Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:32

Maartje1990 schreef:
Ik heb mn huisdierkonijntjes ook nooit opgegeten (onze eigen kippen wel), maar zie niet in wat er mis is met dat wel te doen.

Oké, en we zijn weer terug in een rondje helaas. Om dat te doorbreken en jouw standpunt beter te begrijpen stel ik dan maar deze vraag: Wat vind je van jagen en doden op dieren, niet voor het 'natuurmanagement' maar voor je eigen plezier?

Maartje1990

Re: Vegetarier zijn, hoe leg ik dit een kind uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:34

Voor eigen plezier, puur voor het doodmaken van het diertje, nee niet goed.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:36

Maar Maartje, het is toch ook wel logisch dat iemand met een vegetarische of vegan overtuiging het moeilijk kan inbeelden dat iemamd wel dieren eet ook al vind men dat ergens ook wel zielig?

Overigens dat laatste mis ik wel in hoe vega tegen net vegas aankijken. Er zijn best veel mensen die het ergens moreel niet prettig vinden om vlees te eten maar dat wel doen.

Zo ben ik zelf 'flexitarier' en 'vermindertarier' op dagen dat ik vlees eet (kleine portie ca 60-70gr). Er komt wat meer planning, organisate en creativiteit kijken bij vegetarisch koken. En zeker mijn vriend (en vele mannen om mij heen) moet je echt overtuigen door een lekkere maaltjd neer te zetten. Door drukke baan vind ik het daarom best lastig om dubbel of anders te koken. (Wij eten nooit de driehoeksverhouding vlees/aardap/groente. Vleesvervangers vind ik vies en ongezond dus vergt meer planning).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:40

Ts, ik zou het houden op: "Omdat ik ervoor kies om het niet te eten." Of: "Omdat ik het niet wil."
Het lijkt me nog steeds sterk dat een kind het zou opvallen, zo out of the blue, tenzij er wat door de volwassenen over gezegd wordt, maar goed.

Het niet willen doden van een dier vind ik trouwens een argument dat mijn nieuwsgierigheid wel wekt: wie dit argument gebruikt, rijdt die wel eens met de wagen, of stapt die persoon wel eens op de bus? Want daarmee maak je ook enorm veel dieren dood (vooral in de zomer). Zelfs aan de bel van mijn fiets hebben al veel beedtjes geplakt... Of tellen insecten dan niet?

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:46

Tieneke schreef:
Het niet willen doden van een dier vind ik trouwens een argument dat mijn nieuwsgierigheid wel wekt: wie dit argument gebruikt, rijdt die wel eens met de wagen, of stapt die persoon wel eens op de bus? Want daarmee maak je ook enorm veel dieren dood (vooral in de zomer). Zelfs aan de bel van mijn fiets hebben al veel beedtjes geplakt... Of tellen insecten dan niet?

Er zit wat mij betreft een verschil tussen per ongeluk een insect doodrijden en bij je volle verstand een dier slachten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:47

Je gaat met je volle verstand toch het verkeer en je wéét dat het gebeurt op grote schaal. Dus omdat het (bewust) per ongeluk gaat, is het ok?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:49

Ik zou hoe dan ook een jong kind niet per ongeluk willen overtuigen.
Vleesvervangen is niet zo heel eenvoudig.
Je kunt bij een kind niet goed monitoren of ze wel genoeg binnen krijgen. Ik heb 1 jaar vegetarisch geleeft, kon het fysiek niet. Dan zou ik echt dagelijks kunstmatige supplementen moeten gaan bijnemen.
Dat soort supplementen zijn niet getest voor jonge kinderen.
Zodra een kind oud genoeg is om ook aan te geven dat het zich bijvoorbeeld slap voelt en ook oud genoeg is om bewuste overwogen keuzes te maken en daar ook zelf over kan lezen is het een ander verhaal.

Ik zou in iedergeval niet het risico willen nemen dat de macrobiotisch generatie gedaan heeft. Kinderen uit die groep hebben achteraf gezien aantoonbare ontwikkelings achterstanden opgelopen.

Gewoon domweg mededelen dat jij wel/geen vlees wilt is in de pre-school leeftijd ruim voldoende.
Zodra het in de zelfstandig leren leeftijd komt kun je rustig zulke dingen op neutrale wijze zonder je mening sterk te ventileren bespreekbaar maken.
Je wilt immers dat het kind zijn eigen keuzes maakt en niet door een verkoop praatje overtuigd wordt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:49

Tieneke schreef:
Ts, ik zou het houden op: "Omdat ik ervoor kies om het niet te eten." Of: "Omdat ik het niet wil."
Het lijkt me nog steeds sterk dat een kind het zou opvallen, zo out of the blue, tenzij er wat door de volwassenen over gezegd wordt, maar goed.

