Geloof jij in evolutie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Balou

Re: Geloof jij in evolutie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:29

Evolutie bestaat echt niet ! :oo

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:31

Maar hoe zit het nou eigenlijk volgens jullie dan als we heeel ver omhoog gaan in onze stamboom. Zijn er dan 2 ouders van iedereen of zijn er tegelijkertijd meerdere groepen mensen geweest ofzo...?
just curious....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:33

Kuggur schreef:
Ik bestrijd inderdaad niet zozeer een argument van je, het was een verduidelijking van jouw kanttekening dat Darwin zelf een gelovige was. Ik vond dat een grove versimpeling van Darwin´s wereldbeeld. Ik zou iemand uit zijn tijd die zichzelf als "agnost" bestempeld bepaald niet karakteriseren als "gelovige".

De interpretaties van het wezen god die je noemt gaan richting "Einsteiniaanse religie" zoals Dawkins het noemt. Deze quote van Einstein zelf illustreert dit standpunt;

To sense that behind anything that can be experienced therre is something that our mind cannot grasp and whose beauty and sublimity reaches us indirectly and as a feeble reflection, this is religiousness In this sense I am religious.

Wel, net als Richard Dawkins kan ik zeggen dat ik in die zin óók religieus ben. Maar het is verwarrend het begrip religie zó te gebruiken. In geval van Einstein heeft het aanleiding gegeven tot veel uit zijn verband gerukte quotes (zijn óók in dit topic voorbij gekomen).
Het heeft niets met de op dogma gebaseerde godsiensten die van de kansel gepreekt worden in kerken, moskeeen en andere godshuizen over de hele wereld.

Maarja een religie moet ook voor de simpelste mens te volgen zijn he? Volgens mij houden de meeste mensen die én educatie én religie hebben meegekregen er wel een Einstein/Dawkinsachtige kijk op na. Ik ken in Nederland (mijn kring bestaat voornamelijk uit hoger opgeleide) bijna geen mensen die geloven dat de wereld in 6 dagen geschapen is (in de VS ken ik ze wel, daar viel ik trouwens al van van mijn stoel toen ik 17 was) maar de meeste mensen zijn wel lid van een kerk en geloven ook.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:34

Even snel als antwoord op welke klassen ik doceer (ben nog niet thuis):
Onderbouw HAVO en VWO (t/m 3e klas) en VMBO onderbouw en bovenbouw.
Waarin in HAVO 3 een start maakt met evolutie en VMBO 3 diezelfde stof iets uitgebreider krijgt en er verder niet meer op terugkomt.
Ik doceer evolutie zelf gewoon uitgebreid (hoewel het veeeel uitgebreider zou kunnen maar het is helaas nog steeds een ondergeschoven kindje in het curriculum). Over het algemeen geef ik in het begin van het hoofdstuk verschillende verklaringen voor bijvoorbeeld het ontstaan van het leven op aarde en besteed 1 les aan verschil tussen geloof en evolutie. Het gaat natuurlijk om de evolutietheorie inderdaad als onderdeel van wetenschap biologie. Maar er is meer dan dat (ongeacht waar ik wel en niet in 'geloof' of zou moeten 'geloven' als biologiedocent).

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:36

Mixje90 schreef:
Citaat:
WAAROM DE OVERGANG VAN
WATER NAAR LAND ONMOGELIJK IS

Evolutionisten beweren dat op een
dag een wezen dat in het water leefde,
opeens naar het land overstapte
en tot een landdier omgevormd werd. Er is
een aantal duidelijke redenen waarom deze
overgang onmogelijk is:

1) Het dragen van het gewicht: zeedieren
hebben geen problemen met het dragen
van hun eigen gewicht. Daarentegen verbruiken
landdieren ongeveer 40% van hun
energie bij het meeslepen van hun eigen
lichaam. Wezens die de overstap van het
water naar het land maken, zouden een
nieuw spieren- en beenderenstelsel moeten
ontwikkelen om de vereiste energie die
daar tegelijkertijd voor nodig is te kunnen
produceren, die kan onmogelijk door toevallige
veranderingen gevormd worden.

