1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:32

Er staat "wetenschappelijke experimenten laten zien dat"

Maar het daadwerkelijke onderzoek staat niet vermeld....zoals ik al dacht.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:51

Raponsje schreef:
NatassJa schreef:
Misschien wel een grappig iets, aangezien het hier een tijdje geleden over cold-reading ging.. Hebben jullie weleens naar Derren Brown gekeken? Ik vind die man echt het perfecte voorbeeld van hoe je iemands gedachten kunt fiets. Hoe je iemand kunt "lezen". Hijzelf gelooft dan ook niet in bovennatuurlijke dingen en legt veel dingen ook uit. Erg leuk en vooral erg bizar af en toe :D

Helaas uitgelekt dat hij een faker is.

Hij heeft hier programmas op tv waarbij hij mensen hypnotiseerd om over angsten been te komen.
Beetje jammer dat er uit is gekomen dat de mensen met fobien allemaal.acteurs waren. :')

Derrek is ook een illusionist. Misschien nog wel meer een showman. Nu ben ik niet zo heel erg bekend met zijn hypnoses, dus daar kan ik niets over zeggen.
Zelfde als toen hij de loterij voorspelde in Engeland. Tuurlijk was dat nep. Maar iedereen geloofde het toen. Leuk toch!

Ik vind hem in ieder geval geweldig :D

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:11

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:37

Kuggur schreef:
Tsunamies worden veroorzaakt door aardbevingen onder zee. De schokgolf van de aardbeving gaat véél sneller dan de tsunami zelf. Dieren merken die schokgolf met hun alledaagse zintuigen en vluchten ervoor. Afhankelijk van de afstand van het centrum van de beving van de kust duurt het dan nog vele minuten vóór de tsunami aankomt.

Komt daar nog bij dat er genoeg dieren de dood vinden bij natuurrampen. Alleen zijn de menselijke slachtoffers (begrijpelijk) belangrijker.

Kuggur

Re: 1 Miljoen voor bewijs paranormale gaven (Sisyphusprijs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:53

Inderdaad Gini, ge-edite zin; "Er zijn dieren die dat waarnemen met hun alledaagse zintuigen en ervoor vluchten".

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:18

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:31

Kuggur schreef:
marleen_usar schreef:
Waarom is ze dan gezakt, om dat mensen denken dat de energie dat niet kan doen?

Wel, ik kan niet voor alle "mensen" spreken, maar ik denk dat de "energie" waar het hier om gaat niet bestaat. Geen enkele reader of healer (in het bijzonder jijzelf Marleen) heeft me reden gegeven van iets anders uit te gaan.

Wat ik dan jammer vind, is dat wanneer mensen zelf aangeven dat zij wel die energie konden voelen bij bepaalde mensen, als ontvangende partij, en daar ook echt baat bij hebben gehad, dat dat dan afgedaan wordt als onzin of placebo effect. Ik heb het dan niet over genezen van kanker of andere grote wonderen... Wel over sneller herstel van dingen die je lichaam normaal gesproken zelf ook kan oplossen, en over vage klachtendie verminderen of dat iemand met een lagere dosering toe kan van bepaalde medicijnen bijvoorbeeld en lekkerder in zijn vel zit.

Ik ben zelf echt wel kritisch en vraag mij bij elk persoon die iets beweert te kunnen af of het echt zo is, of dat diegene de borl in het ootje neemt, of denkt dat hij het echt kan en zich dat inbeeld omdat ze het zo graag willen.
Mensen die open staan voor de mogelijkheid dat er wel eens meer zou kunnen zijn en dat proefondervindelijk uit proberen zijn echt niet allemaal zweverige types die maar wat graag zich mee laten trekken in gewauwel.
Tja, en als je dan zelf ook af en toe iets denkt te voelen, en uit de omgeving via vrienden en familie ook ervaringen hoort, dan zijn er blijkbaar ook meer mensen.

