Auschwitz. Wie is daar geweest?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:33

XChrisjeX schreef:
Ik weet nog goed wat het met me deed toen ik die boog onderdoor liep, "Arbeit macht frei"
Je kon een speld horen vallen, er groeide niets en het was een gevoel dat je bekroop, dat met geen pen te beschrijven is.

Het is alweer 17 jaar geleden dat ik er geweest ben, ik was net 18 of moest het worden...mijn ouders hebben beide de oorlog meegemaakt,
mijn vader was 14 toen hij uitbrak en van kleins af aan ben ik opgegoeid met de oorlog.
Wat me nog vooral bijstaat van Auschwitz, is de ellelange vitrines met haren, vlechten, brillen, koffers, protheses, allemaal ooit van
iemand geweest. Foto's van mensen, uitgemergeld, blikken die niets zeggen... ofdat gevoel niet meer bestaat. Althans niet voor hun,
ze zijn alles kwijt, alles wat ooit hun hart vervulde is veranderd in steen, grijs en niets meer zeggend.

Kleding in de vitrines wat onder het bloed zit, soms draaide m'n maag om. Maar vooral de stilte op het terrein, je hoor geen vogeltje
fluiten. De gaskamers, zo laag..ik kon de plafonds aanraken,hoorde stemmen en de angst van een ver verleden.
Daarna krijg je een ruimte, waar de verbrandingsovens staan, een bloemstuk ligt moederziel alleen op een soort van brancard waar de
lijken mee in de ovens worden gereden.
En weer die ellenlangestilte, gekuch en geschuifel van de mensen die erlangs lopen en hun ogen teneer slaan.

Het spoor wat achter de deuren verdwijnt en het andere spoor dat naar Birkenau lijd, het "betere" kamp werd verteld.
De barakken, hutje mutje volgestouwd met bedden, drie hoog en o zo klein en smal. In de hoek een kachel die de capiciteit nog niet voor een klas lokaal zou
hebben.
Het sanitair, wat je nauwelijks zo mag noemen, een gat in een paar planken..meer is het niet.En niet 1 gat, maar een rij met gaten, je
kon met 10 man tegelijk naar de wc, prive had je niet en dan hebben we het nog niet over de hygienische omstandigheden die er niet waren.

"Arbeit macht frei"

Zoiets mag NOOIT meer gebeuren.

Verschrikkelijk, heb je dit zelf geschreven? Mooi verteld..
Ik heb het er ook laatst toevallig over gehad met mijn vriend maar ik denk niet dat ik daarheen wil. Alles blijft bij mij hangen en ik denk dat ik er alleen maar erg naar van wordt. Volgens mij hangt er ook een stevige lage energie, brrr...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:43

ik heb zelf in een pand gewoond wat ooit een huis van de hitler jugend was, klinkt heel vreemd maar ik kon echt niet in dat huis blijven, ik was er doodsbang, pas later kwamen we erachter dat hun dat pand hebben gebruikt.

De oorlog heeft in mijn familie geen slachtoffers gehad, mijn familie heeft het in die tijd eigenlijk relatief goed gehad. Mijn hele familie woonde in rotterdam west en het stuk waar hun woonden werd niet gebombardeerd. Wel hebben de oom en tante van mijn oma onderduikers in huis gehad en mijn overgrootvader had in die tijd een stokerij waar ze jenever ed maakten. Ze moesten ook jenever aan de duiters leveren, wat ze niet wisten is dat de onderduikers van die oom en tante in elke fles hebben staan pissen.

ik zou best een keer naar een kamp willen, ik vind het toch een heel groot stuk vaderlandse geschiedenis en ik vind dat iedereen er een keer geweest moet zijn uit respect voor de slachtoffers zodat ze niet vergeten worden.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:34

MarcoBorsato schreef:
Alexx schreef:
ja het is ook echt een goede film. Met Rutger Houwer he? Ik geloof dat wij hem ook ergens hebben. Ik heb hem in ieder geval gezien

Rutger Hauer ;) http://www.moviemeter.nl/film/3716

ik dacht al dat je het zo schreef, maar mijn spellingscontrole vond dat het maar zo moest. Slecht dat ik daar naar luister eigenlijk.

