Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
capopjekop schreef:Dat verschilt per school denk ik. Bij ons was de leraar altijd streng. Je lacht iemand niet uit omdat hij of zij het niet kan. Maar je moest het wel altijd proberen. Dan kreeg je ook een voldoende omdat je inzet goed was. Als je het echt niet kon mocht je een werkstuk maken om te compenseren.
capopjekop schreef:Ligt maar net aan het onderwerp waar je over gaat schrijven natuurlijk.
Shadow0 schreef:Maar het is alleen gezond als het goed gebeurt. En de opzet van de gymles (met cijfers en eisen over wat je er allemaal in moet proppen, en groepen van zowat 30 leerlingen) maken dat het niet goed kan gebeuren. Voor teveel leerlingen is het daarom ongezond, met te weinig respect voor wat iemand (lichamelijk) aankan, en schadelijk voor het zelfvertrouwen.
Sizzle schreef:maartje, volgens mij is je conclusie onzin.
De meeste mensen die dingen tijdens gym niet kunnen is omdat ze te onzeker zijn. Dan kom je in een negatieve spiraal aangezien je je niet moet aanstellen.
Ik vond basketbal erg leuk maar met schoolgym kreeg ik nooit de bal aangespeelt want ik kon het toch niet (klein tenger verlegen). Tja dan ga je het uiteindelijk ook niet meer proberen.
Maar wat zou jij aanvaardbaar vinden? Hoeveel leerlingen per klas die zich ongelukkig voelen door de gymles, en die niet gezond bewegen in de gymles? sax89 schreef:Gym mag van mij verplicht worden.
Zowiezo is het beter voor je concentratie op school als je tussendoor even je hoofd leeg kunt maken.
En bewegen is onwijs goed voor je. Ook voor je flexibiliteit in je lichaam.
Shadow0 schreef:'Teveel' is inderdaad mijn meningMaar wat zou jij aanvaardbaar vinden? Hoeveel leerlingen per klas die zich ongelukkig voelen door de gymles, en die niet gezond bewegen in de gymles?
Dat 30 leerlingen in een klas teveel is voor goede sportles is idd ook mijn mening - maar wel een die te onderbouwen is. Sportteams en trainingen zijn eigenlijk altijd met stukken minder - en dan heb je nota bene al groepen van mensen die min of meer op niveau zijn ingedeeld en dezelfde interesse delen. Blijkbaar is de optimale groepsgrootte echt een stuk kleiner dan 30... en da's wel logisch ook.
Niemand kan in z'n eentje 30 leerlingen in de gaten houden, en les geven, en alle leerlingen ook nog eens individueel beoordelen en ondersteunen op hun eigen niveau. Dus valt er altijd wat uit - soms het in de gaten houden, soms de individuele aandacht, en soms betekent het heel veel wachten op je beurt. Maar ergens schiet je gewoon tekort.
(Is immers de voornaamste kritiek op maneges, als je met meerdere mensen in de les rijdt krijg je maar een paar minuten aandacht en dus kan de les niet goed zijn. Op school zijn de groepen 3 keer zo groot, veel diverser qua niveau, en is er veel meer aandacht nodig voor de organisatie, en dat zou geen probleem zijn?)
Maartje1990 schreef:En ja wellicht dat het gevolg hiervan is dat in de gymles de docent minder in staat is om die onzekere en minder goede leerling de aandacht te geven die die nodig heeft. Maar denk dat daar ook de docent weinig aan kan doen zoals ik zei roeien met die riemen die die heeft.
Citaat:Maar dat het dan per definitie helemaal niet goed kan gebeuren door bepaalde eisen en speciefieke sporten te beoefenen, cijfers te even etc en het daardoor meteen ongezond is ben ik echter niet met je eens.
Maartje1990 schreef:Ik heb een havo diploma zonder wiskunde. En ik kan prima meedraaien in de maatschappij, heb ik voor mijn opleiding ook niet nodig. Op het vmbo is wiskunde ook niet verplicht.
sallandval schreef:Maartje1990 schreef:Ik heb een havo diploma zonder wiskunde. En ik kan prima meedraaien in de maatschappij, heb ik voor mijn opleiding ook niet nodig. Op het vmbo is wiskunde ook niet verplicht.
Kun je tegenwoordig serieus wiskunde laten vallen? Dan vind ik dit topic al helemaal een non-discussie. Als je zelfs nuttige vakken kunt laten vallen: waarom een 'pret'vak als gym niet?