Maartje1990 schreef:Voor eigen plezier, puur voor het doodmaken van het diertje, nee niet goed.
Daar ben ik het mee eens
(Haha we hebben iets in common
). Maar dan is dat toch niet anders bij het doodmaken van een diertje voor vlees? Want vlees eten is niet nodig om te overleven (feit, sorry, geen mening).
Tieneke schreef:Het niet willen doden van een dier vind ik trouwens een argument dat mijn nieuwsgierigheid wel wekt: wie dit argument gebruikt, rijdt die wel eens met de wagen, of stapt die persoon wel eens op de bus? Want daarmee maak je ook enorm veel dieren dood (vooral in de zomer). Zelfs aan de bel van mijn fiets hebben al veel beedtjes geplakt... Of tellen insecten dan niet?
Ik denk dat insecten wel zeker mee tellen, zo eet ik persoonlijk ook geen honing om die reden
Of probeer er sinds kort ook wat meer op te letten waar mijn groenten/fruit vandaan komen (pesticiden, bijensterfte). Edit: en ik zit naar aanleiding van een post op een vegan-paardenmensen-pagina ook nog in dilemma hoe ik mijn relatie met het wezen 'de daas' moet aanpassen komend seizoen
Het is in een maatschappij als de onze in Nederland denk ik praktisch onmogelijk om 100% diervriendelijk te leven, onder andere om de voorbeelden die jij noemt. Voor de bouw van mijn woning zijn vast ook insecten gesneuveld, en als ik over straat loop stap ik helaas ook wel eens onbedoeld een miertje dood. oliebol happens, maar dat is geen reden om het niet zo veel mogelijk te voorkomen
Ik weet ook niet of dat persoonlijk dan mijn streven is (100% plantaardig leven) of dat het erom gaat binnen mijn huidige plek in deze maatschappij zo weinig mogelijk betrokken te willen zijn in dierenleed.
Ik denk dat dat laatste eigenlijk vooral ook is waar bijvoorbeeld veganisme om gaat: het erkennen van het vele dierenleed en de uitbuiting van dieren in onze maatschappij, en proberen daar niet veel aan bij te dragen. En daarin houd ik zelf graag het motto aan dat ik liever inconsequent diervriendelijk probeer te leven dan consequent dieronvriendelijk
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt