Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:46

nee maar eerder werd geroepen dat de politie komt, en 'rammen om het rammen'. nee maar over het algemeen krijgen ze door zo'n hond meer van iemand gedaan, die dat in de eerste instantie niet wilde. vandaar dat ik die aanpak snap. wat ik aangeef met het praten, is dat de politie zo hard optreed, maar kijk hoelang ze dus indd netjes en rustig met de jongen proberen te praten. handig of niet, het is wel netjes en niet hardhandig toch?! :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:48

wonderworst_ schreef:
nee maar eerder werd geroepen dat de politie komt, en 'rammen om het rammen'. nee maar over het algemeen krijgen ze door zo'n hond meer van iemand gedaan, die dat in de eerste instantie niet wilde. vandaar dat ik die aanpak snap. wat ik aangeef met het praten, is dat de politie zo hard optreed, maar kijk hoelang ze dus indd netjes en rustig met de jongen proberen te praten. handig of niet, het is wel netjes en niet hardhandig toch?! :P

Ah zo, nee dat zul je mij niet horen zeggen, dat is natuurlijk niet waar :) maar als iemand er niet uit wil helpt het niet om met 4 mensen door elkaar te gaan praten, als het één iemand al niet lukt. Ik vind dat ze er te lang over hebben gedaan, daardoor werd de rest van de bus ook steeds drukker wat het gebeuren niet ten goede kwam.

En "nee maar over het algemeen krijgen ze door zo'n hond meer van iemand gedaan, die dat in de eerste instantie niet wilde." dat gaat hier dus niet op, de jongen lag al op de grond met een aantal mannen op zich, dus het was niet om iets van hem gedaan te krijgen, want hij kon eigenlijk al niks meer.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:50

Fiffill schreef:
Robeer, die hond beet hem een paar keer en hield verder gewoon z'n benen vast, alleen vond ik het toch wel raar dat ze een hond in zo'n kleine ruimte met veel mensen gebruiken (hij had ook een politieman gebeten in zijn hand). Lijkt me niet geheel zonder gevaar. En de jongen lag toen al op de grond met een hoop agenten op zich, ik vraag me af of het dus wel echt nodig was.
Blonde meisje mocht blij zijn dat ze geen tik kreeg zoals die jongen met de capuchon.. ergens zei een agent wel "doe even rustig!" en duwde haar weg, maar dat vond ik nog netjes.

Ik vind het op het filmpje niet allemaal even goed te zien. Kan ook aan mij liggen hoor. Ben af en toe een beetje kippig. :o
Voor ons houdt het inzetten van een diensthond idd ook gevaren in. Daarom wordt ons geleerd uit de buurt te blijven en als dat niet kan, zoveel mogelijk stil te blijven staan. Jammer genoeg kunnen ze de diensthonden niet trainen op uniformherkenning. Die blonde gaat weinig dreigeing vanuit zo te zien. Veel aandacht aan haar geven is verspilde energie op dat moment.

Als iemand geboeid op de grond ligt wil dat overigens nog niet altijd zeggen dat het gevaar over is. Ik heb zelf ooit op een aan handen en voeten geboeide verdachte gelegen die het toch nog even nodig vond een collega te bijten terwijl we op transport aan het wachten waren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:53

robeer schreef:
Ik vind het op het filmpje niet allemaal even goed te zien. Kan ook aan mij liggen hoor. Ben af en toe een beetje kippig. :o
Voor ons houdt het inzetten van een diensthond idd ook gevaren in. Daarom wordt ons geleerd uit de buurt te blijven en als dat niet kan, zoveel mogelijk stil te blijven staan. Jammer genoeg kunnen ze de diensthonden niet trainen op uniformherkenning. Die blonde gaat weinig dreigeing vanuit zo te zien. Veel aandacht aan haar geven is verspilde energie op dat moment.

