Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kinke schreef:November 2014
De spekkoek
Ooit las ik het boek Eco Nostra van Peter Siebelt. Het boek legt het ‘netwerk’ bloot achter Volkert van der Graaf, de man die Pim Fortuyn om het leven bracht.
Peter Siebelt beschrijft dit ‘netwerk’ als een spekkoek die is opgebouwd uit verschillende lagen en organisaties die met elkaar in verband staan. Wat bovenin gesubsidieerd, gedoogd en ideologisch ondersteund werd, leidde onderaan in de spekkoek tot excessen waarin activisten als Van der Graaf zich vrijelijk konden bewegen.
Yucca schreef:Thioro schreef:Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?
Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).
En hoe doen ze dat bij vleeskoeien? Als het kalf wel bij de moeder blijft?
Janneke2 schreef:Ik heb geen zin om me druk te maken, maar ik wil wel even duidelijk en open zijn.
Weet je, dat hier staat opgevat kan worden als smaad die wettelijk strafbaar is (en dus niet toegestaan op bokt)?
Natuurlijk weet ik, waar Volkert werkte - zijn oud-collega's van milieuoffensie waren verbijsterd. En hebben ondubbelzinnig en compleet zich gedistantieerd van de door VdG. gepleegde moord. Milieu offensie "may offence you", dat straalt er af - maar is expliciet een organisatie die werkt vanuit het recht. Waarbij geldt, dat het recht en milieu offensie beide gericht zijn op geweldloosheid en het voorkomen van excessen en 'het recht in eigen hand nemen'.
Zoals jij het hier neerzet lijkt het 'een pot nat', wat nadrukkelijk niet waar is.
8nnemiek schreef:Wat betreft koeien.. afgezien van of de stal vies is of niet.. het zou wel erg vreemd zijn als moeder natuur dat kalf zo had gemaakt dat het ziek wordt van zijn/haar eigen moeder.. Daar is die biest toch juist voor?
Mij lijkt dat een kalf gewoon zo snel mogelijk weg wordt gehaald omdat het anders de melk opdrinkt die voor de verkoop bestemd is..?
8nnemiek schreef:En als je een hond van 10 kilo dag en nacht in een bench zet dan wordt je uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het bij kalveren en varkens en kippen geen probleem is, maar bij honden, katten en knaagdieren wel. En dat terwijl honden en katten 90% van de dag slapen, en vee juist heel veel zou moeten rondtrekken en dag en nacht zou staan te eten in het wild.
Dora88 schreef:Ik mis vaak bij "tegenstanders" van de veehouderij de "waarom" vraag. Er wordt geoordeeld dat iets absoluut niet kan, maar er wordt dan vervolgens niét naar de beweegreden gevraagd. Gelukkig is dat bij enkelen van jullie niet zo, maar af en toe zie ik uitspraken voorbij komen waarvan ik denk.. Párdon? Heb je ooit afgevraagd waarom een boer dat zo doet? Of waarom hij niet anders kan...

informatief en niet op de man! Mallow schreef:En waarom drinkt een kalf te weinig? En voor wie is het te weinig? Om de productie op gang te brengen of om het kalf in leven te houden?
Van nature wordt de melkproductie aangepast op vraag en aanbod, zoveel het kalf drinkt zoveel melk er is. Ik kan me voorstellen dat als er geld verdiend moet worden aan de melk dat dit zoiezo te weinig is. De eerste dagen zijn immers cruciaal voor een goede productie van de melk.
Wanneer een kalf direct de biest drinkt bij de moeder is er echt niets aan de hand, wanneer je je zorgen moet maken om de gezondheid van een kalf na de geboorte omdat de moeder heeft gemest of het stro vies is zou ik daar toch eerder vraagtekens zetten bij de hygiëne. Even mest wegscheppen of wat schoon stro strooien lijkt me niet bijzonder veel moeite?
Mizora schreef:Mallow schreef:En waarom drinkt een kalf te weinig? En voor wie is het te weinig? Om de productie op gang te brengen of om het kalf in leven te houden?
