Commentaar op mensen met overgewicht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:26

pmarena schreef:
Even als reactie op de openingspost :

Ik ga er vanuit dat je een beetje de behoefte voelt om mensen op hun zwaarlijvigheid aan te spreken , met de beste bedoelingen :)

Maar er zijn niet alleen mensen die in de problemen kunnen komen door hun gewicht.

Er zijn ook mensen die in de problemen kunnen komen doordat ze roken , te weinig sporten , te veel geld uitgeven , enz. enz. enz.

Als je iedereen moet gaan "helpen" met goed advies dan kun je bijna iedereen in een winkelstraat wel af gaan , de 1 kan beter wat zelfverzekerder kijken , de ander kan zijn kind wel wat beter in de gaten houden , weer een ander zou niet zo in de groenten moeten knijpen , iemand heeft zijn tasje niet goed vast dus die kan makkelijk gepikt worden , iemand loopt in een wel heel erg overdreven parfumwolk , iemand loopt op hoge hakken wat ook weer niet zo gezond is , iemand eet iets dat niet goed is voor de tanden...enz.

Dan krijg je het er maar druk mee hoor :P

:D :D :D :D :D hier heb je helemaal gelijk in....!

TS werkt bij MacDonalds....., om maar even te melden......!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:07

MenB schreef:
:D :D :D :D :D hier heb je helemaal gelijk in....!

TS werkt bij MacDonalds....., om maar even te melden......!

Dus?

Sabinee__

Re: Commentaar op mensen met overgewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:16

Ik heb ook overgewicht, maar ik kan het echt niet waarderen als een onbekend slank persoon die zogenaamd haar/zijn leven wel helemaal op orde heeft mij een beetje aan gaat lopen spreken over mijn gewicht/levensstijl.
Ik zou en boos worden ( wie ben jij om je met mij te bemoeien? ) en onzeker en gekwetst.

Niet alleen overgewicht is een probleem in de hedendaagse maatschappij, dus waarom zou je enkel die mensen moeten 'helpen' - zeker omdat dit vaak een gevoelig punt is.

Je gaat toch ook de straat niet op om elke roker aan te spreken?

paarden652

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:26

Even over de beginpost: Wat denk jij jou wel te permiteren. Ik zit nu al met een laag zelf gevoel, en moest er iemand me daarop aanspreken... Tja, dan heb jij een vriend achter je zitten en mij erbij. Dit doe je gewoon niet. Totaal onrespectloos. Jij weet niet hoe die mensen denken. Wat is het jou probleem dat we er later last van gaan hebben? Wat moet ik doen? Jouw uitschelden voor anorexia patient. Ik weet echt niet wat jij jou in je hoofd hebt gestoken dat je je dit mag permiteren om dit zomaar te zeggen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 23:41

20 pagina's verder is de intonatie al wat getemperd en voor iedereen duidelijk dat het idd not done is ;) .

En over dat maatschappelijk probleem. Het is idd een feit dat de bevolking algemeen bekeken verdikt en dat daar wel aandacht voor mag zijn maar mensen mogen zeker ook niet naar het andere uiterste gedreven worden van koste wat kost hyperslank te willen zijn (en daar stuurt de media en mode wel nog steeds op aan).
En wat is te dik? Ikzelf bvb vind een maatje 42 niet te dik, maar misschien heb ik een vertekend beeld?
En hebben dikke mensen altijd meer kans op gezondheidsproblemen, Of op jongere leeftijd? Of worden ze minder oud?
Als ik naar mijn moeder kijk (te dik bmi ver boven de 30 maar dit is te wijten aan een niet-meewerkende schildklier): die doet nog vrolijk te voet haar boodschappen, heeft een perfect normale tot iets te lage bloeddruk, cholesterol is goed, hart en longen doen wat ze moeten doen en ook de ouderdomskwaaltjes blijven haar voorlopig bespaard. Oma (moeder van m'n moeder) had vroeger ook aanleg om snel te verzwaren maar is met haar 85 jaar fysiek nog kerngezond. Een tante langs vaderskant is haar leven lang mooi slank geweest maar heeft nu op 3 jaar tijd al 2 zware hartoperaties moeten ondergaan.
Goed het zijn maar voorbeelden, maar ik denk gewoon dat het maatschappelijk probleem niet echt zwart-wit gesteld kan worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:27