Als iemand geboeid op de grond ligt wil dat overigens nog niet altijd zeggen dat het gevaar over is. Ik heb zelf ooit op een aan handen en voeten geboeide verdachte gelegen die het toch nog even nodig vond een collega te bijten terwijl we op transport aan het wachten waren.

Ik vermoed dat zo'n hond gewoon reageert op de persoon die bedreigend overkomt? (op zijn baas?) of dat nu een andere agent is of een dronken puber... Vrees dat de hond daar geen verschil in maakt, dreiging = dreiging.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 12:54

Robeer, ligt niet aan jou, het filmpje is niet echt duidelijk want je ziet veel zwart/armen/grond, ook omdat je de hond niet ziet (wel hoort), de filmer stond twee rijen achter mij dus ik had wat beter beeld, ook omdat hij op een stoel stond en ik direct op de grond.

Ik snap dat het gevaar niet direct over is als iemand op de grond ligt maar er zaten al zoveel agenten op dat hij zich niet eens meer echt kon verzetten (en voor zover ik het gezien heb kon hij niet bijten oid want er stond daar niemand). Van wat ik gezien heb vond ik het toch meer onnodig natrappen. ;)

Hond bijt gewoon wat er voor z'n neus staat, ik zat eerst naast de hond (lief beestje als hij zo rustig zit :P ) en de agent vroeg niet voor niets aan mijn vriend en mij of we wilden gaan staan, anders zaten we precies in de "bijtruimte" van de hond. :+
Denk dat de hond zodra ze hem loslaten gewoon zoiets heeft van "ik doe m'n werk en dat is bijten klaar".

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:56

net zoals der rest kan ik de hond op het filmpje niet zien, dus wanneer die de bus binnenkomt, of word ingezet.

Citaat:
Bij de tweede politieauto kwam ook een busje mee. En uit dat busje kwam een hond, die in de deuropening op een meter afstand van mij geparkeerd werd - beest zag er rustig uit, maar ik weet waar ze op getraind zijn en het is niet echt een rustgevend idee om er zo vlak naast te zitten..

hierdoor dacht ik dat de hond dus al langer zichtbaar was voor B. en op die manier 'de macht van de hond' wilde gebruiken als je begrijpt wat ik bedoel.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 12:59

In dat geval houdt de hond wel het risico in van onnodig omstanders verwonden, iets wat je als ordehandhavers nooit zou moeten willen. Juist omdat je dan uitgaat van willekeur en onherroepelijk je gezag verliest...

Dat voorval met dat politiepaard klinkt trouwens als iemand die zo bang is grip op de situatie te verliezen, dat ie alle proporties uit het oog verliest.
Jij was niet fout, jij was daar gekomen door een fout van de politie. Als je een wegdeel gaat afzetten kan je namelijk best bedenken dat er van de andere kant ook omstanders kunnen komen. Iets met hekken en borden en zo...

Dat je dan op zon manier je gezag wilt laten gelden dat de veiligheid in het gevaar komt en je een escalatie juist uitlokt betekent alleen maar dat je niet echt meer helder kan nadenken.
Verkeerde man voor de job dus.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:01

De hond komt binnen op het moment dat het meisje op haar stoel klimt en harder begint te gillen, die was als de dood voor dat beest...
Je ziet niet lang daar na ook dat een agent onze kant op buigt (je ziet ons alleen niet), op dat moment staan we op en gaan we vooraan staan bij de beveiliger.
Edit; bij 3.10 zie je het meisje opstaan, dan komt de hond dus binnen.
Edit 2; 3.40 ong zie je dat wij gevraagd worden om op te staan.

De hond was idd zichtbaar, dan begreep ik je verkeerd. :j
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 13:03, in het totaal 2 keer bewerkt

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:01

Fiffill schreef:
Robeer, ligt niet aan jou, het filmpje is niet echt duidelijk want je ziet veel zwart/armen/grond, ook omdat je de hond niet ziet (wel hoort), de filmer stond twee rijen achter mij dus ik had wat beter beeld, ook omdat hij op een stoel stond en ik direct op de grond.

