Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:57

Ik zie nergens op de website van NS staan dat de samenreiskorting bedoeld is voor vrienden en familie, alleen voor medereizigers. Wat iemand op dat moment dan ook is. Dus ik vind het geen misbruik. Jij wel. Snap ik, die kant. Maar door dat wezenlijke verschil zullen we het niet eens worden :).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:01

ElineS schreef:
Ik zie nergens op de website van NS staan dat de samenreiskorting bedoeld is voor vrienden en familie, alleen voor medereizigers. Wat iemand op dat moment dan ook is. Dus ik vind het geen misbruik. Jij wel. Snap ik, die kant. Maar door dat wezenlijke verschil zullen we het niet eens worden :).

:z Iedereen weet toch dat het op die manier bedoeld is? Waarom bestaat er anders geen platform voor kortingreizigers oid? Dan hoeft er nooit meer iemand vol tarief in de trein, immers heeft een kwart van de reizigers maar een kortingkaart nodig... Nee sorry, die vlieger gaat niet op denk ik zo :)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:12

Waarom worden de kaartjes niet gewoon 40% goedkoper gemaakt? Als die korting toch voor alle medereizigers geldt.. 8)7

Edit: ben het dus heel erg met je eens Magrathea ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:26

Magrathea schreef:
Waarom bestaat er anders geen platform voor kortingreizigers oid?

:)* Overigens denk ik dat die er wel degelijk is, maar misschien meer onder studenten of zo?

En verder "iedereen weet toch dat het zo bedoeld is" is natuurlijk onjuist. Ik zie wel meer van dat soort conclusies voorbijkomen hier.. Sowieso fout om te denken dat iedereen iets wel logisch vind omdat het jouw logisch lijkt en verder staat dat helemaal niet bij de korting en er wordt ook door de conducteur niet om een stamboom of vriendschapsband gevraagd... dus.... vind ik het helemaal niet logisch dat iedereen dat maar moet weten of moet vinden. Zelfde traject afleggen is het grootste criterium en of dat nu met je tweelingzus, je verre oom of een compleet vreemde is waar je mee afspreekt wordt met geen woord over gerept.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:32

Eerst dacht ik ook van "wat onbeleefd",
Maar nu ik er langer over na heb gedacht. Waarom niet?
Het is hartstikke duur.
Dat de korting niet zo bedoeld is, lijkt me duidelijk, maar de regels worden niet overschreden. Er zit blijkbaar een maas in.

En eerlijk is eerlijk- mijn gunfactor naar de NS is gewoon weg. Bestuur zit er ook meestal alleen voor het geld en niet omdat ze graag de medewerkers en de klanten hrt naar hun zin willen maken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 22:41

Sammie schreef:
Als je geen nee durft te zeggen is dat iets waar je als persoon aan moet werken. Dat is geen schande, want er zijn heel veel mensen die zo zijn, maar het is wel iets waar je als persoon zelf aan moet werken en niet bij een ander neer moet leggen. Iemand die zo'n vraag stelt kan al helemaal niet ruiken of die persoon oprecht ja zegt of stiekem nee, maar zeg maar ja bedoeld.

En waarom zouden zij eraan moeten werken? Nu komt het over alsof mensen die amper nee kunnen zeggen een afwijking hebben volgens jou.
Je kunt het toch evenzeer zien vanuit de kortingschuimers: als zij geen mensen lastigvallen met die vraag, dan is er toch geen enkel probleem en geen nood om ergens aan te werken toch?