KoudbloedKim schreef:
Ayasha schreef:
Dat zeg ik ook helemaal nergens of dat opper ik nergens dus ik snap niet wat jouw reactie te maken heeft met die van mij.
Hoe zie jij een combinatie van afvallen en die medicatie dan?

Ik gebruik medicijnen waar je van aan kan komen en ik ben gestopt met roken wat ook gevolgen heeft voor de stofwisseling. Daarbij moet ik al mijn hele leven opletten om mijn gewicht (wat overigens prima is) in balans te houden. Regelmatig wegen en mijn (eet)gewoontes aanpassen zorgt er voor dat ik op gewicht blijf. Zodra er 2 kilo bij zit moet ik er wat aan gaan doen. Ben ook wel eens 7 kilo zwaarder geweest, ja dan volg ik echt even een streng dieet en ga wat vaker sporten. Ik wil het gewoon niet zo ver laten komen dat ik mijn kleding niet meer pas. Ik doe daar echt moeite voor.

Iedereen heeft zo zijn redenen of excuses waarom het zover gekomen is en wat het zo moeilijk maakt om af te vallen. Maar toch zijn er ook mensen die wel 70 kilo of meer afvallen. Of kijk nu naar jezelf, KBK.. Het is moeilijk, maar het lukt je wel. Nu met jezelf uithongeren, maar denk je eens in wat er gebeurt als je wel gaat sporten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:32

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:40

Hoe zouden jullie het dan vinden als een persoon met overgewicht iemand met overgewicht aanspreekt over haar/zijn overgewicht?

Is het dan minder intimiderend/vervelend? Of is het gevoel hetzelfde?

Zomaar een vraagje.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:50

dat zou veel gemakkelijker te accepteren zijn, omdat het een 'lotgenoot' is.
maar het blijft belangrijk op welke manier en in welke situatie je het zegt.

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:55

Ik denk dat je met negatieve reacties helemaal niks bereikt.
Mensen die overgewicht hebben weten dit zelf ook wel.
Waar je wel mee kan helpen is mijn mening dat als zo iemand hulp zoekt je deze persoon ondersteund en helpt wanneer deze je hulp nodig heeft daar heeft zo iemand veel meer aan dan negatieve reacties

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:26

paarden652 schreef:
Even over de beginpost: Wat denk jij jou wel te permiteren. Ik zit nu al met een laag zelf gevoel, en moest er iemand me daarop aanspreken... Tja, dan heb jij een vriend achter je zitten en mij erbij. Dit doe je gewoon niet. Totaal onrespectloos. Jij weet niet hoe die mensen denken. Wat is het jou probleem dat we er later last van gaan hebben? Wat moet ik doen? Jouw uitschelden voor anorexia patient. Ik weet echt niet wat jij jou in je hoofd hebt gestoken dat je je dit mag permiteren om dit zomaar te zeggen.

Kijk uit met je hart :(:)
Dat lage zelfbeeld valt precies wel mee, je voelt je iig goed genoeg om dit soort posts te plaatsen. :n TS is gewoon netjes in haar berichten dus snap niet dat je zo moet reageren.

Denk dat als iemand met overgewicht een ander er op zou aanspreken ik zo'n gevoel zou krijgen van "welk recht heb je eigenlijk om er bij een ander wat van te zeggen?"
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-07-10 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:31

Kattenbak schreef:
Hoe zouden jullie het dan vinden als een persoon met overgewicht iemand met overgewicht aanspreekt over haar/zijn overgewicht?

Is het dan minder intimiderend/vervelend? Of is het gevoel hetzelfde?

