Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:44

Bij ons krijgen ze idd 1 keer in de 14 a 15 maand een kalf, gemiddeld worden de koeien 7 jaar bij ons, dat betekend dat wij koeien hebben van 10 jaar en ouder maar vorige week moest er een jonge vaars worden ingeslapen omdat ze haar been had gebroken. Zewas aan het "spelen" met een andere koe omdat ze tochtig was en gleed uit en brak zo haar been. Dus soms zijn ze ook jonger omdat ze niet meer drachtig worden of ziek worden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 14:49

Kinke schreef:
November 2014
De spekkoek

Ooit las ik het boek Eco Nostra van Peter Siebelt. Het boek legt het ‘netwerk’ bloot achter Volkert van der Graaf, de man die Pim Fortuyn om het leven bracht.

Peter Siebelt beschrijft dit ‘netwerk’ als een spekkoek die is opgebouwd uit verschillende lagen en organisaties die met elkaar in verband staan. Wat bovenin gesubsidieerd, gedoogd en ideologisch ondersteund werd, leidde onderaan in de spekkoek tot excessen waarin activisten als Van der Graaf zich vrijelijk konden bewegen.

Ik heb geen zin om me druk te maken, maar ik wil wel even duidelijk en open zijn.
Weet je, dat hier staat opgevat kan worden als smaad die wettelijk strafbaar is (en dus niet toegestaan op bokt)?

Natuurlijk weet ik, waar Volkert werkte - zijn oud-collega's van milieuoffensie waren verbijsterd. En hebben ondubbelzinnig en compleet zich gedistantieerd van de door VdG. gepleegde moord. Milieu offensie "may offence you", dat straalt er af - maar is expliciet een organisatie die werkt vanuit het recht. Waarbij geldt, dat het recht en milieu offensie beide gericht zijn op geweldloosheid en het voorkomen van excessen en 'het recht in eigen hand nemen'.

Zoals jij het hier neerzet lijkt het 'een pot nat', wat nadrukkelijk niet waar is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:02

edit…zie opmerking iets verderop
Laatst bijgewerkt door Kinke op 02-02-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:07

Yucca schreef:
Thioro schreef:
Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?

Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).

En hoe doen ze dat bij vleeskoeien? Als het kalf wel bij de moeder blijft?

Bij de melkvee bedrijven waar ze de kalveren bij moeder houden gaat de koe apart, net als bij regulier. Daar blijven moeder en kalf een weekje om daarna weer terug de kudde in te gaan.
Weerstand van de kalveren lijkt beter te ontwikkelen zo dan bij regulier.

Het kan dus prima anders, gezondheid is geen goede reden. Beschikbare ruimte die niet geschikt is kan wel een goede reden zijn.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:12

Janneke2 schreef:
Ik heb geen zin om me druk te maken, maar ik wil wel even duidelijk en open zijn.
Weet je, dat hier staat opgevat kan worden als smaad die wettelijk strafbaar is (en dus niet toegestaan op bokt)?

Natuurlijk weet ik, waar Volkert werkte - zijn oud-collega's van milieuoffensie waren verbijsterd. En hebben ondubbelzinnig en compleet zich gedistantieerd van de door VdG. gepleegde moord. Milieu offensie "may offence you", dat straalt er af - maar is expliciet een organisatie die werkt vanuit het recht. Waarbij geldt, dat het recht en milieu offensie beide gericht zijn op geweldloosheid en het voorkomen van excessen en 'het recht in eigen hand nemen'.

Zoals jij het hier neerzet lijkt het 'een pot nat', wat nadrukkelijk niet waar is.

Ik had me voorgenomen om niet meer te reageren, maar aangezien jij moeite hebt met lezen: Ik heb een artikel geplaatst van iemand anders, ik heb het dus niet zelf geschreven, zoals je kunt zien onderaan het verhaal.

