Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 07:49

A3a1 schreef:
Tjonge als verliefd worden en een gestolen kus al vreemd gaan is.
Dan gaan we allemaal bij tijd en wijlen vreemd.

Hoe harder er wordt afgegeven Hoe meer ik denken. ...goh Hoe schuldig voelt hij/zij zich over eigen handelen of gevoel.
De reacties zijn te heftig.

Een gestolen kus?? Ook die hoor je binnen een huwelijk of relatie niet te doen, nee... Maar in de situatie van ts kun je niet eens spreken van een gestolen kus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:01

Huertecilla schreef:
Kinke schreef:
Daar doe jij dan vrolijk aan mee HC, dat veroordelen, want jij veroordeelt iedere opvatting die anders is dan de jouwe hierover.

Wat mij betreft kies je WEL voor exclusief jezelf wegcijferen. Helemaal jouw vrije keuze.

Mijn opmerking dat liefde GEGEVEN wordt en verder niet, is geen mening maar evident.

Iemand aan beloftes houden is opsluiten, afdwingen en geen liefde.

Waarom hamer je zo op zwart/wit??
Waarom OF jezelf wegcijferen voor de belofte OF scheiden?
Moet deze man dan scheiden en NIET voor zijn vrouw zorgen?
Dat WIL hij WEL; liefdevol!!

Waarom kan je niet zien dat de liefde tussen de TS en deze man de zorg voor de terminaal zieke makkelijk/beter maakt?! Dat dit ook in haar belang is?!

Weet je: ik kan het me misschien ook nog wel voorstellen dat zo'n man er behoefte aan heeft, maar geldt dit dan niet alleen als LIEFDE als het allemaal 'out in the open' is en niet stiekem hoeft te gebeuren? Wat mij betreft is dit niet meer dan liegen en bedriegen tegenover een partner die geen kant meer op kan omdat zij stervende is. Ja ik vind dat hard en oneerlijk. Als beide partners in die relatie hadden besloten van te voren dat dit een mogelijkheid zou zijn voor beide als (nou ja vul maar in welke reden dan ook), dan is het heel anders. Nu is er iemand die er vanuit gaat dat ze een partner heeft die haar trouw is, omdat dat zo afgesproken is. En verandert dat, dan zal er gesproken moeten worden. Alleen: in dit geval geef je iemand dan nog eens een trap extra terwijl ze al geen kant meer op kan. Ik vind het verstandig dat TS de relatie met deze man 'on hold' heeft gezet en gaat kijken wat er straks nog is aan gevoelens als de vrouw van deze man er niet meer is. Ik hoop het voor haar.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:09

Als ik alle reacties zo lees zijn er maar weinig mensen die zo'n situatie van dicht bij hebben meegemaakt. Jarenlang mantelzorg verlenen aan je eigen partner vraagt het uiterste van die persoon. Je partner kan je niet meer geven wat je nodig heb. Je verzorgd je naaste puur uit liefde. Maar emotioneel ga je er kapot aan. Het is erg makkelijk oordelen als je het zelf nooit heb meegemaakt. Verliefd worden is geen keus. Anders hadden homo's en lesbiennes het in bepaalde landen een stuk makkelijker gehad.
En over het woordje trouwen zullen de meningen altijd blijven verschillen. Vroeger was het een schande als de man naar een vrouw in bikini keek. Nu komen er naakte vrouwen met veel te grootte botsen voorbij op Facebook. Als een man daar naar kijkt is dat ook een schande als hij getrouwd is? De tijden zijn vreselijk veranderd en de kijk op trouwen ook. Bij een poep en een scheet scheiden mensen al.