Er is een religie die ook het doden van insekten verbiedt en dat zoveel mogelijk wil voorkomen.Voor de monniken en nonnen van die religie is het dan ook niet toegestaan om gemotoriseerde vervoersmiddelen te gebruiken.Deze superstrenge religie is het Jainisme uit India.Ik ben er officieel in ingewijd.Maar als leek,waarbij de regels wat verzacht zijn om praktische redenen.Ik zal nooit een vlieg doodslaan ofzo.Wel wegjagen als-ie op m'n paard zit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:52

Het leven wordt wel extreem beperkt als je daar veel rekening mee moet gaan houden. Tegelijk vijd ik het ook vreselijk als ik op een slak trap (ook al hinkel ik nog zo fanatiek, t gaat weleens mis), ook heb ik weleens een 10minuten tussen een kikkertrek stilgestaan (lopen zonder te doden onmogelijk).

Gebruiken van auto's voel ik me vooral een milieuvervuiler dan dat ik me zorgen maak over insecten doding.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:52

Het was maar een vraag, in hoeverre men de lijn doortrekt ;-)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 11:56

Hm, ik ben vega, maar ben het wel deels met Maartje eens. Ik vind het juist goed dat zij niet zo hypocriet is om wel vreemde koeien te eten maar niet haar eigen huisdieren. (zoals velen wel doen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:00

Maartje1990 schreef:
Voor eigen plezier, puur voor het doodmaken van het diertje, nee niet goed.

Daar ben ik het mee eens :) (Haha we hebben iets in common :D ). Maar dan is dat toch niet anders bij het doodmaken van een diertje voor vlees? Want vlees eten is niet nodig om te overleven (feit, sorry, geen mening).

Tieneke schreef:

Ik denk dat insecten wel zeker mee tellen, zo eet ik persoonlijk ook geen honing om die reden :) Of probeer er sinds kort ook wat meer op te letten waar mijn groenten/fruit vandaan komen (pesticiden, bijensterfte). Edit: en ik zit naar aanleiding van een post op een vegan-paardenmensen-pagina ook nog in dilemma hoe ik mijn relatie met het wezen 'de daas' moet aanpassen komend seizoen :')

Het is in een maatschappij als de onze in Nederland denk ik praktisch onmogelijk om 100% diervriendelijk te leven, onder andere om de voorbeelden die jij noemt. Voor de bouw van mijn woning zijn vast ook insecten gesneuveld, en als ik over straat loop stap ik helaas ook wel eens onbedoeld een miertje dood. oliebol happens, maar dat is geen reden om het niet zo veel mogelijk te voorkomen :) Ik weet ook niet of dat persoonlijk dan mijn streven is (100% plantaardig leven) of dat het erom gaat binnen mijn huidige plek in deze maatschappij zo weinig mogelijk betrokken te willen zijn in dierenleed.

Ik denk dat dat laatste eigenlijk vooral ook is waar bijvoorbeeld veganisme om gaat: het erkennen van het vele dierenleed en de uitbuiting van dieren in onze maatschappij, en proberen daar niet veel aan bij te dragen. En daarin houd ik zelf graag het motto aan dat ik liever inconsequent diervriendelijk probeer te leven dan consequent dieronvriendelijk :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-15 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:01

Wij krijgen komende week weer 1/8e koe van de bio stal waar mijn paarden staan.
Als mijn kind oud genoeg is zal ze heus ook leren dat het vlees daar vandaan komt.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:03

Het begrip is 'diervriendelijk' is op verschillende manieren te interpreteren. Ik vind het niet dieronvriendelijk wanneer een dier een goed leven heeft gehad, in gezelschap van andere dieren, met voldoende ruimte om te bewegen, goed voedsel, etc. Kortom wanneer er zo goed mogelijk aan de levensomstandigheden van een dier wordt voldaan. Dan vind ik slachten niet dieronvriendelijk. Ik kan echter ook goed voorstellen dat andere mensen slachten sowieso dieronvriendelijk vinden, los van de kwaliteit van leven die eraan vooraf is gegaan. Iedereen denkt er weer anders over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:05

Sizzle schreef:
Gewoon domweg mededelen dat jij wel/geen vlees wilt is in de pre-school leeftijd ruim voldoende.
Zodra het in de zelfstandig leren leeftijd komt kun je rustig zulke dingen op neutrale wijze zonder je mening sterk te ventileren bespreekbaar maken.
Je wilt immers dat het kind zijn eigen keuzes maakt en niet door een verkoop praatje overtuigd wordt.

Ik denk dat de vraag ook meer is 'waarom wil jij geen vlees eten' en dat daarop 'omdat ik het zielig voor de dieren vind' een prima antwoord is. Het is niet je mening sterk ventileren, maar gewoon antwoord geven op de vraag, zonder op details in te gaan die voor een kind echt too much zijn.