2) Het vasthouden van de warmte: op het
land kan de temperatuur snel veranderen
en fluctueert een flink aantal graden. Een
landdier heeft een lichaamsmechanisme
dat tegen zulke grote temperatuurschommelingen
kan. Maar in de zee verandert de
temperatuur maar langzaam en die verandering
geschiedt maar over een klein aantal
graden. Een levend organisme dat een
lichaamssysteem heeft dat gereguleerd
wordt door de constante temperatuur van
de zee, heeft bescherming nodig om te zorgen
dat het niet door de temperatuurswisselingen
die op het land bestaan, geschaad
wordt. Het gaat volledig tegen de natuur in
om te beweren, dat vissen zo’n systeem
door willekeurige mutaties hebben gekregen
zodra ze op het land kwamen.

3) Het gebruik van water. Hoewel essentieel
voor het metabolisme, kunnen water en
vloeistoffen slechts beperkt gebruikt worden
gezien de schaarste van waterbronnen
op land. Om vochtverlies te beperken
moet de huid bijvoorbeeld zodanig ontworpen
zijn dat er niet teveel water verloren
raakt, maar dat hij toch tot een zeker
niveau kan transpireren. Daarom hebben
landdieren het gevoel van dorst, iets wat
zeedieren niet hebben. Daarnaast is de
huid van zeedieren niet geschikt voor een
leefmilieu buiten het water.

4) Nieren: Zeedieren kunnen gemakkelijk
van hun afvalmateriaal afkomen, en wel in
het bijzonder van de ammonia, door die in
hun lichaam te filteren, want in hun leefomgeving
is een overvloed aan water. Op
het land moet het water economisch
gebruikt worden. Daarom hebben deze
levende wezens een systeem van nieren.
Dankzij de nieren wordt de ammonia
opgeslagen en in ureum veranderd en er
wordt maar een minimale hoeveelheid
water gebruikt voor de afstoting daarvan.
Daarom moeten er nieuwe systemen
gevormd worden om aan de behoefte van
de nier te kunnen voldoen. Kort gezegd
moeten de dieren die van het water naar
het land overstappen, opeens een systeem
van nieren ontwikkelen.

5) Het ademhalingssysteem: Vissen ‘ademen’
door het opnemen van opgeloste
zuurstof in het water dat langs hun kieuwen
gaat. Zij kunnen niet langer dan een
paar minuten buiten het water in leven
blijven. Om op het land te kunnen leven,
moeten zij opeens een perfect systeem
van longen ontwikkelen.
Het is zeker onmogelijk dat al deze drastische
fysiologische veranderingen in hetzelfde
organisme opeens en tegelijkertijd
plaatsvonden.

Tadaaa! Reptielen, verdiep je eens in die beesten en dan zie je dat een tussenvorm tussen waterdieren en zoogdieren al dit mogelijk maakt.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:37

Mixje90 schreef:

Dit gaat niet over de onmogelijkheid van zelf replicerend RNA (er staat ook in dat dat wel kan namelijk). Het gaat erover dat de volgorde van ontstaan die de theorie voorstelt waarschijnlijk niet klopt. Verder zegt het ook niet dat het niet mogelijk is 'leven' te laten ontstaan uit zo'n 'oersoep'.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:38

Mijn familie is christelijk, maar waar het bij mij God betreft is het "eerst zien, dan geloven".

De bewijzen van de evolutie theorie heb ik gezien. :j In musea en in levende lijven. Bedenk de haai eens, die al echt miljoenen jaren hetzelfde is en bedenk krokodil eens die ookal miljoenen jaren hetzelfde is. Is half een landdier maar ook een waterdier. Heeft toch nieren... Dino's waren toch ook reptielen en die staan toch echt in een museum. Die zijn ook miljoenen jaren oud :j. Dat die zijn uitgestorven door een komeet of een verandering van het toenmalige klimaat laat ik mij niet over uit :) Daar was ik niet bij..

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:38

Mixje90 schreef:
Maar hoe zit het nou eigenlijk volgens jullie dan als we heeel ver omhoog gaan in onze stamboom. Zijn er dan 2 ouders van iedereen of zijn er tegelijkertijd meerdere groepen mensen geweest ofzo...?
just curious....

