Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:58

Karin ik heb het gelezen maar vind het toch onduidelijk blijven allemaal, of nee eigenlijk niet, niemand weet precies wat de gene die de bijbel geschreven heeft er mee bedoelt.
Er wordt zelfs een beetje opgeroepen tot homo haat zeg ik eerlijk ( en dat is moeilijk aangezien mijn neefje mijn beste vriendin is)
Als ik al ergens in zou geloven zou dat iets moeten zijn wat oproept tot houden van ipv het laatste oordeel en haat.
Maar goed ieder het zijne natuurlijk, vind het wel een fijne discussie verder en hoop niet dat ik hier iemand mee gekwetst heb.

Karin

Re: Vrouwen verwacht in rok of jurk, ouderwets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:59

Het mag iig duidelijk zijn dat bijbelteksten op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Door verschillende stromingen, door individuen én in de tijd.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:11

Karin schreef:
Het mag iig duidelijk zijn dat bijbelteksten op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden. Door verschillende stromingen, door individuen én in de tijd.

Maar hoe moet je dan weten wat de goede is?
Zo kun je er net zon draai aan geven als je wilt of zie ik dat verkeerd.
Mhhh zit ik even te piekeren meschien is dat ook wel de bedoeling van de gene de hem geschreven heeft, dat zou wel iets zijn waar ik iets mee kan, dus dat je als het ware toch vrij blijft in het nemen van je beslissingen.
Tja het blijft een bijzonder iets het geloof daar ben ik wel van overtuigd en vind het ook jammer dat ik zelf dat gevoel niet heb eigenlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:13

Ik denk dat je het goed ziet. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:19

eppie38 schreef:
Karin schreef:

Maar hoe moet je dan weten wat de goede is?.

Dat is de grote vraag ja :j

En het antwoord is denk ik: dat kun je niet. Je doet je best, je maakt er iets van dat voor jezelf lijkt te kloppen, waar je in gelooft. Maar je weet nooit of het de goede manier voor iedereen, altijd is.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:23

Het geen waarin je geloofd en waar je je in kan vinden dat volg je denk ik...

(ik ben zelf niet gelovig in een bepaald iets...)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:38

Shadow0 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Wat geldt is dat de zondagsrust er is voor de mens, en de mens niet voor de zondagsrust. Even vrij naar de bijbel ;)

Dat is ook maar jouw mening. Ik ken hele gemeenschappen die het daar niet mee eens zijn. :)

Het is bijna letterlijk wat er in de bijbel staat. Het enige verschil is dat ik 'sabbat' heb vervangen door 'zondagsrust'. Dat kun je nauwelijks mijn persoonlijke mening noemen ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:38

Blue_Eyes schreef:
Het is bijna letterlijk wat er in de bijbel staat. Het enige verschil is dat ik 'sabbat' heb vervangen door 'zondagsrust'. Dat kun je nauwelijks mijn persoonlijke mening noemen ;)

En toch wordt het blijkbaar heel anders geinterpreteerd door de vele gemeenschappen, die niet alleen werk not-done vinden op zondag, maar ook ontspanning. In theorie ben ik het best met je eens hoor, in de praktijk blijkt het anders te liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:41

eppie38 schreef:
Tjee Karin daar wordt ik ook niet vrolijk van, wel bijzonder trouwens want vroeger liep niemand in een broek.

@even edit hoor, als ik het dus goed begrijp moeten man en vrouw zich onderscheiden door middel van hun kleding?
Toen de bijbel geschreven werd liep iedereen in een soort van laken zeg maar, waar is dat idee dan ontstaan dat vrouwen perse een rok moeten dragen?

Als niet gelovige snap je natuurlijk wel dat ik graag mannen in Burka's en rokken had zien lopen, maar dat is een beetje cynisme van mezelf natuurlijk.
Vooral de ongelijkheid tussen man en vrouw in het geloof is iets wat me echt heel erg stoort.

