Ergernissen op het openbaar vervoer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Ergrnissen op het openbaar vervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:17

Oh ik vaak genoeg hoor. :j

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:30

MarlindeRooz schreef:
Ja dan moet je toch echt even nagaan of dat wel normaal is. Als je dat al niet durft te vragen. :=

Misschien voor jou maar ken genoeg mensen die niet zomaar iedereen durven aan te spreken.

Eigenlijk ook omgekeerde wereld vind ik, dat je moet vragen of je ergens mag zitten omdat er een tas ligt terwijl degene ook gewoon heeft betaald.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:34

Het is beidde kanten lijkt me. Mensen kunnen het wegzetten, maar andere kunnen ook vragen :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:34

Arantes schreef:
Dat valt wel mee denk, heb nog nooit iemand zien staan terwijl er nog plekken zijn met een tas. En ik reis elke dag met de trein.

Heb het over de bus, en gebeurd elke dag weer. Heb er zelf geen moeite mee om te vragen hoor, maar niet iedereen durft dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:38

Als ik met een zware tas waar een laptop en drie schoolboeken in zit reis dan gaat die in de eerste instantie toch gewoon op de stoel naast me hoor. Als ik zie dat de trein/bus druk wordt of iemand vraagt of hij/zij mag zitten dan haal ik hem met liefde weg, maar ik zet hem liever niet op schoot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:40

Mijn grootste ergernis is en blijft toch mensen die niet opstaan voor ouderen in het OV. In de bussen in Utrecht is standaard een vierzits gereserveerd voor mensen die slecht ter been zijn, en dan zijn er nog twee losse stoelen (van die bredere varianten) die ook voor invaliden zijn. Als er dan ouderen binnen komen die duidelijk moeten zitten en mensen staan niet op van die plekken... Ik kan daar echt zo kwaad van worden. Ik geef altijd braaf mijn plekje op of vraag of iemand wilt zitten, kan dat echt niet begrijpen. Heb zelf een tijd op krukken gelopen en het is zo frustrerend als je moet vragen of mensen voor je op willen staan omdat zij op een plek gaan zitten die gereserveerd is voor mensen die slecht ter been zijn...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:41

finnens schreef:
Arantes schreef:
Dat valt wel mee denk, heb nog nooit iemand zien staan terwijl er nog plekken zijn met een tas. En ik reis elke dag met de trein.

Heb het over de bus, en gebeurd elke dag weer. Heb er zelf geen moeite mee om te vragen hoor, maar niet iedereen durft dat.

Misschien hard, maar dan moet je het maar leren. Niet iedereen gaat zijn tas weg halen. Ik namelijk ook niet. Tenzij het echt heel druk is natuurlijk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:00

Sommige mensen staan liever in de bus, dus wellicht is het iets te snel oordelen in zo'n situatie.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:16

Arantes schreef:

Nou ik anders dagelijks hoor :)
Weet wel dat m'n ex altijd wilde staan want hij kon de hele dag al zitten.

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:20

MarlindeRooz schreef:
finnens schreef:

Misschien hard, maar dan moet je het maar leren. Niet iedereen gaat zijn tas weg halen. Ik namelijk ook niet. Tenzij het echt heel druk is natuurlijk.

Jij hoort je tas gewoon weg te halen, ongeacht of mensen het vragen of niet. Als jij een kaartje hebt gekocht voor je tas, dan mag die op de stoel blijven, anders is die plek toch echt voor een persoon met een betaald kaartje....

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:22

Een kaartje in een bus of trein is een vervoersbewijs geen zitbewijs. En eerlijk.. even je mond opentrekken is echt niet zo moeilijk hoor. Gewoon doen dus.

Ik heb het echt nog nooit meegemaakt, wel mensen die het gewoon vroegen en daar werd ook de tas voor weggehaald. Is nog nooit een tas niet weggehaald. Bij een bakker vraag je ook om brood, anders weten ze ook niet wat je wil.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:28

MarlindeRooz schreef:

Wat netjes van jou :n

Ik vind het prima als mensen hun tas op de stoel hebben, als ze m ook maar weghalen wanneer iemand daar wil zitten.

Ik zat laatst in de trein en er waren veel plekken vrij die tegen de rijrichting in gingen. Ik zat in de rijrichting mee en aan die kant was weinig ruimte. Een vrouw vroeg dus of ze naast mij mocht zitten, want ze werd misselijk als ze achteruit reed. Wie ben ik dan om nee te zeggen tegen deze mevrouw?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:28

Grappig hoe dit topic toch steeds terug afdwaalt naar die verdomde tassen.

Ik zet m altijd naast me neer. Als het extreem druk word haal ik m weg anders kunnen mensen gewoon vragen of ik hem weg wil halen :)

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:29

De meningen verschillen hier nogal. Vind wel dat sommige nogal hard zijn, er zijn ook bagagerekken voor tassen hoor.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:30

Flying_Angel schreef:
De meningen verschillen hier nogal. Vind wel dat sommige nogal hard zijn, er zijn ook bagagerekken voor tassen hoor.