Geen twee ouders, dan waren we ons evolutionair voordeel zo weer kwijt wegens teveel chromosomen. :')

Enfin. Nou moet ik wel toegeven dat ik als biochemicus ben opgeleid en dus van dit hele deel geen verstand heb, maar hier is hoe ik het zou uitleggen:

Met het veranderen van de leefomgeving zijn er alsnog meerdere (kleine!!) aanpassingen die gunstig zijn, als het eten bijvoorbeeld hoger komt te hangen is het handig als je wat langer bent, maar het is ook handig als je wat sterkere benen hebt en dus hoger kan springen, en het is ook handig als je sterke armen hebt en goed kan mikken met stenen enzovoort. Al met al zijn dat dus de wezens die niet als eerste doodgaan, en die zich dus makkelijker voortplanten. De kans dat alle wezens precies hetzelfde voordeel ontwikkelen is niet zo groot, maar als je die groep combineert krijg je alsnog sterk nageslacht. Die groep wezens zou er lang genoeg moeten zijn om een grote groep nageslacht te geven, die geen extreem beperkte genenpoel heeft. Het effect werkt in feite al als maar de helft van de wezens doodgaat, mits de omgeving natuurlijk niet te snel verandert.

Als je te weinig sterke 'ouders' hebt of de evolutie van je soort gaat te traag, sterft je soort gewoon uit; dan heb je je niet aan kunnen passen.

Maar goed, niet mijn gebied meer dus, als ik iets doms roep hoor ik 't graag. :D

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:44

Iemand hier die het zelfde gelooft als mij?!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:46

Wat was dat ook alweer? Of liever misschien kun je het onderbouwen...?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:47

Mixje90 schreef:
just curious....

Het gaat nooit om twee individuen van een soort.

Misschien is het makkelijker te snappen als we kijken naar de olifant:

Afbeelding

Er waren ooit oer-olifanten (laten we nu uitgaan van de primelephas uit het plaatje), meerdere groepen leefden in verschillende territoria. Bij veranderende omstandigheden (denk ook aan de Darwin vinken) pasten groepen/kuddes zich aan de leefomstandigheden aan. Misschien kreeg de ene groep grotere oren omdat de exemplaren met toevallige grotere oren betere overlevingskansen hadden als ze in dikke bebossing de roofdieren konden horen aankomen. Misschien leefde de andere groep wel meer in het open veld waar ooromvang minder invloed had op de overlevingskans dan goede ogen (ik noem maar een voorbeeld).

Zo ging dat generaties lang door (elke generatie had zo zijn handige of minder handige mutaties) tot er twee groepen waren waarvan je wel kunt vermoeden dat ze van één voorouder afstammen, (zoals in dit geval de indische en de afrikaanse olifant) maar die geen - of geen vruchtbare- kindjes meer kunnen krijgen met elkaar.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:49

Citaat:
Met het veranderen van de leefomgeving zijn er alsnog meerdere (kleine!!) aanpassingen die gunstig zijn, als het eten bijvoorbeeld hoger komt te hangen is het handig als je wat langer bent

Dan vraag ik me opeens af waarom de Nederlanders zo lang zijn geworden.
Zou dat zijn om het hoofd boven water te houden, dus alvast voor de toekomst? _O-

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:51

MarvanTom schreef:
Citaat:
Met het veranderen van de leefomgeving zijn er alsnog meerdere (kleine!!) aanpassingen die gunstig zijn, als het eten bijvoorbeeld hoger komt te hangen is het handig als je wat langer bent

Dan vraag ik me opeens af waarom de Nederlanders zo lang zijn geworden.
Zou dat zijn om het hoofd boven water te houden, dus alvast voor de toekomst? _O-

Ja, pas over een generatie of tien wordt duidelijk dat wij altijd het waarzeggersgen slapend met ons meegedragen hebben :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:55

Pfft Mixje... kan je misschien ook de posts van anderen lezen en hier inhoudelijk op reageren? Niemand hier beweert dat er op een goeie dag een visje uit het water sprong, beentjes kreeg en die plotseling het land ging bewandelen... En toch haal je dit steeds aan.

