ruime.
Dus ja; je rijdt er beduidend langzamer en voorzichtiger mee, bovendien zijn ze lichter dus ook daarmee minder risico.

Dat je ze gevaarlijker kan MAKEN geldt voor ELKE auto en is een dus non-argument tegen het basispunt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:03

Ayasha schreef:
Beetje inzicht in onze menselijke hersenen zou ook al helpen:

Dus???
Leg de maatlat voor kwaliteit daarvan hoger!
Eerder een psychologische test dan geneuzel over leeftijd of strenge straffen :)*

Citaat:
Mensen die serieus beweren "prima verantwoord 150 en sneller " te kunnen rijden hebben gewoon weinig zelf-inzicht (en veel zelfoverschatting). Dat kan nl. niemand, zelfs de best getrainde coureur niet.

Er zijn wel degelijk ENORME vaardigheidsverschillen en de verkeersregels zijn op de onderkant van modaal gericht, dus ja er zijn wel dgelijk bestuurders die veilig VEEL sneller kunnen rijden.
Blijft dat meer snelheid ceterus paribus ALTIJD meer risico inhoudt:
Ook al izou het heel goed aantoonbaar zijn, is het volstrekt irrelevant dat bovenmodaal vaardige mevrouw A met 20% meer snelheid veiliger rijdt dan marginaal vaardige meneer B: Mevrouw A is NOG veiliger met 20% minder snelheid.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:11

Huertecilla schreef:
ikke schreef:
Een Series veilig????

LEES even; ik schrijf heel duidelijk voor de andere gebruikers van de openbare ruime.
Dus ja; je rijdt er beduidend langzamer en voorzichtiger mee, bovendien zijn ze lichter dus ook daarmee minder risico.

Dat je ze gevaarlijker kan MAKEN geldt voor ELKE auto en is een dus non-argument tegen het basispunt.

Ehm, een Series Safari Stationwagon weegt 1770kg. Hoeveel lichter is dat, ten opzichte van een Range Rover van 1820kg? Een goed afgesteld 5x gelagerd blok, laat zo'n bak moeiteloos 120km/h rijden en 4 trommeltjes remmen echt slechter dan 4 schijven, zeker weten! Waarom anders zijn er ombouwsets van Santana te koop om die Series om te bouwen naar schijven? Juist, zodat je beter kunt remmen......

Dus nee, je rijdt er net zo hard mee als het overige verkeer. Het is wel harder werken (want geen stuurbekrachtiging) maar verder kan het prima, been there, done that.

JIJ zou moeten weten dat gros van de Series op enigerlei wijze wordt aangepast, dat was namelijk ook in de basis het uitgangspunt: multifuktioneel inzetbaar.

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:30

Waar gen wil is, is geen weg Ikke.

Voor de rest van de wereld is het logisch dat de modale bestuurder hooguit 90 rijdt met een Series 109 omdat je je daarbij al niet meer veilig voelt en het zoveel meer herrie maakt, zoveel oncomfortablerer is, zoveel meer moeite kost om sneller te rijden.
Voor de rest van de werled is het logisch dat je gemakkelijk verleid wordt om 150 te rijden met een auto waarin je je bij comfortable 180 onkwestbaar koning van de weg voelt.

(kwadraat 90 km/u x 1770 kilo) : 2 versus (kwadraat van 150 x 1820 kilo) : 2 is ????? Tataaa :)*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:45

Huertecilla schreef:
Waar gen wil is, is geen weg Ikke.

Voor de rest van de wereld is het logisch dat de modale bestuurder hooguit 90 rijdt met een Series 109 omdat je je daarbij al niet meer veilig voelt en het zoveel meer herrie maakt, zoveel oncomfortablerer is, zoveel meer moeite kost om sneller te rijden.
Voor de rest van de werled is het logisch dat je gemakkelijk verleid wordt om 150 te rijden met een auto waarin je je bij comfortable 180 onkwestbaar koning van de weg voelt.

(kwadraat 90 km/u x 1770 kilo) : 2 versus (kwadraat van 150 x 1820 kilo) : 2 is ????? Tataaa :)*

Ik zal wel weer de eeuwige rariteit zijn, maar ik herken het niet. Ik rijdt 120 met die series (rammelen heeft ook z'n charme) maar ik heb ook geen behoefte om onevenredig te gaan scheuren met de best wel behoorlijk snelle V70 (die volgens de specs 210km/h zou moeten kunnen halen).