En dat anderen die ervaringen niet hebben, tja, dat kan. Iedereen heeft zijn eigen levenservaringen die je hebben gevormd tot wie je bent.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:39

dejavu schreef:
Maar wel de wijsheid beweren te hebben dat je anderen kunt helpen? Ik vind het hier steeds simpeler worden....

Een psychloog geeft ook geen therapie in eigen gezin, en een relatietherapeut kan ook relatieproblemen krihgen die hij niet op kan lossen. Vaak zit je er te dicht op en vertroebelt daardoor het beeld en ben je te emotioneel betrokken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:43

joyce B schreef:
dejavu schreef:
Maar wel de wijsheid beweren te hebben dat je anderen kunt helpen? Ik vind het hier steeds simpeler worden....

Een psychloog geeft ook geen therapie in eigen gezin, en een relatietherapeut kan ook relatieproblemen krihgen die hij niet op kan lossen. Vaak zit je er te dicht op en vertroebelt daardoor het beeld en ben je te emotioneel betrokken.

Dat is dus flauwekul! Mijn vriendin is psycholoog. Ze heeft zelf een kind met leerproblemen. Die heeft ze bij een collega ondergebracht en het gaat nu super met dat kind.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 01:55

Volgens mij zeg je hiermee precies wat ik bedoel. Jouw vriendin behandelt niet haar eigen kind omdat het onverstandig is therapeut uit te hangen binnen je gezin. De rol van moeder is een andere dan die van therapeut. Een therapeut houdt emotioneel afstand. En als moeder zit je er toch anders in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:17

joyce B schreef:
Wat ik dan jammer vind, is dat wanneer mensen zelf aangeven dat zij wel die energie konden voelen bij bepaalde mensen, als ontvangende partij, en daar ook echt baat bij hebben gehad, dat dat dan afgedaan wordt als onzin of placebo effect.

Er is een groot verschil tussen onzin en het placebo-effect. Het is bewezen dat het placebo-effect gewoon echt werkt, bij sommige minder ernstige klachten en aandoeningen. En dat is natuurlijk geweldig.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:26

maikeltje schreef:
Dus jij zegt dat ik mijn vader met ongeneselijke kanker gewoon moet laten hypnotiseren?? En dan komt het goed???

Hoe durf je!

Dit staat gewoon op internet maar omdat ik het in een linkje neerzet ben ik de boosdoener? Schrijf even een vriendelijk bericht naar meneer Fransen. En doe wat je wilt met de informatie die in de quote staat. Wie weet steek je er nog iets van op!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:27

Ik vraag me wel af of er niet te veel dingen te makkelijk weggezet worden als "placebo-effect".

Wanneer iets een gunstig effect heeft, hoeft dat woordje placebo er toch niet met alle geweld voor :?

Pfffft maikeltje, doe even rustig zeg.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:34

Wel wanneer uit onderzoek blijkt dat niets doen (dus een nabootsing van de behandeling zonder werkzame component) hetzelfde positieve effect heeft.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:38

ik ben eigenlijk wel nieuwschierig wie er een foto reading wil doen met mijn pony

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 10:50

Maar wil je daarmee zeggen dat de echte behandeling dus ook niet effectief is, maar zijn werking te danken heeft aan datzelfde placebo effect? Dan heb ik het dus over echte medicijnen he...

Ik heb met die reikibehandeling toen echt een heel duidelijke lichamelijke reactie gehad, die ik echt niet van te voren verwacht had en op andere plekken en momenten ook echt niet zo heftig was. als ik iemand een schop tegrn zijn knie geef en het doet stekend pijn, gaat kloppen en wordt heet zeg je toch ook niet dat diegene dat maar verzint? En sls iemand anders een goedje op zijn knie smeert en zegt dat het heet wordt en brandt, zeg je dat toch ook niet als dat goedje tijgerbalsum heet? Waarom het dan niet serieus nemen wanneer iemand dat heeft ervaren met handoplegging? En dat niet iedereen dezelfde ervaring heeft, kan heel veel redrnen hebben. We hebben ook niet allemaal dezelfde reactie op medicijnen, drugs, suiker, en bij overgevoeligheden of allergiern kunnen reacties heel heftig zijnop concentraties die anderen niet eens zouden herkennen. Het lichaam kan heel verschillend reageren.