Het ligt eraan hoe je het interpreteert. Er staat dat een vrouw/ man niet elkaars kleding aan mogen trekken. Man en vrouw dienen zich te onderscheiden door middel van kleding. De zwaardere stromingen doen dat dmv rokken. Ik zelf heb wel broeken aan, maar onderscheid me wel degelijk van een man :+ Voor mij is een broek nl niet per definitie mannenkleding, mannen trekken mijn broeken nl niet aan :P
De broek is ontstaan doordat de mannen gingen werken, vrouwen bleven thuis bij de kinderen, en dan is een rok niet lastig.

Over de ongelijkheid: een man ís nu eenmaal niet hetzelfde als een vrouw. Je kunt gelijk zijn wat je wilt, maar het is gewoon een feit dat deze twee niet dezelfde zijn. Het zijn twee verschillenden, welke elkaar nodig hebben in het leven. Een vrouw is bedoelt om kinderen te krijgen, en een man om kinderen te verwekken.

De ene is zeker niet minderwaardig aan de ander, dat wordt niet bedoeld met ongelijkheid. Er is verschil tussen de man en de vrouw, en die moet je laten zien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:45

verootjoo schreef:
Een vrouw is bedoelt om kinderen te krijgen, en een man om kinderen te verwekken.

Deze vrouw in elk geval niet :)

Citaat:
Er is verschil tussen de man en de vrouw, en die moet je laten zien.

Er is verschil, maar waarom 'moet' je dat laten zien? Waarom is dat geen eigen keuze?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:54

Kelly_ann schreef:
Ik ben wel erg benieuwd hoe de avond voor je is gelopen in rok, zeker na deze enorme discussie die eruit voort is gekomen.

Om even deze vraag te beantwoorden: heel apart! (en dan niet de rok, maar de sfeer die er op de school, en het dorp, hing).

Moet zeggen dat het super was georganiseerd, heel vriendelijk ontvangen, goed verzorgd en echt erg netjes allemaal. Ook was iedereen in rok, op twee vrouwen na (waarvan 1 politie, dus die in gewoon uniform). Je kon wel al snel zien wie er echt bij de streng gelovigen hoorden en wie niet, kledingkeuze was wel verschillend. Ook heel veel mensen voorlichting gegeven, bijna iedereen vroeg wel naar onze schoolvisie, sommige hadden daar duidelijke problemen mee, anderen waren alleen geïnteresseerd en lieten zich daar verder niet door beïnvloeden.

'Enge' vond ik wel dat er dus ouders waren waarvan de kinderen alleen naar een reformatorische school mochten als vervolgopleiding, en dat lijkt me voor iemand die naar de universiteit wil, toch haast onmogelijk. Lijkt mij dat je je kind daarin behoorlijk te kort doet! Ook hadden we leerlingen die erg enthousiast waren over de opleidingen bij ons, maar die van de ouders niet mochten vanwege geloof.

Toen we gingen kwamen we nog langs een aantal huizen vanuit waar het geloof echt heel duidelijk werd uitgedragen, grote borden met bijbelteksen ed in de voortuin..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:58

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Een vrouw is bedoelt om kinderen te krijgen, en een man om kinderen te verwekken.

Deze vrouw in elk geval niet :)

Maar je hebt wel de mogelijkheden ervoor, en andere organen dan de man ;)

shadow schreef:
Citaat:
Er is verschil tussen de man en de vrouw, en die moet je laten zien.

Er is verschil, maar waarom 'moet' je dat laten zien? Waarom is dat geen eigen keuze?

Alles wat in de Bijbel staat is je eigen keuze, behalve de 10 geboden. Zo eet ik ook varkensvlees en paling en garnalen, en drink ik alcohol, en draag ik broeken. Geen mannenkleding, maar goed, ik shop ook meestal niet op de mannenafdeling :+ Dus het dragen van een rok is wat je er zelf van interpreteert.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:59

Dat is echt de mindere kant van geloof, dat ze soms vergeten dat kinderen vrij zijn om te kiezen. Maar dat is natuurlijk alleen bij de heel streng gelovigen.

