OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:29

maaike5581 schreef:
Serafina80 schreef:
Oke super! Dan hoef ik me bi de trein voorlopig geen zorgen te maken!

Bedankt voor je antwoorden en voorl je gedult haha...

Nu zou ik alleen nog antwoord op mijn laatste vraag willen...krijg je als je het formulier hebt aangevraagd tegelijk een tijdelijke pas?Dan zou ik die vandaag of morgen moeten krijgen! Even ter verduidelijking: ik heb nog GEEN chipkaart. Als die vraag is beantwoord zal ik niet meer zeuren (A)

Zie bovenstaand...

Je zou een SOVC moeten gaan ontvangen, aangezien de datum ga ik ervan uit dat je een gewone SOVC gaat ontvangen.

Maar ik heb het aanvraagformulier nog niet opgestuurd. Dus dat zou niet kunnen toch? Dat aanvraagformulier moet er vandaag of morgen zijn...tenminste dan zeggen ze op de site! Pas daarna kan ik hem terug sturen met een pasfoto en pas daarna krijg je toch een officiele SOVC? Daarom vroeg ik me af of die tijdelijke pas bij het aanvraagformulier zit...dat zou namelijk mooi zijn! Bedankt voor iederes moeite!

Serafina80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:30

_Patriciaa schreef:
mn vriend heeft die wel gehad ja..
Dus denk dat jij hem dan ook wel moet krijgen!

Dat zou mooi zijn! :D

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:30

maaike5581 schreef:
Spirit schreef:
Ik heb niet alles gelezen in dit topic, maar ik las wel iets over als je een weekend OV hebt je in het weekend niet hoeft in- en uit te checken in de trein? Is dat zeker zo? Want ik had dit jaar al een persoonlijke OV-chipkaart voor in de metro en als ik daarmee gratis kan moet ik ook gewoon in- en uit checken (anders kom je ook het perron niet op).

Ik vraag me wel af of ik niet moet overschakelen op een reisvergoeding, aangezien ik in België studeer en je er nog niet mee naar het buitenland schijnt te kunnen. Daar hebben ze die uitcheckapparaten ook niet natuurlijk, maar als je niet hoeft in- en uit te checken als je gratis kan, dan maakt het natuurlijk niet veel uit (tenzij ik een keer doordeweeks naar huis wil).

Zoals ook al eerder genoemd, tenzij je dus van en naar een station reist met gesloten poortjes...
Nu hoeft dat nog niet en hoef je alleen in en uit te checken als je geen vrij reizen hebt

Zoals ik al zei, heb ik niet alles gelezen, want heb daar nu even geen tijd voor.

Ik zou dus mijn OV-abonnement wel kunnen houden, maar dan kan ik alleen in het weekend naar België reizen. Dat is vaak ook wel zo, maar als ik dan doordeweeks een keer naar huis zou moeten dan kan ik dus nergens inchecken. Dan moet ik gewoon het volle pond betalen, denk ik.

Ik zal ook nog wel eens bellen er over.

Ik neem trouwens aan dat ik de pas die ik nu al heb (daar staat mijn OV-abonnement van 2009 op) gewoon ergens kan laten omzetten naar het abonnement van 2010? Mocht ik het niet omzetten naar een reisvergoeding?

SentidoJarig

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:00

Ik hoorde vandaag van iemand dat er op de radio werd gezegd dat er nog zoveel nog niet opgeladen hadden. Maar je kan toch pas in januari je abbo opladen of ben ik nou gek? :+

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:01

In dat geval kan je nu gewoon nog papieren kaartje kopen...

Vanaf 01-01-2010 word de SOVC gefaseerd "geupdate" voor 2010 en verder, per 01-02-2010 moet dit klaar zijn en heeft iedere student de SOVC

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:06

Spirit schreef:
Zoals ik al zei, heb ik niet alles gelezen, want heb daar nu even geen tijd voor.