Ik zal niet zeggen dat ik het eens ben met hoe ts het aanpakt. Maar ik kan het voorkomen begrijpen. Ik heb het zelf ook van heel dichtbij meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:13

Ik wel: mijn vader heeft mijn moeder 2,5 jaar verzorgd op haar ziekbed, naast zijn drukke baan. Wel met hulp van mijn grootouders, maar had daarnaast niet tijd om een relatie ernaast te onderhouden. Toen ze was overleden wel (een jaar later). Ik heb hem hier ook wel over gesproken later toen ik ouder was: zijn hoofd stond niet eens naar verliefd zijn of wat dan ook. Niet gezegd dat het iemand dus niet kan overkomen. Het gaat er wat mij betreft om dat er voor één partij in dit verhaal geen keuze is. En het is juist zij die het het moeilijkst heeft lijkt mij. Is het ook geen liefde (hoe zwaar dan ook) om daarvoor te kiezen? Nu kan het nog, straks niet meer. Terwijl TS en man hun gevoelens nog ruimschoots kunnen onderzoeken als de weg vrij is.

Anoniem

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:42

Heb dit topic net met mijn partner besproken, zijn mening: je zorgt voor je zieke partner, maar als je ziek bent moet je ook je partner nog een leven gunnen en als je partner dan nieuwe liefde vindt, dan moet je dit hem/haar gunnen. (Hij vindt het zelfs egoïstisch om je partner geen nieuw geluk te gunnen)
Blijkbaar zitten mijn ventje en ik op dezelfde lijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:57

Maar dan is het besproken van te voren en niet de partner voor een voldongen feit stellen als deze het al moeilijk heeft en alle steun kan gebruiken. Lijkt mij. Maar goed: zal wel een moraalridder zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 08:59

Iemand toevallig afgelopen week het programma 'first dates' gezien?
Het volgt mensen op hun eerste date in een restaurant, leuk programma!
Doorgaans zijn er jonge mensen, maar ditmaal was er een bejaarde man van halverwege 70 die een date had met een vrouw. De man vertelde haar zijn emotionele verhaal; hij was namelijk getrouwd, maar zijn vrouw zat al lang in een verzorgingstehuis omdat ze niets meer kon en ze ernstig dement was. Hij bezocht haar dagelijks en zijn liefde voor haar spatte van het scherm!
Tegelijkertijd was hij nog ondernemend en vitaal en had hij inmiddels heel erg behoefte gekregen aan iemand om af en toe mee op stap te kunnen en leuke dingen mee te kunnen doen. En geheel begrijpelijk mijns inziens.
Ik was echt ontroerd hoe hij zo liefdevol over zijn vrouw kon spreken, maar ook graag zelf wilde leven en genieten zolang het nog kon.

Liefde komt in vele vormen en er is geen goed of fout in liefde. Iedereen denkt binnen zijn eigen kaders en die zijn vormgegeven door hoe je opgegroeid bent en wat je om je heen hebt gezien toen je jong was en misschien nog steeds ziet. Maar dat wil niet zeggen dat jouw kaders de enige juiste zijn.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:04

A3a1 schreef:
En dat eerlijk zijn, wat wil je daar mee bereiken?

Dan kun je jezelf weer in de spiegel bekijken. Maar in jou relatie bezorg je de ander wel een rotgevoel, het vertrouwen is weg....en dat allemaal voor een gestolen kus.

Tsjonge wat een drama om niks.

Er wordt hier teveel waarde gehecht aan een gestolen kus.
Er wordt te weinig waarde gehecht aan het feit dat het niet meer is dan een kus.

Allemaal enorm opgeblazen wordt het.

Over de man wordt gesproken of hij God weet wat heeft gedaan.

Dramaqueens zijn jullie.

Er wordt aangenomen dat zijn vrouw een trauma zal oplopen van de kus.
Als ik die vrouw was zou ik blij zijn dat mijn man niet ten onder gaat aan verdriet en zorgen. Maar veerkracht heeft.
Verdriet en zorgen heeft hij genoeg.
Als zieke zou mij dat zorgen baren, kan de ander verder, blijft ie niet te lang hangen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik ervoor zou kiezen om in de schoenen van TS of man te stappen.
Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik het allemaal een vermoeiend gebeuren zou vinden, al die heftige emoties. Ik ben gewoon te lui daarvoor :D

Dank u, take a chill pill. Ik vind die verheerlijking van eerlijkheid ook nog al wat hoor, het kan ook een kwelling zijn namelijk. Even generaliserend dan.