Opmerkelijk overigens dat de rest van het verhaal geen reactie(s) oproept.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:13

8nnemiek schreef:
Wat betreft koeien.. afgezien van of de stal vies is of niet.. het zou wel erg vreemd zijn als moeder natuur dat kalf zo had gemaakt dat het ziek wordt van zijn/haar eigen moeder.. Daar is die biest toch juist voor?
Mij lijkt dat een kalf gewoon zo snel mogelijk weg wordt gehaald omdat het anders de melk opdrinkt die voor de verkoop bestemd is..?

De melk mag sowieso de eerste 3 dagen niet naar de fabriek, dus dat is geen reden om het kalf direct na de geboorte te scheiden. Wel is het zo dat kalveren regelmatig onvoldoende drinken als ze de eerste 24 bij de moeder blijven. Ze moeten voor een goede weerstand minimaal 4L biest drinken de eerste 24 uur, het liefste zelfs binnen 12 uur, en in ieder geval 2L biest binnen 12 uur. Eigenlijk is het voor de boer juist meer werk om het kalf direct van de moeder te scheiden in plaats van hem 3 dagen erbij te laten, doordat de koe nu per se gemolken moet worden (hoewel vaak ook bijgemolken moet worden omdat het kalf onvoldoende drinkt), de kalveren gevoerd moeten worden, emmers of flessen schoongemaakt moeten worden, er een extra hok vervuild wordt, etc.

De ziektes die overgebracht kunnen worden zijn uit mijn hoofd gezegd i.i.g. BVD, BLV, salmonella en paraTBC.

Mallow

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:24

En waarom drinkt een kalf te weinig? En voor wie is het te weinig? Om de productie op gang te brengen of om het kalf in leven te houden?

Van nature wordt de melkproductie aangepast op vraag en aanbod, zoveel het kalf drinkt zoveel melk er is. Ik kan me voorstellen dat als er geld verdiend moet worden aan de melk dat dit zoiezo te weinig is. De eerste dagen zijn immers cruciaal voor een goede productie van de melk.
Wanneer een kalf direct de biest drinkt bij de moeder is er echt niets aan de hand, wanneer je je zorgen moet maken om de gezondheid van een kalf na de geboorte omdat de moeder heeft gemest of het stro vies is zou ik daar toch eerder vraagtekens zetten bij de hygiëne. Even mest wegscheppen of wat schoon stro strooien lijkt me niet bijzonder veel moeite?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:28

8nnemiek schreef:
En als je een hond van 10 kilo dag en nacht in een bench zet dan wordt je uitgemaakt voor dierenmishandelaar.
Ik blijf het toch vreemd vinden dat het bij kalveren en varkens en kippen geen probleem is, maar bij honden, katten en knaagdieren wel. En dat terwijl honden en katten 90% van de dag slapen, en vee juist heel veel zou moeten rondtrekken en dag en nacht zou staan te eten in het wild.

Mooi gezegd. En als je een pup met 3 weken bij de moeder weghaalt word je gelynchd. Maar met de kalfjes mag het binnen 5 minuten.
Nee hoor, geen goed woord over voor deze vleesindustrie.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:30

Dora88 schreef:
Ik mis vaak bij "tegenstanders" van de veehouderij de "waarom" vraag. Er wordt geoordeeld dat iets absoluut niet kan, maar er wordt dan vervolgens niét naar de beweegreden gevraagd. Gelukkig is dat bij enkelen van jullie niet zo, maar af en toe zie ik uitspraken voorbij komen waarvan ik denk.. Párdon? Heb je ooit afgevraagd waarom een boer dat zo doet? Of waarom hij niet anders kan...