Het bewust liegen en achterhouden hiervan is namelijk óók een kind overtuigen van jouw 'verkoop praatje', en hem niet in staat stellen zijn eigen keuze te maken.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 12:51

WildWings schreef:
Ik denk dat insecten wel zeker mee tellen, zo eet ik persoonlijk ook geen honing om die reden :) Of probeer er sinds kort ook wat meer op te letten waar mijn groenten/fruit vandaan komen (pesticiden, bijensterfte). Edit: en ik zit naar aanleiding van een post op een vegan-paardenmensen-pagina ook nog in dilemma hoe ik mijn relatie met het wezen 'de daas' moet aanpassen komend seizoen :')

Het is in een maatschappij als de onze in Nederland denk ik praktisch onmogelijk om 100% diervriendelijk te leven, onder andere om de voorbeelden die jij noemt. Voor de bouw van mijn woning zijn vast ook insecten gesneuveld, en als ik over straat loop stap ik helaas ook wel eens onbedoeld een miertje dood. oliebol happens, maar dat is geen reden om het niet zo veel mogelijk te voorkomen :) Ik weet ook niet of dat persoonlijk dan mijn streven is (100% plantaardig leven) of dat het erom gaat binnen mijn huidige plek in deze maatschappij zo weinig mogelijk betrokken te willen zijn in dierenleed.

Ik denk dat dat laatste eigenlijk vooral ook is waar bijvoorbeeld veganisme om gaat: het erkennen van het vele dierenleed en de uitbuiting van dieren in onze maatschappij, en proberen daar niet veel aan bij te dragen. En daarin houd ik zelf graag het motto aan dat ik liever inconsequent diervriendelijk probeer te leven dan consequent dieronvriendelijk :)

Amen _/-\o_ :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:49

Ik zie ook geen enkel bezwaar in het antwoord: omdat ik het zielig VIND :)

Zolang je niet zegt: omdat het zielig IS.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 13:58

En ik denk dat een kind van 4 nog geen verschil kan maken tussen vind en is.

Dat wordt anders bij een 10 + kind.

En de reden van ik wil perse de waarheid zeggen bij de vier jarig kind vind ik geen volwassenen gedrag.
Je zegt immers ook niet dat Sinterklaas een leugen is. :)
Dat is in mijn ogen echt gedrag om perse een mening te verkondigen

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:01

'ik vind' is heel normaal taalgebruik (vind ik). Dat moet je toch tegen een kind van 4 wel kunnen gebruiken...
Tegen mijn eigen kinderen zou ik de leugen sinterklaas ook nooit volhouden. Maar ja, ik zeg het niet tegen andermans kinderen. Met die leugen doe je niemand kwaad, je bezorgt ze er een mooi feest (en trauma's :P) mee. En later zullen zij precies hetzelfde doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:02

bruintje123 schreef:
En ik denk dat een kind van 4 nog geen verschil kan maken tussen vind en is.

Dat wordt anders bij een 10 + kind.

En de reden van ik wil perse de waarheid zeggen bij de vier jarig kind vind ik geen volwassenen gedrag.
Je zegt immers ook niet dat Sinterklaas een leugen is. :)
Dat is in mijn ogen echt gedrag om perse een mening te verkondigen

Ik zal mijn argument van een tijdje terug nog maar eens herhalen: ik vind het erg leuk dat mijn ouders tegen me gelogen hebben over Sinterklaas. Het heeft me een leuke tijd en een geweldig feest opgeleverd. Ik vind het minder leuk dat mijn ouders niet eerlijk zijn geweest over vlees eten.

Je kunt toch niet serieus menen dat liegen over waarom iemand geen vlees wil eten vergelijkbaar is met Sinterklaas?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:09

Ja hoor dat meen ik wel.
Omdat IK vlees eten niet zielig vind.
Daarnaast heb jij het over je ouders. Ts is geen ouder en kind zal toch moeten eten wat de ouders op tafel zetten.

Kijk ik op Google haal ik daar ook duidelijk uit dat de taal bij de vier jarige nog zo in ontwikkeling is dat ze nooit onderscheid kunnen maken in vind en ik.
Pas met 5 komt want en waarom om de hoek kijken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:12

Maar dat betekent niet dat je het taalgebruik moet vermijden. Ze gaan toch pas onderscheid maken wanneer het voor henzelf interessant wordt, en relevant. Waarschijnlijk neemt ze het gewoon aan en eet lekker verdr. En er zit ook een tienjarige bij, he?
Als je dit niet mag zeggen aan een tafel van een ander, dan wordt het wel erg ongemakkelijk communiceren denk ik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:14

Met 5 jaar gaat niet *poef* een knopje om dat ze het ineens allemaal begrijpen. Dat gaat geleidelijk doordat ze het horen van anderen. Dat een kind meestal niet begint met zelf praten voor zijn tweede betekent toch niet dat je er tot die tijd niet tegen hoeft te praten?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:15

Dus als buitenstaander ga je maar die woorden gebruiken in de onderwerp waar een vier jarige nog niks mee kan doen?
En onhandig communiceren?
Is dat echt te veel gevraagd kun je de uitnodiging ook afslaan natuurlijk.
Al heb je zelfs dikke kans dat er vegetarisch gekookt wordt. Dat begrip lijkt er andersom veel vaker te zijn.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-15 14:17

Nee knopje gaat niet poef om. Maar rekening houden met taal ontwikkeling is wel zo netjes lijkt me ipv perse he mening verkondigen.
Dat kan genoeg bij oudere lijkt me :)