Ik wil dat mijn partner alles met me bespreekt want dat kan ook, maar in zo'n situatie.. Pffff.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:06

in oorlog en liefde is alles geoorloofd

Bestaat al zolang en klopt soms volkomen.

Nee, ik wil niets insenueren, ts weet wat ik hiermee bedoel en hier in hier tegenaan kijk.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:08

@ Sammie
Daar daar zeg je al iets:
Als iemand het meteen opbiecht.
Maar als ik de veroordelend reacties lees op een gestolen kus. Zou ik het wel weten...pfff sop is de kool niet waard.

Maar voor mij is vreemdgaan iets anders dan dit wat hier is gebeurd.

Volgens de statistieken gaat bijna iedereen wel eens vreemd zie http://www.vreemdgaan-overspel.nl/feiten

Het lijkt er dus op dat wel in een onnatuurlijke wereld leven, waarin de regels niet kloppen bij natuurlijkheid.
Een grote illusie
Laatst bijgewerkt door A3a1 op 28-04-16 09:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:21

Wondering, je posts gaan voor mijn gevoel voorbij aan wat zijn vrouw zou willen. Je hebt het alleen over zijn gevoel en dat het allemaal zo zwaar is en over hoe jij er in staat. Maar sta je ook wel eens stil bij hoe zijn vrouw zich zou kunnen voelen, als ze er achter komt bijvoorbeeld? Als zij straks dood is, heeft haar man nog een groot deel van zijn leven voor zich. Zij is getroffen door een vreselijke ziekte waar ze niets aan kan doen en het grootste deel van haar leven ligt achter zich. Al haar toekomstdromen zijn uiteen gespat buiten haar schuld om. Die van hem staan slechts tijdelijk on hold.

Ik vind het heel goed van jullie dat jullie afstand nemen. Je gaf aan dat je niet snapt waarom jij hem niet zou mogen steunen met een berichtje af en toe net als vrienden en familie. Jij hebt echter andere gevoelens bij hem dan familie en vrienden. Het 'risico' dat jij weer in deze situatie gezogen wordt is groot.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:23

A3a1 ik vind jouw bewoordingen van drama queens en morralridders érg naar. Dat is toch nergens voor nodig?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:24

Picasso schreef:
Ik wel: mijn vader heeft mijn moeder 2,5 jaar verzorgd op haar ziekbed, naast zijn drukke baan. Wel met hulp van mijn grootouders, maar had daarnaast niet tijd om een relatie ernaast te onderhouden. Toen ze was overleden wel (een jaar later). Ik heb hem hier ook wel over gesproken later toen ik ouder was: zijn hoofd stond niet eens naar verliefd zijn of wat dan ook. Niet gezegd dat het iemand dus niet kan overkomen. Het gaat er wat mij betreft om dat er voor één partij in dit verhaal geen keuze is. En het is juist zij die het het moeilijkst heeft lijkt mij. Is het ook geen liefde (hoe zwaar dan ook) om daarvoor te kiezen? Nu kan het nog, straks niet meer. Terwijl TS en man hun gevoelens nog ruimschoots kunnen onderzoeken als de weg vrij is.

Precies dit. Ik kan het niet beter zeggen _/-\o_ .

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:40

Picasso schreef:
Maar dan is het besproken van te voren en niet de partner voor een voldongen feit stellen als deze het al moeilijk heeft en alle steun kan gebruiken. Lijkt mij. Maar goed: zal wel een moraalridder zijn.

Precies. Nu weten we niet of er iets besproken is, hoe ziek ze is, wat ze wel en niet kan, hoelang het nog duurt, hoe ze er zelf instaatm. Misschien wenst ze hem met alle geluk een nieuwe relatie toe. Dat weten we niet, dat weet TS niet en de man in kwestie weet ook niets zeker als hij niks met haar besproken heeft en tot er wat besproken en de waarheid is verteld, is hij gewoon een liegende vreemdganger.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:44

Sees schreef:
A3a1 ik vind jouw bewoordingen van drama queens en morralridders érg naar. Dat is toch nergens voor nodig?