Van nature wordt de melkproductie aangepast op vraag en aanbod, zoveel het kalf drinkt zoveel melk er is. Ik kan me voorstellen dat als er geld verdiend moet worden aan de melk dat dit zoiezo te weinig is. De eerste dagen zijn immers cruciaal voor een goede productie van de melk.
Wanneer een kalf direct de biest drinkt bij de moeder is er echt niets aan de hand, wanneer je je zorgen moet maken om de gezondheid van een kalf na de geboorte omdat de moeder heeft gemest of het stro vies is zou ik daar toch eerder vraagtekens zetten bij de hygiëne. Even mest wegscheppen of wat schoon stro strooien lijkt me niet bijzonder veel moeite?
Het kalf drinkt te weinig om zijn weerstand op orde te krijgen. Een kalf moet een bepaalde hoeveelheid IgG's binnen krijgen om de maternale afweerstoffen binnen te krijgen die hem de eerste weken te beschermen. Dit komt door meerdere dingen: o.a. doordat er al lang niet meer geselecteerd is op kalveren met een zeer hoge zuigdrang (eerder andersom, omdat je bij een zeer hoge zuigdrang maar geen koe je kalveren krijgt die overal op beginnen te zuigen) en doordat de koe tegenwoordig een hogere melkproductie heeft waardoor de hoeveelheid IgG's verdund raakt over meer melk.
Er worden al meer dan 500 jaar kalveren direct van de koe gescheiden en even zo lang wordt er dus al geselecteerd op kalveren die hier gemakkelijk overheen komen.
Ik zie weer het voorbeeld van verschillende diersoorten langskomen: Een koe is geen hond, varken of paard.
Als je een cavia met 3 weken bij de moeder weghaalt mits hij minimaal 300g weegt is er niets aan de hand, als je hetzelfde doet bij een konijn krijg je zeer zwakke jongen die het vaak niet overleven. In het buitenland worden cavia's vaak al met 12 dagen gespeend als ze gebruikt worden in de vleesproductie, ook dat redden ze prima (hoewel ik daar geen voorstander van ben). Konijnen worden in de vleesindustrie gespeend met 4 weken en daar is al behoorlijk uitval, er zijn daarom ook aangepaste regels en wordt daaraan niet voldaan mogen de konijnen pas met 6 weken gespeend worden.
Mallow schreef:Dora88 schreef:Ik mis vaak bij "tegenstanders" van de veehouderij de "waarom" vraag. Er wordt geoordeeld dat iets absoluut niet kan, maar er wordt dan vervolgens niét naar de beweegreden gevraagd. Gelukkig is dat bij enkelen van jullie niet zo, maar af en toe zie ik uitspraken voorbij komen waarvan ik denk.. Párdon? Heb je ooit afgevraagd waarom een boer dat zo doet? Of waarom hij niet anders kan...
Jahor, nogmaals ik ben bij verschillende boeren langsgeweest en kan echt wel zeggen dat ik ze tot nu toe allemaal ontzettend tof vind en ook echt heel duidelijk zie dat ze hart voor de beesten hebben en doen wat ze kunnen
Ik ben het alleen absoluut niet eens met de manier waarop ze de dieren moeten houden (binnen de grenzen van de overheid) en daarnaast vind ik het voor mij persoonlijk onnodig. Ik ben van mening dat we geen vlees en melk etc nodig hebben maar daar verschillen de meningen nog wel eens in heb ik hier al gelezen
Wilde ook nog even zeggen dat ik jouw manier van discussiëren heel prettig vindinformatief en niet op de man!
ik veroordeel boeren absoluut niet, maar veroordeel de fabrieksmatige manier waarop. Ook vind ik het niet meer van deze tijd om zoveel dierlijke producten te consumeren. Deze twee punten samen kunnen denk ik veranderd worden naar boeren 2.0. Citaat:En hoe doen ze dat bij vleeskoeien? Als het kalf wel bij de moeder blijft?
Dus moeder gevoelens zijn er dan zeker wel aanwezig. Ja de uiers hangen meer dan bij onze eigen koeien, maar kalfjes vinden hun weg naar de melkbar wel hoor
Ze blijven dan gewoon zo lang bij deze melkkoe. Kinke schreef:Janneke2 schreef:Ik heb geen zin om me druk te maken, maar ik wil wel even duidelijk en open zijn.
