Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Re: Tienermoeders, hoe denken jullie erover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:14

raketje_ schreef:
Elma_ dat ben ik met je eens.Ik heb mijn kindje puur gehouden door moeder instinct.. Heb ik nu de keuze om terug te draaien, had ik dat gedaan en toch voor arbortus gekozen.

Niet dat ik blij ben hoor met m'n kindje.Maar ik had nog zoveel willen doen achteraf in mijn jeugd.En die heb ik niet meer,want ik moet volwassen zijn en m'n kindje zo goed mogelijk opvoeden Lachen

Kan ik niet over meepraten... Ik had het zo weer gedaan, ik had hem voor geen goud willen missen, dan maar niet stappen, calvin is mijn leven, en zonder hem ben zou ik niks meer zijn..

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:15

Super post rakertje Ja

Als ik kijk naar me Exstiefzus, die is vanaf haar 16e bijna elk jaar bezig een kind te krijgen.
Ik moet zeggen ze heeft de eerste onbewust gekregen de andere twee bewust Ja ,en het gaat super. Eigen huisje, een baan leuke kinderen alles gaat hartstikke goed *LOL*
Het had ook heel anders kunnen lopen.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:16

Ik ben 15, en ik ben ernog lang niet aan toe. Ik weet ook niet wat ik zal doen.
Ik heb er totnutoe nog geen ervaring mee in mijn eigen omgeving. Dus ik kan er opzich niet zo over meepraten. Maar de keuze maken, lijkt me vreselijk moeillijk.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:16

Elma_ schreef:
raketje_ schreef:
Elma_ dat ben ik met je eens.Ik heb mijn kindje puur gehouden door moeder instinct.. Heb ik nu de keuze om terug te draaien, had ik dat gedaan en toch voor arbortus gekozen.

Niet dat ik blij ben hoor met m'n kindje.Maar ik had nog zoveel willen doen achteraf in mijn jeugd.En die heb ik niet meer,want ik moet volwassen zijn en m'n kindje zo goed mogelijk opvoeden Lachen

Kan ik niet over meepraten... Ik had het zo weer gedaan, ik had hem voor geen goud willen missen, dan maar niet stappen, calvin is mijn leven, en zonder hem ben zou ik niks meer zijn..

Als ik alles kon terugdraaien had ik het ook hetzelfde gedaan.
Ik ben zo blij met onze dochter,vind het moederschap zó leuk!
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik niet voor abortus heb gekozen Lachen

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:18

Nope, sterker nog, ik heb niet eens Zin meer om te stappen.. Ik vind niet dat ik iets gemist heb, en ik ben echt geen saaie muts geworden, voel me af en toe nog net 15, en houdt van dezelfde dingen als jullie, heb alleen nu een heel ander leven, en probeer alles te combineren..

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:22

Elma_ schreef:
raketje_ schreef:

Maar Elma begrijp me absoluut niet verkeerd.Ik kan nu me kindje ook voor geen goud missen,
en zal ik absoluut ook niet meer willen..En gaat niet alleen om het stappen hoor, want ik kan nog geregelt uitgaan als
ik zou willen. Lachen Maar als ik ga kijken wat ik zoveel meer had kunnen doen; leuke opleiding, leuke vriendengroep kunnen opbouwen,
leuke baan zoeken en een goed toekomst neerzetten.
Niet dat ik er nu niet kom, want we komen er wel uit, alleen met een iets langere weg..

En ik weet niet over welke leeftijd jij praat van je zelf.Maar ik was nl 15 Knipoog

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:23

Elma_ schreef:
Nope, sterker nog, ik heb niet eens Zin meer om te stappen.. Ik vind niet dat ik iets gemist heb, en ik ben echt geen saaie muts geworden, voel me af en toe nog net 15, en houdt van dezelfde dingen als jullie, heb alleen nu een heel ander leven, en probeer alles te combineren..