Ik voel me in de Volvo zeker niet onkwetsbaar maar het stelt wel gerust dat de optie er is om je razendsnel uit de voeten maken als er te veel petjes-volk om je heen rijdt. Want twee keer met je ogen knipperen en die bak loopt 170, stelde ik eens vast toen ik belaagd werd door twee maal Vaag Weggedrag.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:15

Vandaag rij ik over N-weg waar naast een ventweg liep met maximale snelheid van 60km/h.
Verbazingwekkend zag ik dat die automobilist op de vent gewoon net zo hard ree als vekeer op de N-weg.
Ik snap niet waarom iemand zo iets doet en wat beweegreden is gezien er bij dat stuk ook een oprit was om op de N-weg te komen.
Ik vindt zelf best vervelend dat je hier zo van de Vent wegen af wordt gereden wanneer je daar loopt of fietst, terwijl er juist voor dat sneller verkeer een N-weg parallel loopt.

Later kwam die zelfde automobiliste tegen achter mij op een 60km/h weg en ging vervolgens wat bumper kleverig gedrag vertonen. Jammer voor hem maar ik ga echt niet te hard rijden omdat iemand anders haast heeft.
Maar af toe heb ik hier in het buitengebied wel idee dat ik de enige ben die zich aan de maximale snelheid houdt O:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:23

Kom allemaal eens in Belgie rijden en wees daarna blij dat de gemiddelde Nederlander wel afstand houdt %) Hier is het schijnbaar normaal om met maar 3 meter afstand op je voorganger 120 te rijden. Hun ouders rijden ook zo, het zal wel zo moeten.. Echt, ik ben voorstander van verplichte rijlessen. De helft van t land zet de mistlampen aan als er 1 wolkje over de weg zweeft. Of kleeft in je bumper. Of besluit voor je te gaan rijden om iemand in te halen als je eigenlijk al LANGS diegene rijdt..

Ik ben overigens oprecht benieuwd hoelang de vriend van TS nu z'n rijbewijs kwijt gaat zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:47

Ik woon op de grensstreek en geloof me, Nederlanders moeten niet onder doen voor Belgen. Hier wordt altijd als er weer eentje wat uit steekt: 'als je na 8x nog niet geslaagd bent krijg je een geel plaat... ' :o
Slecht rijgedrag is niet specifiek voor bepaalde nationaliteiten.

Anoniem

Re: Mijn vriend did it, rijbewijs ingevorderd :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:50

Verkeerd verlichting gebruik kom in nl ook dagelijks voor. Van mistlichten tot omhoog afgesteld kop lampen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 03:10

Ik rij persoonlijk liever nooit net mistlampen , enkel op een onverlichte weg zonder tegenliggers of mensen voor mij zodat het wild en katten op tijd weg kunnen. Zelfs met mist rijd ik nog niet met mistlichten omdat je dan helemaal niks ziet . Heb vaak mist met de tijden die ik rijd en heb dan onverlichte wegen en ontzettend dikke mist. Met mistlampen zie je niks. Dat is alleen bedoeld voor zicht vanaf 50 tot 100 meter als ik het goed heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:37

Dat is groot licht wat jij bedoelt denk ik? Heb ik ook eens per ongeluk aangezet bij mist.
Dan zie je dus meteen niks meer :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:53

Rebel_Jits schreef:
Kom allemaal eens in Belgie rijden en wees daarna blij dat de gemiddelde Nederlander wel afstand houdt %) Hier is het schijnbaar normaal om met maar 3 meter afstand op je voorganger 120 te rijden. Hun ouders rijden ook zo, het zal wel zo moeten.. Echt, ik ben voorstander van verplichte rijlessen. De helft van t land zet de mistlampen aan als er 1 wolkje over de weg zweeft. Of kleeft in je bumper. Of besluit voor je te gaan rijden om iemand in te halen als je eigenlijk al LANGS diegene rijdt..

Ik ben overigens oprecht benieuwd hoelang de vriend van TS nu z'n rijbewijs kwijt gaat zijn?

Ik heb jaren aan de NL-kant van de grens gewoond, ik teken het voor je uit, met als triest dieptepunt die landgenoot van je die zo dicht op mijn Discootje kwam rijden met 8 ton Iveco dat ik de pijpjes in de radiateur kon tellen! Toen ik de rem aantikte om aan te geven dat ik zowel snelheid ging minderen als dat ik niet gediend was van zijn rijstijl, ging ie zowat te sloot in.
Dit alles overigens NADAT hij eerst geprobeerd had een 20-tons collega van de weg te rijden......

