pien_2010 schreef:Tout a fait Vayo. Mee eens dat het allang niet meer om het besmet raken gaat, maar om het voorkomen van ernstig ziek zijn. Ik heb zonet geprobeerd dat artikel terug te vinden, maar ik vind het niet meer. Maar ik zag het paar dagen geleden in een paar Franse internet artikels terug keren.
We hopen allemaal dat we over paar jaar weer normaal kunnen leven.
Gelukkig Imandra ben ik niet bang en jij ook niet, daarvoor is het leven veels te leuk en covid gelukkig niet zo dodelijk of ernstig ziekmakend voor de meeste mensen. Mijn man en ik voelen ons ook veilig met de vaccinaties waaronder de booster.
Zeker!
Ik laat me binnenkort lekker boosteren en leef er bij wijze op los. Hou alleen iets meer rekening met ergens heengaan (zelftest, niet 2 verschillende groepen vlak achter elkaar zien, wat meer thuiswerken). Heeft bij mij ook meer te maken met anderen niet te willen besmetten dan iets anders (want ja, die kans blijft er wel ondanks dat dit risico minder is). Maar geen angst hiero.
Meest recente cijfers wbt. ziekenhuizen zijn van November zie ik?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ziekenhuis
Als ik naar de timings kijk, zou dat betekenen dat we deze maand de cijfers van december ergens kunnen krijgen.
Needje schreef:IMANDRA schreef:Dus? Zegt niet zo veel over wel/geen besmettelijkheid voorkomen.
Paar vragen: Met of zonder booster? Hierin is vast geen rekening gehouden met de grote omvangverschillen van gevaccineerd vs ongevaccineerd?
Nou toch wel. Want met omikron raakt meer gevaccineerd besmet. En het ging om gevaccineerd vs ongevaccineerd. 15% van de besmette mensen was dus ongevaccineerd. Komt redelijk overeen met de verdeling op het moment qua vaccinatie.
Meer gevaccineerd besmet, maar waarschijnlijk (veel) meer ongevaccineerd. De besmettingskans zal bij omnikron vast hoger liggen vergeleken met Delta indien je gevaccineerd bent, maar als je die al (iets) omlaag kan brengen dmv vaccineren/booster dan zet dat in het perspectief van álle maatregelen samen toch echt zoden aan de dijk.
Vaccinatie of booster is dus nog steeds, ook wbt besmettingskans, een slim idee.
Pinacolada schreef:Maar heeft het zin om precies de hoeveelheid ongevaccineerden op de ic te weten? Misschien zijn dat mensen met een zeer slechte gezondheid, andere ziektes of zwaar overgewicht. Allemaal factoren die erg van belang zijn en waardoor deze groep misschien wel helemaal niet representatief is voor de gemiddelde ongevaccineerde
Omdat mensen met slechte gezondheid in zijn algemeenheid sneller op de IC komen. Als er meer ongevaccineerden (met slechte gezondheid) liggen tov gevaccineerden (met slechte gezondheid), dan zien we dus dat het vaccin toch wel degelijk helpt. Daarbij zou je ook gezondheidsstatus kunnen vergelijken: als ongevaccineerden over het algemeen "gezonder" op de IC komen tov gevaccineerden, dan zie je daar dat vaccineren ook verschil maakt.