Ik zou dus mijn OV-abonnement wel kunnen houden, maar dan kan ik alleen in het weekend naar België reizen. Dat is vaak ook wel zo, maar als ik dan doordeweeks een keer naar huis zou moeten dan kan ik dus nergens inchecken. Dan moet ik gewoon het volle pond betalen, denk ik.

Ik zal ook nog wel eens bellen er over.

Ik neem trouwens aan dat ik de pas die ik nu al heb (daar staat mijn OV-abonnement van 2009 op) gewoon ergens kan laten omzetten naar het abonnement van 2010? Mocht ik het niet omzetten naar een reisvergoeding?

Als je terug wilt doordeweeks moet je gewoon een kaartje met 40% korting kopen en je sovc erbij laten zien. Ik heb precies hetzelfde probleem als jij ( [LZP] In de wacht staan )

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:12

Sentido schreef:
Ik hoorde vandaag van iemand dat er op de radio werd gezegd dat er nog zoveel nog niet opgeladen hadden. Maar je kan toch pas in januari je abbo opladen of ben ik nou gek? :+

Volgens mij ook ja.

Trouwens, ik werd vandaag door een buschauffeur van Connexxion gewaarschuwt dat ik mijn ov-kaart (gewone kaart kaart geen chip) nog een maand langer moet bewaren...
Geen idee waarom maar ik doe het maar netjes :+
Heeft iemand van jullie dat ook gehoord?

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:26

x_Rebecca schreef:
Sentido schreef:

Volgens mij ook ja.

Trouwens, ik werd vandaag door een buschauffeur van Connexxion gewaarschuwt dat ik mijn ov-kaart (gewone kaart kaart geen chip) nog een maand langer moet bewaren...
Geen idee waarom maar ik doe het maar netjes :+
Heeft iemand van jullie dat ook gehoord?

Ik denk dat ik dat ook maar voor de zekerheid doe.
En zorg dat ik geld bij me heb.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:34

Oooh de ov-chipkaart, praat me er niet van :( .

Ik heb de chipkaart al met mijn eerste OV-jaarkaart opgehaald, dat was vorig jaar september! Nu kreeg ik een maand geleden doodleuk een brief dat ik geen OV-chipkaart had en dat ik hem snel moest aanvragen :?. Dus ik een mail gestuurd (want er stond in de FAQ dat dat moest) met al mijn gegevens etc., krijg ik na 3 weken een mailtje terug "Bedankt voor uw mailtje" en verder niets :+.
En nu vandaag weer een mailtje met wat onduidelijke regels over tijdelijke chipkaarten etc, die ik dus niet heb..

Het enige wat ik wil is met de trein kunnen, hoe moeilijk kunnen ze het iemand maken :(

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:42

woeeehoe ! het is een wonder !!!! na een hoop gebel en ellende nu toch eindelijk de OV chipkaart ontvangen ! :D
Nu nog het activeren/opladen haha !

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:43

marjolein88 schreef:
woeeehoe ! het is een wonder !!!! na een hoop gebel en ellende nu toch eindelijk de OV chipkaart ontvangen ! :D
Nu nog het activeren/opladen haha !

veel succes :D
je ben al op de helfdt

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:39

Het is ongelooflijk :oo ik heb hem vandaag binnen gekregen met de post :oo
Pff en daarvoor hele dagen lopen bellen :=
Nu nog activeren en dan hopen dat het klaar is :=

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:47

Nu moet ik dus naar een winkel waar ze dat gele ding hebben staan? En als ik dan de pas erin doe staat er een bestelling bij die ik moet activeren? :)

SentidoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:57

GaitMonster schreef:
Nu moet ik dus naar een winkel waar ze dat gele ding hebben staan? En als ik dan de pas erin doe staat er een bestelling bij die ik moet activeren? :)

Kan dat nu al dan? Toch pas na 1 januari? :+

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:58

@ Gait: Je moet inderdaad naar zo'n gele paal.