Beetje duale redenering dus.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 23:13

Dat moet helemaal niet. Je zou de rest eens moeten lezen. Dat had je een halve post typen gescheeld ;)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 01:33

Het is geen belazeren. Je houdt je prima aan de regels.
Zo vaak ga ik niet met de trein maar die keer dat ik met de trein moet is het toch fijn als er mensen zijn die niet allen aan zichzelf denken.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 06:52

Ik heb dan ook de rest gelezen, maar toch is en blijft dat mijn gevoel bij jouw postings, een gevoel wat ik erg spijtig vind trouwens.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 06:54

ik zie niet in wat er mis of disrespectvol is aan het onbeleefd of onfatsoenlijk vinden van iemand die vraagt je korting te mogen gebruiken. Persoonlijk vind ik het disrespectvol mensen voor walgelijk uit te maken, vooral ook als die persoon het heeft over elkaar respectvol behandelen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:08

ZeSteigert schreef:
Zo vaak ga ik niet met de trein maar die keer dat ik met de trein moet is het toch fijn als er mensen zijn die niet allen aan zichzelf denken.

Maar op die moment denk je toch ook alleen aan jezelf en je eigen centen. ;)
Ik had het al eerder gezegd, maar dit heeft niets te maken met menslievendheid hoor. Als kassierster een vriend of familielid matsen door een paar producten "vergeten" te scannen is valt in hetzelfde rijtje van geen menslievendheid.

En je zegt dat het leuk is dat er mensen zijn die niet aan zichzelf denken. Mensen die dus 'nee' op je vraag antwoorden vind jij egoïstisch?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:48

Nee hoor, niet scannen is tegen de regels.
Korting geven aan een medereiziger is legaal.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:56

Gini schreef:
ZeSteigert schreef:

Maar op die moment denk je toch ook alleen aan jezelf en je eigen centen. ;)
Ik had het al eerder gezegd, maar dit heeft niets te maken met menslievendheid hoor. Als kassierster een vriend of familielid matsen door een paar producten "vergeten" te scannen is valt in hetzelfde rijtje van geen menslievendheid.

En je zegt dat het leuk is dat er mensen zijn die niet aan zichzelf denken. Mensen die dus 'nee' op je vraag antwoorden vind jij egoïstisch?

Dat is ook niet hetzelfde. De 'meereiziger' reist niet gratis. ;)
De NS biedt korting aan mensen die met iemand mee reizen. Niet meer, niet minder.
Er worden geen eisen gesteld aan de relatie. Wanneer die mensen elkaar op het perron voor het eerst ontmoeten, is dat dus geen probleem. Vragen staat vrij, weigeren ook.
Het is voor beiden niet nodig om bot te doen en iemand bewust een oor aan naaien is een NSB-streek.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:01

Evi84 schreef:
Ik heb dan ook de rest gelezen, maar toch is en blijft dat mijn gevoel bij jouw postings, een gevoel wat ik erg spijtig vind trouwens.

Het is jouw gevoel en jij vindt dat spijtig. Wat heb ik daar voor boodschap aan? En al helemaal nadat ik zeg dat je de rest ook moet lezen. Blijkbaar snap jij dus niet wat ik bedoel. Dan vind ik het weer spijtig dat jij geen moeite doet om dan te vragen wat ik dan wel bedoel. Ik heb je immers die handreiking gegeven door aan te geven dat er nog meer achter die reactie schuilt dan jij in eerste instantie dacht.

Als ik bang ben voor honden ben ik diegene die honden uit de weg zal gaan. Ik kan niet verwachten dat iedereen met een hond dat aan mijn neus ziet en bij voorbaat maar al 4 blokken om loopt. Dat zal ik zelf doen en dat zal niet altijd lukken, ik zal dus altijd wel in een situatie komen waar ik een hond voorbij moet lopen. Voel ik mij relatief 'prima' bij die vrees of angst bij het uitkijken naar honden en het ontwijken ervan zal ik dat mijn hele leven doen. Heb ik het idee nah ja eigenlijk best stom of raar dat ik zo reageer op honden, laat ik eens kijken of ik mijn angst of vrees kan verminderen ben ik degene die daar wat aan zal moeten doen. Niet een ander, want dat kan niet.
Kortom bepaalde eigenschappen zitten in een mensen en niet opgeplakt op zijn voorhoofd of neus. Als je in bepaalde situaties je onprettig voelt dan kun je dat óf accepteren of er wat aan doen (nee zeggen bijvoorbeeld?). maar niet van een ander gaan verwachten dat die een attenne op zijn hoofd heeft staan zodat hij weet wat hij wel en niet kan vragen aan een persoon.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:44

sflj schreef:
Het is voor beiden niet nodig om bot te doen en iemand bewust een oor aan naaien is een NSB-streek.