Dank je Mandy, maar ze geeft het op dit moment geloof ik.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:54

MandyR schreef:
Alexx, als ze nog meer wilt weten mag je wel pb'en.
Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden was die duitser geen doktor hoor. Misschien dat hij ergens afgestudeerd was dat hij de titel "dr" of "drs" mocht dragen maar, hij heeft niets met medicijnen ed. te maken.

Ik heb er een documentaire over gezien, hij was huisarts of ziekenhuisdirecteur. De meeste Joden zijn ook in ambulances gevlucht

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:08

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 19:26

Een Disneyfilm? := Walt Disney was een Hitlersympathisant, vreemd idee dat "hij" dan een film maakt over het redden van Joden.

Wat ik wel een aanrader vind is het boek Daniëlla/Moni van Ka-Tsetnik. Het zijn 2 losse boeken over een zus en een broer, het zusje komt in een vrouwenkamp terecht en wordt Feldhure voor de SS'ers. Het broertje van 7 wordt "piepel" (H*ertje van een Kapo) in Auschwitz. Een gruwelijk boek om te lezen, vooral omdat het is geschreven door een overlevende. (Voorwoord v/h boek: "Ka-Tset was de door de vele gevangenen in WOII gebruikte afkorting van Konzentrationslager. In sommige kampen werden de gevangenen aangeduid met "Ka-Tsetnik-nummer..." - het persoonlijke nummer dat in de linkerarm was getatoëeerd. De schrijver van Daniëlla was Ka-tsetnik 135633")

Voor mijn gevoel geeft het de sfeer in een kamp heel goed weer, huiveringwekkend...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:10

MarcoBorsato schreef:
MandyR schreef:
Alexx, als ze nog meer wilt weten mag je wel pb'en.
Volgens de gegevens die ik heb kunnen vinden was die duitser geen doktor hoor. Misschien dat hij ergens afgestudeerd was dat hij de titel "dr" of "drs" mocht dragen maar, hij heeft niets met medicijnen ed. te maken.

Ik heb er een documentaire over gezien, hij was huisarts of ziekenhuisdirecteur. De meeste Joden zijn ook in ambulances gevlucht

Google maar een keer op zijn naam. Dan zie je nergens staan dat hij arts was, maar een ambassadeur die ook in de scheepvaart gewerkt heeft.
Misschien dat er ergens een arts was die ook geholpen heeft, maar dat is niet de persoon waar ik het over heb.

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:27

milo schreef:
XChrisjeX schreef:
Ik weet nog goed wat het met me deed toen ik die boog onderdoor liep, "Arbeit macht frei"
Je kon een speld horen vallen, er groeide niets en het was een gevoel dat je bekroop, dat met geen pen te beschrijven is.

Het is alweer 17 jaar geleden dat ik er geweest ben, ik was net 18 of moest het worden...mijn ouders hebben beide de oorlog meegemaakt,
mijn vader was 14 toen hij uitbrak en van kleins af aan ben ik opgegoeid met de oorlog.
Wat me nog vooral bijstaat van Auschwitz, is de ellelange vitrines met haren, vlechten, brillen, koffers, protheses, allemaal ooit van
iemand geweest. Foto's van mensen, uitgemergeld, blikken die niets zeggen... ofdat gevoel niet meer bestaat. Althans niet voor hun,
ze zijn alles kwijt, alles wat ooit hun hart vervulde is veranderd in steen, grijs en niets meer zeggend.

Kleding in de vitrines wat onder het bloed zit, soms draaide m'n maag om. Maar vooral de stilte op het terrein, je hoor geen vogeltje
fluiten. De gaskamers, zo laag..ik kon de plafonds aanraken,hoorde stemmen en de angst van een ver verleden.
Daarna krijg je een ruimte, waar de verbrandingsovens staan, een bloemstuk ligt moederziel alleen op een soort van brancard waar de
lijken mee in de ovens worden gereden.
En weer die ellenlangestilte, gekuch en geschuifel van de mensen die erlangs lopen en hun ogen teneer slaan.