Onlang is er trouwens een heel strenge godsdienstige school geopend hier, kwam in het nieus. Leek me echt moeilijk voor die kinderen om naar universiteit te gaan. Waar elke keer word verteld ik wil niks godsdienstig horen en alleen maar de evolutietheorie. Terwijl je in school jaren andersom geleerd hebt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:00

haike schreef:
'Enge' vond ik wel dat er dus ouders waren waarvan de kinderen alleen naar een reformatorische school mochten als vervolgopleiding, en dat lijkt me voor iemand die naar de universiteit wil, toch haast onmogelijk. Lijkt mij dat je je kind daarin behoorlijk te kort doet! Ook hadden we leerlingen die erg enthousiast waren over de opleidingen bij ons, maar die van de ouders niet mochten vanwege geloof.

Die kinderen gaan meestal uiteindelijk wel naar de universiteit hoor ;) Ik ken er zat die daarheen gaan. En ken zelfs mensen die niet op een christelijk HBO zitten :)
MBO's zijn er heel erg veel reformatorisch.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:01

verootjoo schreef:

Er is een GIGANTISCH verschil tussen 'de mogelijkheid hebben' en 'bedoeld zijn om'....!

shadow schreef:
Alles wat in de Bijbel staat is je eigen keuze, behalve de 10 geboden.

Eh.... 't is misschien jouw invulling daarvan, maar nogmaals: er zijn hele volksstammen die dat niet met je eens zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:03

haike schreef:

Ik kan me voorstellen dat je dat 'eng' vindt. Ouders perken het leven van hun kinderen op die manier wel heel erg in. Keuzes worden gemaakt op basis van heel andere zaken dan toekomstperspectief, capaciteiten en interesse. Er is in NL ook maar een zeer gering aantal hbo-scholen op reformatorische grondslag, om over universiteiten maar te zwijgen. Ikzelf zou dan zeggen 'praktiseer je geloof dan gewoon thuis en in de kerk met gelijkgestemden' maar voor sommige mensen ligt dat niet zo eenvoudig.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:06

Ik heb familie die bij de Jehova is en dat vond ik erg streng. Als ik het zo lees komt het wel heel erg overeen met het gereformeerde geloof.

Mijn neefjes en nichtjes waren wel zo vrij om een studie te kiezen die zij wilden en op de school/universiteit die zij wilden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoïstisch van ouders als ze een kind vanwege een geloof beperken in hun keuzes en als ik het verhaal van Haike lees gebeurd dit dus wel degelijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:09

verootjoo schreef:
Die kinderen gaan meestal uiteindelijk wel naar de universiteit hoor ;) Ik ken er zat die daarheen gaan. En ken zelfs mensen die niet op een christelijk HBO zitten :)

Gelukkig maar dat die kinderen uiteindelijk wél gaan. Hoewel in 'deze kringen' toch zelfs ook nog best wat meisjes zijn die geen vervolgopleiding mogen doen na havo of vwo 'omdat ze toch gaan trouwen en kinderen krijgen'. Ja, ook in deze tijd komt dat (helaas) nog voor. En er is niets aan te doen: met hun havo- of vwo-diploma voldoen ze aan de eisen van startkwalificatie en voor hen geldt ook geen leerplicht meer (omdat ze 18 zijn of omdat ze 16+ zijn en hun startkwalificatie hebben behaald). Twee jaar werken voor de uitzet en dan trouwen en de rest van je leven moeder zijn. Het zou mijn keus niet zijn, maar ik vrees dat zij weinig keus hebben. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:11

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:

Er is een GIGANTISCH verschil tussen 'de mogelijkheid hebben' en 'bedoeld zijn om'....!