Maar ik ben ook eens met een Range Rover met daarachter een Series op een ambulance van Zeeuws Vlaanderen via Antwerpen naar huis gereden; ik heb de hele weg niet harder dan 70 durven rijden. Die aanhanger bleek toch niet helemaal te sporen en op die geweldige Belgische snelwegen bij 75km/h de neiging te krijgen tot slingeren.......

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:16

En met dit alles vind ik het goed dat er in de krant stond dat er tegen 2018 op zowat het gehele snelwegnet in vlaanderen traject controle zal zijn. Op bepaalde stukken heeft het al zijn vruchten af geworpen door het aantal doden daar drastisch te doen verminderen. Zo zie je maar dat de meerderheid gewoon niet om kan met de snelheid dat ze denken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:22

The_Cat schreef:
En met dit alles vind ik het goed dat er in de krant stond dat er tegen 2018 op zowat het gehele snelwegnet in vlaanderen traject controle zal zijn. Op bepaalde stukken heeft het al zijn vruchten af geworpen door het aantal doden daar drastisch te doen verminderen. Zo zie je maar dat de meerderheid gewoon niet om kan met de snelheid dat ze denken

Wat ook een punt is: in België is het nog meer geaccepteerd dan in NL om met drank op te rijden. Waar ze in NL al in de jaren '70 gericht begonnen zijn om die maatschappelijke denkpatronen te veranderen, is daar in België minder aandacht aan besteed.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 10:39

Lente schreef:
Dat is groot licht wat jij bedoelt denk ik? Heb ik ook eens per ongeluk aangezet bij mist.
Dan zie je dus meteen niks meer :')

Bedoelde idd groot licht :') ja niet zo succesvol met mist hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 13:03

lifaya schreef:
Ik rij persoonlijk liever nooit net mistlampen , enkel op een onverlichte weg zonder tegenliggers of mensen voor mij zodat het wild en katten op tijd weg kunnen. Zelfs met mist rijd ik nog niet met mistlichten omdat je dan helemaal niks ziet . Heb vaak mist met de tijden die ik rijd en heb dan onverlichte wegen en ontzettend dikke mist. Met mistlampen zie je niks. Dat is alleen bedoeld voor zicht vanaf 50 tot 100 meter als ik het goed heb?

Mistlichten aan de voorkant zijn voor zicht minder dan 200 meter (mag door regen, sneeuw, hagel of mist zijn, maakt niet zo veel uit als het zicht maar erg slecht is). Mistachterlicht mag je alleen voeren als het zicht minder dan 50 meter is, en dan mag het ook echt alleen bij mist. Bij sneeuw en regen gaat het reflecteren en dan kunnen de mensen achter je verblind worden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 19:58

Moderatoropmerking:
Ik zou jullie willen vragen om de discussie over verkeer(sregels) in een ander topic voort te zetten. Het is geheel offtopic en heeft voor TS geen meerwaarde. In overleg zouden we eventueel kunnen kijken of we de topics zouden kunnen opsplitsen zodat er geen informatie verdwijnt, maar dat besluit laat ik verder aan jullie over :) Mocht het offtopic blijven gaan dan zijn we helaas genoodzaakt om het topic te sluiten.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 10:46

Ik ben benieuwd of de vriend van de TS inmiddels al meer weet over de sancties die hem worden opgelegd m.b.t. tot deze overtreding?
Het geld is erg vervelend natuurlijk maar aangezien hij normaal gesproken toch al de kosten draagt gaat het bij hem uit eigen zak, pijnlijk, vervelend maar of hij er iets van leert?
Snap ook dat TS hierdoor niet in de positie is om hem eens goed de les te lezen, ze kan hem in ieder geval niet financieel raken.
Van de ene kant snap ik dan ook dat ze zegt dat ze hoopt dat de sanctie mee zal vallen aangezien zij er ook financieel en in het dagelijkse leven door wordt getroffen. Maar van de andere kant hoop ik toch echt dat ze hem flink aanpakken want hey, het is ten eerste niet zijn eerste overtreding en ten tweede is dit wel een hele forse. Niet echt een gevalletje van "oeps, sorry, ik reed 5 kilometer te hard".
Vind dat dergelijke mensen verplicht een half jaar ofzo een werkstraf moeten uitvoeren op een revalidatiecentrum voor verkeersslachtoffers (of voor mij part bij die mensen thuis, stond laatst nog iets over in de krant). Hopelijk raken ze dan doordrongen van de gevaren van hun extreem gevaarlijk en zelfoverschattend rijgedrag.