Ik snap dat het gevaar niet direct over is als iemand op de grond ligt maar er zaten al zoveel agenten op dat hij zich niet eens meer echt kon verzetten (en voor zover ik het gezien heb kon hij niet bijten oid want er stond daar niemand). Van wat ik gezien heb vond ik het toch meer onnodig natrappen. ;)

Hond bijt gewoon wat er voor z'n neus staat, ik zat eerst naast de hond (lief beestje als hij zo rustig zit :P ) en de agent vroeg niet voor niets aan mijn vriend en mij of we wilden gaan staan, anders zaten we precies in de "bijtruimte" van de hond. :+
Denk dat de hond zodra ze hem loslaten gewoon zoiets heeft van "ik doe m'n werk en dat is bijten klaar".

Oh gelukkig, dacht al dat ik een nieuwe bril nodig had. :D

Dat voorval wat ik eerder aanhaalde, daar lagen we met 5 man bovenop en toch kreeg hij het voor elkaar. Zeg niet dat dat hier ook het geval was hoor. Toch moet je altijd overal rekening mee houden. Als het inderdaad onnodig natrappen geweest is, zal die agent daar echt wel iets over te horen krijgen van zijn collega's en leidinggevenden. Geloof me dat het feit dat je agent bent in zo'n situaties echt geen voordeel geeft. Als je iets gedaan hebt wat fout is, sta je meteen aan de andere kant van de lijn. Iemand haalde het voorbeeld van Sander V. aan (moordenaar van Millie Boelen) als rotte appel. Toen ik hoorde dat hij een collega was, schaamde ik me diep en nog.

Toch fijn dat je even gewaarschuwd werd voor de bijtcirkel hé.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:05

@Robeer; ik snap dat ze er rekening moeten houden maar in mijn ogen was het niet meer nodig. Ik weet ook dat de recherche erop zit, ik denk dat het ook echt wel uitgezocht gaat worden. ;)

Politieagent verzocht ons heel rustig om op te staan :) misschien ook omdat wij gewoon stil en rustig zaten. Mijn vriend zijn reactie moest ik wel om gniffelen, de agent zei iets van "zouden jullie even daar willen gaan staan, als we de hond moeten inzetten kan het gevaarlijk worden" oid en mijn vriend antwoordde met "ja graag, ik zou erg graag uit de buurt van die hond zijn in dat geval" :') denk niet dat er mensen zijn die graag blijven zitten. :7

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:13

Tja op zich kan een vent die helemaal geen belemmeringen meer voelt om geweld te gebruiken ook voor een stel agenten nog een kluif zijn, juist omdat zij geen excessief geweld mogen gebruiken. Dus dat ze dan nog scherp zijn snap ik ook, en ik vind ergens ook wel, dat als een persoon het al zo ver uit de hand laat lopen, dat het dan lichtelijk begrijpelijk is als de politie ook wel eens zijn boekje te buiten gaat...

Ook omdat er ontzettend veel tegelijk gebruikt in een volgepakte, kleine ruimte. Allemaal erg onoverzichtelijk.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:24

Fiffill schreef:
@Robeer; ik snap dat ze er rekening moeten houden maar in mijn ogen was het niet meer nodig. Ik weet ook dat de recherche erop zit, ik denk dat het ook echt wel uitgezocht gaat worden. ;)

Politieagent verzocht ons heel rustig om op te staan :) misschien ook omdat wij gewoon stil en rustig zaten. Mijn vriend zijn reactie moest ik wel om gniffelen, de agent zei iets van "zouden jullie even daar willen gaan staan, als we de hond moeten inzetten kan het gevaarlijk worden" oid en mijn vriend antwoordde met "ja graag, ik zou erg graag uit de buurt van die hond zijn in dat geval" :') denk niet dat er mensen zijn die graag blijven zitten. :7

