Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:47

pien_2010 schreef:
Tout a fait Vayo. Mee eens dat het allang niet meer om het besmet raken gaat, maar om het voorkomen van ernstig ziek zijn. Ik heb zonet geprobeerd dat artikel terug te vinden, maar ik vind het niet meer. Maar ik zag het paar dagen geleden in een paar Franse internet artikels terug keren.

We hopen allemaal dat we over paar jaar weer normaal kunnen leven.

Gelukkig Imandra ben ik niet bang en jij ook niet, daarvoor is het leven veels te leuk en covid gelukkig niet zo dodelijk of ernstig ziekmakend voor de meeste mensen. Mijn man en ik voelen ons ook veilig met de vaccinaties waaronder de booster.

Zeker!
Ik laat me binnenkort lekker boosteren en leef er bij wijze op los. Hou alleen iets meer rekening met ergens heengaan (zelftest, niet 2 verschillende groepen vlak achter elkaar zien, wat meer thuiswerken). Heeft bij mij ook meer te maken met anderen niet te willen besmetten dan iets anders (want ja, die kans blijft er wel ondanks dat dit risico minder is). Maar geen angst hiero.

Meest recente cijfers wbt. ziekenhuizen zijn van November zie ik?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ziekenhuis
Als ik naar de timings kijk, zou dat betekenen dat we deze maand de cijfers van december ergens kunnen krijgen.

Needje schreef:
IMANDRA schreef:
Dus? Zegt niet zo veel over wel/geen besmettelijkheid voorkomen.

Paar vragen: Met of zonder booster? Hierin is vast geen rekening gehouden met de grote omvangverschillen van gevaccineerd vs ongevaccineerd?

Nou toch wel. Want met omikron raakt meer gevaccineerd besmet. En het ging om gevaccineerd vs ongevaccineerd. 15% van de besmette mensen was dus ongevaccineerd. Komt redelijk overeen met de verdeling op het moment qua vaccinatie.

Meer gevaccineerd besmet, maar waarschijnlijk (veel) meer ongevaccineerd. De besmettingskans zal bij omnikron vast hoger liggen vergeleken met Delta indien je gevaccineerd bent, maar als je die al (iets) omlaag kan brengen dmv vaccineren/booster dan zet dat in het perspectief van álle maatregelen samen toch echt zoden aan de dijk.

Vaccinatie of booster is dus nog steeds, ook wbt besmettingskans, een slim idee.

Pinacolada schreef:
Maar heeft het zin om precies de hoeveelheid ongevaccineerden op de ic te weten? Misschien zijn dat mensen met een zeer slechte gezondheid, andere ziektes of zwaar overgewicht. Allemaal factoren die erg van belang zijn en waardoor deze groep misschien wel helemaal niet representatief is voor de gemiddelde ongevaccineerde

Omdat mensen met slechte gezondheid in zijn algemeenheid sneller op de IC komen. Als er meer ongevaccineerden (met slechte gezondheid) liggen tov gevaccineerden (met slechte gezondheid), dan zien we dus dat het vaccin toch wel degelijk helpt. Daarbij zou je ook gezondheidsstatus kunnen vergelijken: als ongevaccineerden over het algemeen "gezonder" op de IC komen tov gevaccineerden, dan zie je daar dat vaccineren ook verschil maakt.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-01-22 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:49

https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf
pagina 7.
Als ik de afbeelding goed interpreteer (Dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen) besmetten ongevaccineerden andere ongevaccineerden meer dan gevaccineerden. Maar gevaccineerden besmetten eigenlijk relatief net zoveel gevaccineerden als ongevaccineerden ongevaccineerden besmetten. (snap je het nog? :') )
Alleen in andere leeftijdscategorieen. Wat op zich niet vreemd is want 0-11 is sowieso niet gevaccineerd.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:50

IMANDRA schreef:
Omdat mensen met slechte gezondheid in zijn algemeenheid sneller op de IC komen. Als er meer ongevaccineerden (met slechte gezondheid) liggen tov gevaccineerden (met slechte gezondheid), dan zien we dus dat het vaccin toch wel degelijk helpt. Daarbij zou je ook gezondheidsstatus kunnen vergelijken: als ongevaccineerden over het algemeen "gezonder" op de IC komen tov gevaccineerden, dan zie je daar dat vaccineren ook verschil maakt.

De discussie staat los van of het verstandig is om je te vaccineren/boosteren ivm ziekenhuisopnames.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:57

Needje schreef:
https://www.tweedekamer.nl/sites/defaul ... dissel.pdf
pagina 7.
Als ik de afbeelding goed interpreteer (Dat durf ik dus niet met zekerheid te zeggen) besmetten ongevaccineerden andere ongevaccineerden meer dan gevaccineerden. Maar gevaccineerden besmetten eigenlijk relatief net zoveel gevaccineerden als ongevaccineerden ongevaccineerden besmetten. (snap je het nog? :') )
Alleen in andere leeftijdscategorieen. Wat op zich niet vreemd is want 0-11 is sowieso niet gevaccineerd.