Zomaar een vraagje.

Dat zou ik lichtelijk hypocriet vinden :') Maar had me er niet beledigd door gevoeld denk ik :)

Limitless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:10

Tsja, ik reageer eigenlijk niet snel op een topic, maar wilde dat bij deze toch even doen. :)

Ik ben in principe niet echt ervoor om iemand te zeggen dat hij of zij overgewicht heeft, omdat dat in mijn eigen geval fout is gelopen. Ik kreeg altijd commentaar van mijn moeder, maar ik was ook gewoon echt te zwaar voor mijn lengte. (1.68 met 80 kg). In het begin wilde ik dat niet inzien, maar uiteindelijk werd er vaak wat gezegd als ik iets pakte; zou je dat wel doen? Zo is het bij mij toen eigenlijk begonnen dat ik echt begon na te denken erover, om af te gaan vallen. Uiteindelijk ben ik van 80 naar 63 kg gegaan in minder dan 2 maanden tijd, en zelfs op dit moment kan ik niet normaal naar mezelf kijken zonder te denken dat ik nog steeds overgewicht hebt, terwijl ik eigenlijk wel een gezond gewicht heb als ik internet geloof. Maar zelf geloof ik daar niet in.

Punt is, dat ik hiermee wil zeggen, dat je gewoon echt moet oppassen tegen wie je zoiets zegt, hoe je het zegt en wát je zegt. Ook vind ik het er aan liggen hoe de verhouding is en bovendien... vaak weer de persoon met het overgewicht toch al dat hij of zij dik is. Ik wist dat ook van mezelf, maar als je er commentaar op gaat krijen, ga je je uiteindelijk echt klote voelen (ik in ieder geval wel). Nu hoeft dat niet voor iedereen te gelden, maar als je al iemand iets zegt, houd er dan gewoon rekening mee, ook dat het bijvoorbeeld door medicijnen kan komen o.i.d.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:13

Ik zou me best wel banketstaaf voelen, ALS ik overgewicht had en iemand die op straat liep er wat van zou zeggen.

Als iemand die je kent er wat van zou zeggen vind ik het anders

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:14

Ayasha schreef:
KoudbloedKim schreef:
Hoe zie jij een combinatie van afvallen en die medicatie dan?

wacht, ik probeer het eens in vetgedrukt. :j
bespreek het met een diëtiste!

Verder geef ik het op. Voor elke tip die men geeft vind je een uitvlucht. Dus IMO is het nutteloos. Zolang JIJ niet WIL lukt het inderdaad niet. :) Dát is een feit. Waarom je niet wil doet er niet toe, daar zal je je reden wel voor hebben. Maar met jezelf uithongeren ga je nergens komen.

dietiste he...sorry, maar ik en velen met mij hebben bij een dietiste gelopen , bij een huisarts met extra kennis en een psych om van die kiloos af te komen
en guess what...ze zijn er nog steeds _O- :') -O-

mensen die nooit echt en dan bedoel ik echt overgewicht hebben gehad komen met de gouden tips aan van dietistes en leuk, ga sonja bakkeren etc |o was het maar zo makkelijk,

als ik mezelf als voorbeeld ga nemen, heb ik geen reet aan een dietiste, want ik weet zelf heel goed wat ik dagelijks zou moeten eten om een gezond eetpatroon te hebben
heb daadwerkelijk drie dietistes versleten , geen van die 3 hebben me ook maar 1 nieuw iets kunnen vertellen

en soms lukt dat gezonde patroon ook, maar op andere momenten lukt dat niet ...
als ik 1 keer per dag eet val ik af , dus heb ik weken waarin ik alleen 's avonds eet
en dan na een paar weken crash ik en komen de vreetbuien ,
of ik eet netjes drie kee rper dag en krijg er alleen meer honger/onbedwingbare trek van ...
ik moet suiker bijna compleet bannen uit mijn dieet , want dat leid tot meer onbedwingbare trek
koolhydraten zijn de bron van al het kwaad, door brood, rijst, pasta's en ga zo maar door...drie keer raden, juist ja trek, onbedwingbare trek