Ja hoor. Als je zelf rustig en netjes bent/blijft, doen wij dat ook.
Wat te denken van mensen die de weg komen vragen als je een aanhouding af staat te schermen. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:26

robeer schreef:
Ja hoor. Als je zelf rustig en netjes bent/blijft, doen wij dat ook.
Wat te denken van mensen die de weg komen vragen als je een aanhouding af staat te schermen. :=

_O-

Niet alle agenten die ik al tegen gekomen ben waren even vriendelijk. We hadden hier zondag nog 2 leuke aan de deur, de ene was echt arrogant en onbeleeft in haar manier van doen terwijl de jongere politie agent toen hij mijn blik zag effe overnam en het een stukkie beleefder uit legde :D
Toen hadk echt zo iets van "joh arme jij dat je met zo eentje opgescheept zit.... :D"

Kiwipitje

Re: Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:27

Wij hebben nooit agenten aan de deur :=.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:28

Heb niet het hele topic gelezen, maar heb met open mond je verhaal zitten lezen en met kippevel en een ontzettend naar gevoel het filmpje bekeken. Pfff ik kan absoluut niet tegen gevechten, dus hierbij was ik waarschijnlijk letterlijk van mijn stokje gegaan!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:30

Kiwipitje schreef:

Bij ons is het ook geen dagelijkse kost maar de paarden van mijn schoonzusje waren in de problemen gekomen door de hevige regenval. Ze waren de avond er voor naar een droge weide gezet maar blijkbaar heeft het 's nachts dusdanig hard geregent dat ze daar niet meer veilig stonden... :(:) En een van de buren had een melding gemaakt en met wat zoekwerk kwamen ze uiteindelijk bij ons uit. :+ (verklaren wie ze exact bij ons kwamen zoeken ging niet al te vlot overigens, Heb ze vijf minuten verdwaasd staan aanstaren omdat ik echt geen flauw idee had wat ze nu eigenlijk van me wilde _O- )
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-11-10 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:31

Ayasha schreef:
Kiwipitje schreef:
Bij ons is het ook geen dagelijkse kost maar de paarden van mijn schoonzusje waren in de problemen gekomen door de hevige regenval. Ze waren de avond er voor naar een droge weide gezet maar blijkbaar heeft het 's nachts dusdanig hard geregent dat ze daar niet meer veilig stonden... :(:)
Ah das vervelend. Wel naar dat zo'n agent zo doet. Maar neem aan dat ie je niet meteen op je gezicht gestompt heeft of wat dan ook ;). Dat ie niet vriendelijk was is heel vervelend, maargoed je hebt er altijd wel eens een chagrijn tussen zitten.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:32

Ach.... Mijn broer moest kennelijk ooit een boete betalen. Hij stond nog op ons adres ingeschreven, dus ik kreeg agent en co aan de deur.
Toen ik uitlegde dat ik niets met boetes van mijn broer te maken had, werden we bedreigd dat de agentjes ons dan wel regelmatig midden in de nacht een bezoekje zouden komen brengen...

Toen ik zei dat ze dat vooral moesten doen als ze niets beters te doen hadden, waren ze zo weg. Wel erg raar gedrag tegen een 17jarig meisje dan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:33

@Ayasha: kan best zijn dat de agenten in jullie regio er al heel wat uurtjes op hebben zitten nu. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:35

Haha nee gelukkig niet, ze sloeg nogal een arrogante en onvriendelijke toon aan tegen mijn schoonzusje (ik stond er nog bij voor de honden) echt gewoon onbeleeft. Zonder zelfs maar te vragen naar hoe het zat, gewoon conclusies trekken. :+ Waarop ik haar denk ik ook niet al te vriendelijk aan keek (eh sja sprekende ogen :o) Want toen de jongere collega mijn blik zag is hij er tussen gekomen met "wat mijn collega bedoelt is..." en die heeft heel beleeft en op een normale toon gezegd wat het probleem nu eigenlijk was ipv aan te vallen. :j
Had medelijden met 'm, hoop dat ze als collega leuker is _O-

randalinpony: daar ben ik van overtuigd, maar daar kan mijn schoonzusje niets aan doen! Ik heb er niets tegen als ze wat slecht gezind zijn maar beleefd zijn is wel het minste. :) Nu zoals ik al zei: de andere agent was wel gewoon beleeft en we waren hem allebei dankbaar voor zijn duidelijke uitleg en hebben ze nog bedankt voor het waarschuwen. :j