Volgens mij klopt dat niet, maar ik moet toegeven dat ik zelf ook moeite heb met de tabel.
Want volgens mij gaat het niet per se over aantallen, maar over welke leeftijdsgroepen wie besmetten, gecontroleerd voor vaccinatiestatus. Dus bijv. ongevaccineerden kinderen van 0-11 besmetten voornamelijk de gevaccineerden van 30-49 (op zich logisch, dat zullen voornamelijk ouders en leerkrachten zijn verwacht ik, die hebben veel en vaak contact). Bij gevaccineerd-gevaccineerd zie je dat ze met name hun eigen leeftijdsgroep besmetten (ook logisch, = sociale cirkel). Ook grotendeels zo bij ongevaccineerd-ongevaccineerd, maar daar zit iets meer "kruisbesmetting" onder leeftijdsgroepen.
Snap alleen de ongevaccineerd - gevaccineerd niet, want daar lijkt het dat ongevaccineerden van 30-49 voornamelijk gevaccineerde 0-11 besmetten, maar die zijn nog helemaal niet gevaccineerd toch? Dus misschien interpreteer ik de hele tabel wel verkeerd :))
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 04-01-22 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:58

pien_2010 schreef:
Tout a fait Vayo. Mee eens dat het allang niet meer om het besmet raken gaat, maar om het voorkomen van ernstig ziek zijn. Ik heb zonet geprobeerd dat artikel terug te vinden, maar ik vind het niet meer. Maar ik zag het paar dagen geleden in een paar Franse internet artikels terug keren.

We hopen allemaal dat we over paar jaar weer normaal kunnen leven.

Gelukkig Imandra ben ik niet bang en jij ook niet, daarvoor is het leven veels te leuk en covid gelukkig niet zo dodelijk of ernstig ziekmakend voor de meeste mensen. Mijn man en ik voelen ons ook veilig met de vaccinaties waaronder de booster.

Hier las je inderdaad ook dergelijke artikelen van artsen, al hoor/lees ik er de laatste tijd weinig meer over. Ik ben benieuwd hoe dit nu daadwerkelijk is in de ziekenhuizen, de verdeling volledig gevaccineerd en nog geen booster, volledig gevaccineerd+booster en ongevaccineerd/niet volledig gevaccineerd.

Ik vind het jammer en zelfs vervelend dat we daar niet meer duidelijkheid over krijgen. Dagelijks zien we de besmettingen en de ziekenhuisopnames, maar waarom niet meer duidelijkheid over welke groepen er qua vaccinatiestatus in het ziekenhuis liggen?

En ik heb het al lang losgelaten dat ze vaccineren moeten verplichten oid. Ze kijken en ze doen maar ... Alleen als blijkt dat het voornamelijk weer ongevaccineerden zijn in het ziekenhuis, dan zullen ze toch gevaccineerden weer alle vrijheden moeten geven vind ik of de zorg zo inrichten dat iedereen terecht kan. Maar niet meer iedereen ervoor op laten draaien.

Ik ben gevaccineerd en heb de booster. Bijna iedereen om me heen heeft de booster of is geen risicogroep. Ik kijk er niet meer zo naar. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand. Het risico is zo enorm klein, zelfs als ik al corona krijg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:58

bigone schreef:
Wat wil jij met deze post behalve weer even sneren uitdelen? Stel je eerst eens op de hoogte van onderzoeken voor je je persoonlijke rancune er weer even bij haalt. Treurig.

Voor jou gelden andere normen dan die jij anderen voorhoudt?

Kijk Bigone, jij ´deelt´ continue (op de uitzondering na) negatieve perpectieven.
Niet iedereen ziet alles tegen het perspectief van code zwart.
Er zijn er genoeg die de situatue nú zien tegen het perspectief van covid als een ordinair virus meer.

