Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ayasha schreef:Aangezien jij in de derde persoon sprak, deed ik dat ook.Ik vind het prima dat iemand geloofd. Ik vind het niet prima dat die persoon me probeert te overtuigen aan mijn eigen deur. Ik ga ook niet naar diens thuis om te vertellen dat ik denk dat hun god niet bestaat.
Was niet direct op jou gericht. Maar als hier beweert wordt dat de gelovigen zo nodig een ander persoon met ‘hun’ waarheid willen overtuigen (wat ik trouwens helemaal niet zo terug zie in dit topic) geldt dat andersom net zo. Er zijn ook niet-gelovigen die hun ‘waarheid’ op willen dringen incl de beledigingen. (ook niet echt terug gezien in dit topic, al blijf ik het wel vreemd vinden dat iemand die nu leeft moet gaan uitleggen waarom er eeuwen terug kruistochten plaats moesten vinden en dan zou die persoon ook nog het liefst daar z’n excuses voor moeten maken) Wat dat betreft zijn er ook genoeg mensen in de wereld die hun atheïsme ondertussen ook gewoon als religie gebruiken door o.a. met T-shirts rond te lopen met ‘God does not exist’. Dat hoeft van mij ook weer niet. Ik wil geen ja-verkopers en geen nee-verkopers
En als ik op een markt loop en er staan evangelisten dan loop ik er omheen. Spreken ze mij aan dan bedank ik vriendelijk. Dat doe ik ook met JG’s.Joolien schreef:Ik weet niet of dat oprecht naïef is. Ik heb ook nog nooit zuurstof ‘gezien’, maar ik adem het elke dag in en uit. Ik weet dat de dood er is, maar je weet pas écht wat het is als je het bent (of zelfs dat niet eens? Dus kun je zelfs zeggen dat je dat nooit zult ervarenMisschien heel bot gezegd maar dat bedoel ik niet zo, maar ik vind het zo naief om in iets of iemand te geloven wat je nog nooit gezien hebt. Vooral omdat je jezelf en anderen beperkingen oplegt voor iets waarvan je niet weet of t wel waar is. En dat is wat ik zo bijzonder vind aan het geloof. Ook het feit dat Jezus wonderen heeft verricht, hoe kan dat dan? Waarom hij wel?
.. ook een onbegrijpbaar begrip voor velen: De dood.) Wat betreft God zijn er genoeg mensen die vandaag de dag wel degelijk God ervaren. En dat is voor ieder persoon verschillend. Toen ik klein was heb ik toch ook wel eens meerdere malen het idee het gehad een beschermengeltje te hebben, door een kleine handeling of oponthoud net iets later op een kruispunt aan te komen waardoor die auto die als een idioot rijdt je net niet plat rijdt. Maar goed.. beschermengel of puur toeval. Dat weet je niet
En waar komen die vooruitziende gedachtes vandaan? Voorspellende dromen.. etc.. Er zijn ook zat mensen die zich daar in verdiepen. En er is *bewezen* ook een soort van internationaal bewustzijn dat gemeten kan worden. Tijdens 9/11 kwam daar een enorme piek in. Dus er is wellicht toch meer dan mensen kunnen zien en bevatten, de vraag is alleen wat en in hoeverre.
Maar ik geloof niet zoals jehova's of christenen dat doen. Niet in een god. Maar dan vraag ik me af of iemand die Jehova getuigen is, bv ook een moslim een foldertje zou geven. En indien niet; waarom mij dan wel. Waarom is het geen ik geloof/mijn visie daar minderwaardig aan?
JewEmm schreef:In principe staat de islam niet aggressiever tegen over andere geloven. Want ook in de Islam wordt er van naastenliefde uitgegaan. In de Islam komt Jezus ook voor, maar dan niet, zoals in het christendom als zoon van God, maar als profeet.
Allah betekent trouwens gewoon God. Christenen in het arabisch noemen God ook Allah.
Ik heb in een arabisch land gewerkt en heb ook prima met leeftijd genoten over het geloof kunnen praten.
bedankt voor deze reactie! Fijn om te lezen.
de meeste moslims zijn ook gewoon aanspreekbaar en normale aardige mensen
die, als ze JG tegenkomen, waarschijnlijk gewoon het foldertje aannemen, of ervoor zullen bedanken. Net als ieder ander persoon.
) mensen zijn maar wist niet hoe ze tegenover andere geloven staan.
Blue_Eyes schreef:Shenavallie schreef:
Dat snap ik, dat snap jij, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt (zowel op straat als in dit topic). Om dit topic even samen te vatten:
1. Ongelovige: Ik geloof niet dat er een god is, maar kan ook niet zeggen of ze wel of niet bestaan. Wat de echte en enige waarheid is, zal niemand kunnen zeggen. Wat iemand wil geloven, moet een ieder voor zichzelf weten. Als men mij maar niet lastig valt.
=> Houdt de waarheid in het midden en geeft de gelovige de ruimte om te kiezen voor wat hij/zij wil geloven.
2. Overtuigd ongelovige: Ik geloof niet, maar dan ook helemaal nergens in. Dood is dood. Ik wil er ook helemaal niets van weten. Misschien zit ik er wel naast, maar dat is wat ik op dit moment vind.
=> Houdt de waarheid min of meer in het midden, maar neigt sterk naar zijn/haar eigen waarheid.
3. Gelovige: Ik geloof wel, omdat jezus en god ooit hebben gezegd dat...... (uiteenzetting van voorbeelden van verhalen uit de bijbel). Als iemand niet gelooft, komt hij/zij niet bij god. Als je gedoopt bent, krijg je restricties opgelegd en moet je leven naar het woord van de bijbel. Wat god en jezus zeggen is zoals het is.
=> Blijft volhouden dat hun waarheid de enige waarheid is.
4. Gewezen of minder actieve gelovige: Ik geloof wel, maar ben niet meer aangesloten bij een kerkgenootschap. Ik geloof op mijn eigen manier, maar ben wel volgens bepaalde regels opgevoed. Ik geloof dat er een god is, maar dat is alleen een gevoel. Ik kan niet zeggen of het ook waar is, het is iets voor mijzelf.
=> Houdt de waarheid ook iets meer in het midden, maar gaat op eigen gevoel af zonder anderen te overtuigen dat het wel de enige waarheid is.
Correct me if I'm wrong, maar zo is ongeveer dit topic verdeeld naar mijn idee.
Wat heeft dat met de OP te maken: voor dit topic lijkt het erop dat JG (maar ook vele andere strenge geloven) onder de 3e noemer vallen. Wanneer één van de deelnemers in een gesprek sterk overtuigd blijft van zijn/haar eigen visie, dan ben ik bang dat er geen sprake is van een leuk gesprek.
Ik heb niet dit hele topic tot op de letter nagelezen, maar hoe vaak ik niet te horen krijg waar mijn verstand zit, en of het echt nodig is dat ik in sprookjes geloof...
Blue_Eyes schreef:Nee en dat vind ik prima. Maar zeg dan niet dat niet-gelovigen altijd zo netjes met gelovigen omgaan... (was jij niet, dat weet ik)
Blue_Eyes schreef:Het is natuurlijk ook zo dat een aardig deel van de gelovigen vroeger niet-gelovig was. Met als gevolg dat je al weet wat dat is, hoe dat voelt. Dan nog kun je vragen stellen, maar ik snap wel waarom niet. Overigens vind ik het ook niet altijd oprechte interesse als er vragen gesteld worden door een niet-gelovige.

)