Ik was al nooit een stapbeest,ik vind dat gewoon niet leuk.
Nou is het niet zo dat ik hele dagen thuis zit,maar mét een kind kan je ook gewoon naar je vriendinnen gaan.
Harstikke leuk,al mijn vriendinnen vinden het gezellig.
Waarom zou je niet lekker de stad in kunnen gaan mét je kind erbij,gaat prima!
En als ik en mijn partner eens iets voor onszelf willen doen,dat plannen we dat in de dagen dat onze dochter bij opa en oma gaat logeren.
In mijn ogen mis ik niks,en zeker geen jeugd,ik moest namelijk al volwassen worden vóór ik een kind kreeg.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:23

@ Raketje_ het geeft ook verder niet, en ik oordeel niet over jou, maar ik kan het gewoon niet zo voelen... 15 is een heel ander verhaal Ja Ik was 18...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:27

Elma_ schreef:
Rock schreef:
Maar Elma, een opmerking als 'stomme discussie' draagt nou niet echt een nuttig steentje bij om het zo maar te zeggen...

Natuurlijk heb je recht op je mening, maar een beetje goed onderbouwd en relevant zou prettig zijn. Dank je.

Ik vind dit een stomme discussie omdat er mensen meepraten die gewoon geen idee hebben van waar ze over praten.. Als je zelf niet in de schoenen van een moeder hebt gestaan, hoe kun je dan denken dat je er ook maar IETS van weet...
Als buitenstaander beleef je het heel anders dan wanneer het je werkelijk gebeurt, en er worden hier echt dingen geroepen waarvan ik denk......... Gaaaap
Jij wel....

Misschien gooi ik het nu te veel over een andere boeg, sorry daarvoor dan. Maar ik vind het soms wat storend dat moeders vinden dat ze het alleenrecht op meningen omtrent kinderen/zwangerschappen/abortus/andere moeilijke keuzes hebben, omdát ze moeder zijn. Natuurlijk is het zo ingrijpend om kinderen krijgen en ik begrijp ook best dat kinderlozen zich daar niet alles bij voor kunnen stellen, maar dat betekent niet dat we er niet over na kunnen denken. Als ik even naar mezelf kijk: ik heb geen kinderen, wil ze wel graag, over een paar jaar. Maar aan de andere kant is het zo dat ik een verhoogde kans heb op het krijgen van een gehandicapt kindje. Ik ben daar heus niet dagelijks mee bezig, maar ik denk er wel over na: wat is het risico, wat doe ik als ik weet dan mijn kind gehandicapt is, kies ik wel of niet voor een abortus, dat soort vragen. Daar praat ik ook over met mijn vriend en onze familie. Natuurlijk kan mijn mening (voor zover ik die al heb nog 180 graden draaien als ik zwanger blijk te zijn. Maar toch vind het plezierig om er nu vast over na te denken en mee bezig te zijn, want dit zijn geen beslissingen die je in drie weken kan maken.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:28

@ Soda, dan moet je even mijn post NA deze post die je nu quote lezen Ja

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:32

Ik ben nu 19 en geniet dag en nacht van mijn kindje, heerlijk monster is het.En zal echt hem niet kwijt willen. Als alles mee zit woon ik na 7 maanden na de breuk tussen ze vader en mij weer eindelijk op me zelf. Ik kan hem nu op dit moment geen stabiel leven geven, wat mn kindje eigelijk wel nodig hebt, gezien ze medische achtergrond.( te klein blijvend, ontwikkelings achterstand etc) Dit maakte het voor mij al erg moeilijk zo jong.
Mn kindje heeft uiterlijk van een kindje van een jaar.In werkelijkheid is hij al 2. Zijn dingen wat het extra moeilijk maakt,terwijl als je een '' gezond'' kindje hebt zonder problemen je al een stuk makkelijker geaccepteert word in de maatschappij als tienermoeder Lachen

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 13:33

Heb ik gedaan Knipoog Maar ik greep jouw opmerking meer aan als een voorbeeld van een fenomeen wat ik veel vaker tegenkom Lachen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:04

Weet je wat ik nog het ergste vind van tienermoeders.
Dat de ouders er 9 van de 10 keer de dupe van worden (ouders van de tienermoeders)
Als ik kijk naar mezelf.
Stel ik had op mijn 16e een kind gekregen, dat had ik financieel nooit kunnen betalen en mijn ouders hadden dan altijd op moeten passen als ik weer aan het werk zou (moeten) gaan.
Dan moeten mijn ouders dus een deel van hun vrijheid inleveren.