Er is een HEEL groot, fundamenteel verschil tussen die twee vergelijkbaar met ´waarschijnlijk bestaat god niet´ en ´God bestaat!´:
Wat jij propageert treedt de vrijheden/rechten van de rest. Dat maakt wat jíj vindt per definitie persoonlijk.
Wat een niet voor-alles voor zichzelf houdt niemand tegen om zich te vaccineren/boosteren/etc. te beschermen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:59

Pinacolada schreef:
Maar heeft het zin om precies de hoeveelheid ongevaccineerden op de ic te weten? Misschien zijn dat mensen met een zeer slechte gezondheid, andere ziektes of zwaar overgewicht. Allemaal factoren die erg van belang zijn en waardoor deze groep misschien wel helemaal niet representatief is voor de gemiddelde ongevaccineerde

Jazeker is dat relevant. IN de Franse covid app is dat vanaf het begin vermeld. Want je wil als overheid toch zeker weten of de vaccins werken en hoe ver hun werking gaat.
Nu is bekend dat vaccineren mensen minder besmettelijker maakt en kortere tijd als niet gevaccineerden. Tevens dat een kleine groep mensen helaas over vertegenwoordigt is op de IC. Van die groep op de IC, zijn helaas heel veel mensen die niet vallen onder de 80++ (die zijn er ook natuurlijk maar helaas ook jongere mensen 30, 40, 50++).
Als je als overheid serieus bezig bent om een pandemie in de hand te houden en je zet in op boosteren zoals de Fransen, dan is het wel degelijk belangrijk om te weten wat die boosters wel en niet doen.

Totaal vrij zijn van covid positief zijn→ niet meer helaas, aanmerkelijk lager risico op ziekenhuis opnames laat staan IC zeker wel. Plus oververtegenwoordiging van niet gevaccineerde mensen die voor covid weinig mankeerden cq bij de jongere groepen hoorden waar het risico sowieso wat lager is.

Ik volg dat zeer, want als het te weinig uit gaat maken waarom zou ik me dan nog laten vaccineren? Ik doe dat omdat ik echt van mening ben, en op dit moment onderschrijven de feiten mijn mening, dat ik er goed aan doe en mijn man ook om ons te laten vaccineren en te boosteren daar covid voor ons te slecht kan uitpakken gezien onze leeftijd. Ook al ben ik erg vitaal, dat is iets wat ik graag zo wil houden.

Iedereen , zo ben ik van mening, gaat covid krijgen, dus ik bereid me hier op voor door te vaccineren en ik hoop dat het virus spoedig milder wordt en we er gewoon mee kunnen omgaan. Kwestie van tijd hoop ik.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 14:59

Ik lees net op de site van de Duitse krant WAZ dat er in Frankrijk weer een nieuwe variant is opgedoken. Had Omikron 37 mutaties tov het oorspronkelijke virus, deze nieuwe heeft 46 veranderingen en komt waarschijnlijk vanuit Kamerun. Heb het nog niet in het Nederlandse nieuws gevonden. Eens kijken wat deze weer in petto heeft.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:00

Needje schreef:
IMANDRA schreef:

De discussie staat los van of het verstandig is om je te vaccineren/boosteren ivm ziekenhuisopnames.

Je reageert dan ook op het antwoord op een (andere) vraag die vraagt waarom het relevant is om verhouding wbt vaccinatie op IC/ziekenhuis te weten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:04

prompter schreef:
Ik lees net op de site van de Duitse krant WAZ dat er in Frankrijk weer een nieuwe variant is opgedoken. Had Omikron 37 mutaties tov het oorspronkelijke virus, deze nieuwe heeft 46 veranderingen en komt waarschijnlijk vanuit Kamerun. Heb het nog niet in het Nederlandse nieuws gevonden. Eens kijken wat deze weer in petto heeft.

WAZ is dat waarschijnlijk? Ik hoop zo van niet.....vind het iedere keer zo ontmoedigend........Pfffff als het zo is laten we hopen een milde variant.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:06

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:07

Pinacolada schreef:

Ja vind ik wel. Als blijkt dat 80-90% ongevaccineerd of niet volledig gevaccineerd is, dan is dat een teken dat vaccineren goed werkt en goed beschermd. Waarom zou ik mij nog houden aan bezoekaantallen en afstand e.d. als ik goed beschermd ben en de mensen waarmee ik omga ook? De kans dat wij dan door een verkeersongeval in het ziekenhuis belanden is denk ik groter. En toch stappen we vaak dagelijks in de auto of op de fiets en steken we wegen over.

En het laat zien wat het probleem is. Teveel mensen die zich niet hebben laten vaccineren én een zorg die dit niet aan kan. Dan moet dat opgelost worden. Maar dan moeten ze niet mensen die goed beschermd zijn zich aan allerlei maatregelen laten houden die voor velen van hen overdreven zijn.