@ Sentido: Als 't goed is kan dat pas na 1 januari ja, bij sommige mensen kennelijk al eerder.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:35

schiet mij ma lek.
moest me pas uitproberen in bus. meteen ingecheckt en uitgecheckt en daar ben ik 4 euro kwijtgeraakt. sta - 4.00

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:38

maaike5581 schreef:
Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:

Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.
De papieren ov studentenkaart word vervangen door een Studenten OV-chipkaart (SOVC)
In januari 2010 halen de studenten gefaseerd hun officiële studentenreisproduct voor 2010 en verder op.
Tot die tijd reizen zij met een tijdelijk studentenreisproduct, dat al vooraf op hun SOVC is geplaatst.

Veel studenten beschikken inmiddels over hun SOVC.
Studenten die deze kaart erg laat hebben aangevraagd, zullen zoveel mogelijk voorzien van een tijdelijke SOVC, als voorloper op de officiële SOVC.

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

Wellicht is jou kaart al gewoon bruikbaar, laat dit bijvoorbeeld nalezen door een HC op de trein.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
In het weekend moet je zorgen voor salde en moet je wel in en uit chekken.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:43

Maar in het weekend krijgen we toch nog wel korting? Hoe zit dat dan allemaal in zo'n ding geregistreerd??
Volgens mij is dit nog niet de manier van reizen.. Ik zie er niet veel goeds in..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 19:45

GaitMonster schreef:
Maar in het weekend krijgen we toch nog wel korting? Hoe zit dat dan allemaal in zo'n ding geregistreerd??
Volgens mij is dit nog niet de manier van reizen.. Ik zie er niet veel goeds in..

Dat staat inderdaad in de chip.
Mocht je je er zelf beter bij voelen kan je natuurlijk gewoon nog een papieren kaartje kopen met 40% korting ;)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:16

maaike5581 schreef:
GaitMonster schreef:

Dat staat inderdaad in de chip.
Mocht je je er zelf beter bij voelen kan je natuurlijk gewoon nog een papieren kaartje kopen met 40% korting ;)

Huh maar dan betaal je toch twee keer?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:18

x_Rebecca schreef:
AAAAAAAAAAAH!

*springt 26 rondjes*

IK HEBBEM.
De postbode kwam terug.... ze was een brief vergeten :').
IK HEBBEEEEM! :+:

goed, nu het volgende avontuur... opladen :').

Hahaha, bij mij precies is hetzelfde!! Hij is vandaag binnen gekomen, jeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, finally!!! Nu inderdaad nog het volgende probleem, ht opladen.. maar dat kan ik volgens de site pas vanaf 22 januari ofzo.

Hoef ik dan daarvoor niks te doen, terwijl ik er wel mee kan reizen?

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:20

Trouwens.. moet je je papieren ov kaart nog inleveren ofzo, of is dat dit keer niet meer nodig??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:42

Nou, ik meld me ook hoor! Pffff wát een gezeik met dat ding zeg!
Ik ontvang al enkele jaren stufi, ik heb zelfs nu een stuk of 3 keer een 2e pasfoto ingeleverd.
Tot aan begin december ontving ik haast maandelijks een brief van de IB, telkens met de duidelijke boodschap dat ik vooral géen chipkaart moest aanvragen, want dat zou automatisch bij mij in de bus moeten komen.
Ook op de site lees ik steeds dat ik vooral niet moet aanvragen, dat ik de chipkaart automatisch zal ontvangen.
Tot half december, toen dacht ik ineens: 'ja maar waar blijft hij nou dan?!'. Jawel, lag er wéer een brief van de IB in de bus, ditmaal doodleuk met de mededeling 'heb je nog geen ov-chipkaart, vraag er dan zsm 1 aan'. :?

Oké toen begon het gezeik dus. Met de IBG gebeld. Hun antwoord; 'ja maar over de OV Chipkaart gaan wij niet, dan moet je hun bellen'. Ik dus die organisatie gebeld, en wat bleek?! Mijn OV Chipkaart is volgens hun gegevens al in maart 2009 gemaakt én op de post gedaan! Ja dat zal best, maar heb hem nooit ontvangen en ben ook nooit verhuisd?! Goed, na veel gezeur is mij verteld dat ik dus dan tóch nog zelf moest aanvragen. Dan krijg je die hele procedure; moet je een áanvraagformulier áanvragen (waarom niet gewoon downloaden via inet?!) en die komt dan binnen 1 a 2 weken binnen, en dán moet je nog eens zo'n 3 weken wachten tot je chipkaart binnen is.

