werkeloos: hoe kom je de dag door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:59

Ik kreeg gister een brief van het uwv met wat mijn uitkering wordt...stond spontaan te |( .
Ook nog een afwijzing binnen.

Wel weer aan het sporten geslagen en ik had gister een spelend paard in de wei...dat laatste maakte me wel erg blij omdat ik al een tijdje dacht dat er iets niet in orde was met paard.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:24

Cowgirl, mooi dat iets "simpels" als een spelend paard je dan toch weer zo blij kan maken! Heb ik altijd als mijn zieke kat een rondje door de tuin scheurt, het is maar 1 rondje, maar ik kan daar zo van genieten dat ik de rest spontaan even vergeet.

Ik zet nog steeds alles op alles om een uitkering te voorkomen (maar ja.... dat doet iedereen denk ik!!). Denk dat ik anders ook ga huilen als ik zie wat voor bedrag het is.

Anoniem

Re: werkeloos: hoe kom je de dag door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:29

Nee bergje, dat doet niet iedereen en gisteren stond in de krant dat veel mensen pas echt serieus gaan solliciteren als ze bijna hun ww kwijtraken. Zo gaat dat.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:48

Stukje in de krant heb ik niet gelezen (moet bezuinigen, geen werk, geen krant :D ), maar dat dit soort mensen ook bestaat weet ik ook zonder krant. Men zou de sollicitaties die gedaan worden ook wat strenger moeten controleren, je kan er veel uithalen denk ik. In plaats daarvan hoef ik zelf bijvoorbeeld pas over drie maanden weer bij het UWV te komen en moet ik dan een lijstje met sollicitaties laten zien, er wordt niet eens gevraagd om de brieven zelf. Volgens mij was het vrouwtje bijna verbaasd dat ik in de tussentijd al 36x gebeld en gemaild heb met vragen. Oud collega zei ooit "dank voor mijn ontslag, nu krijg ik lekker betaald voor het schrijven van 1 brief in de week". Zo kun je het ook zien ja. 1 groot voordeel voor de mensen die niet willen, die uitkering houdt vanzelf op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 14:55

Het is echt hele lastige materie omdat je eigenlijk altijd met bepaalde persoonlike omstandigheden te maken hebt waardoor zo'n termijn van 3 maanden heel kort kan zijn. Voorbeelden daarvan zijn in dit topic ook wel naar voren gekomen. Aan de andere kant van de medaille wordt het systeem veelvuldig misbruikt door mensen die wel kunnen, maar gewoon niet willen werken. Die mentaliteit zal ik nooit begrijpen. Wat ik ook nooit zal begrijpen is dat de wat langer werkloze zo makkelijk allerlei kanttekeningen zet bij functies zoals reistijd, werktijden, aard van het bedrijf en noem nog maar wat van die dingen op. Dat soort dingen kun je kritisch op zijn als je je al een aanzienlijk arbeidsverleden hebt opgebouwd, maar niet als je thuis je hand zit op te houden. Dat is ook maar mijn mening hoor, daar hoeft verder niemand zich iets van aan te trekken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:05

In principe ben ik het wel met je eens lovely, maar aan de andere kant kan het natuurlijk ook voorkomen dat bepaalde banen heel moeilijk te combineren zijn met je gezinsleven. Dan kan beter iemand anders die enorm zit te springen om die baan er gaan werken dan dat een ander zich in allerlei moeilijke bochten moet wringen om alles te kunnen combineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:13

Dat ben ik gedeeltelijk met je eens. Soms heb je te maken met een ingewikkeld huishouden, maar meestal niet. Toen ik klein was, was ik ook altijd alleen thuis omdat mijn ouders moest werken en voor die tijd zat ik op creches of bij buren. Aan heel veel dingen is een goede degelijke mouw te passen hoor.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:26

