OV Chipkaart (Deel 2)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:13

__Charlotte schreef:
astriidj schreef:
Ik kom er net achter dat ik ben vergeten om uit te checken, heeft dat nog gevolgen voor mij? Ik heb een studenten OV.

Als dat te vaak gebeurt word je studenten ov-kaart geblokkeerd. Die moet je dan deblokkeren bij een service balie. Maar ik neem aan dat ze dat niet doen als je het één keer bent vergeten.

Dat blokkeren van de studentenkaart schijnt ook nog niet te werken. :+

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 14:52

Ik ben zonet ook vergeten uit te checken... Maar daarmee ben ik goedkoper uit :')
De treinreis die ik maakte is €23,80 en het startbedrag bij inchecken is maar 20 eu :P

Vind dat ik wel goedkoper uit mag zijn ook, moest verdorie met de bus vanwege onderhoud aan het spoor en die doet er verdomd lang over... Daar stond donderdag niets over op de site van ns :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:40

Nee, want als je gaat winkelen, dan stap je niet over maar verlaat je het station. Dan word je geacht uit te checken. :j

Justine_Mo schreef:
Oké ik vroeg me dus een ding af.
Ik reis op saldo, dus geen studenten OV.

Als een conducteur je kaart scant kan hij dan zien waar je hebt ingecheckt?
bijvoorbeeld
Ik check in utrecht in.
Ga winkelen in rotterdam.
Vanaf rotterdam pak ik de trein naar tilburg
Vanaf tilburg naar den bosch.
Ik check uit in den bosch.
Dan betaal ik de ritprijs den bosch-utrecht.
Mag dit? Want de site van de ns zegt dat je als je overstapt(dit doe ik in feite) dat je niet in en uit hoeft te checken. Wel is het zo dat ik niet de kortste route neem. Maar daar kon ik niks over vinden.

Iemand enig idee of dit een hele handige manier is om goedkoop te reizen?

Konstantine

Re: OV Chipkaart (Deel 2)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:45

Binnen zoveel uur moet je toch uitgecheckt zijn? Dus dan is dit ook niet mogelijk denk ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:52

Overstaptermijn is dacht ik een half uur :j

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:52

Joepie, met mijn kaart is het eindelijk goed gegaan en ik kan eindelijk gratis reizen. Vond ik ook wel het vermelden waard. :P

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:32

Jans schreef:
Overstaptermijn is dacht ik een half uur :j

Da's wel vrij beperkt trouwens. Dat kan de NS zelf niet altijd waarmaken...

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:59

Okee, denk dat ik echt niet kan lezen ofzo,maar heb de hele site doorgekeken en kan het echt niet vinden dus probeer het hier :
Tot hoe laat mag je doordeweeks met je OV kaart reizen ? ik moet woensdagavond na 6en met de trein, kan dit dan gratis of moet ik met mijn week OV een kortingskaartje kopen ?
Snap niks van die Ov kaart haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:05

Miss_m schreef:
Okee, denk dat ik echt niet kan lezen ofzo,maar heb de hele site doorgekeken en kan het echt niet vinden dus probeer het hier :
Tot hoe laat mag je doordeweeks met je OV kaart reizen ? ik moet woensdagavond na 6en met de trein, kan dit dan gratis of moet ik met mijn week OV een kortingskaartje kopen ?

Je week kaart is geldig tot vrijdag (volgens mij zelfs nog tot een bepaald tijdstip in de nacht van vrijdag op zaterdag). Wat dus betekend dat je rustig na 6 uur gratis mag reizen met je weekabonnement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:08

Justine_Mo schreef:
Oké ik vroeg me dus een ding af.
Ik reis op saldo, dus geen studenten OV.

Als een conducteur je kaart scant kan hij dan zien waar je hebt ingecheckt?
bijvoorbeeld
Ik check in utrecht in.
Ga winkelen in rotterdam.
Vanaf rotterdam pak ik de trein naar tilburg
Vanaf tilburg naar den bosch.
Ik check uit in den bosch.
Dan betaal ik de ritprijs den bosch-utrecht.
Mag dit? Want de site van de ns zegt dat je als je overstapt(dit doe ik in feite) dat je niet in en uit hoeft te checken. Wel is het zo dat ik niet de kortste route neem. Maar daar kon ik niks over vinden.

Iemand enig idee of dit een hele handige manier is om goedkoop te reizen?

Dat gaat dus niet. Want na een bepaalde tijd, als de trein/bus op zijn eindstation is word je automatisch uitgecheckt. Ben je vergeten uit te checken heb je dus de volledige reis van de trein/bus betaald tot het eindstation en ben je uitgecheckt, betekend dus weer opnieuw inchecken en zo ben je veel meer geld kwijt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:17

__Charlotte schreef:
Miss_m schreef:

Je week kaart is geldig tot vrijdag (volgens mij zelfs nog tot een bepaald tijdstip in de nacht van vrijdag op zaterdag). Wat dus betekend dat je rustig na 6 uur gratis mag reizen met je weekabonnement.

