Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 07:25

In België wordt bijna niets anders gedaan dan geknipt. Meeste mensen bedoelen het niet arrogant of slecht. Is gewoon een manier om aandacht te trekken. Ik vind het juist altijd wel handig, dan weet je tenminste zeker dat ze je aan hun tafel willen. Soms sta ik toch zo te twijfelen van kijkt die nou omdat die iets wil bestellen of niet.

Een tirade aan mij houden als klant. He he, dan was ik spontaan opgestaan en weggelopen. Vind een tirade aan een gast arroganter dan vingergeknip. :o

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:24

Volgens mij was dit horeca personeel onder elkaar...

Ik werk al 8 jaar in de horeca en ik heb nog nooit iemand gehad die mij op zo'n hondse manier geroepen heeft. Natuurlijk ben ik serveerster maar
In de eerste plaats ben ik mens en zo wens ik ook behandeld te worden. Als je dat niet op kunt brengen heb je niets te zoeken bij mij op mijn terras.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:36

Gini schreef:
In België wordt bijna niets anders gedaan dan geknipt. Meeste mensen bedoelen het niet arrogant of slecht. Is gewoon een manier om aandacht te trekken. Ik vind het juist altijd wel handig, dan weet je tenminste zeker dat ze je aan hun tafel willen. Soms sta ik toch zo te twijfelen van kijkt die nou omdat die iets wil bestellen of niet.

Een tirade aan mij houden als klant. He he, dan was ik spontaan opgestaan en weggelopen. Vind een tirade aan een gast arroganter dan vingergeknip. :o

idd idem hier, hier is knippen met de vingers de normaalste zaak van de wereld.
en daar bedoelen we helemaal niets mee. zal aan de gewoonten van het land liggen.
Aan de nederlandse serveersters: als een belg knipt met zn vingers, hij bedoelt er niets mee.
En verwacht dus zeker geen tirade( _-:( )

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:23

Hier is het gebruikelijker om je hand op te steken. Mocht dat niet werken dan is mevrouw "roepen" ook nog gebruikelijk. Heb ook wel eens gasten gehad die gingen fluiten maar dat kan ik niet waarderen.

Vandaag was weer een dag met topdrukte. Dan heb ik zo'n grote hekel aan gasten die binnen drie seconden geholpen willen worden.
Voorbeeld: ik ben aan het afrekenen bij een tafel. Ondertussen gaan er al nieuwe mensen aan die tafel zitten. Dus zij beginnen al gelijk mijn aandacht te trekken met de zin: wij willen bestellen graag. Wat ik al ongeduldig vind, aangezien ik nog bezig was met de vorige gasten. Maar goed ik geef dus geduldig aan dat ik eerst afreken met meneer en ze dan help. Gingen ze daarna snel een andere collega roepen om bij te bestellen... Zucht
Nu is het ook de fout van mijn collega, ik moet haar namelijk meerdere malen op een avond van m'n wijk af schoppen, maar die gasten dachten echt dat ze de enige op het terras waren..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:59

Tirade op 't terras? Nee sorry. Vind ik echt te ver gaan.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:21

Dat ligt eraan. Mijn baas heeft wel eens mensen van het terras afgestuurd en hoe kalm je dat ook wilt doen, zal dat snel uitlopen op een tirade. Maar dan meer een van de gast..

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 11:47

Ik had gister 2 mensen op het terras zitten, en ik heb dus geen 'korte' broeken (op de knie) dus werk in lange jeans. 1 uur s'middags, hartstikke warm. Of ik wist wat er in Griekse cijfers op de gevel van het stadhuis op het plein stond .... Sorry? :') M'n brein was al pulp, snapte de vraag de eerste keer niet eens :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:17

Wij werken in compleet pak en mogen bij warme dagen op het terras een gilletje dragen ipv colbert. Krijg je van die goedbedoelde vragen of we het niet warm hebben {:} .

De zweetdruppels lopen overlang langs en de zon recht op je toch al zwarte pak, natuurlijk hebben we het warm :') .
Maar ik reageer daar overigens altijd heel vriendelijk op hoor, mensen bedoelen dat gewoon goed. Maar ik denk ondertussen wel "het is wel vreselijk vragen naar de bekende weg".

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:43

Ah, jeetje, ik smelt al weg als ik denk aan jouw outfit, arme jij :(:)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:43

Ik ga morgen in Amsterdam een korte broek kopen :') Ben echt klaar met die lange jeans :P

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:26

Ik werk met dit weer in een witte 3/4 broek. Dat is het beste uit te houden. Hij is wel over de knie want dat vind ik netter staan.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 07:35

Het McDonald's pakkie is ook niet prettig :n
Zwarte lange broek, blouse, pet en een sloof.
Moet het zo weer aan, bah bah bah haha

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 12:44

Korte broek mogen wij niet, het is een zwarte pantalon/zwarte blouse in de bediening en wanneer je in overig horeca staat mag een nette jeans ook. Werkkleding is een beige jeans en een dikke polo met korte mouw, zijn warm en ontzettend onflatteus. Soms komt er een sloof bij.
Achja, het went.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:09

Hier ook zwarte dikke polo's, lange donkere broek en sloof. Afgelopen zondag gingen we boven kassa's tellen en de temperatuur meette 47 graden. :wow:
Er is dus geen airco binnen en we staan tussen de grills/wok/ovens te werken (buffetrestaurant). Gasten klagen bij mij aan de kassa over de onaangename temperatuur in het pand (keuken en zitlocatie). Ik denk dat zo'n 3/4 van diezelfde mensen zich tijdens het klagen realiseert dat onze werknemers het nog even erger beleven met hun hoofd 50cm van de grillplaten af. Krijg gelukkig veel positieve reacties op mijn vriendelijke houding bij de kassa. Zeker met dit warme weer wordt dat extra genoemd en dat is echt waard om meer je best voor te doen. :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 19:26