ik ben opgevoed door een emo eter...dolle pret, vanaf je geboorte ingeprent hebben gekregen dat dat normaal is ...
ik heb een aantal psychishe problemen , ontsproten uit adhd en co morbiditeiten die pas op mijn 25ste zijn herkend, toen had ik al 25 jaar onbegrip , gepest en gemartel door mijn omgeving achter de rug ...met een emo eter als voorbeeld vanaf geboorte, drie keer raden waar dat tot leid

en wie zit er mee opgescheept?
juist ik , ik zit opgescheept met overgewicht . en een aantal problemen die veroorzaakt zijn door mensen om mij heen ,
en ik mag het oplossen, maar de schade van tientallen mensen over een periode van 25 jaar , dat is niet zomaar opgelost, ook niet met dietistes en pilletjes
dus ben ik nu 30 en heb nog steeds flink overgewicht.bedankt ouders, leraren, klasgenoten, zogenaamde vrienden en mensen die er botergeil van worden als ze hun eigen mening, hoe respectloos en dom ook, bij iedereen door de strot denkt te moeten duwen
mensen die denken dat respectloos, bot , ronduit hard gelijk staat aan "niet politiek gelul"

Ik heb de zogenaamde tips en het valse medeleven niet nodig wat ik van veel mensen krijg, en al helemaal de domme opmerkingen en de opmerkingen met het tact van een botte bijl op een 3 dagen oude baby , gebruik je hersens nu toch eens een keer, ik ben het gewoon echt spuugzat dat de wereld denkt te weten hoe makkelijk het allemaal is,
als het zou kunnen zou ik jullie allemaal uitnodigen om eens een paar weken in mijn schoenen rond te lopen en daarna eens verder te praten

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:20

Ik vind niet dat het iemand's zaak is dat een ander overgewicht heeft. Dat is helemaal aan hem/ haar. Tenzij het om mijn naaste familie zou gaan.
Ik apprecieer het ook niet als ik word aangesproken op mijn rookgedrag, en dat is net zoals overgewicht ook ongezond.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:35

Verder geef ik het op. Voor elke tip die men geeft vind je een uitvlucht. Dus IMO is het nutteloos. Zolang JIJ niet WIL lukt het inderdaad niet. :) Dát is een feit. Waarom je niet wil doet er niet toe, daar zal je je reden wel voor hebben. Maar met jezelf uithongeren ga je nergens komen.[/quote]
dietiste he...sorry, maar ik en velen met mij hebben bij een dietiste gelopen , bij een huisarts met extra kennis en een psych om van die kiloos af te komen
en guess what...ze zijn er nog steeds _O- :') -O-

mensen die nooit echt en dan bedoel ik echt overgewicht hebben gehad komen met de gouden tips aan van dietistes en leuk, ga sonja bakkeren etc |o was het maar zo makkelijk,

als ik mezelf als voorbeeld ga nemen, heb ik geen reet aan een dietiste, want ik weet zelf heel goed wat ik dagelijks zou moeten eten om een gezond eetpatroon te hebben
heb daadwerkelijk drie dietistes versleten , geen van die 3 hebben me ook maar 1 nieuw iets kunnen vertellen

en soms lukt dat gezonde patroon ook, maar op andere momenten lukt dat niet ...
als ik 1 keer per dag eet val ik af , dus heb ik weken waarin ik alleen 's avonds eet
en dan na een paar weken crash ik en komen de vreetbuien ,
of ik eet netjes drie kee rper dag en krijg er alleen meer honger/onbedwingbare trek van ...
ik moet suiker bijna compleet bannen uit mijn dieet , want dat leid tot meer onbedwingbare trek
koolhydraten zijn de bron van al het kwaad, door brood, rijst, pasta's en ga zo maar door...drie keer raden, juist ja trek, onbedwingbare trek