Jahor, nogmaals ik ben bij verschillende boeren langsgeweest en kan echt wel zeggen dat ik ze tot nu toe allemaal ontzettend tof vind en ook echt heel duidelijk zie dat ze hart voor de beesten hebben en doen wat ze kunnen :j
Ik ben het alleen absoluut niet eens met de manier waarop ze de dieren moeten houden (binnen de grenzen van de overheid) en daarnaast vind ik het voor mij persoonlijk onnodig. Ik ben van mening dat we geen vlees en melk etc nodig hebben maar daar verschillen de meningen nog wel eens in heb ik hier al gelezen :D

Wilde ook nog even zeggen dat ik jouw manier van discussiëren heel prettig vind :j informatief en niet op de man!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 15:40

Mallow schreef:
En waarom drinkt een kalf te weinig? En voor wie is het te weinig? Om de productie op gang te brengen of om het kalf in leven te houden?

Van nature wordt de melkproductie aangepast op vraag en aanbod, zoveel het kalf drinkt zoveel melk er is. Ik kan me voorstellen dat als er geld verdiend moet worden aan de melk dat dit zoiezo te weinig is. De eerste dagen zijn immers cruciaal voor een goede productie van de melk.
Wanneer een kalf direct de biest drinkt bij de moeder is er echt niets aan de hand, wanneer je je zorgen moet maken om de gezondheid van een kalf na de geboorte omdat de moeder heeft gemest of het stro vies is zou ik daar toch eerder vraagtekens zetten bij de hygiëne. Even mest wegscheppen of wat schoon stro strooien lijkt me niet bijzonder veel moeite?

Het kalf drinkt te weinig om zijn weerstand op orde te krijgen. Een kalf moet een bepaalde hoeveelheid IgG's binnen krijgen om de maternale afweerstoffen binnen te krijgen die hem de eerste weken te beschermen. Dit komt door meerdere dingen: o.a. doordat er al lang niet meer geselecteerd is op kalveren met een zeer hoge zuigdrang (eerder andersom, omdat je bij een zeer hoge zuigdrang maar geen koe je kalveren krijgt die overal op beginnen te zuigen) en doordat de koe tegenwoordig een hogere melkproductie heeft waardoor de hoeveelheid IgG's verdund raakt over meer melk.

Er worden al meer dan 500 jaar kalveren direct van de koe gescheiden en even zo lang wordt er dus al geselecteerd op kalveren die hier gemakkelijk overheen komen.

Ik zie weer het voorbeeld van verschillende diersoorten langskomen: Een koe is geen hond, varken of paard.
Als je een cavia met 3 weken bij de moeder weghaalt mits hij minimaal 300g weegt is er niets aan de hand, als je hetzelfde doet bij een konijn krijg je zeer zwakke jongen die het vaak niet overleven. In het buitenland worden cavia's vaak al met 12 dagen gespeend als ze gebruikt worden in de vleesproductie, ook dat redden ze prima (hoewel ik daar geen voorstander van ben). Konijnen worden in de vleesindustrie gespeend met 4 weken en daar is al behoorlijk uitval, er zijn daarom ook aangepaste regels en wordt daaraan niet voldaan mogen de konijnen pas met 6 weken gespeend worden.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:02

Mizora schreef:
Mallow schreef:

Het kalf drinkt te weinig om zijn weerstand op orde te krijgen. Een kalf moet een bepaalde hoeveelheid IgG's binnen krijgen om de maternale afweerstoffen binnen te krijgen die hem de eerste weken te beschermen. Dit komt door meerdere dingen: o.a. doordat er al lang niet meer geselecteerd is op kalveren met een zeer hoge zuigdrang (eerder andersom, omdat je bij een zeer hoge zuigdrang maar geen koe je kalveren krijgt die overal op beginnen te zuigen) en doordat de koe tegenwoordig een hogere melkproductie heeft waardoor de hoeveelheid IgG's verdund raakt over meer melk.

Er worden al meer dan 500 jaar kalveren direct van de koe gescheiden en even zo lang wordt er dus al geselecteerd op kalveren die hier gemakkelijk overheen komen.

