Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ik zit zelf namelijk in het onderzoekerswereldje als je het zo kunt noemen en heb die ervaring totaal niet. Daarnaast heb ik geleerd dat het heel belangrijk is onafhankelijk te zijn. Je kunt je wel in een bepaald onderwerp verdiepen, maar je eigen diepgewortelde mening en ervaringen aan de kant zetten is een stuk moeilijker. Zo is een onderzoek dat gesponsord is door nutricia en gaat over fles/bv bijvoorbeeld ook al bij voorbaat niet zonder meer te vertrouwen.MargreetW schreef:Zulke onderzoekers zijn alleen met het onderzoek bezig en staan m.i. vaak buiten de realiteit.
Citaat:En Shadow, wij begrijpen "jouw" methode erg goed hoor.
KozieZ schreef:Interessante discussie hier. Heb hem helemaal meegelezen maar nog niet eerder geantwoord. In onze opvoeding zitten we in een tussengebied als ik de 2 uitersten hier bekijk.
Wij zijn niet van het straffen op zich en al helemaal niet van fysiek straffen, maar ze hebben hier wel eens op een stoel gezeten na waarschuwingen. Vind dat anders tellen dan echt een straf. Het is tijd voor beide om even bij te komen en dan kan je daarna weer verder.
Ik vind dat je je situaties aan moet passen aan de ontwikkeling van je kind. Toen ze nog heel klein waren, stond er nooit zomaar ergens een kop thee bijvoorbeeld. Die stond hoog op de tafel of kast. We zeiden er dan wel al bij dat dat heet is en dat hij daarom op de tafel staat of even benoemen dat eerst de thee weggezet moest worden, voordat ik ze op kon tillen of zo. Toen ze groter werden en eventueel bij de thee zouden kunnen, hadden ze al zo vaak gehoord dat dat heet is en pijn doet als je het aanraakt, dat ze dat nooit meer geprobeerd hebben. Dit werkte zo voor best veel dingen.
Wij hebben geen dingen weg gezet voor de kinderen, maar als ze alleen in de kamer moesten blijven (koken, naar de wc of zo) dan gingen ze in de box. We behoeden ze dan dus voor fouten/gevaar als we er niet bij waren.
Vooraf dingen uit leggen of vaak benoemen lost heel erg veel op in de praktijk. Zo zijn wij ook al vrij vroeg begonnen met het bespreken van de dag en de dag van morgen. Toen ze dus steeds meer zelf konden, wisten ze al of we die dag sneller moesten of rustig aan konden doen.
Wel een praatmoeder dus, maar voornamelijk vooraf. Scheelt achteraf een hoop gedoe.
Mindim schreef:Bijvoorbeeld, mijn ouders hebben een gaskachel. Wel tig keer uitgelegd dat de kachel heet is en dan zie je dat hij er toch aan gaat voelen. Nou, dan voelt ie maar even en ja dat doet au en hij heeft het nooit weer gedaan. Sommige dingen moeten ze schijnbaar gewoon ondervinden.
anneliesdj schreef:alle respect terug hoor, maar over het algemeen zijn jongenspukjes een stuk braver en meegaander dan meisjespukjes.
En wbt jouw probleem (en weer alle respect); ik zou hem helemaal in bed geen tv laten kijken en ook niet aan mijn (?) telefoon laten zitten. Probleem opgelost. (alleen ik heb gemist hoe oud je kind is?)
de jochies van familie en vrienden zijn behoorlijk leo, de meisjes zijn echt snoesjes.
). Het is een privilege dat hij krijgt, gaat hij er niet goed mee om, dan wordt het weer ingetrokken tot hij kan laten zien dat hij er weer mee om kan gaan. Bij privileges en privacy hoort wel dat je niet op het moment kan bijsturen dus moet er een andere aanpak komen.
Maar dat is toch een behoorlijk pittig, eigenwijs en ondernemend dametje. Waar ik die al wel niet weg geplukt heb allemaal.
En natuurlijk komen er altijd nieuwe onderzoeken, er zijn immers steeds meer middelen beschikbaar, en er wordt continue onderzoek gedaan. Dat betekend echter niet dat al het onderzoek per definitie onzin/ niet waar is. Het hangt heel erg af van hoe de onderzoeken zijn opgezet én hoe ze vervolgens in de praktijk worden gebruikt. Vooral dat laatste is heel bepalend. 

Rumina schreef:anneliesdj schreef:alle respect terug hoor, maar over het algemeen zijn jongenspukjes een stuk braver en meegaander dan meisjespukjes.
En wbt jouw probleem (en weer alle respect); ik zou hem helemaal in bed geen tv laten kijken en ook niet aan mijn (?) telefoon laten zitten. Probleem opgelost. (alleen ik heb gemist hoe oud je kind is?)
We stonden vandaag op het schoolplein nog te kletsen met een aantal moeders, en allemaal hadden ze de jochies in de eerste jaren veel pittiger ervaren qua opvoeden dan de meidende jochies van familie en vrienden zijn behoorlijk leo, de meisjes zijn echt snoesjes.