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:37

Ik vind het zoooo apart dat er allemaal mensen aanvaringen hebben met asociale / bedreigende / waterdanookmeemisis agenten. Terwijl andere mensen daar NOOIT problemen mee hebben. Hoe komt dat dan? Mijn broertje is wel eens thuis gebracht door de politie (lang verhaal :+), maar die agenten deden gewoon normaal. Evenals de agent die mij langs de kant van de weg zette. Natuurlijk was ik het daar niet mee eens, maar kan niet zeggen dat die man me ging bedreigen of zich asociaal gedroeg. Hoe komt dat toch dat sommige mensen daar ervaring mee hebben en ook diverse mensen meerdere ervaringen mee hebben? Zitten er in die regio gewoon veel rotte agenten? Reageren die mensen misschien onbewust toch niet zo lekker als ze zelf denken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:39

vraag je dat nav mijn bericht kiwipitje?
Ik denk dat het ook ligt aan met welke dienst je in aanraking komt en in welke situatie. :) Je hoeft er niet perse aan te kunnen doen maar vaak is een beetje begrip wel op zijn plek. Over het algemeen heb ik positieve ervaringen met agenten. 1 hele slechte maar goed, ergens kan ik er wel begrip voor op brengen dat ze toen zo reageerden, ik vind het echter nog steeds niet eerlijk. :) Maar goed, die heren zullen toen wel andere zaken aan hun hoofd gehad hebben ook.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-11-10 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 13:39

Kiwipitje schreef:
Ik vind het zoooo apart dat er allemaal mensen aanvaringen hebben met asociale / bedreigende / waterdanookmeemisis agenten. Terwijl andere mensen daar NOOIT problemen mee hebben. Hoe komt dat dan? Mijn broertje is wel eens thuis gebracht door de politie (lang verhaal :+), maar die agenten deden gewoon normaal. Evenals de agent die mij langs de kant van de weg zette. Natuurlijk was ik het daar niet mee eens, maar kan niet zeggen dat die man me ging bedreigen of zich asociaal gedroeg. Hoe komt dat toch dat sommige mensen daar ervaring mee hebben en ook diverse mensen meerdere ervaringen mee hebben? Zitten er in die regio gewoon veel rotte agenten? Reageren die mensen misschien onbewust toch niet zo lekker als ze zelf denken?

Omdat dat vaak de verhalen zijn die je hoort?
Ik heb ook goede ervaringen met de politie, maar dat zijn dingen die minder vaak genoemd worden (helaas). ;)
Neemt niet weg dat mijn ene ervaring mijn respect voor de politie heus niet heeft weggenomen, vent zal zijn dag wel niet gehad hebben. Ken zat andere agenten die de boel wel goed oplossen. :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 16-11-10 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:40

Ayasha schreef:
vraag je dat nav mijn bericht kiwipitje?
Ik denk dat het ook ligt aan met welke dienst je in aanraking komt en in welke situatie. :) Je hoeft er niet perse aan te kunnen doen maar vaak is een beetje begrip wel op zijn plek.
Nee niet specifiek naar aanleiding van één bericht anders had ik er wel een quote bij gezet. Vraag het me gewoon af in zijn algemeenheid :).

Kiwipitje

Re: Rit met nachtbus escaleert, gevecht met politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-10 13:41

@Fiffill; Nee ik bedoel niet zozeer dat mensen vertellen dat ze een goede ervaring hebben gehad, maar dat er diverse mensen zijn die echt meeeeeerdere negatieve ervaringen hebben met de politie. Dat snap ik niet :+