Ik zie weer het voorbeeld van verschillende diersoorten langskomen: Een koe is geen hond, varken of paard.
Als je een cavia met 3 weken bij de moeder weghaalt mits hij minimaal 300g weegt is er niets aan de hand, als je hetzelfde doet bij een konijn krijg je zeer zwakke jongen die het vaak niet overleven. In het buitenland worden cavia's vaak al met 12 dagen gespeend als ze gebruikt worden in de vleesproductie, ook dat redden ze prima (hoewel ik daar geen voorstander van ben). Konijnen worden in de vleesindustrie gespeend met 4 weken en daar is al behoorlijk uitval, er zijn daarom ook aangepaste regels en wordt daaraan niet voldaan mogen de konijnen pas met 6 weken gespeend worden.

Je weet dat er melkbedrijven zijn waar de kalveren wel bij de moeder blijven? Dat daar de kalveren gemiddeld genomen minder gezondheidsproblemen hebben dan wanneer ze weggehaald worden?
Dat al die problemen die je aanhaalt helemaal niet zo waar zijn, meer liggen aan de manier waarop je ze wil houden (economisch) dan gaat over het welzijn van die kalveren?

De kalveren die bij de moeder blijven drinken vaker en komen daardoor goed aan wat ze nodig hebben, hun weerstand groeit sneller, zijzelf groeien voorspoedig.
Dat niet altijd even goed drinken komt door het scheiden, de andere manier van voedsel verstrekken. Vooral veel ineens omdat de boer natuurlijk niet die kalveren op vraag kan gaan voeden.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:05

Mallow schreef:
Dora88 schreef:
Ik mis vaak bij "tegenstanders" van de veehouderij de "waarom" vraag. Er wordt geoordeeld dat iets absoluut niet kan, maar er wordt dan vervolgens niét naar de beweegreden gevraagd. Gelukkig is dat bij enkelen van jullie niet zo, maar af en toe zie ik uitspraken voorbij komen waarvan ik denk.. Párdon? Heb je ooit afgevraagd waarom een boer dat zo doet? Of waarom hij niet anders kan...

Jahor, nogmaals ik ben bij verschillende boeren langsgeweest en kan echt wel zeggen dat ik ze tot nu toe allemaal ontzettend tof vind en ook echt heel duidelijk zie dat ze hart voor de beesten hebben en doen wat ze kunnen :j
Ik ben het alleen absoluut niet eens met de manier waarop ze de dieren moeten houden (binnen de grenzen van de overheid) en daarnaast vind ik het voor mij persoonlijk onnodig. Ik ben van mening dat we geen vlees en melk etc nodig hebben maar daar verschillen de meningen nog wel eens in heb ik hier al gelezen :D

Wilde ook nog even zeggen dat ik jouw manier van discussiëren heel prettig vind :j informatief en niet op de man!

Hier kan ik me bij aansluiten :) ik veroordeel boeren absoluut niet, maar veroordeel de fabrieksmatige manier waarop. Ook vind ik het niet meer van deze tijd om zoveel dierlijke producten te consumeren. Deze twee punten samen kunnen denk ik veranderd worden naar boeren 2.0.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:15

Ik weet dat er inderdaad Demeter-stallen zijn waarbij de kalveren bij de koe blijven en enkele familiekuddes ( http://www.familiekuddes.nl/ ) zijn waarbij dit gebeurd. Erger nog, ik was degene die het principe van familiekuddes in dit topic aangegeven heeft, toen overigens ook al inclusief link. Het opvallende bij familiekuddes is dat het eigenlijk altijd over laagproductieve bedrijven gaat (dus dieren met geconcentreerdere biest). En, wat niet op die site staat maar ik wel vanuit de veehouderwereld weet, is dat er ook genoeg bedrijven weer mee opgehouden zijn omdat het bij hen echt niet goed ging. Oftewel, bedrijven waarbij het dus wel mis ging met het welzijn van de kalveren. Voor het vaker voeren zijn er tegenwoordig ook drinkautomaten voor kalveren en daar worden kalveren al vanaf 3-4 dagen bij geplaatst, maar er zijn ook zat boeren die daar op een keer weer vanaf stappen omdat ze zien dat de kalveren het er toch minder op doen. Zoals het er nu naar uit ziet, zijn de kalveren die 3x per dag voldoende melk gevoerd worden het beste in conditie. Maar veel boeren bezuinigen op melkpoeder omdat de gedachte speelt dat daardoor de kalf eerder brokken/ruwvoer gaat eten en daardoor een betere melkkoe wordt. Zelfs al is bewezen dat groei belangrijker is dan vroege opname en dat het aanbieden van ruwvoer, muesli en water wel belangrijk is op vroege leeftijd (het liefst al met 3 dagen, maar uiterlijk vanaf een week) maar dat het beperken in de melk geen positieve bijdrage levert voor de kwaliteit het kalf en daarmee van de koe.