Lovely, ik vind dat je gelijk hebt. Mensen die niet willen werken kan ik ook niet begrijpen, in de tijd dat ik nog veel met dat soort mensen te maken had heb ik me daar ook vaak over verbaasd. Die vroegen ook altijd waar ik me zo druk om maakte, want je krijgt je geld toch wel? (tuurlijk, raam open en het waait zo naar binnen) Ik kon me daar vroeger heel boos om maken, nu probeer ik dat niet meer te doen, goddank heb ik nu ook niet meer met dat soort mensen te maken. Zo nu en dan hoor ik er nog eens iets van en dan blijkt alles nog hetzelfde als tien jaar geleden.
In eerste instantie zal ik wel vacatures afwijzen vanwege de reistijd, vanwege een paar stomme aandoeningen rijd ik liever niet te ver met de auto, het lukt me gewoon bijna niet om een uur geconcentreerd te blijven rijden. Ik moet zeggen dat de bedrijven waar ik tot nu toe ben geweest mij heel ongelovig aankijken als ik zeg dat het mij niks uitmaakt hoe laat ik moet werken en dat je me gerust kan bellen, dat ik dan wel op kom draven. Gelukkig heb ik een goed CV, dus ik hoop echt dat ik iets passends kan vinden. En anders wordt het iets niet passends, dat kan ook heel verhelderend zijn en daar leer je ook weer van. Ik heb geen kinderen en die wil ik ook niet, dus eigenlijk heb ik nog best veel voordelen voor een werkgever. Als je kinderen hebt, dan heb je inderdaad te maken met een gezinsleven waardoor combineren soms gewoon bijna niet kan. Dan lijkt het voor een buitenstaander misschien gemakkelijker dan het in de praktijk is. Ik ben ook nog een beetje ouderwets geloof ik, ik vind het fijn als de moeder veel bij de kinderen is.

Nou, ik ga m'n lasagne voorbereiden en paardrijden, ik blijf maar bokken!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:36

Ik ben ook ouderwets hoor bergje ;) Ik ben dus ook enorm kritisch waar ik op solliciteer, maar ik heb dan ook geen uitkering, dus ik mag kritsch zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:49

Bergje, mijn moeder moest werken om ons eten op tafel te zetten en dan heb je geen tijd meer om ouderwets te zijn. Nu waren wij gelukkig een heel modern progressief gezin en heb ik heel wat van buurthuizen, overblijfclubs, creches, opvanggroepen gezien en bij gebrek aan beter (?!) was daar altijd nog de manege :D. Het is soms belangrijker om naar mogelijkheden te zoek dan akkoord te gaan met beperkingen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 16:30

Maar als er een baan is waar je dagelijks tot 6 uur moet werken, je man werkt ook tot 6 uur, het is 45 minuten rijden zonder files naar je werk, de creche/bso sluit om 6 uur en je hebt 2 kleine kinderen die om 7 uur naar bed moeten dan gaat dat gewoon niet werken. Is ook niet erg, genoeg mensen die wel om die baan zitten te springen.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:22

Wendy schreef:
Misschien is het dan voor jullie handig om je even te verdiepen?
Een wajong uitkering moet aangevraagd worden voor je 18e. Dus voor shilady is het waarschijnlijk al te laat.
Ook zijn er nieuwe regels voor de aanvraag van een wajong uitkering. Meer daarover kun je bijvoorbeeld hier vinden http://www.uwv.nl/wajong/index.aspx

Ik denk eerlijk gezegd dat jullie er te makkelijk over denken; dat je niet alle soorten werk kunt doen, betekent nog niet automatisch dat je ook arbeidsongeschikt wordt verklaard. Ook niet voor een bepaald percentage.
En als je maar voor een bepaald percentage arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan heb je daar ook niet zoveel aan.

Uitgangspunt is op dit moment: werk gaat boven uitkering.
En als je nog jong bent, kan het zijn dat je gedwongen wordt om toch weer een opleiding te gaan volgen, om zodoende je kansen op werk te vergroten.

ik heb bij mn psych geinformeert en het kan alsnog geregeld worden moet over 3 weken testen maken enzo :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 12:22

kwa reistijd wil ik best een uurtje in de auto maar ik ga niet in de spits 'rijden'. Daarom vond ik mijn wisseldiensten super, soms wel erg vroeg op staan maar geen spits en s'middags tijd voor de beesten.
Ik zoek dus eigenlijk weer iets met wisseldiensten maar ja ik heb niet zoals Bregje een denderend cv.