(ben nu overigens 23)
Ik wil heel graag nu een kind (mijn vriend ook) maar wij willen eerst alles goed voor elkaar hebben en financieel ruim zitten om niet elk dubbeltje te hoeven gaan omdraaien.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:41

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 17:30

__Nathalie__ schreef:
Weet je wat ik nog het ergste vind van tienermoeders.
Dat de ouders er 9 van de 10 keer de dupe van worden (ouders van de tienermoeders)
Als ik kijk naar mezelf.
Stel ik had op mijn 16e een kind gekregen, dat had ik financieel nooit kunnen betalen en mijn ouders hadden dan altijd op moeten passen als ik weer aan het werk zou (moeten) gaan.
Dan moeten mijn ouders dus een deel van hun vrijheid inleveren.

(ben nu overigens 23)
Ik wil heel graag nu een kind (mijn vriend ook) maar wij willen eerst alles goed voor elkaar hebben en financieel ruim zitten om niet elk dubbeltje te hoeven gaan omdraaien.

Dit vind ik een erg goede insteek om aan kinderen te beginnen. Er zouden meer mensen moeten zijn die zo denken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:05

Och ik zit er net tussenin ben 17 jaar.

Voorlopig geen kindjes voor mij dus goed opletten of ik alles wel veilig doe hehe... Daarnaast kan ik niet tegen dat gehuil en dat hyperactieve gedoe van sommige kinderen.

Als ik per ongeluk zwanger zou worden zou ik het weg laten halen. Ik wil nog genieten van alles en niet de verantwoordelijkheid voor een kind hebben, wil m er niet mee bezig houden.

De mensen die zo jong bevallen zijn ... alle respect van mij hoor!!! Wow!

feliciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:18

Het was mij bijna overkomen toen ik 16 was (ben nu 18). Of nou ja, ik had onveilige sex gehad en ik was dus heel erg bang om zwanger te zijn , gelukkig bleek het uiteindelijk niet zo te zijn. Maar het heeft me wel ontzettend aan het denken gezet. Ik heb er echt dag en nacht over gepiekerd of ik het zou houden of niet, mocht ik zwanger zijn. Als ik jonge moeders zag lopen moest ik er niet aan denken om straks misschien ook met een kindje te moeten lopen maar toch wou ik het eigenlijk ook wel houden omdat ik al m'n hele leven tegen abortus ben en ik zou daar absoluut niet mee kunnen leven, of terwijl een vreselijk dilemma waar ik niet uit leek te komen zonder iets te moeten opgeven mocht het zo zijn. Het geen waar ik nog het ergste over in zat was dat de jongen met wie ik sex had gehad tegen mij had gezegd, als je zwanger bent en je besluit het te houden dan ga ik verhuizen naar de andere kant van het land en wil ik niks met het kind te maken hebben. Nou heb ik dus uiteindelijk geluk gehad maar ik pas nou wel veel beter op want ik wil echt nog geen kind en ik weet ook dat ik er gewoon nog niet goed voor kan zorgen.
Een meisje die ik van vroeger ken (dochter van een vriendin van mijn moeder) is 14 en morgen uitgerekend, ik zag vandaag een foto van haar in de krant samen met nog 3 andere tienermoeders. Ik vind dit toch wel heel erg hoor en het lijkt me vreselijk om zo jong al moeder te worden en dus een groot deel van je vrijheid en jeugd te verliezen. Gelukkig heeft dat meisje hele lieve ouders die samen met haar voor het kindje willen gaan zorgen..

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 00:06

__Nathalie__ schreef:
Zich volwassen genoeg vinden voor sex wil natuurlijk niet zeggen dat ze "volwassen" genoeg zijn om de consequentie te aanvaarden. Een kind heeft niks te zoeken met een kind. Je bent niet voor niks nog een kind.

En dán komt de discussie: wanneer ben je nog een kind?