Die heb ik nog nooit gebruikt. Veel te bang dat ik m daardoor vergeet _O-

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:31

Marjoow schreef:
Flying_Angel schreef:

Die heb ik nog nooit gebruikt. Veel te bang dat ik m daardoor vergeet _O-

Been there done that :=

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:33

Haha maar dat jij je tas vergeet is toch niet het probleem van anderen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:36

In de spits zit op heel veel trajecten ook de eerste klas zo vol dat ook mensen met een eersteklas kaartje moeten staan. Aangezien alle treinen vergelijbare samenstelling hebben kan je niet op het ene traject meer of minder eerste klas aanbieden. En tja zolang mensen willen betalen voor wat extra luxe en comfort waarom dan niet?

Den Bosch-Nijmegen is druk maar de treinen kunnen niet langer vanwege diverse kortere perrons op de route Roosendaal-Zwolle die hij rijdt. Er is al een flink stuk meer capaciteit gekomen door de getrokken trein te vervangen door dubbeldeks en er een spoortje bij te leggen in Wijchen voor een extra spits sprinter.

Het oude materieel kan niet zomaar in dienst worden gehouden. De vergunning/licentie loopt dit jaar af van deze stellen en was bij uitzondering al een keer verlengd. Zie het als een afgelopen apk. Om in aanmerking te komen voor een nieuwe apk moeten treinen van deze leeftijd en aantal dienstjaren een complete revisie krijgen en dat is natuurlijk een hele kostbare zaak die niet interessant is voor de prehistorische mat64. NS zit hier gebonden aan wetgeving en ze proberen wel capaciteit te behouden door de oude dubbeldekkers met locomotief weer tijdelijk in dienst te nemen. En het zal me niets verbazen als ze afspraken kunnen maken met het ministerie om ook de mat64 nog even aan het rijden te houden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:38

Ik zet niks op bagagerekken. Ten eerste omdat ik er vrijwel niet bij kom (1.60), ten tweede ben ik bang dat het valt. Ten derde bang dat ik het vergeet of dat iemand anders het pakt. ik reisde altijd met mijn cameratas van 2000 euro aan spullen. Die heb je liever binnen handbereik ;) Dus als mensen naast mij willen zitten, prima, maar vraag het even dan haal ik de tas weg. Heb ook wel eens iemand gehad die doodleuk bijna op de tas ging zitten. Was een duur grapje geweest. Ik lette niet op omdat ik muziek in mijn oren had. (en nee, er was niks gevraagd)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:44

Ik ga mijn macbook niet in het bagagerek leggen haha.

Maar ik haal mijn tas altijd weg hoor, maar niet als de trein half leeg is. :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:45

Flying_Angel schreef:
Haha maar dat jij je tas vergeet is toch niet het probleem van anderen :')

En dat iemand zn mond niet durft te gebruiken ook niet. ;) overigens vind ik de stadsbus tram en metro er sowieso niet ondervallen. Daar staan mensen ook vaak omdat ze willen staan niet omdat het moet :)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:48

Nee Gloa komen de oude dubbeldekkers met locomotief terug :oo goede ergernis :P ik was net blij dat je die enge dingen niet zoveel meer ziet! Vroeger was ik ontzettend bang voor alle treinen eigenlijk. Dat is nu weg, maar die locomotieven... Oi daar kom ik maar niet vanaf. Ze zien er zo eng uit met die donkere ramen die geknikte neuzen. Alsof het razende monsters zijn :') heb een keer naast 1 gestaan die defect was en ineens een heel raar geluid ging maken, schrok me kapot :=
Deze bedoel ik dan (krijg al bijna kippenvel bij een foto ervan)

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:52

Bedoel je DDM Gloa? En het resterende DDAR materieel? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:55

Sterker nog.........hier in het zuidoosten rijden ze volop rond hoor :j . De foto die je plaatst is een 1600 serie en bij NS rijden we met de 1700 maar hij ziet er wel hetzelfde uit aan de buitenkant. Ik rij er zo graag mee, heerlijk al die brute kracht }>

Maar ze zijn inderdaad wel kampioen in herrie maken. Vooral leuk als je door de motorruimte heen loopt en er ineens allerlei installaties aanspringen :')

_Ilsee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 16:58

Ik had vandaag iets stoms, geen ergernis eigenlijk maar oke. Ik zat in de bus en ik was bezig met mijn mobiel en van alles en nog wat. Ik zat op zo'n plek voor mensen die wat slechter te been zijn, ik dacht kan wel is maar een klein stukje sta zo weer buiten. Kwam er een vrouw de bus in met een kinderwagen en ineens stond ze voor mij en vroeg de buschauffeur aan mij of ik even plaats wilde maken voor die mevrouw. Ik had helemaal niet zo snel gezien dat die mevrouw dus ook nog zwanger was.. oeps. Kon wel door de grond zakken normaal spring ik altijd als een van de eersten op voor zulke mensen maar omdat er verder nog genoeg plekken waren had ik er niet zo snel bij na gedacht dat ze uitgerekend op die plek wou zitten. Stom.