Ennnnn Godwin :z

Ik kan ook aan willekeurige voorbijgangers gaan vragen of ze even hun shirt uit willen doen voor me. Staat ze vrij om nee te zeggen. Dus dan valt het blijkbaar niet onder lastig vallen :z

Hee, ik heb een idee, zullen we het anders niet meer gaan vergelijken met zaken die er totaal niks mee te maken hebben?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:58

Nou het heeft toch 24 pagina’s geduurd.. ’t valt nog mee :D

Overigens denk dat ik dat als je aan willekeurige voorbijgangers vraagt hun shirt uit te trekken dat je 99% zo niet 100% gewoon nee te horen krijgt. Ligt aan het soort vraag, dus dáár gaat de vergelijking idd mank. Als ik aan een extreem verlegen persoon vraag in z’n schoen te poepen zegt ie ook echt nee. :+ Het conflict zal meer liggen op het sociale gebied en dan ben je weer bij de reden waarom dit topic is geopend :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:03

Magrathea schreef:
sflj schreef:

Ennnnn Godwin :z

Ik kan ook aan willekeurige voorbijgangers gaan vragen of ze even hun shirt uit willen doen voor me. Staat ze vrij om nee te zeggen. Dus dan valt het blijkbaar niet onder lastig vallen :z

Hee, ik heb een idee, zullen we het anders niet meer gaan vergelijken met zaken die er totaal niks mee te maken hebben?

Dan heet het seksuele intimidatie :9 haha

Toen ik nsb zag staan wilde ik eigenlijk reageren met Hitler, Hitler, Hiiiiittttlllleeeeeeeeeerrrrr!!!

Maar dat is denk ik ook ongepast..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:08

Sammie schreef:
Nou het heeft toch 24 pagina’s geduurd.. ’t valt nog mee :D

Overigens denk dat ik dat als je aan willekeurige voorbijgangers vraagt hun shirt uit te trekken dat je 99% zo niet 100% gewoon nee te horen krijgt. Ligt aan het soort vraag, dus dáár gaat de vergelijking idd mank. Als ik aan een extreem verlegen persoon vraag in z’n schoen te poepen zegt ie ook echt nee. :+ Het conflict zal meer liggen op het sociale gebied en dan ben je weer bij de reden waarom dit topic is geopend :)

Maar wat nou als ik helemaal niet hoef te poepen -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:20

_O-

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:22

Waar komt toch dat idee vandaan dat het jouw recht is om met een ander mee te reizen met korting? Ik snap dat niet, leg dat dan eens uit :')

Ik heb die kaart gekocht, dus ik heb recht op korting, jij hebt die kaart niet + ik ken jou niet, dus waar komt jouw recht om met iemand mee te reizen vandaan?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:24

Die is uit de lucht komen vallen :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:34

Wie had het over recht dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:39

Sammie schreef:

Degenen die er (onterecht dus) gebruik van maken. Want ondanks dat iemand gewoon nee kan zeggen verwacht jij toch dat er iemand is die jou dit wil geven, sterker nog, je koopt alvast en kaartje voor dat geval.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:40

Sammie schreef:

Niemand zegt het met de exacte woorden, maar ik wordt asociaal genoemd als ik nee zeg en er wordt over gesproken alsof het een algemeen recht is en je bent belachelijk als je het niet doet :j

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:42

Molfre schreef:
Sammie schreef:

Niemand zegt het met de exacte woorden, maar ik wordt asociaal genoemd als ik nee zeg en er wordt over gesproken alsof het een algemeen recht is en je bent belachelijk als je het niet doet :j

.. Want het kost jou namelijk geen moeite, geen geld, dus waarom niet?