Dat niet altijd even goed drinken ging om de kalveren die bij de koeien stonden, niet bij de kalveren die direct gespeend werden en dus met de fles de biest binnen kregen. Er is met een bloedje gewoon te testen of het kalf voldoende IgG's binnen gekregen heeft na 72 uur. En daarop scoren kalveren die bij de moeder bleven vrijwel altijd (veel) slechter op dan kalveren die binnen 2 uur de eerste 2L biest kregen en dan binnen 12 uur de andere 2L biest kregen. De ontwikkeling van de kalveren (ziekte, uitval, groei) is duidelijk te correleren aan de hoeveelheid biest (IgG's) die het kalf binnen 12, 24 en 72 uur binnen gekregen heeft.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:19

Citaat:
En hoe doen ze dat bij vleeskoeien? Als het kalf wel bij de moeder blijft?

Vleeskoeien zijn geen melkkoeien en ze worden meestal niet in gelijkaardige stallen gehouden.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben er ook voorstander van dat de kalveren bij de koeien blijven en het is voor de gezondheid van het kalf inderdaad ook beter.

Maar bij melkkoeien (en dan heb ik het over de hoogproductieve koeien) is dat minder voor de hand liggend.
Niet voor de productie van de koe, zoals al eerder vermeld de eerste dagen (hier is dat 5) mag de melk toch niet voor consumptie gebruikt worden.
Wel voor gezondheid van beiden bekeken vanuit de manier van huisvesten en de mate waarin melkkoeien doorgefokt zijn.
Dit kan inderdaad anders, met andere huisvesting, ander management, andere selectie of simpelweg andere melkkoerassen.
Maar met de huidige moderne melkkoe (holstein friesian) is het gewoon niet echt aan te raden.
Enkele factoren: uier is te groot en vaak ook te laag voor het kalf, productie te groot voor het kalf, moedergevoelens zijn toch vaak niet zo geweldig (een koe kan echt daadwerkelijk het kalf links laten liggen en gaan vreten, al zijn niet alle melkkoeien zo), wat mest betreft: een koe is een wandelende strontfabriek, kalveren gaan soms 'stelen' bij andere koeien, dit kan het kalf een trap opleveren maar ook bvb uierontsteking van de ene koe op de andere overbrengen (en ja dit kan ook gebeuren bij vleeskoeien) etc etc.
Een melkkoe past niet persé haar productie aan aan het kalf of de vraag, die gooit haar 40 liter er uit en basta. Sommige koeien bvb zijn nogal moeilijk droog te zetten omdat hun productie gewoonweg niet voldoende daalt, desondanks het minder afmelken. melk die in de uier achterblijft kan ontsteken.
Melkkoeien zijn zo doorgefokt dat ze simpelweg produceren, desnoods ten koste van zichzelf, en dergelijke koeien kan je zelfs geforceerd niet minderen in productie.
Persoonlijk zie ik liever de oudere/robuustere melkrassen, produceren minder of minder snel maar zijn vaak wel gezonder en duurzamer.
Meeste melkboeren laten hier het kalf een dag bij de moeder.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:22