Wij hebben vanmiddag bij de Zeeman water pistooltjes gehaald en het personeel de hele middag zeikenat lopen spuiten hahaha :')

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:19

Het wordt morgen gelukkig weer 22 graden, ik hoef de aankomende 2 weken gelukkig niet te werken, moet er niet aan denken in deze hitte :=

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:27

haha bij ons zwarte lange broek, gele bloes, sloof en geel petje... warmmm

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 01:42

Ik bestelde vorige week een cappuccino op het terras, vroeg de serveerster of ik er een glas water bij wilde, ivm de warmte. Dat is meedenken! Kreeg keurig een glas kraanwater bij mijn koffie die ik ook niet hoefde te betalen. Dat soort kleine dingen vind ik als klant erg prettig :)

Gebrek aan productkennis vind ik dan echt een mega-afknapper... Zat laatst bij best aardig aangeschreven Italiaan (geen pizzaboer :') ) waar de serveerster beweerde dat pecorino een Italiaans kruid was... >;) Ik vind het helemaal niet erg als iemand iets niet weet, maar zeg het eerlijk en zoek een oplossing...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 02:04

Ik had laatst een gezin/groepje getinte mensen aan de balie; 'mevrouw, watvoor vlees zit er in de frikandellen?' 'Ik ga even voor u kijken, varkensvlees, kippenvlees en paardenvlees' Twijfel, doe mij er maar één zegt een uit het groepje. De ander; zo'n kroket is toch alleen maar rundvlees, van dat draadjes, dat is lekker!' 'Nou mevrouw, ik weet niet precies wat daarin zit, maar het is geen 100% rundvleeskroket' 'O wil je even kijken dan?' Natuurlijk, ik ga kijken, wat blijkt; 'Mevrouw, het is 100% paardenvlees'.
'Paard??'
Draait zich om en roept over het terras; 'Scháhat, wil jij zo'n lekker kroketje van paardenvlees?? Das lekker, zit alleen maar paardenvlees in!!' Schat brult terug; 'Jahá doe mij maar zo'n lekkere paardenvleeskroket!!'
Dus ik :wow: _/-\o_

Ik had verwacht dat ze zouden zeggen; ik mag geen varken, ik mag alleen rund oid. Nee gaat ze over het terras bléren dat wij van die lekkere paardenvleeskroketjes hebben. _O- :')

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 14:49

Ik heb gisteren gewerkt, net terug van 2 weken vakantie. Ik stond het eerste anderhalf uur alleen en toen kwam ook ongeveer iedereen tegelijk binnen, dus ik rende de benen van m'n lijf. Het ging wel goed en de gasten waren allemaal super geduldig en aardig (gelukkig bijna alleen maar vaste gasten). Toen de eigenaresse er later was hadden twee mensen tegen haar gezegd dat ik de bediening uitstekend deed :) Dat gaf me echt een oppepper.

Niet echt een frustratie dus, maar een positief verhaal mag ook af en toe tussendoor. Ik vind het altijd onwijs fijn als ik positieve feedback krijg van gasten, dat geeft me echt een boost.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:34

Toch fijn idd dat je niet allemaal rotgasten hebt :P Van de week kwam iemand de keuken binnenlopen omdat ze geen personeel kon vinden en ze graag af wilde rekenen. Moet bij de meeste mensen toch wel heel ver gaan willen ze de keuken binnenlopen om personeel te zoeken, maar in plaats van dat ze gefrustreerd was bedankte ze me heel vriendelijk toen ik zei dat ik iemand naar haar toe zou sturen (ik werk zelf niet in de bediening).

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 17:07

Ik heb eigenlijk zelden rotgasten, gelukkig. Af en toe kunnen mensen wel zeuren maar over het algemeen zijn ze zeer vriendelijk.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:06

Dit weekend heb ik ook voornamelijk fijne gasten gehad.

Gister was ik wel gefrustreerd :+
Ik had zaterdag gewerkt van 11 tot half 12 en vervolgens zondag weer om half 2 begonnen. Om half 12 zaten er nog maar 2 gasten dus wij besloten dat we gingen sluiten.
(Tenslotte leveren zij niet zoveel meer op als dat mijn loon nog kost om te blijven en daarbij zag m'n baas dat ik het had gehad).

Mevrouw vond het echt heel raar dat we gingen sluiten, vervolgens gaf ik de rekening. Gaan ze eerst nog rustig 3 sigaretjes drinken voor ze hem betaalden.
Na 23 uur werken in 2 dagen kan ik dat soort dingen gewoon wat slechter hebben..

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:31

Afgelopen vrijdag een pizza gegeten aan de Utrechtse grachten. Bediening vond ik echt bar slecht! Het was druk maar dat vind ik geen reden om onbeleefd te zijn of amper iets te zeggen tegen de klanten.
Paar voorbeelden:

"Twee wijn"
"Dat klopt, dank u wel"
*drinken wordt op tafel gezet en ober loopt zonder één woord te zeggen weer weg* - wat is er mis met een 'alstublieft?'

"Heeft het gesmaakt"
"Het was lekker!"
*borden worden onder neus weggetrokken, er wordt niet gereageerd op mijn antwoord, ober loopt weer weg"

En zo waren er nog wat dingetjes. Al met al was het voor mij de reden om geen fooi te geven. Maar het totaalbedrag was 44,95, gaf precies 45 en zei "ik hoef geen wisselgeld"
"NOU MET VIJF CENT KUNNEN WIJ OOK NIKS, HOOR"
en *plok* werd het weer op tafel gegooid. Ik heb het laten liggen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 18:33

Dat is idd niet netjes plien, waar werk je zelf?