Mijn Vacansoleil sollicitatie is gisteralweer beantwoord met een afwijzing omdat ik niet meer talen spreek als engels en nederlands.
Nu loopt alleen de Burgerking op schiphol nog.
Ik wou dat ik weer 15 jaar jonger was...dan ging ik het toch echt heeeeelllll anders doen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:26

@Cowgirl, ach ja, wie niet.

Ik postte dit vanochtend in een "werk" topic:

Ilzas schreef:
zeanine schreef:
Je moet doen wat je het leukste lijkt!! Niet kijken naar hoeveel geld het gaat opbrengen enz.
Ik heb inmiddels wel geleerd dat plezier in het werk het allerbelangrijkste is!
Maar goed bezig Kim! als je er de mogelijkheid voor krijgt zou ik inderdaad proberen zoveel mogelijk bij te leren.

Ja, beide is belangrijk, zo "hoog" mogelijk komen en plezier in het werk ook... En je lijkt het toch wel nooit goed te doen...

Mijn vriendin deed HEAO-MER, op zakelijke gronden en vond er weinig aan, toen is ze geswitched naar Diermanagement en nu is ze dierkundig ingenieur: geen baan in te krijgen.

Ik heb Rechten gedaan, ook puur op zakelijke gronden en jarenlang in de advocatuur gezeten en jaren gebaald als een stekker van mijn werk. En nu heb ik zoiets van: had ik maar Deurne gedaan, want dat wilde ik. Aan de andere kant had ik het dan materieel gezien weer nooit zo "goed" gehad als ik het nu heb...

Blijft een dilemma hoor...

Ik zou persoonlijk ook niet de hele dag aan nagels willen frunniken, maar ja, dat ben ik...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:33

Cowgirl schreef:
kwa reistijd wil ik best een uurtje in de auto maar ik ga niet in de spits 'rijden'. Daarom vond ik mijn wisseldiensten super, soms wel erg vroeg op staan maar geen spits en s'middags tijd voor de beesten.
Ik zoek dus eigenlijk weer iets met wisseldiensten maar ja ik heb niet zoals Bregje een denderend cv.

Mijn Vacansoleil sollicitatie is gisteralweer beantwoord met een afwijzing omdat ik niet meer talen spreek als engels en nederlands.
Nu loopt alleen de Burgerking op schiphol nog.
Ik wou dat ik weer 15 jaar jonger was...dan ging ik het toch echt heeeeelllll anders doen.

Waarom ga je niet in de spits rijden?
Jammer dat het niks geworden is, maar vergeet niet dat je het nu ook heel anders kan gaan doen, jouw toekomst begint ook gewoon weer morgen! Je zit pas op 1/3 van je werkende leven en je kunt nu bepalen hoe je de resterende 2/3 gaat doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 17:51

meid ik wil het al jaren anders maar het wil gewoon niet lukken.
Zelfs de hamburger tent wil me niet dat valt net even binnen. wat ook binnen valt is mijn definitieve uitkering...hoe kan je in godsnaam rond gaan komen van 700 euro???? auto eruit....et enige waarvpoor ik nog opsta sóchtend de deur ui..nee dat ga ik echt niet trekken.
Je bent 34, hebt al 2x lange tijd thuis gezeten omdat je je voor deze maatschappaij 3 hernia's hebt gewerkt...dan vind je eindelijk een baan waarvan je het gevoel hebt dat je eindelijk iets betekent en dan wippen ze je er zonder enige reden op te geven uit.

sorry hoor maar op dit moment zie ik het echt helemaal niet meer zitten. Loop al 2 uur te janken en van mij mag de wereld ontploffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:13