Wat Mallow en Yucca zeggen vind ik als boerin uit de praktijk ook, maar zoiets kan nu eenmaal niet van vandaag op morgen. Bij ons blijven de kalfjes de eerste 3 dagen trouwens wel bij de moeder of langer dat ligt er aan hoe de gezondheid van de moeder is na de bevalling. Zelden komt het voor dat na het scheiden van moeder en kind er dan veel "geschrei" is. Ik vind ook dat de "tegenstanders" moeten bedenken dat we over dieren praten die je niet kunt vermenselijken....doe je dat wel dan stel ik het maar eens anders....Ik weet niet of jullie een hond hebben? Nu wij wel en onze honden kunnen gaan en staan waar ze willen, we hebben een hondeluik in de deur zodat ze ook s´nachts naar buiten kunnen om hun behoeftes te doen.
Jullie hond zal dan regelt pijn in zijn buik hebben omdat hij alleen op tijden naar buiten mag als het baasje dan weer eens tijd heeft. Als hj veel geluk heeft mag hij een rondje aan de lijn door de bebouwde kom af zelfs een uurtje naar de hondeschool. vind eigenlijk dat honden niet in de stadswoning en/of bebouwde kom thuis hoort. Daar is een hond van oorsprong niet voor bedoelt.....Dus moet er ook maar een wet komen die dit verbied want dit is zielig :D

Snappen jullie wat ik bedoel? Er word al eeuwen zo met dieren omgegaan, is dit goed? Nee vind ik ook niet en daarom doen er veel boeren hun stinkende best om het anders te doen, maar idd onze inkomsten zijn veels te laag om zoiets snel te doen. Plus kijk dan ook naar alle ander huisdieren die niet goed gehouden worden, onder anderen ook vele paarden in Nl.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:35

Onze kalfjes (vleesvee) worden ook gewoon bij alle andere koeien in het hok geboren. Ze blijven dan ook minstens (!) een half jaar bij hun moeder. Als bij ons een moeder van een kalf tijdens of na de bevalling overlijdt, kopen (of hebben wij op dat moment) wij een melkkoe en proberen we of het kalf daar bij wil drinken. De melkkoeien accepteren dit eigenlijk altijd en na een week moet je je ook niet meer bemoeien met het kalf, dan wordt surrogaat moeder boos :P Dus moeder gevoelens zijn er dan zeker wel aanwezig. Ja de uiers hangen meer dan bij onze eigen koeien, maar kalfjes vinden hun weg naar de melkbar wel hoor :D Ze blijven dan gewoon zo lang bij deze melkkoe.
Uierontsteking hebben we eigenlijk nooit last van, en er wordt hier bij alle melkbarren gestolen hahaha.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:36

Kinke schreef:
Janneke2 schreef:

Ik had me voorgenomen om niet meer te reageren, maar aangezien jij moeite hebt met lezen: Ik heb een artikel geplaatst van iemand anders, ik heb het dus niet zelf geschreven, zoals je kunt zien onderaan het verhaal.

Opmerkelijk overigens dat de rest van het verhaal geen reactie(s) oproept.

Geen reacties oproepen: dat is omdat het off topic is. Zo opmerkelijk vind ik het dus niet.

Dank je vriendelijk dat je mij herinnert aan iets belangrijks:
waarom toch (....al is het dan off topic en kun je het wellicht beter per pb doen...) plaats jij een stuk van iemand anders zonder verdere context, reden tot citeren, jouw relatie met de mevrouw annex organisatie die jij citeerde, et cetera?
Dat liet je totaal in het duister.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:59

Jongens en meisjes, het gaat hier niet over melkkoeien, insecten, vega of niet vega. Het gaat over boerderijen waar vetbeesten staan. Hou het daar dan ook over aub!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:28

Snapt wel iedereen dat boeren eigenlijk 'gedwongen' worden om hun werk zo te doen zoals ze ze doen?