Het spoor wat achter de deuren verdwijnt en het andere spoor dat naar Birkenau lijd, het "betere" kamp werd verteld.
De barakken, hutje mutje volgestouwd met bedden, drie hoog en o zo klein en smal. In de hoek een kachel die de capiciteit nog niet voor een klas lokaal zou
hebben.
Het sanitair, wat je nauwelijks zo mag noemen, een gat in een paar planken..meer is het niet.En niet 1 gat, maar een rij met gaten, je
kon met 10 man tegelijk naar de wc, prive had je niet en dan hebben we het nog niet over de hygienische omstandigheden die er niet waren.

"Arbeit macht frei"

Zoiets mag NOOIT meer gebeuren.

Verschrikkelijk, heb je dit zelf geschreven? Mooi verteld..
Ik heb het er ook laatst toevallig over gehad met mijn vriend maar ik denk niet dat ik daarheen wil. Alles blijft bij mij hangen en ik denk dat ik er alleen maar erg naar van wordt. Volgens mij hangt er ook een stevige lage energie, brrr...

Dit zijn idd mijn eigen gevoelens en ja er hangt een hele nare, rare energie....als je daar gevoelig voor bent is het geen goede plek om naar toe te gaan. Van de andere kant is het heel erg leerzaam, daarom zijn deze kampen ook open gesteld voor publiek. Om te laten zien,voelen en horen dat dit gewoon nooit meer mag gebeuren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:04

bromfiets schreef:
Een Disneyfilm? := Walt Disney was een Hitlersympathisant, vreemd idee dat "hij" dan een film maakt over het redden van Joden.

Wat ik wel een aanrader vind is het boek Daniëlla/Moni van Ka-Tsetnik. Het zijn 2 losse boeken over een zus en een broer, het zusje komt in een vrouwenkamp terecht en wordt Feldhure voor de SS'ers. Het broertje van 7 wordt "piepel" (H*ertje van een Kapo) in Auschwitz. Een gruwelijk boek om te lezen, vooral omdat het is geschreven door een overlevende. (Voorwoord v/h boek: "Ka-Tset was de door de vele gevangenen in WOII gebruikte afkorting van Konzentrationslager. In sommige kampen werden de gevangenen aangeduid met "Ka-Tsetnik-nummer..." - het persoonlijke nummer dat in de linkerarm was getatoëeerd. De schrijver van Daniëlla was Ka-tsetnik 135633")

Voor mijn gevoel geeft het de sfeer in een kamp heel goed weer, huiveringwekkend...

Daar had je het ook in het horrortopic over he? Hoe kom je aan het boek?

lesilla

Re: Auschwitz. Wie is daar geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:05

Mensen veranderen, andere zien hun fouten aan niks vreemd aan, kan je alleen maar goedzo van zeggen.
Misschien is dat ook het geval van walt disney

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:13

Walt Disney was helemaal niet pro nazi

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:23

Walt Disney was toch Joods? :?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:32

Dat is wel een heel ander verhaal :P Ik ken niks van de persoon walt dinsney.

Door dit topic begin je wel echt opnieuw te denken, zo weet ik ook dat familie van me uit vuilbakken eten moesten zoeken.
En dat de vader zijn gezin niet wou eten geven en daarom de kat had klaargemaakt met als excuus dat het konijn was.
En ze hadden het natuurlijk door en hebben het niet opgegeten.
Raar en mensonwaardig zo een dingen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:47

Katiavl, mijn vader heeft ratten gegeten en bloembollen, ok idd dakhaas(kat)
Dat is niet mensonwaardig dat doe je als je echte honger hebt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:09

Voor de mensen die belgische tv kunnen ontvangen canvas, documentaire over heimrich himler en hoe hij de moord op 8 of 6 miljoen joden planden

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:40

Katiavl, dat is wel toevallig dat dit net nu op tv komt, wel interessant om naar te kijken maar zal zeker emotioneel zijn en het zal waarschijnlijk ook wel woede opwekken. Ik ga wel een poging wagen om te kijken.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:51

De tijd van Hitler blijft me nog altijd boeien, met geschiedenis op school vond ik het altijd reuze-interessant, waar dit vandaan komt weet ik niet, pure nieuwschierigheid.