ik ben opgevoed door een emo eter...dolle pret, vanaf je geboorte ingeprent hebben gekregen dat dat normaal is ...
ik heb een aantal psychishe problemen , ontsproten uit adhd en co morbiditeiten die pas op mijn 25ste zijn herkend, toen had ik al 25 jaar onbegrip , gepest en gemartel door mijn omgeving achter de rug ...met een emo eter als voorbeeld vanaf geboorte, drie keer raden waar dat tot leid

en wie zit er mee opgescheept?
juist ik , ik zit opgescheept met overgewicht . en een aantal problemen die veroorzaakt zijn door mensen om mij heen ,
en ik mag het oplossen, maar de schade van tientallen mensen over een periode van 25 jaar , dat is niet zomaar opgelost, ook niet met dietistes en pilletjes
dus ben ik nu 30 en heb nog steeds flink overgewicht.bedankt ouders, leraren, klasgenoten, zogenaamde vrienden en mensen die er botergeil van worden als ze hun eigen mening, hoe respectloos en dom ook, bij iedereen door de strot denkt te moeten duwen
mensen die denken dat respectloos, bot , ronduit hard gelijk staat aan "niet politiek gelul"

Ik heb de zogenaamde tips en het valse medeleven niet nodig wat ik van veel mensen krijg, en al helemaal de domme opmerkingen en de opmerkingen met het tact van een botte bijl op een 3 dagen oude baby , gebruik je hersens nu toch eens een keer, ik ben het gewoon echt spuugzat dat de wereld denkt te weten hoe makkelijk het allemaal is,
als het zou kunnen zou ik jullie allemaal uitnodigen om eens een paar weken in mijn schoenen rond te lopen en daarna eens verder te praten[/quote]

Jemig, ik geloof helemaal dat je een zware tijd hebt gehad. Maar ik vind het belachelijk dat jij je de schuld geeft aan ieder ander dat last hebt van overgewicht. Jij bent nog altijd tijd degene die kan kiezen of je wel of niet eet. Die keuze is in JOU geval dus moelijk, dat betekend niet dat het over het algemeen moeilijk is. Ik ken zat mensen die op eigen kracht veel kilos zijn afgevallen. Die gooien het hele leven om, dat is niet alleen een kwestie van minder eten. Je moet je hele levenspatroon veranderen.

Ik vind echter niet dat iemand een andere moet/mag aanspreken om het gewicht. Het is jou zaak niet.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:41

Floortje88 schreef:
Jemig, ik geloof helemaal dat je een zware tijd hebt gehad. Maar ik vind het belachelijk dat jij je de schuld geeft aan ieder ander dat last hebt van overgewicht. Jij bent nog altijd tijd degene die kan kiezen of je wel of niet eet. Die keuze is in JOU geval dus moelijk, dat betekend niet dat het over het algemeen moeilijk is. Ik ken zat mensen die op eigen kracht veel kilos zijn afgevallen. Die gooien het hele leven om, dat is niet alleen een kwestie van minder eten. Je moet je hele levenspatroon veranderen.

Ik vind echter niet dat iemand een andere moet/mag aanspreken om het gewicht. Het is jou zaak niet.

dat vind ik wel heel kort door de bocht >;)
je omgeving is heel bepalend voor je karaktervorming.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 13:55

Ik vind het altijd zo apart dat dikkere mensen vaak wel commentaar mogen hebben over mensen die dun zijn maar als anderen iets zeggen over overgewicht is het direct een probleem.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:00

Daisies schreef:
Ik vind het altijd zo apart dat dikkere mensen vaak wel commentaar mogen hebben over mensen die dun zijn maar als anderen iets zeggen over overgewicht is het direct een probleem.