Als ze me nu het huis uit gooien, zou ik prima zelfstandig kunnen leven. Sommige klasgenootjes daarentegen moeten bij wijze van spreken hun veters nog leren strikken. Een kind kan niet voor een kind zorgen zeg je. Waarom niet? Sommige meiden van 15 kunnen nog beter omgaan met kinderen dan ouderen van 25.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:57

Ouderen van 25 Nagelbijten / Gniffelen ja, dan ben je al bejaard Ja Clown
Watertje, ik vind je post typisch voor iemand van, ik gok, een jaar of 15. Je denkt dat je al heel zelfstandig en volwassen bent, tot je er over een paar jaar achter komt wat een kind je nu nog bent. En dat bedoel ik niet verkeerd, ik wil je nu absoluut niet aanvallen, maar kinderen zijn tot en met hun (ongeveer) 17e jaar niet in staat om de gevolgen van hun acties in te schatten, om de consequenties ervan in te zien op de langere termijn. Dit is neurologisch vastgesteld: bepaalde verbindingen in je hersenen zijn nog niet volgroeid op die leeftijd. Dit maakt het uiteraard extra moeilijk om een goede beslissing te nemen in een dergelijke situatie.
Daarom vind ik de post van Raketje ook typisch voor iemand die op jonge leeftijd een beslissing heeft moeten maken (wel of geen kind), het toen gehouden heeft en er achteraf spijt van heeft. Ze kon toen immers de lange termijn-gevolgen van haar besluit niet overzien (dit kan niemand natuurlijk precies, maar als volwassene kun je dit beter inschatten dan als 15-jarige Knipoog ).

Anyway, zelf heb ik nooit voor de beslissing gestaan op die leeftijd, en nu (ben nu 23) zou ik het nog niet weten, mocht ik onverwacht zwanger worden. Het is wat hierboven al gezegd werd door Nathalie: ik wil er eerst financieel en psychologisch 100% klaar voor zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:06

Wartertje schreef:
__Nathalie__ schreef:
Zich volwassen genoeg vinden voor sex wil natuurlijk niet zeggen dat ze "volwassen" genoeg zijn om de consequentie te aanvaarden. Een kind heeft niks te zoeken met een kind. Je bent niet voor niks nog een kind.

En dán komt de discussie: wanneer ben je nog een kind?

Als ze me nu het huis uit gooien, zou ik prima zelfstandig kunnen leven. Sommige klasgenootjes daarentegen moeten bij wijze van spreken hun veters nog leren strikken. Een kind kan niet voor een kind zorgen zeg je. Waarom niet? Sommige meiden van 15 kunnen nog beter omgaan met kinderen dan ouderen van 25.

Dan komt de vraag wanneer denk je dat je volwassen bent?

Toen ik 12 was waren mijn vrienden tussen de 18-20 omdat ik met mijn broer die ook paard reed optrok en doordat ik er ouders uit zag en deed vonden ze dat geen probleem.
Toen ik 16 was had ik eigenlijk alles al gezien en voelde ik me heel volwassen ik kon ook niet met leeftijdsgenoten omdat ik voor mijn gevoel veel verder was.
Zelfs toen ik 20 was vond ik mezelf heel volwassen. Ik ben nu 23 en denk nu ik dacht dat ik volwassen was maar dat was ik helemaal niet (en kon prima alleen voor mezelf zorgen hoor!)
Denken dat je volwassen bent is dus iets anders als echt volwassen zijn.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:14

Rl_PrincEsS schreef:
__Nathalie__ schreef:

(ben nu overigens 23)

Dit vind ik een erg goede insteek om aan kinderen te beginnen. Er zouden meer mensen moeten zijn die zo denken.

Ik ben de jongste thuis (word volgende week 23 mijn middelste broer word jan 29 en mijn oudste broer feb 31.

Mijn oudste broer kan naar mijn mening (samen met vriendin) niet goed met geld om gaan, beide een fulltime baan en nog geld voor een vakantie bij mijn pa moeten lenen en willen een kind (maar zwanger worden lukt niet) vind ik geen goede basis.
Mijn middelste broer heeft een dochterje van 2 (moeder is net zo oud als ik) Ze zijn heel gelukkig met haar en het is ook een geweldig kind MAAR ze moeten rond komen van 1 loon! En moeten dus ieder dubbeltje omdraaien om rond te komen. Hij heeft dan het geluk dat hij soms wat kan bijklussen in het weekend om het zo maar te zeggen. Maar normaal gezien zou hij maar erg krap rond kunnen komen.

