XChrisjeX schreef:Ik weet nog goed wat het met me deed toen ik die boog onderdoor liep, "Arbeit macht frei"
Je kon een speld horen vallen, er groeide niets en het was een gevoel dat je bekroop, dat met geen pen te beschrijven is.
Het is alweer 17 jaar geleden dat ik er geweest ben, ik was net 18 of moest het worden...mijn ouders hebben beide de oorlog meegemaakt,
mijn vader was 14 toen hij uitbrak en van kleins af aan ben ik opgegoeid met de oorlog.
Wat me nog vooral bijstaat van Auschwitz, is de ellelange vitrines met haren, vlechten, brillen, koffers, protheses, allemaal ooit van
iemand geweest. Foto's van mensen, uitgemergeld, blikken die niets zeggen... ofdat gevoel niet meer bestaat. Althans niet voor hun,
ze zijn alles kwijt, alles wat ooit hun hart vervulde is veranderd in steen, grijs en niets meer zeggend.
Kleding in de vitrines wat onder het bloed zit, soms draaide m'n maag om. Maar vooral de stilte op het terrein, je hoor geen vogeltje
fluiten. De gaskamers, zo laag..ik kon de plafonds aanraken,hoorde stemmen en de angst van een ver verleden.
Daarna krijg je een ruimte, waar de verbrandingsovens staan, een bloemstuk ligt moederziel alleen op een soort van brancard waar de
lijken mee in de ovens worden gereden.
En weer die ellenlangestilte, gekuch en geschuifel van de mensen die erlangs lopen en hun ogen teneer slaan.
Het spoor wat achter de deuren verdwijnt en het andere spoor dat naar Birkenau lijd, het "betere" kamp werd verteld.
De barakken, hutje mutje volgestouwd met bedden, drie hoog en o zo klein en smal. In de hoek een kachel die de capiciteit nog niet voor een klas lokaal zou
hebben.
Het sanitair, wat je nauwelijks zo mag noemen, een gat in een paar planken..meer is het niet.En niet 1 gat, maar een rij met gaten, je
kon met 10 man tegelijk naar de wc, prive had je niet en dan hebben we het nog niet over de hygienische omstandigheden die er niet waren.
"Arbeit macht frei"
Zoiets mag NOOIT meer gebeuren.
Verschrikkelijk, heb je dit zelf geschreven? Mooi verteld..
Ik heb het er ook laatst toevallig over gehad met mijn vriend maar ik denk niet dat ik daarheen wil. Alles blijft bij mij hangen en ik denk dat ik er alleen maar erg naar van wordt. Volgens mij hangt er ook een stevige lage energie, brrr...