En als er onder die ongevaccineerden veel mensen met overgewicht of onderliggend lijden zitten is dat alleen nog maar meer een signaal hoe belangrijk vaccineren kan zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:07

Westdeutsche Allgemeine Zeitung is de grootste regionale krant in het Ruhrgebied, dus ik denk dat je die wel als betrouwbaar mag beschouwen.

prompter

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:08

Ja, ik vind dat een fijne krant, geen sensatieblad

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:09

Ach sorry, ik had niet door dat WAZ de naam van de krant is. Ok ik heb het artikel gelezen. Tja voorlopig gaat de polonaise nog wel een tijd door waar iedere keer nieuwe varianten zich achter aan sluiten. Balen. Maar het is ook weer wat het is. Bedankt voor het plaatsen prompter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:09

IMANDRA schreef:
Pinacolada schreef:

Dat is een helder argument voor het niet alleen wel/niet gevaccineerd rapporteren :)*

Overigens is het imo in de huidige situatie met het mildere omicron een wereld minder scherp mbt wel/niet gevaccineerd terwijl het punt van gezondheid hetzelfde blijft.

Ook is het door de vrijwel geheel gevaccineerde landen als Denemarken en Spanje geïllustreerd dat het voor het verloop van de besmettingsgolf weinig uitmaakt; daar is het net zo.

Míjn kijk op de huidige ontwikkeling is dat de strategische keuze is voor het doorgaan met vaccineren in combinatie met het vrijer laten verlopen van besmettingen. Dat laatste echter kan politiek niet openlijk verteld worden want dan gaan het medisch personeel en de nog steeds .... sterk verontruste meerderheid op de kast.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:12

pien_2010 schreef:
Ach sorry, ik had niet door dat WAZ de naam van de krant is. Ok ik heb het artikel gelezen. Tja voorlopig gaat de polonaise nog wel een tijd door waar iedere keer nieuwe varianten zich achter aan sluiten. Balen. Maar het is ook weer wat het is. Bedankt voor het plaatsen prompter.

Snél lezen want nederlands is de voertaal op Bokt. Mijn niet volledig vertaalde links worden met dat argument verwijderd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:18

prompter schreef:

Volgens de informatie van virologen over hoe virussen in de regel evolueren en wat igv omicron inderdaad zo is, is het waarschijnlijker dat deze variant nog weer besmettelijker én milder is dan andersom.

Het is nog wel even weg voor dat kan blijken en tot die tijd hebben we de mogelijkheid om zoveel mogelijk van resistentie na omicron gebruik te maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:21

ik had het ook al gelezen, maar hier en dat schijnt niet zo'n betrouwbare bron te zijn, maar het bericht is van gelijke strekking

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:23

Ik ben vooral benieuwd hoeveel resistentie ik heb opgebouwd door 5 weken ziek van de Wuhanvariant ;) . Daarna wel laten vaccineren, want ik wou dat kunstje niet nog eens overdoen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:23

prompter schreef:

Is er al meer dan een maand geleden gevonden en blijkbaar geen reden van zorg. Want dat hangt af van de mogelijkheid of het besmettelijker is dan Delta of Omikron en dat is niet gebleken.
En HC , positief hè ~~}>
Kom jij nog even terug met je opmerking dat kinderen vaccineren slecht is? Want dat is toch wel behoorlijk slecht nieuws.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:58

prompter schreef:
Ik ben vooral benieuwd hoeveel resistentie ik heb opgebouwd door 5 weken ziek van de Wuhanvariant ;) . Daarna wel laten vaccineren, want ik wou dat kunstje niet nog eens overdoen.

Daar is aardig wat informatie over. Incusief verschillende links op de draden hier. Vooral vanuit Israel met héél grote aantallen gevaccineerden/besmetten.

@Bigone; doe de deksel van het doosje waar je geest ik lijkt zitten open: De link van Sizzle heeft gegeven, heeft al alle informatie al. Je hoeft alleen maar te :)* en te bedenken dat het maar één aspect betreft en bovendien omicron mider is waardoor de hele afweging verschuift richting baat het niet, schaadt het wel.
Dat vaccineren contraproductief is voor het immuunsysteem is een goed bewaard geheim en voor kinderen geldt het veel sterker. Maar goed dat gooi jij toch van je af.

Jij neemt keer op keer een fundementeel verkeerd standpunt in van een totaal omgekeerde bewijslast wat elke industrie als ´argument´ opgooit.
Dat is jouw goed recht maar legt de bewijslast niet bij degenen die wel skeptisch zijn en onafhankelijke bewezen willen zien dat het niet schaadt.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 15:59

Hoe is vaccineren nu weer contraproductief voor je immuunsysteem? Die moet je toch echt even uitleggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:03

Tuurlijk werkt dat contraproductief, nieuws nog niet gehoord? We gaan het hele rijks vaccinatie programma stoppen. Heeft geen nut en wat is nu die paar zwakke gasten die er wel aan onderdoor gaan! Peanuts toch!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 16:05

Mijn zus zegt ook dat er virologen zijn die vertellen dat je door vaccineren, mutaties krijgt heeft zij zelf gelezen.

ik heb mijn man mee laten luisteren met het gesprek, begon echt aan mijzelf te twijfelen.