Zou ook best eens naar de kampen willen gaan, ben er nog nooit geweest. Weet alleen niet of ik er wel naartoe wil, vanuit de boeken is alles slechts "geschiedenis", wanneer je naar de kampen gaat wordt alles ineens heel erg echt..

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:57

Ik geloof dat ik de video (ja ja, ouderwets :D) maar aan druk.
Zien wil ik die documentaire in elk geval wel, de vraag is of ik hem ook nu, vlak voor het naar bed gaan, wil zien.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:04

Er komen echt wel schokkende beelden in, dus als je er gevoelig voor bent zou ik hem niet zien

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:26

Echwel schreef:
Katiavl, mijn vader heeft ratten gegeten en bloembollen, ok idd dakhaas(kat)
Dat is niet mensonwaardig dat doe je als je echte honger hebt
Dan vind ik het alsnog mensonwaardig. Gewoon omdat een mens dat niet hoort te hoeven eten.
Ik vind het diep triest dat ze noodgedwongen zijn geweest. Mensonwaardig. Zoals de hele oorlog.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:33

Heb ik nooit geweten dat er een reclamefilm was over auswitch....Allemaal happy gevangenen

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:36

Ik heb het hele topic gevolgd, alleen nog niks gepost.

Toevallig dat er nu net een docu over komt, ik ben 'm ook aan het kijken..

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:03

Hoe gestoord kan iemand toch zijn, wat hebben de Joden misdaan om dood te moeten. Wie is hij om te beslissen of iemand wel of niet het recht heeft om te leven en wie is hij om te beslissen dat het hele Joodse volk uitgeroeid moest worden, wat bezield zo'n man om tot deze waanzinnige beslissing te komen.
Gelukkig loopt er nu niet zo'n persoon rond want dan weet ik wel welke mensen er uitgeroeid gaan worden, gelukkig denk ik er zelf niet zo over ook al vormen sommigen een bedreiging voor ons. Niemand heeft het recht om een ander het leven af te nemen en zeker niet op zo'n wrede wijze.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:14

Volgens mij vond die in de ss respect en een manier om zijn vader terug te geven wat hij altijd wou iets bereiken. Deels omdat hij het doel zelf maakte.
Volgens mij heeft hij ook veel gedachtenveranderingen gedaan om de dissonantie van jodenhaat weg te werken. De excursies, de opgravingen enz...

Of het was gewoon een gestoorde man.

Verder vond ik het erg, ook dat mensen in de kampen terug naar het primitieve gingen. Zoals plekken innemen. De zusjes frank zouden ook nog geleefd hebben als ze in het midden konden blijven. Dat is ook maar overlevingsgedrag begrijpelijk in de situatie.
En wat men moeder vertelde aan de hand van zimbardo dat door het depersonaliseren ook de gevangenen hun rol innamen.
Want er zijn veel momenten geweest waar opstand zeker mogelijk was maar niet gebeurd is.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 00:23

Wat ik ervan begreep was het ook het aanzien dat hij wou hebben, hij wou dat men tegen hem op zag en respect voor hem had. Hij was zo flink om hele bevolkingsgroepen uit te moorden maar was wel zo laf om aan het eind van de oorlog te proberen te vluchten in soldaten uniform.

Wat ook zo erg was, die propagandafilm over de kampen, zo werd het eigen volk en familieleden van gedeporteerden voor de gek gehouden.

Het meest erge is families die uit elkaar gehaald worden en je moet toekijken hoe je zusje of moeder weggevoerd wordt.

Wat mij ook erg stoorde was die onsmakelijke reclame toen de film afgelopen was, dit kan eigenlijk niet als er net een film is geweest over het zinloos vermoorden van een bevolkingsgroep.