@Balou, misschien dat als je jezelf wat meer inhoudelijk verklaart (en kom niet met 'we stammen toch zeker niet af van de apen 8)7 ' ) dat er dan wel op jou gereageerd wordt :)

Overigens heb ik een vermoeden waar het hardnekkige fabeltje 'we stammen af van de apen' vandaan komt... Is het niet zo dat onze gemeenschappelijke voorouder meer op een aap lijkt dan op een mens :)*
En creationisten... zeg nu zelf, lijkt de mens niet erg veel op de chimpansee? Vingers, goede motoriek, uiers tussen de voorbenen ipv de achterbenen of op de buik (zoals bij de meeste dieren), het skelet heeft veel overeenkomsten (inclusief het staartbeentje :) ), en in zekere mate een intelligentie die je bij weinig andere dieren ziet. (Hoewel chimps niet de meest intelligente dieren zijn... Volgens de Hitchhikers' Guide to the Galaxy is de mens niet eens het meest intelligente dier, dat is namelijk de muis, direct gevolgd door de dolfijn, maar goed, dat is een onderwerp voor elders :+ )
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 12-11-12 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:55

Ik heb geen idee eigelijk _O-
Ik denk dat we meschien wel van apen af zouden kunnen komen
want een jongen op school heeft echt een apen koppie := := :=

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:01

Ik vind apen ook eng veel mensentrekjes hebben hoor :P . Vooral leuk om te zien dat ze ook een empathisch vermogen hebben (inleven in de gevoelens van anderen).

Deze man heeft daar ook mooie filmpjes van, vooral het oneerlijkheid gedeelte :P .

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:03

Magrathea schreef:
Pfft Mixje... kan je misschien ook de posts van anderen lezen en hier inhoudelijk op reageren? Niemand hier beweert dat er op een goeie dag een visje uit het water sprong, beentjes kreeg en die plotseling het land ging bewandelen... En toch haal je dit steeds aan.

@Balou, misschien dat als je jezelf wat meer inhoudelijk verklaart (en kom niet met 'we stammen toch zeker niet af van de apen 8)7 ' ) dat er dan wel op jou gereageerd wordt :)

Overigens heb ik een vermoeden waar het hardnekkige fabeltje 'we stammen af van de apen' vandaan komt... Is het niet zo dat onze gemeenschappelijke voorouder meer op een aap lijkt dan op een mens :)*
En creationisten... zeg nu zelf, lijkt de mens niet erg veel op de chimpansee? Vingers, goede motoriek, uiers tussen de voorbenen ipv de achterbenen of op de buik (zoals bij de meeste dieren), het skelet heeft veel overeenkomsten (inclusief het staartbeentje :) ), en in zekere mate een intelligentie die je bij weinig andere dieren ziet. (Hoewel chimps niet de meest intelligente dieren zijn... Volgens de Hitchhikers' Guide to the Galaxy is de mens niet eens het meest intelligente dier, dat is namelijk de muis, direct gevolgd door de dolfijn, maar goed, dat is een onderwerp voor elders :+ )

Ik geloof in God :) Hij heeft de aarde gemaakt, niet een of andere oerknal, dat slaat nergens op.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:06

xBalou schreef:
Ik geloof in God :) Hij heeft de aarde gemaakt, niet een of andere oerknal, dat slaat nergens op.

Ik ben toch bang dat we moeten zwichten voor de sterke argumenten van dit duidelijk superieure intellect.....

Magrathea

@lepeltje Wat een geweldig filmpje!! Arm aapje haha :(:)

@Balou, heb je het topic helemaal gelezen?

Amado7

Evolutie geloof ik niet in..

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:07

Kuggur schreef:
xBalou schreef:

Ik ben toch bang dat we moeten zwichten voor de sterke argumenten van dit duidelijk superieure intellect.....

_O-

(t meisje is 13)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:07

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:08

amado7 schreef:
Evolutie geloof ik niet in..

Ah, nog eentje, ik hoop dat je net zo interessant argumenteert als xbalou....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:09

Kuggur schreef:
xBalou schreef:

Ze is pas 13 he ;)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:09

Kuggur, ik vind dit gewoon interressant ;) Heb bijna heel het topic doorgelezen...