Goed dat zou ik doen, ondertussen zou er úiterlijk in de laatste week van december (nu dus) een tijdelijke ov-chipkaart voor mij binnenkomen. Vandaag dus daar speciaal voor naar Groningen gereisd, en ja hoor, het aanvraagformulier was er wel, maar géen tijdelijke ov-chipkaart! Nou moe, 6 januari moet ik toch echt van Deventer naar Groningen omdat ik de 7e weer tentamen heb.
Fijn dan.... Ik dus weer dat nummer gebeld (á 10 cent per minuut, stelletje afzetters), was het telkens zo druk dat ze je eerst het hele menu 2 x door laten gaan om vervolgens de verbinding te verbreken met de automatische mededeling 'dat het wel zo druk is, dat ze adviseren om op een later tijdstip terug te bellen, en dat de verbinding nu verbroken zal worden.' :(

Oké, ik nogmaals in de trein proberen te bellen. Welgeteld een half uur in de wacht gestaan (ze vertellen ook totaal niet hoelang het evt. nog gaat duren!) wordt de verbinding wéer verbroken (waarschijnlijk wegens geen/slecht bereik in de trein). :( Fijn, bijna €5,= kwijt inmiddels en nog geen steek verder.

Bel ik onder het eten weer, wéer half uur in de wacht gestaan. Eindelijk kon ik dan 'geholpen' worden. En nou wordt het helemaal mooi; nu moet ik wéer een aanvraagformulier aanvragen, omdat de tijdelijke ov-chipkaart aan dat formulier is 'gekoppeld'. JA MAAR IK HEB DAT FORMULIER AL EN DIE TIJDELIJKE OV-CHIPKAART ZOU ER MOETEN ZIJN MAAR DIE IS ER NIET. Nee, gewoon opnieuw aanvragen en dan maar hopen dat mijn tijdelijke ov-chipkaart dus alsnog optijd binnen komt.
Is dat niet het geval dan kan ik volgens hen dus waarschijnlijk nergens mijn gemaakte kosten declareren.
-:(- -:(- Je snapt dus wel dat ik het even béhoorlijk gehad heb! Heb me altijd netjes overal aan gehouden, als ik wat moet aanvragen dan doe ik dat binnen de tijd, maar nu mócht ik niets aanvragen en uiteindelijk ben ik alsnog de pineut. En dan moet ik nog 2x over zélf actie ondernemen ook nog, terwijl het toch echt hún fout is.

En dan mag je ook even gemiddeld een half uur in de wacht staan, á 10 cent per minuut, het is toch te zot voor woorden! -:(- -:(-

En nu lees ik hier ineens dat voor die uitzonderlijke groep studenten die dus nog geen (tijdelijke) OV-Chipkaart hebben ontvangen, de uitzondering geld dat die dus nog wél met hun papieren OV-Jaarkaart van 2009 mogen reizen?
Maar waarom is mij dat nooit verteld, niet door de IBG en ook niet door de LTS of hoe die uitgevende instantie ook mag heten?

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:44

Goh Joyce, ook al zolang aan de telefoon gehangen. ik werd er ook helemaal gek van. Gisteren, vandaag, vorige week. Denk dat ik inmiddels meer dan een uur aan de tel heb gehangen om te wachten etc.
En ja hoor, vandaag zomaar bij de post, mijn ov chipkaart.. Nu nog activeren, geen idee hoe, maar ga het morgen ofzo proberen. En dan hopen dat hij het maandag doet..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:46

ja, het is toch belachelijk?! De klantenservice van de IBG is wel gewoon gratis, waarom dit nummer dan niet? En helemaal als er al zoveel problemen zijn, daar verdienen ze dan ook nog aan.