Nou als ik de bewoordingen lees die mensen voor TS en de man gebruiken, ben ik zeldzaam mild in mijn bewoordingen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:47

A3a1, dat een ander iets doet, geeft toch geen vrijbrief om het zelf ook te doen? En het is ook niet nodig om op die manier je punt te maken. Ook verwensingen aan het adres van TS zijn niet correct maar ik vind jouw bewoordingen ook niet netjes.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:49

A3a1 schreef:
Sees schreef:

Nou als ik de bewoordingen lees die mensen voor TS en de man gebruiken, ben ik zeldzaam mild in mijn bewoordingen.

_/-\o_ En zo is het.

Edit: ging iets mis met quote. :)
Laatst bijgewerkt door Palmera op 28-04-16 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:49

Palmera...eh ik denk dat er iets mist in jouw quote?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 09:59

Huertecilla schreef:
Wondering schreef:
Ik denk dat liefde een ander iets gunnen is zonder eigenbelang daarin. En als dat in dit geval is dat hij zijn eigen geluk tijdelijk op moet offeren, dan is dat zo voor nu.

Ik zie liefde veel ruimer en ook denk ik dat altruisme een utopie is: Zelfopoffering om aan een moraal te voldoen geeft ook een voldoening. Helemaal als de omgeving er schouderklopjes over geeft.

Leuk, altruïsme bestaat niet. Met zo'n stelling hoef je nooit een moreel standpunt in te nemen: een moreel gefundeerde keuze is uiteindelijk ook egoïstisch. Zo kun je elke ondeugd goedpraten.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:03

Je denkt in goede tijden niet aan van alles om met elkaar te bespreken. Hoeveel mensen geven zich b.v. op als donor? Ondanks alle campagnes blijven dat er weinig en niet alleen omdat de mensen er op tegen zijn. Juist wanneer je zoiets als een ernstige of dodelijke ziekte overkomt, gaan je waarden over het leven schuiven. Je ziet dat je eerdere opvattingen niet meer passen, dat je andere waarden krijgt. Dat is de levenservaring die je niemand gunt, maar wel degelijk je tot een "beter" mens maakt, wat dat dan ook is. Het verbaast me ook vreselijk al die starre reacties te lezen. Alsof het er voor de TS iets toe doet wat iemand persoonlijk voor waarden aanhangt in het leven, want zij zitten niet in die situatie. Het heeft misschien gedeeltelijk met de huidige stand van zaken in de maatschappij te maken. Een controle en beheers idee wat je overal ziet. Het is ingegeven door angst en onzekerheid. Zo'n mechanisch model past lang niet naadloos op menselijk gedrag en op het leven. Dat is per definitie grillig, oneerlijk en onverwacht. Gevoelens veranderen, mogen er soms niet zijn van jezelf of van anderen. Toch vinden mensen allemaal wegen om er mee om te gaan. Of door hun waarden bij te stellen, of door hun gedrag bij te stellen. Wat beter is voor die persoon, kan een ander niet zeggen. Mensen gaan liefde voelen en geven maar gelukkig zijn er meerdere soorten liefde en kunnen die naast elkaar bestaan. Wat je echt werkelijk uit liefde doet, is volgens mij goed. Doe je het om andere redenen, plicht, verwachtingen, moraal, dan lijkt het me twijfelachtiger. De reden waarom je doet wat je doet, kun je alleen in je eigen hart vinden, los van wat anderen er ook van vinden en hoop ik dat daar je leidraad vindt!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:04

A3a1 schreef:
Maar als ik zou weten dat mijn partner er zo heftig op zou reageren als het gros van de mensen hier, zou ik mooi mijn mond dicht houden....het sop is de kool niet waard.
Dus sta er ook bij stil dat de heftigheid van het reageren en oordelen "vreemdgaan" de eerlijkheid flink in de weg kan zitten.