Weten jullie dat bijvoorbeeld uitloop van veel dieren niet toegestaan is of veel te duur? Of ongezond voor de dieren. Bepaalde hekken etc. zijn horizonvervuiling en dat soort ongein. Een boer moet voor zijn zekerheid (thuisslager is zeker leuk! maar als niemand je vlees koopt kun je het weggooien!) bij een groot bedrijf leveren zodat ie niet zelf zonder eten zit.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:30

Melkvee levert een deel van het slachtvee door kalveren voor kalfsvlees te produceren. Die kalveren groeien de eerste twee weken ook op op de boerderij waar ze geboren zijn (wettelijk verplicht). De melkveehouderij is dus wel betrokken bij de vleesproductie.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 18:07

Mizora schreef:
Melkvee levert een deel van het slachtvee door kalveren voor kalfsvlees te produceren. Die kalveren groeien de eerste twee weken ook op op de boerderij waar ze geboren zijn (wettelijk verplicht). De melkveehouderij is dus wel betrokken bij de vleesproductie.

Ja dat weet ik wel. Maar de hele discussie wordt wat uit verband getrokken. De ts vraagt hoe de beesten leven, niet hoe duur de melk is enzvoorts. Of dat de insecten dood gaan of weet ik veel waar het hier nog allemaal over ging. Ik vind het verder allemaal erg interessant om te lezen maar hou het gewoon ontopic..

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:38

269_life schreef:
Mara schreef:
Weet je ook waarom de kalfjes niet meerdere dagen bij hun moeder kunnen blijven?

Een kalfje heeft bij de geboorte namelijk nog geen antistoffen in haar lichaam. Het kalf is daarom erg vatbaar voor ziektes. Door het kalfje zo snel mogelijk naar een schone omgeving te verplaatsen, ligt ze niet meer in het strohok waar ook mest van de koeien kan liggen. In die mest kunnen al ziekteverwekkers zitten, die dan dus gemakkelijk het kalfje vatbaar maken. Als het kalfje in een lekker schoon strobed ligt, krijgt ze zo snel mogelijk de biest (de eerste melk) van de moederkoe. In deze biest zitten de benodigde antistoffen. Vervolgens krijgen kalfjes die dat nodig hebben, nog een lekker warm kalverdekje op. Dit zorgt voor extra warmte, want een kalfje heeft de eerste paar weken nog helemaal geen warmteproductie. Zij moet dus haar warmte krijgen van veel schoon stro, warme melk en dus eventueel een kalverdekje. De kalfjes komen bij ons in eenlingboxjes, zodat we de eerste 2 weken volledige controle hebben. Drinkt het kalfje wel genoeg? Is het goed actief? Wordt het toch alsnog ziek, dan kunnen we er snel op in spelen. Je zou dit kunnen vergelijken met een wieg. Na die 2 weken gaan ze bij ons in groepjes van 4 naar een groter strohok. (dat voldoet aan de normen van goede en ruime huisvesting)

Even een korte uitleg waarom ze dus niet langer dan een dag bij haar moeder kan blijven drinken.

P.S. Tegenwoordig zijn die 'kisten' niet meer te koop. Tegenwoordig kun je alleen nog maar ruimere hokken kopen, waar wel een kalf ruim in kan liggen en draaien.

Dus omdat de moederkoe moet baren in een goor hok scheiden we de kalfjes van de moeder? Het wordt steeds gekker...

en jij verdraaid het zo, zoals je zelf wilt lezen...

Ik wil je best laten zien waar onze koeien in afkalven, heel schoon strobed. Alleen tijdens of net voor een bevalling kan de koe ook mesten. Maar goed, ik wilde even uitleggen waarom het dus wordt gedaan en dat is puur uit zorg en liefde voor een goede start voor het kalf!

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:39

Thioro schreef:
Je kan uiteraard ook alleen maar lezen wat je wil lezen.
Waar zie jij goor hok staan?

Kalf gaat van strohok voor koeien (en dus bijhorende koeienstront) naar strohok voor kalveren (zonder koeienstront waar vanalles en nog wat in kan zitten, wel kalverstront maar dat zijn kleinere hoeveelheden en minder besmet met vanalles en nog wat).