Je weekkaart is geldig tot zaterdagochtend 04.00 uur.
Hoewel er vaak op vrijdagavond om 24.00 uur al omgeroepen wordt dat je een kaartje moet kopen. :roll:

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:18

Als er die nacht al treinen/bussen etc rijden.....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:44

Roxxiejj schreef:
Als er die nacht al treinen/bussen etc rijden.....

Afgelopen vrijdag in ieder geval niet :')
(Ervaringsdeskundig; gestrand in Dordrecht, omdat er die nacht verder dan Dordrecht geen treinen gingen maar bussen en die aansluiting had ik dus net gemist, want die reden op andere tijden. Ben uiteindelijk bij een vreemde blijven slapen omdat ik anders 6 uur in de regen moest wachten op de volgende trein, omdat je 's nachts het stationsgebouw ook niet in kunt...)

Nog even @Justine_Mo: Volgens mij kan de conducteur trouwens inderdaad zien waar je hebt ingecheckt, dus zelfs al werd je niet automatisch uitgecheckt, dan alsnog zou je bij een controle door de mand vallen...

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:37

Ben je bij een vreemde blijven slapen? :oo
Hier vallen ze vaak op vrijdagnacht uit. Vreemd genoeg...

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:59

Dankjullie wel !

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:11

Pff.. ik heb ook veel ergernissen met het ov-chipkaart gedoe..

In september is mijn schooljaar begonnen in Maastricht en ik moet van Swalmen komen. Met ov kaart geen probleem.

Maar.. Ik krijg heel fijn studie financiering maar geen ov kaart :S
Dus toch maar eens gebeld, 2 weken na de eerste schooldag (al 100 euro heen en terug gereist) Maar ze hadden niks van mij gekregen, terwijl het vroeg in de zomervakantie al was gestuurd naar een brief wat ze mij zelf hadden gegeven om ook naar terug te sturen! Dus ik moest me opnieuw aanmelden voor een ov chipkaart en dat zou dan weer 3 weken duren. Dus heb ik een maand abbonoment gekocht voor iets van 260 euro.

Nu komt het.. Afgelopen vrijdag heb ik mijn ov chipkaart gekregen, helemaal blij ging ik naar de AH om mijn kaart te activeren, eindelijk 'gratis' rijden. Maar eenmaal bij de AH (dichtsbijzijnde is een half uur fietsen) kon ik geen product ophalen!
Blijkt er geen product klaar te staan voor mij (had eerst weer gebeld). Dit kan dan weer iets van 5 werkdagen duren..

Word er echt zo moe van! Ik heb wel een trein abbonoment maar geen bus abbonoment, dus die moet ik nog steeds betalen. Ik ben het zo zat dat ik maar een klacht heb ingediend en mijn geld van het reizen terug wil hebben.

Moest even stoom uitblazen, haha (A)

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:25

pfffff.... ik heb net een boete gehad. :\
was met de tram en er was controle, was ik niet ingecheckt. wist ik veel dat je ook bij de tram moest inchecken. :\ snap er echt geen reet van bij de trein niet, bij de bus wel en bij de tram dus ook. ben wel in discussie gegaan, was echt boos. :o staat ook nergens dat je in moet checken ofzo.
ben echt boos, vind het gewoon onterecht. ik had toch wel een vervoersbewijs en ze konden ook gewoon zien dat ik een weekabbonement had. AAAAAAARGH........

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 12:51

Hoop dat de hoge pieven er binnenkort achter komen hoe DOM ze wel niet zijn geweest met deze achterlijke invoering...

Zijn ze nog op zoek naar een nieuwe slogan? Moeilijker kunnen ze het niet maken. En ook niet leuker...

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:11

idd vind het ook echt belachelijk. in amsterdam enzo kan je trouwens toch alleen nog maar met de chipkaart reizen? maar hoe doen toeristen enzo dat eigenlijk. :?

nog ff over mn verhaaltje hierboven. :+ ik kom trouwens uit groningen en daar is ie überhaupt nog nergens ingevoerd, dus daar hoef ik nooit in te checken en dan hier weer wel (utrecht). dus dat is ook verwarrend. :\
oja en voor mij in de tram was trouwens een buitenlandse vrouw (sprak engels) en die was ook niet ingecheckt en die mocht snel even uitstappen om in te checken op het perron. :roll:

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:14

Loose, dat is wel balen zeg. Vooral als er klaarblijkelijk met twee maten gemeten wordt? :?