Voor mij was duidelijk dat het bestaat, maar als ik een nieuw persoon zou treffen zou ik opniruw sceptisch zijn. Eerst zien of voelen, dan geloven...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:10

joyce B schreef:
Maar wil je daarmee zeggen dat de echte behandeling dus ook niet effectief is, maar zijn werking te danken heeft aan datzelfde placebo effect? Dan heb ik het dus over echte medicijnen he...

Nee, dat wil ik er niet mee zeggen. Van echte medicijnen is de werking bewezen. Van het placebo effect ook.

Het is natuurlijk superfijn dat de reikibehandeling bij jou een positief effect heeft gehad, maar dat heeft in mijn optiek alles te maken met hoe jij hier tegenover staat en het (ja, daar is 'ie weer) het placebo-effect. Ik weet natuurlijk niet van welke aandoening of kwaal je last hebt/hebt gehad, maar als het voor jou werkt dan moet je het zeker niet laten.

Verder ben ik het met je eens dat het lichaam idd heel verschillend kan reageren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:43

Tja, en daarmee voel ik me niet serieus genomen en zul je met zoiets onzichtbaars als energie werk, ook moeilijk kunnen aantonen dat het werkt. Pijn is immers een subjectieve en relatieve ervaring, en psychische onbalans en welbevinden helemaal. Terwijl steeds meer uit onderzoek blijkt hoe veel invloed hele kleine afwijkingen in stofjes en werking in de hersenen en hormonen invloed kunnen hebben. Dat wisten we vroeger ook niet.

Misschien zouden ze met behulp van moderne meetapparatuur, proefpersonen die aangeven wel of niets te voelen op een bepaald moment tijdens een behandeling en energiewerkers met zeer goede referenties kunnen kijken of er een lichamelijke of fysiologische reactie te meten is op het moment dat de proefpersoon aan geeft dat er iets gebeurd. In mijn geval had ik dan verwacht dat bij ern thermografie oid het gebied rond mijn knie op zou lichten en de bloedcirculatie verhoogd zou zijn.

Ik na val vanuit volle galop half in een hek en met knie tegen de grond een zwaar gekneusde knie, ge kneusde ribben en nog wat kleinere kneusinkjes opgelopen. Dat was inmiddels ruim een half jaar geleden, maar die knir speelde regrlmstig weer op met stekende pijn als ik hem op een bepaalde manier belastte en de binnenkant van de bsnden was iets nog niet goed mee en zat een rare verdikking.
Stekende pijn, heel heet worden en heftig kloppen was de lichamelijke reactie bij aanraken van die knie. In twee weken daarna slonk de bult en ging de pijn weg en kon ik hem weer gewoon gebruiken. Dat had ook vanzelf kunnen gebruren over wat langere tijd, maar door die heftige reactie op dat moment en de plotsel ij nge snelle verbeteringen, kun je er niet onderuit dat er echt iets gebeurde op dat moment.
Ook kreeg ik het gevoel van sterke stroom die via die persoon haar armen en handen mijn onderrug in gingen bij het handopleggen op die onderrug en bekken. M ij n rug is al jaren een terugkerend probleem. Rlke verlichting die weer een tijdje voor een pijnvrije periode zorgt is welkom.

Ik heb daarna de cursus gedaan en heb gewoon een hele tijd geen behoefte gehad aan een behandeling. Toen ik dat wrl weer had hirld de kans op het treffen van wannabees me tegen. Diegene die me toen zo goed behandelt had was inmiddels meer gericht op andere dingen en het geern van cursussen.

Ik denk dat je echt via via goede ervaringen moet horen van mensen. Vaak adverteren deze mensen ook niet omdat ze het druk genoeg hebben dankzij die mond tot mond reclame.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:27

Het is zeker niet zo dat ik je niet serieus neem. Jammer dat je dit zo voelt.