Zelfs het kalverhok is helemaal schoon. Die wordt nadat een ander kalfje eruit gaat, helemaal schoongemest en met water nagespoten en eventueel zelfs nog desinfectie.

Mara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:43

8nnemiek schreef:
Oke, nooit geweten dat ze bijlichten om de rui uit te stellen.
Dan zou ik zeggen, maak die eieren iets duurder en laat die kippen rustig ruien.. Die van mij leggen nu een half jaar later nog steeds 5 tot 6 eieren per week. Eentje zelfs nog steeds 7 eieren.

Wat betreft koeien.. afgezien van of de stal vies is of niet.. het zou wel erg vreemd zijn als moeder natuur dat kalf zo had gemaakt dat het ziek wordt van zijn/haar eigen moeder.. Daar is die biest toch juist voor?
Mij lijkt dat een kalf gewoon zo snel mogelijk weg wordt gehaald omdat het anders de melk opdrinkt die voor de verkoop bestemd is..?

Het klopt dat het anders is dan bij moeder natuur. In stallen heb je veel meer te maken met infectiedruk, omdat je meerdere koeien huisvest in een stal. Toch sluit je ook bij vleesvee niet uit dat de kalveren niet ziek kunnen worden. (tevens wordt ze dus niet ziek door haar moeder, maar door de bacterien/parasieten die voorkomen in de mest)

De biest die de koe geeft na het afkalven mag niet worden geleverd aan de fabriek. Dus die is juist allemaal voor het kalf. Pas na een paar dagen mag de melk de tank in. Dus de reden die jij noemt kan het nooit zijn...
Laatst bijgewerkt door Mara op 02-02-16 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

xKim97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:11

Ik ben vegetariër geworden, ook al ben ik opgegroeid op het platteland waar ik heb gezien dat de meeste dieren het relatief goed hebben op de boerderij. Ik hou van dieren, ik vind het dan hyprocriet om ze vervolgens op te eten terwijl het ook anders kan, geen vlees eten. Verder kan je 10 maiskolven maken om 10 mensen te voeden, of je kan 1 mens voeden met 500 gram vlees waar die 10 maiskolven voor nodig waren. (niet exact deze aantallen maar het gaat om het idee) Ook is het veel beter voor het milieu om geen vlees te eten, 15% van de CO2 uitstoot komt van vlees gerelateerde dingen (vervoer, productie van diervoeding etc). Daarnaast kom ik elke dag langs een halal slagerij, dus ik zie dan ook veel van dat soort trucks met dieren langskomen. Ik voelde me voor mijn vegetarische leven altijd schuldig als ik ze dan zag en zielig vond, terwijl ik diezelfde avond ook een stuk vlees zou zitten eten. Daarbij heb ik welk slechte verhalen gehoord over die specifieke slachterij, ook van mensen die werkelijk bij het proces betrokken waren. Maar goed, een slachterij zegt natuurlijk niet alles.

Maar het moment dat ik besloot echt vegetarisch te worden was niet bij het zien van die trucks, maar toen ik iets hoorde over yulin. Volgens de bronnen die ik had gelezen stalen ze daar huisdieren, om die vervolgens leven te vellen en te koken, voor de smaak van adrenaline, en dan op te eten. Toen begon ik me af te vragen waarom ze ooit die beesten op zouden willen eten, terwijl dat helemaal niet nodig is. Toen bedacht ik me dat ik hier in NL net zo goed dieren aan het eten was terwijl dat niet nodig was. De dieren hier worden dan niet opzettelijk mishandelt maar ik geloof ook niet dat ze nou echt een plezierig leven hebben. Toen ik daar dus over had nagedacht en ook nog andere feitjes over vleeseten te weten kwam, ben ik vegetariër geworden. Als er nu iemand met mij mee fietst langs de slachterij met de trucks vol dieren, en diegene vervolgens zegt dat het zielig is, kan ik het niet laten om even een opmerking te maken. :o