Mijn oudste is 6, ik vind dat kinderen van die leeftijd de kans moeten hebben om met moderne technologie om te gaan. Hij is niet meer op de leeftijd dat hij echt sloopt (zoals 3 jaar geleden toen hij trots kwam laten zien dat hij papas nieuwe smartphone op een mes had gespiest). Het is een privilege dat hij krijgt, gaat hij er niet goed mee om, dan wordt het weer ingetrokken tot hij kan laten zien dat hij er weer mee om kan gaan. Bij privileges en privacy hoort wel dat je niet op het moment kan bijsturen dus moet er een andere aanpak komen.
Ik zou niet zo beschermd willen opvoeden dat hij dat soort dingen niet meer alleen kan ervaren.. Hij heeft in mijn ogen ook recht op een stukje gedachteloos relaxen voor het slapen.
kashmira schreef:Ik heb niet alles gelezen hier.. Maar wil er wel bij vertellen, diegene die geen kind heeft die kan hier gewoon echt niet over mee praten!!! Pas als je zelf een kind hebt kan je meepraten wat je moet doen, en bij sommige kids weet je t echt niet meer hoor!! Dan helpt niks meer. Mijn zoontje sloeg dat hij kleiner was ook veel. Tja jongens.. Straffen had geen zin, trap had geen zin, gevolg.. Negeren. En ja dan is het snel klaar. Tuurlijk als het echt tegen een kindje is dan niet negeren, maar de hele tijd aandacht geven daarom werkt avenrechts, en die achterlijke onderzoeken van mensen die geen eens een kind hebben, zak even lekker door de strond heen... Anders gaan ze zelf dat kind even opvoeden, weet zeker dat hun regeltjes niks helpen dan. Het is een periode van de kinderen, die van mij kan ik elke dag wel achter t behang plakken. Gaat hopenlijk vanzelf weer over. Maar ook ik zet hem vaak genoeg op de trap, of word heeeeeeel boooooos en schreeuw de hele kamer door.. Dan is het even klaar en tien min later begint het weer... Miss een optie om de kids even om te ruilen...?. Haha ik denk dat dat zelfs het beste werkt hahahaha. Oh dit is niet negatief bedoeld hoor.. Moest t even kwijt gewoon dat ik ook klaar ben met mensen die geen kids hebben en het zo goed weten..
Rumina schreef:dat ze soms tegen haar eigen beperkingen aan loopt volgens mij. Ze snapt al hoe je een trap moet opklimmen voordat ze snapt dat je er van af kan vallen.
marleen_usar schreef:Ik vind het woord straffen zo,n naar woord.
Sjapaz schreef:Rumina schreef:dat ze soms tegen haar eigen beperkingen aan loopt volgens mij. Ze snapt al hoe je een trap moet opklimmen voordat ze snapt dat je er van af kan vallen.
Daarom hebben we ook zo veel driftbuien al gehad hier denk ik. Ze wil zo veel, knokt daar ook hard voor en is zó gefrustreerd als dat nog niet kan of lukt. Vanaf dat ze is gaan praten gaat het echt zó veel beter, ze heeft nu nog maar zelden driftbuien. Maar het heeft me heeeeel veel energie gekost om geduldig te blijven en haar te blijven begeleiden in alles, omdat ze constant met dingen bezig is die niet geschikt zijn voor haar. Het wordt nu pas beter, sinds 1/2 maanden en dat geeft echt heel veel ademruimte!
Ik vind Kashmira ook wat kort door de bocht. Maar ben het wel met haar eens, dat het toch hééél anders is om je eigen kind op te voeden, waar je 24/7 voor zorgt, dan enkel oppasadressen te hebben. Dat heb ik ook altijd veel gedaan en ja horseyfries, je hebt wel gelijk dat je dan wel een beetje leert en ziet wat voor jou zou werken en wat je juist niet zou willen. Het geeft je wel wat inzicht en overzicht van verschillende aanpakken en het resultaat ervan. Maar echt, het is niet te vergelijken met wanneer je daadwerkelijk je eigen kind op gaat voeden.
MargreetW schreef:methode van Chubby (als ik het zo mag noemen)
Alhoewel die een mooie basis bieden, zijn ze inderdaad lang niet altijd onafhankelijk. Dat heeft helaas ook vaak met geld te maken. Goed om in je achterhoofd te houden en als consument altijd kritisch te blijven! Sjapaz schreef:marleen_usar schreef:Ik vind het woord straffen zo,n naar woord.
![]()
Zo vroegen ze mij laatst op het consultatiebureau of ze goed te corrigeren was. Ik moest gewoon even goed nadenken en de term laten bezinken, die zit zó buiten mijn referentiekader. Ik zou nooit de term corrigeren gebruiken voor dingen die mijn kind en ik doen. Dat klinkt meteen zo negatief. Ik stond echt eerst even met mijn mond vol tanden toen ze met dat woord aan kwamen, was apart om te werken. Ik zie de dingen gewoon niet zo. In de dagelijkse omgang met mijn kind komen woorden als straffen en corrigeren niet eens in mij op.