Hier vind ik dat je gelijk hebt. Verschillende mensen hebben al eens gevraagd of ik anorexia heb, en nee dat heb ik niet, maar ik be nzo gebouwd. Ik eet net zoveel als 2 pubers bij elkaar maar ik kom niet aan.. En ik heb nog nooit iemand tegen een wat voller persoon horen zeggen: Zo, wat ben jij dik. Voor mij is het ook niet fijn om zoiets te horen in de trant van: 'Zo ,wat ben jij dun, eet je wel genoeg? Eet meer! enz. '' Maar tegen vollere mensen hoor je zoiets nooit. :(:)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:01

deze dikkere mens zegt dat commentaar op ondergewicht even onaanvaardbaar is als commentaar op overgewicht ;)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:05

Ik heb dan geen ondergewicht maar krijg dagelijks naar mijn hoofd dat ik dun ben terwijl ik een normaal gewicht heb.. Dat moet altijd kunnen en is niet kwetsend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:07

fojoe schreef:
deze dikkere mens zegt dat commentaar op ondergewicht even onaanvaardbaar is als commentaar op overgewicht ;)

Ja dat is ook zo maar het mediabeeld is dat heel dun zijn en ondergewicht hebben juist normaal en mooi is dus daar krijg je veel minder commentaar op dan op overgewicht, denk ik.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:07

Ik krijg het ook vaker te horen. "Wat ben jij dun". Zucht. Terwijl ik helemaal niet zo dun ben. Ik ben wel slank, maar niet té dun. Ik ben goed op gewicht, ik heb een BMI van 20, ik heb maat 36 en ik ben niét dun.

Jildau schreef:
fojoe schreef:

Ja dat is ook zo maar het mediabeeld is dat heel dun zijn en ondergewicht hebben juist normaal en mooi is dus daar krijg je veel minder commentaar op dan op overgewicht, denk ik.

Je krijgt er juist meer commentaar op, want o wee als je wat tegen te dikke mensen zegt...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 14:08

Floortje88 schreef:

klopt, je hebt ook een punt, maar helaas zijn veel mensen met echt flink overgewicht psychisch "beschadigd" door hun omgeving , overgewicht is vaker een symptoom dan het probleem en dat word helaas meestal niet gezien, of ronduit genegeerd.
ik en velen met mij zijn al tientallen kiloos afgevallen , en er weer meer bijgekomen, want uiteindelijk was het gewiht een symptoom en je kunt wel een symptoom aanpakken, maar daar schiet je niets mee op wat betreft het probleem
en ik projecteer nu niet mijn gevoel op een ander, ik ken helaas erg veel voorbeelden in mijn directe en indirecte omgeving waarbij er vergelijkbare problemen spelen .
het is idd wel een patroon wat je moet veranderen , meerdere patronen zelfs
het gaat niet zozeer om het levenspatroon alswel om het denk en gevoelspatroon , dat moet aangepakt worden en dat doe je niet met een dieet of dietiste en dat word vergeten , of niet gezien, of genegeerd
maar ondertussen word er wel geoordeeld door omstanders , terwijl de meeste mensen dat oordeel niet nodig hebben , die oordelen al hard genoeg over zichzelf namelijk ,

ik wil trouwens even voorop stellen dat ik het nu niet heb over de mensen met een kilootje of vijf te veel , maar echt over flink overgewicht. niet dat mensen met een paar kilootjes zich daar niet heel vervelend onder kunnen voelen , maar ik ben niet een persoon met een vijf kilo te veel , dus neem ik dat niet als voorbeeld .

en ik spreek voor een hele flinke groep mensen omdat ik nu eenmaal vrij breed ben :') kwa kennis over overgewicht en oorzaken door mijn achtergrond
ik ben geen uitzondering , absoluut niet , mijn situatie is een voorbeeld van een grote groep mensen met overgewicht en die mensen lopen continu tegen dezelfde problemen aan als ik

nu ben ik gelukkig zo ver dat ik schijt heb aan de meeste omstanders, het interesseerd me niet want de meeste omstanders zijn compleet clueless, maar veel mensen hebben die luxe niet, dat ze er schijt aan hebben