Als jij ervoor kiest om geen kinderen te verwekken zal God je daar heus niet op afvallen hoor. En 'bedoeld' en 'de mogelijkheid hebben' bedoelde ik eigenlijk hetzelfde :o

shadow schreef:
Alles wat in de Bijbel staat is je eigen keuze, behalve de 10 geboden.

Eh.... 't is misschien jouw invulling daarvan, maar nogmaals: er zijn hele volksstammen die dat niet met je eens zijn.[/quote]

Nee weet ik... daarom heb je ook verschillende stromingen. Moet iedereen toch voorzich weten. Je kiest degene waar je je het meest in thuisvoelt. In mijn visie gaat het iig om het leven met God. Dat je hem meeneemt met je in je hart. Dat je dan af en toe een fout maakt, of iets niet begrijpt, maakt Hem niet uit. God zit zó vol met Liefde. Hij zal je altijd vergeven en je helpen. En met God ben je nooit alleen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:13

gr_roos schreef:
Ik heb familie die bij de Jehova is en dat vond ik erg streng. Als ik het zo lees komt het wel heel erg overeen met het gereformeerde geloof.

Mijn neefjes en nichtjes waren wel zo vrij om een studie te kiezen die zij wilden en op de school/universiteit die zij wilden. Eerlijk gezegd vind ik het nogal egoïstisch van ouders als ze een kind vanwege een geloof beperken in hun keuzes en als ik het verhaal van Haike lees gebeurd dit dus wel degelijk.

Jehovah's getuigen zijn iets heel anders dan reformatorische mensen. :j Die kinderen zitten ook meestal op openbare scholen. Zij hebben een heel ander denkbeeld van het geloof.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:13

gr_roos schreef:

absoluut gebeurt dat, en dat vind ik dus echt te schandalig voor woorden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:16

verootjoo schreef:
Jehovah's getuigen zijn iets heel anders dan reformatorische mensen. :j Die kinderen zitten ook meestal op openbare scholen. Zij hebben een heel ander denkbeeld van het geloof.

Natuurlijk is dat iets heel anders, jehova's zijn geen gereformeerden. Wat alleen niet anders is, is het feit dat er zoveel zaken worden opgelegd vanuit het geloof en dat je geen goed christen/jehova/moslim (vul in/haal door) bent als je je niet aan de regels en opvattingen van het geloof houdt. Of feitelijk: dat je daarop veroordeeld wordt.

Mijn 'geloof' heet 'live & let live', maar dat mag inmiddels duidelijk zijn. ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:20

Karin schreef:
verootjoo schreef:

Natuurlijk is dat iets heel anders, jehova's zijn geen gereformeerden. Wat alleen niet anders is, is het feit dat er zoveel zaken worden opgelegd vanuit het geloof en dat je geen goed christen/jehova/moslim (vul in/haal door) bent als je je niet aan de regels en opvattingen van het geloof houdt. Of feitelijk: dat je daarop veroordeeld wordt.

Mijn 'geloof' heet 'live & let live', maar dat mag inmiddels duidelijk zijn. ;)

Jehovah's getuigen is ook niet mijn stroming. Die gaan meer op het sektarische af. Wat bij christenen absoluut niet het geval is. Ik ben nooit ergens toe gepushed, maak mijn eigen keuzes. Net zoals de gereformeerden hier doen. Ook die zie ik gewoon in de dorpskroeg op vrijdag/zaterdagavond. :) Ook zij veroordelen mij niet omdat ik anders geloof. Wat bij de jehovah's getuigen die ik ken wel zo is...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:21

daar heb ik andere ervaringen mee, Verootjoo. Heel duidelijk oordelend en vooral veroordelend omdat je anders denkt dan zij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 13:26

Voor als mensen nog wilde zien: foto van mij in rok en onze stand. Heb helaas niet meer foto's gemaakt, vond ik ook niet helemaal gepast op 1 of andere manier (op die school tv/mobiele telefoons ed niet echt toegestaan voor docenten, alleen met uitdrukkelijke functie om geloof uit te dragen)

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-IYXA6BHO.jpg