Ik heb zelf mijn studenten-OV pas vandaag binnengekregen terwijl ik al 3 weken schoolgaande ben... resultaat, tot nu toe 160 euro aan reiskosten moeten betalen. Ik baal er ontzettend van, ben het namelijk zelf schuld, in de kleine lettertjes stond dat je je reiskosten niet terugkrijgt als je 'm na een bepaalde datum hebt aangevraagd, dat had ik niet gelezen. Wel zuur. :+

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:22

Ik moet al vanaf maart met de auto, toen 5 dagen per week, dit half jaar 3 dagen per week. 80 km per keer, tel uit je winst...
Iedere keer erachter aan, nieuwe pas, geen reisproduct, pas ongeschikt. Ben er in mei maar mee gestopt, toen hoefde ik nog amper naar school. Eind juli/begin augustus er weer mee bezig gegaan, dacht het voor september wel klaar te hebben, maar duurt nu nog een week voor ik aanvraag brief binnenkrijg, dan nog 3 weken voor ik een nieuwe pas krijg.. Valt niet mee zeg :( als ik met de auto ga, heb ik minder last... Geef mij dan maar gewoon de vergoeding, maar NEE, dat kan dan ook weer niet....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:45

Roxxiejj schreef:
Ben je bij een vreemde blijven slapen? :oo
Hier vallen ze vaak op vrijdagnacht uit. Vreemd genoeg...
Je moet toch wat... Er gaan überhaupt geen nachttreinen naar het gat waar ik woon, trouwens, maar nu viel de laatste avondtrein ook uit :=

Loose schreef:
idd vind het ook echt belachelijk. in amsterdam enzo kan je trouwens toch alleen nog maar met de chipkaart reizen? maar hoe doen toeristen enzo dat eigenlijk. :?
Er zijn er speciaal voor toeristen: http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeo ... toeristen/

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:12

Michellkuh schreef:
Pff.. ik heb ook veel ergernissen met het ov-chipkaart gedoe..

In september is mijn schooljaar begonnen in Maastricht en ik moet van Swalmen komen. Met ov kaart geen probleem.

Maar.. Ik krijg heel fijn studie financiering maar geen ov kaart :S
Dus toch maar eens gebeld, 2 weken na de eerste schooldag (al 100 euro heen en terug gereist) Maar ze hadden niks van mij gekregen, terwijl het vroeg in de zomervakantie al was gestuurd naar een brief wat ze mij zelf hadden gegeven om ook naar terug te sturen! Dus ik moest me opnieuw aanmelden voor een ov chipkaart en dat zou dan weer 3 weken duren. Dus heb ik een maand abbonoment gekocht voor iets van 260 euro.

Nu komt het.. Afgelopen vrijdag heb ik mijn ov chipkaart gekregen, helemaal blij ging ik naar de AH om mijn kaart te activeren, eindelijk 'gratis' rijden. Maar eenmaal bij de AH (dichtsbijzijnde is een half uur fietsen) kon ik geen product ophalen!
Blijkt er geen product klaar te staan voor mij (had eerst weer gebeld). Dit kan dan weer iets van 5 werkdagen duren..

Word er echt zo moe van! Ik heb wel een trein abbonoment maar geen bus abbonoment, dus die moet ik nog steeds betalen. Ik ben het zo zat dat ik maar een klacht heb ingediend en mijn geld van het reizen terug wil hebben.

Moest even stoom uitblazen, haha (A)

Ik kon 'm de dag nadat ik 'm binnen gekregen had ophalen. Als je even belt kunnen zij je precies zeggen wanneer je het product kunt afhalen. Maar dat je niet eerder gebelt hebt joh, voordat school begon..dat had je een hoop geld kunnen besparen :oo

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:13

Roxxiejj schreef:
Ik moet al vanaf maart met de auto, toen 5 dagen per week, dit half jaar 3 dagen per week. 80 km per keer, tel uit je winst...
Iedere keer erachter aan, nieuwe pas, geen reisproduct, pas ongeschikt. Ben er in mei maar mee gestopt, toen hoefde ik nog amper naar school. Eind juli/begin augustus er weer mee bezig gegaan, dacht het voor september wel klaar te hebben, maar duurt nu nog een week voor ik aanvraag brief binnenkrijg, dan nog 3 weken voor ik een nieuwe pas krijg.. Valt niet mee zeg :( als ik met de auto ga, heb ik minder last... Geef mij dan maar gewoon de vergoeding, maar NEE, dat kan dan ook weer niet....

Dat probleem heb ik ook. Ik zou ook liever met de auto gaan dan dat gezeik met die kaart. Alleen moet ik dus 300 km per dag rijden dus dat schiet financieel ook niet bepaald op :+

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:30

En dan lees ik hier op reclame borden dat ze iedereen willen bedanken want dankzij ons is het zo een succes geworden..
Succes?
Mis ik iets?
Ik ken er aardig mee overweg maar ben er totaal niet blij mee en vind het verre van een succes als ik met het openbaar vervoer reis.