Daar leg je de vinger op een HEEL zere plek.
Dat is inderdaad vaak de onderliggende reden van hoe bedrog begint. Bij mannen dan vooral. De anticipatie op een negatieve reactie.
Bij vrouwen is er vaak helemaal geen intentie om erover te beginnen.
Gelijkwaardig maar niet gelijk ;)

Wat betreft het geen keuze hebben.
Klopt.
Gedeelde smart dan echter geen halve smart maar dubbele of driedubbel zelfs.
Zij ongelukkig, de rest ook ongelukkig en wel verplicht ~~}>
Wat dachten jullie van sati/suttee?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:06

Huertecilla schreef:
Wat betreft het geen keuze hebben.
Klopt.
Gedeelde smart dan echter geen halve smart maar dubbele of driedubbel zelfs.
Zij ongelukkig, de rest ook ongelukkig en wel verplicht ~~}>
Wat dachten jullie van sati/suttee?

Ooit gehoord van reductio ad absurdum?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:08

[quote="
Wat dachten jullie van sati/suttee?[/quote]

Als dat echt vanuit liefde is....
Maar ik zou denk ik zeggen: praat eens met een psych!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:15

josien_m_ schreef:
Je denkt in goede tijden niet aan van alles om met elkaar te bespreken. Hoeveel mensen geven zich b.v. op als donor? Ondanks alle campagnes blijven dat er weinig en niet alleen omdat de mensen er op tegen zijn. Juist wanneer je zoiets als een ernstige of dodelijke ziekte overkomt, gaan je waarden over het leven schuiven. Je ziet dat je eerdere opvattingen niet meer passen, dat je andere waarden krijgt. Dat is de levenservaring die je niemand gunt, maar wel degelijk je tot een "beter" mens maakt, wat dat dan ook is. Het verbaast me ook vreselijk al die starre reacties te lezen. Alsof het er voor de TS iets toe doet wat iemand persoonlijk voor waarden aanhangt in het leven, want zij zitten niet in die situatie. Het heeft misschien gedeeltelijk met de huidige stand van zaken in de maatschappij te maken. Een controle en beheers idee wat je overal ziet. Het is ingegeven door angst en onzekerheid. Zo'n mechanisch model past lang niet naadloos op menselijk gedrag en op het leven. Dat is per definitie grillig, oneerlijk en onverwacht. Gevoelens veranderen, mogen er soms niet zijn van jezelf of van anderen. Toch vinden mensen allemaal wegen om er mee om te gaan. Of door hun waarden bij te stellen, of door hun gedrag bij te stellen. Wat beter is voor die persoon, kan een ander niet zeggen. Mensen gaan liefde voelen en geven maar gelukkig zijn er meerdere soorten liefde en kunnen die naast elkaar bestaan. Wat je echt werkelijk uit liefde doet, is volgens mij goed. Doe je het om andere redenen, plicht, verwachtingen, moraal, dan lijkt het me twijfelachtiger. De reden waarom je doet wat je doet, kun je alleen in je eigen hart vinden, los van wat anderen er ook van vinden en hoop ik dat daar je leidraad vindt!

Wow echt goed verwoord!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 10:17

josien_m_ schreef:
Je denkt in goede tijden niet aan van alles om met elkaar te bespreken. Hoeveel mensen geven zich b.v. op als donor?

Ik. Kaartje bij me en al.

Ook een testament; voor de paarden en al.

Idem afspraken over voor/tegenspoed in de duurzame relatie; over bespreken, over gevoelens voor anderen en dan zijn we niet eens getrouwd.
Ho, wacht, wellicht is dat waarom we er vooraf over gesproken hebben, praten. Of waarom we niet gehuwd zijn, dat kan ook.

Maar goed; in de situatie van de TS weten we niet hoe deze vork in de steel zit en bespreken NU kunnen we evenmin beoordelen, laat staan VERoordelen.

Het leven is zelforganiseren op de rand van een chaos:
- Starre afspaken voor altijd zijn daarom imo een onmogelijkheid.
Het leven is broos en onzeker:
- Doe daarom open als het geluik op de deur klopt.