Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karin schreef:Het mag iig duidelijk zijn dat bijbelteksten op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Door verschillende stromingen, door individuen én in de tijd.
eppie38 schreef:Karin schreef:Het mag iig duidelijk zijn dat bijbelteksten op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Door verschillende stromingen, door individuen én in de tijd.
Maar hoe moet je dan weten wat de goede is?.
Shadow0 schreef:Blue_Eyes schreef:Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel
Dat is ook maar jouw mening. Ik ken hele gemeenschappen die het daar niet mee eens zijn.
Blue_Eyes schreef:Het is bijna letterlijk wat er in de bijbel staat. Het enige verschil is dat ik 'sabbat' heb vervangen door 'zondagsrust'. Dat kun je nauwelijks mijn persoonlijke mening noemen
eppie38 schreef:Tjee Karin daar wordt ik ook niet vrolijk van, wel bijzonder trouwens want vroeger liep niemand in een broek.
@even edit hoor, als ik het dus goed begrijp moeten man en vrouw zich onderscheiden door middel van hun kleding?
Toen de bijbel geschreven werd liep iedereen in een soort van laken zeg maar, waar is dat idee dan ontstaan dat vrouwen perse een rok moeten dragen?
Als niet gelovige snap je natuurlijk wel dat ik graag mannen in Burka's en rokken had zien lopen, maar dat is een beetje cynisme van mezelf natuurlijk.
Vooral de ongelijkheid tussen man en vrouw in het geloof is iets wat me echt heel erg stoort.
Kelly_ann schreef:Ik ben wel erg benieuwd hoe de avond voor je is gelopen in rok, zeker na deze enorme discussie die eruit voort is gekomen.
Shadow0 schreef:verootjoo schreef:Een vrouw is bedoelt om kinderen te krijgen, en een man om kinderen te verwekken.
Deze vrouw in elk geval niet![]()
shadow schreef:Citaat:Er is verschil tussen de man en de vrouw, en die moet je laten zien.
Er is verschil, maar waarom 'moet' je dat laten zien? Waarom is dat geen eigen keuze?
haike schreef:'Enge' vond ik wel dat er dus ouders waren waarvan de kinderen alleen naar een reformatorische school mochten als vervolgopleiding, en dat lijkt me voor iemand die naar de universiteit wil, toch haast onmogelijk. Lijkt mij dat je je kind daarin behoorlijk te kort doet! Ook hadden we leerlingen die erg enthousiast waren over de opleidingen bij ons, maar die van de ouders niet mochten vanwege geloof.
verootjoo schreef:Maar je hebt wel de mogelijkheden ervoor, en andere organen dan de man
shadow schreef:Alles wat in de Bijbel staat is je eigen keuze, behalve de 10 geboden.
haike schreef:'Enge' vond ik wel dat er dus ouders waren waarvan de kinderen alleen naar een reformatorische school mochten als vervolgopleiding, en dat lijkt me voor iemand die naar de universiteit wil, toch haast onmogelijk. Lijkt mij dat je je kind daarin behoorlijk te kort doet! Ook hadden we leerlingen die erg enthousiast waren over de opleidingen bij ons, maar die van de ouders niet mochten vanwege geloof.
verootjoo schreef:Die kinderen gaan meestal uiteindelijk wel naar de universiteit hoorIk ken er zat die daarheen gaan. En ken zelfs mensen die niet op een christelijk HBO zitten
Shadow0 schreef:verootjoo schreef:Maar je hebt wel de mogelijkheden ervoor, en andere organen dan de man
Er is een GIGANTISCH verschil tussen 'de mogelijkheid hebben' en 'bedoeld zijn om'....!
shadow schreef:Alles wat in de Bijbel staat is je eigen keuze, behalve de 10 geboden.
gr_roos schreef:Ik heb familie die bij de Jehova is en dat vond ik erg streng. Als ik het zo lees komt het wel heel erg overeen met het gereformeerde geloof.
Mijn neefjes en nichtjes waren wel zo vrij om een studie te kiezen die zij wilden en op de school/universiteit die zij wilden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoïstisch van ouders als ze een kind vanwege een geloof beperken in hun keuzes en als ik het verhaal van Haike lees gebeurd dit dus wel degelijk.
gr_roos schreef:Ik heb familie die bij de Jehova is en dat vond ik erg streng. Als ik het zo lees komt het wel heel erg overeen met het gereformeerde geloof.
Mijn neefjes en nichtjes waren wel zo vrij om een studie te kiezen die zij wilden en op de school/universiteit die zij wilden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoïstisch van ouders als ze een kind vanwege een geloof beperken in hun keuzes en als ik het verhaal van Haike lees gebeurd dit dus wel degelijk.
verootjoo schreef:Jehovah's getuigen zijn iets heel anders dan reformatorische mensen.Die kinderen zitten ook meestal op openbare scholen. Zij hebben een heel ander denkbeeld van het geloof.
Karin schreef:verootjoo schreef:Jehovah's getuigen zijn iets heel anders dan reformatorische mensen.Die kinderen zitten ook meestal op openbare scholen. Zij hebben een heel ander denkbeeld van het geloof.
Natuurlijk is dat iets heel anders, jehova's zijn geen gereformeerden. Wat alleen niet anders is, is het feit dat er zoveel zaken worden opgelegd vanuit het geloof en dat je geen goed christen/jehova/moslim (vul in/haal door) bent als je je niet aan de regels en opvattingen van het geloof houdt. Of feitelijk: dat je daarop veroordeeld wordt.
Mijn 'geloof' heet 'live & let live', maar dat mag inmiddels duidelijk zijn.