Het zit je niet mee en ik kan mij voorstellen dat je het op dit moment niet meer ziet zitten. Overigens bedoelde ik het niet betweterig of denigrerend hoor, maar onze maatschappij geeft je makkelijk het gevoel dat je een loser bent als je niet voor je 25e al je keuzes hebt gemaakt. De realiteit is echter heel anders en die is dat mensen van keuze en inzicht veranderen door de tijd heen (gelukkig) en wel eens een andere richting op gaan. Dat wilde ik je meegeven, zodat je je daar niet minder om zou hoeven voelen. Aan de rest van jouw situatie kan ik weinig doen helaas, dat ligt niet in mijn macht.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:16

juist omdat ik het anders wilde heb ik vorig jaar een cursus gedaan.
Ik wil heel graag maar krijg nergens de kans. Motivatie echt meer als genoeg hoor.

yakima

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:21

en via connecties kijken naar iets geschikts? misschien wel uit een hoek waar je het helemaal niet van verwacht.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:45

Cowgirl schreef:
meid ik wil het al jaren anders maar het wil gewoon niet lukken.
Zelfs de hamburger tent wil me niet dat valt net even binnen. wat ook binnen valt is mijn definitieve uitkering...hoe kan je in godsnaam rond gaan komen van 700 euro???? auto eruit....et enige waarvpoor ik nog opsta sóchtend de deur ui..nee dat ga ik echt niet trekken.
Je bent 34, hebt al 2x lange tijd thuis gezeten omdat je je voor deze maatschappaij 3 hernia's hebt gewerkt...dan vind je eindelijk een baan waarvan je het gevoel hebt dat je eindelijk iets betekent en dan wippen ze je er zonder enige reden op te geven uit.

sorry hoor maar op dit moment zie ik het echt helemaal niet meer zitten. Loop al 2 uur te janken en van mij mag de wereld ontploffen.

Een uitkering is nou eenmaal geen riant inkomen maarja het is tenminste iets..
je kan der niet echt van op vakantie :+ moet flink op de prijzen letten in de supermarkt

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 22:35

Van 700 euro kun je zéér weinig doen. De kosten van een huis, een auto en een paard zijn ontzettend hoog, dus "geen riant inkomen" is nog zacht uitgedrukt. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard ook wel het laatste zou zijn wat eruit zou gaan. Dat is immers hetgeen wat je nog opfleurt in slechte tijden en waar je lekker aktief mee bezig bent.
CWI heeft toch ook zo'n regeling waarbij een werkgever je zoveel maanden mag "uitproberen" alvorens je in dienst te nemen, zou dat geen optie zijn? Moet je natuurlijk wel een bedrijf vinden wat dat wil, ook weer een probleem. Het is allemaal erg oneerlijk verdeeld.
Bij ons in de buurt vroegen ze laatst ergens data-entry medewerkers voor in de avonduren (kan je wel Pb-en welk bedrijf het was, ik wil het niet openlijk hierneer zetten). Eigenlijk was de enige voorwaarde dat je snel typt en secuur bent, misschien zit dat bij jou ook ergens in de buurt?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 13:39

ik heb vannacht echt niet geslapen gewoon. Wordt al kotsmisselijk als ik eraan denk dat ik straks misschien mijn paarden weg moet doen .

Maandag ga ik maar bellen voor telefonisch verkoop...vreselijke baan maar zo heb ik echt geen leven hoor!
die 700 euro is de helft van wat ik eerst verdiende.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:53

Kan me voorstellen dat je je hondsberoerd voelt. Weet helaas geen oplossingen zo, maar wens je in ieder geval veel sterkte, wijsheid en rust.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:54

Ik begrijp helemaal dat je er niet van slaapt (heb ik zo nu en dan ook al last van en dan heb ik nog m'n salaris tot maart). Telefonische verkoop is mijn favoriete werk ook niet, maar als dat toevallig het enige is wat wel beschikbaar is, dan is het in elk geval een start. Ik zou er ook heel erg slecht in zijn ben ik bang :o Hopelijk hebben ze iets voor je.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:39

sinds ik geen paard meer heb maak ik me wel een stuk minder zorgen over mn financiele situatie
neemt natuurlijk niet weg dat ik er nog steeds veel verdriet van heb maar maar als je financiel niet lekker zit dan is het niet zo handig een paard te hebben