Verder ben ik van mening dat wij er niet uit gaan komen in deze discussie. Ik ben nl een compleet andere mening toegedaan. Ook aangaande de kwaal die je beschrijft en de behandeling daarvan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:35

Het is toch logisch dat Joyce zich niet serieus genomen voelt, als zij zegt dat ze tegen haar verwachting in ècht duidelijk voelde dat de behandeling haar lijf beïnvloedde....en jij zegt vervolgens eigenlijk dat het niet kan en dat ze zich heeft laten foppen en het zich maar verbeeld heeft, dat dat van buiten kwam :=

Dat komt gewoon best kleinerend over, dat jouw theoretische "kan niet" zo veel belangrijker is dan Joyce haar in de praktijk (tot haar eigen verbazing) gevoelde "het had echt een duidelijk direct effect".

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:55

Er is niks kleinerend aan het placebo effect, dat mensen er blijkbaar een verkeerd en negatief beeld van hebben is niet de schuld van skeptici. Dat is een stukje research en informatie wat ontbreekt.

Hoezo moet gevoel boven het feit geplaatst wordt. Sinds wanneer is fictie belangrijker dan feit? Sinds wanneer bepalen we wat de werkelijkheid is aan de hand van subjectieve begrippen zoals gevoel en interpretatie. Nooit, en nu dient dat dus ook niet gedaan te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:30

@focussed, ik had het niet beter kunnen omschrijven. Ik probeer ook gewoon duidelijk te maken dat er niets mis of verkeerd is met het placebo effect. Alleen is het voor de "gelovers" in het zweverige en het paranormale niet leuk om te lezen dat hetgeen ze ervaren gewoon simpel te verklaren is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:31

singasong schreef:
maikeltje schreef:
Dus jij zegt dat ik mijn vader met ongeneselijke kanker gewoon moet laten hypnotiseren?? En dan komt het goed???

Hoe durf je!

Dit staat gewoon op internet maar omdat ik het in een linkje neerzet ben ik de boosdoener? Schrijf even een vriendelijk bericht naar meneer Fransen. En doe wat je wilt met de informatie die in de quote staat. Wie weet steek je er nog iets van op!

Jij plaatst die link en je schrijft dat je het jammer vindt dat hypnose in een kwaad daglicht wordt gezet. Dan ga ik er vanuit dat wat jij daar neerzet iets is waar jij zelf achter staat. Je brengt het alszijnde de waarheid. Dat stoort me. Het kan zieke mensen die wanhopig zijn op het verkeerde been zetten. Ik vind dat ronduit gevaarlijk, moet dan gelijk denken aan een Sylvia Millecam bijvoorbeeld.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:39

tussen haakjes, maikeltje, weten jullie waarom je vader kanker heeft? Voor elke ziekte is altijd een reden... Misschien als jullie de reden vinden, kunnen jullie proberen die te verwijderen...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:43

joyce B schreef:
Volgens mij zeg je hiermee precies wat ik bedoel. Jouw vriendin behandelt niet haar eigen kind omdat het onverstandig is therapeut uit te hangen binnen je gezin. De rol van moeder is een andere dan die van therapeut. Een therapeut houdt emotioneel afstand. En als moeder zit je er toch anders in.

Wat ik ermee bedoelde te zeggen is dat een psycholoog het wel ziet bij zijn/haar eigen kind mar iemand met een gave niet.
Dat is het verschil want mensen die beweren een gave te hebben kunnen wel zien bij een vreemde wat er aan de hand is maar niet bij hun eigen dier. . Kijk, dat je vanuit professioneel oogpunt je eigen kind of dier niet behandelt, daar kan ik inkomen. Maar dat je niet kunt zien wat er aan de hand is zodra het om je eigen kind of dier gaat...nee dat klopt niet. Als je een ander paard kunt "readen" dan kun je dat ook bij je eigen paard. Mijn vriendin merkt toch ook op dat haar kind hulp nodig had?