Weet je, dat hier staat opgevat kan worden als smaad die wettelijk strafbaar is (en dus niet toegestaan op bokt)?
Natuurlijk weet ik, waar Volkert werkte - zijn oud-collega's van milieuoffensie waren verbijsterd. En hebben ondubbelzinnig en compleet zich gedistantieerd van de door VdG. gepleegde moord. Milieu offensie "may offence you", dat straalt er af - maar is expliciet een organisatie die werkt vanuit het recht. Waarbij geldt, dat het recht en milieu offensie beide gericht zijn op geweldloosheid en het voorkomen van excessen en 'het recht in eigen hand nemen'.
Zoals jij het hier neerzet lijkt het 'een pot nat', wat nadrukkelijk niet waar is.
Ik had me voorgenomen om niet meer te reageren, maar aangezien jij moeite hebt met lezen: Ik heb een artikel geplaatst van iemand anders, ik heb het dus niet zelf geschreven, zoals je kunt zien onderaan het verhaal.
Opmerkelijk overigens dat de rest van het verhaal geen reactie(s) oproept.
Mizora schreef:Melkvee levert een deel van het slachtvee door kalveren voor kalfsvlees te produceren. Die kalveren groeien de eerste twee weken ook op op de boerderij waar ze geboren zijn (wettelijk verplicht). De melkveehouderij is dus wel betrokken bij de vleesproductie.
269_life schreef:Mara schreef:Weet je ook waarom de kalfjes niet meerdere dagen bij hun moeder kunnen blijven?
Een kalfje heeft bij de geboorte namelijk nog geen antistoffen in haar lichaam. Het kalf is daarom erg vatbaar voor ziektes. Door het kalfje zo snel mogelijk naar een schone omgeving te verplaatsen, ligt ze niet meer in het strohok waar ook mest van de koeien kan liggen. In die mest kunnen al ziekteverwekkers zitten, die dan dus gemakkelijk het kalfje vatbaar maken. Als het kalfje in een lekker schoon strobed ligt, krijgt ze zo snel mogelijk de biest (de eerste melk) van de moederkoe. In deze biest zitten de benodigde antistoffen. Vervolgens krijgen kalfjes die dat nodig hebben, nog een lekker warm kalverdekje op. Dit zorgt voor extra warmte, want een kalfje heeft de eerste paar weken nog helemaal geen warmteproductie. Zij moet dus haar warmte krijgen van veel schoon stro, warme melk en dus eventueel een kalverdekje. De kalfjes komen bij ons in eenlingboxjes, zodat we de eerste 2 weken volledige controle hebben. Drinkt het kalfje wel genoeg? Is het goed actief? Wordt het toch alsnog ziek, dan kunnen we er snel op in spelen. Je zou dit kunnen vergelijken met een wieg. Na die 2 weken gaan ze bij ons in groepjes van 4 naar een groter strohok. (dat voldoet aan de normen van goede en ruime huisvesting)
Even een korte uitleg waarom ze dus niet langer dan een dag bij haar moeder kan blijven drinken.
P.S. Tegenwoordig zijn die 'kisten' niet meer te koop. Tegenwoordig kun je alleen nog maar ruimere hokken kopen, waar wel een kalf ruim in kan liggen en draaien.
Dus omdat de moederkoe moet baren in een goor hok scheiden we de kalfjes van de moeder? Het wordt steeds gekker...
Thioro schreef:Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?
Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).
8nnemiek schreef:Oke, nooit geweten dat ze bijlichten om de rui uit te stellen.
Dan zou ik zeggen, maak die eieren iets duurder en laat die kippen rustig ruien.. Die van mij leggen nu een half jaar later nog steeds 5 tot 6 eieren per week. Eentje zelfs nog steeds 7 eieren.
Wat betreft koeien.. afgezien van of de stal vies is of niet.. het zou wel erg vreemd zijn als moeder natuur dat kalf zo had gemaakt dat het ziek wordt van zijn/haar eigen moeder.. Daar is die biest toch juist voor?
Mij lijkt dat een kalf gewoon zo snel mogelijk weg wordt gehaald omdat het anders de melk opdrinkt die voor de verkoop bestemd is..?