En daar heb ik van geleerd! (en vanmijn paard raar maar waar Clown toen ik hem verkocht heb ik in 2 maanden tijd een paar duizend euro er door heen gejaagt waar ik later spijt van had) en daardoor kan ik nu heel goed sparen, wat ik vroeger nooit kon.

Ik heb nu gezien hoe het niet moet of nouja hoe ik het niet wil.
Mijn vriend en ik sparen nu dus elke maand, wonen goedkoop (klein maar fijn) juist om te sparen voor later.
En van dat spaargeld gaan we wel ook lekker van vakantie we willen niet helemaal niks meer doen. Maar ik wil wel een pot maken voor als we aan een kleine beginnen.

dus al met al heb ik gewoon geleerd van mijn broers omdat ik gezien heb hoe ik het niet wil ook al wil ik graag een kindje.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:16

heel goed!!!! Ik vind dat je enorm bewust bezig bent!! Super!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:21

kiwiko, ik dacht altijd dat ik volwassen was, maar sinds ik mijn eigen zaak heb ben ik pas echt volwassen geworden Knipoog En ik leer nog elke dag en dat is ook een reden waarom ik nu NADENK voor ik wat doe. Toen ik DACHT dat ik volwassen word deed ik alles maar omdat ik mezelf zo volwassen vond. Maar daar denk ik nu toch anders over Haha!

Dit is overigens ook de reden dat ik zeg dat je als tiener denkt volwassen te zijn terwijl je dat eigenlijk helemaal nog niet bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:03

Nettieejj schreef:
Ik ben 14, en als ik zwanger ben, en er voor 4 weken achter kom, dan zou ik hem weg laten halen, na 4 weken zou ik hem houden, want dan is het toch al een 2e deel van jezelf, ik verkloot mn jeugd er misschien wel mee, maar liever een jaar overdoen, dan mezelf een moordenaar vinden!

Maar het gaat niet alleen om jezelf hè... Het gaat ook om de toekomst van je kind.. Je zou het niet van het aantal weken dat je zwanger bent af moeten laten hangen of je in staat bent om een kind op te voeden.. (is mijn mening dan weer..). Ik zou het egoïstisch vinden, als je alleen een kind zou nemen omdat je jezelf anders een moordenaar zou vinden... Maar eigenlijk helemaal niet in staat het kind een fijnleven te bieden Lachen

Ik ben dan ook wel weer van mening dat mensen gewoon sex moeten mogen hebben wanneer ze dat willen (maar dat is nog altijd je eigen verantwoordelijkheid muv van verkrachting)... Wel op een verantwoorde manier natuurlijk; maar hoe groot is de kans nou op een zwangerschap als je jezelf (en degene met wie je het uitvoert Tong uitsteken ) gewoon goed beschermt. Als je het echt om dat kleine risico zou moeten laten ... Lachen

Dan zou het autorijden bv. met (kleine) kinderen ook maar verboden moeten worden... Want dan loop je toch ook wel een reëel risico op een (ernstig) auto ongeluk... En daar is ook het leven van een ander bij betrokken .

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 17:49

Rock schreef:
Jolandaa_ schreef:
ik heb ook zo gedacht.
ik ben nu 18. en ik zou het never nooit af willen staan.
met uitzondering van 2 redenen
* als het kind een kasplantje zou worden. ( zo erg gehandicapt dat het haast niet levensvatbaar is)

ik zou het never never nooit kunnen weg halen.

Een zwaar gehandicapt kindje zou je dus wel gewoon geboren laten worden, maar vervolgens zou je er niet zelf voor willen zorgen? Verward
Nee dan ben je een lekkere moeder... No Cheer

nee als ik zou weten dat het zo'n kindje word zou ik het al niet geboren laten worden.
als dat voor het kind het beste zou zijn.

als mijn kind gehandicapt zou zijn dan zou ik het nog houden wanneer het geboren is.
mijn kind is mijn kind.