Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:44

Je brief afsluiten met “mevrouw” is ook niet zoals het formeel gezien moet. :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:46

Daarnaast moeten fouten die een stagiair maakt opgenomen worden met de stagebegeleider en niet rechtstreeks met de stagiair.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:46

Gelukkig ben ik niet de enige die zich verbaast over de post van Bloemetje75 :+

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:48

Ik ben blij zo te lezen dat ik geen stagiaire meer ben :').

Het ligt eraan voor wie de mail is , maar als het voor ouders / verwanten is zou het niet vol spelfouten moeten staan dat is logisch. Ik heb hier zelf ook nog wel eens moeite mee om wat correct te typen en laat dit zelfs nu als werknemer nog wel regelmatig controleren door collega's voor de zekerheid.

Maar als ik een mail naar mijn collega's zou sturen ook in mijn stage tijden sprak ik ze gewoon aan met je en of jij. Ook mijn werkgever sprak ik echt niet aan met mevrouw :') .

Op geen enkele stageplek overigens heb ik dat nog meegemaakt.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:53

Captain schreef:
Bloemetje75 schreef:
Daarnaast, als ik mijn mail met mevrouw onderteken, wens ik niet door een jong ding onbekende met mijn voornaam aangesproken te worden. Dat getutoyeer van mensen die je nog nooit gezien hebben...

Is dit echt? :') :')
Wat voor over-de-top functie heb je dat je zo aangesproken wilt worden?

Je bent namelijk gewoon nog steeds een mens zoals ieder ander. +

Ik ben contactpersoon/familielid… dus “klant”… mevrouw is dan echt niet gek maar gewoon beleefd….

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:57

Je mail afsluiten met “met vriendelijke groet mevrouw huppelflup” is ongebruikelijk. Mevrouw is bedoeld om anderen aan te spreken. Als je formeel wil zijn dan die je “met vriendelijke groet F. Huppelflup”.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:21

Ik werk bij een van de grootste banken van Europa (niet in Nederland gevestigd). En wij communiceren steen vast met voornaam en je en jij naar klanten. Met uitzondering van klanten met een beleggingsportefeuille van meer dan 5 miljoen. Die worden met u aangesproken. Al de rest je en jij en voornaam. Soms het je echt klanten die zoals bloemetje reageren met “ik wil met u en mevrouw hupeldepup aangesproken worden” ik kan je zeggen dat dat niet de klanten zijn die de beroepen etc hebben met aanzien dat je hun daarom zo zou aanspreken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:23

Weer eens weinig eetlust waardoor ik nu als lunch twee mandarijnen eet. Sowieso dat ik dat vanavond weer vet erg honger heb na het avondeten. :roll:

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:38

PineApple schreef:
Ineke2 schreef:
Een vacature waarin expliciet accuraat moeten kunnen werken staat. Snel lezend zie ik 2 giga spelfouten er in staan.

Goed ik schrijf lang niet altijd foutloos Nederlands, maar in een vacature waarin dus accuraat werken gevraagd word vind ik dat eh vreemd.
Ik heb ze gemaild zodat ze die fouten kunnen verbeteren. :o

Ik ben niet meer op zoek naar een baan, maar kwam deze vacature tegen, omdat het gedeeld werd op LinkedIn.

Bij mijn bedrijf wordt dit ook gevraagd, ik zag de vacature en heb maar even gezegd dat ze beter die 5 spelfouten uit de vacature kunnen halen.

En dan is de vacature opgesteld door een speciaal bureau wat alleen maar vacatureteksten schrijft. Daar zou ik toch iets meer van verwachten...

O wauw dat is wel heel erg…

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:40

Over gekke mailafsluitingen gesproken, in het standaard onderschrift van mijn universitaire docent staat "A lie has no legs". Is dit een bedreiging, belofte of??? :')

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:41

MarlindeRooz schreef:
Over gekke mailafsluitingen gesproken, in het standaard onderschrift van mijn universitaire docent staat "A lie has no legs". Is dit een bedreiging, belofte of??? :')

Een belediging naar geamputeerden? Ik snap m niet eens……

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:44

Het betekent iets als "een leugen houdt geen stand". Ze is trouwens niet Nederlands en ze geeft college in het Engels dus vandaar het Engels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:45

Bloemetje75 schreef:
Ik ben contactpersoon/familielid… dus “klant”… mevrouw is dan echt niet gek maar gewoon beleefd….
Ja, als aanhef, niet als afsluiting. :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:48

Waarom niet? Ik heb het zo geleerd afsluiten met De heer of Mevrouw vul naam in. Ik erger me ook altijd aan dat gejij en gejouw. Ik ken die persoon niet dus is het u en niet jij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:54

Bloemetje75 schreef:
Stagiair in zorginstelling die mail uitstuurt... naar 5 verschillende contactpersonen tegelijk zo dat iedereen elkaars mailadres nu heeft. Verder was alleen de "met vriendelijke groet" regel foutloos.
Ik reageer, wijs op overtreden AVG en dat een mail voor verzenden gecontroleerd moet worden op spel, grammatica en interpunctie fouten en onderteken met mevr... Daarop krijg ik een "beste voornaam" mail terug met haar excuses.. Ik bel later met mijn contactpersoon over iets anders en stip het nog eens aan. Daarop krijg ik een "ja foutje, ze heeft toch haar excuses aangeboden en waar val je nu eigenlijk over" reactie..

Zucht.... Ik begrijp prima dat foutloos Nederlands schrijven niet noodzakelijk is als je verzorgende bent, maar als zorginstelling dien je de stagiaire te controleren en het belang van de AGV uit te leggen.

Iemand anders had "antwoord allen" gedaan dus nu weet ik hoe die mevrouw en haar moeder denken over reanimatie etc...

Daarnaast, als ik mijn mail met mevrouw onderteken, wens ik niet door een jong ding onbekende met mijn voornaam aangesproken te worden. Dat getutoyeer van mensen die je nog nooit gezien hebben...

Huh, maar als je ondertekend met Mevrouw Bloem, dan kan ze toch nooit terug mailen met 'beste Boter'. Of onderteken je met mevrouw en dan voor en achternaam?
Want dat nodigt uit tot tutoyeren natuurlijk. Dan zou ik alleen mevrouw en achternaam doen in vervolg.

Ik ben nog met de oude stempel opgevoed in de zorg, dat betekent dat je iedereen van de familie met u en heer of mevrouw aanspreekt. Blijkbaar is dat niet meer van deze tijd, getuige je bericht en de reacties daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:59

karuna schreef:
Waarom niet? Ik heb het zo geleerd afsluiten met De heer of Mevrouw vul naam in. Ik erger me ook altijd aan dat gejij en gejouw. Ik ken die persoon niet dus is het u en niet jij.
O, ik ken dat alleen van mensen die in het middelbaar onderwijs werken en van mensen die eigenlijk helemaal niet zo goed op de hoogte zijn van hoe het heurt, maar graag belangrijk gevonden willen worden. Ieder ander die gevousvoyeerd wil worden en met meneer of mevrouw aangesproken wil worden, sluit af met voornaam + achternaam. Dat is overigens al vrij lang zo, zeg maar sinds mijn 60-jarige moeder ooit na de mavo een opleiding tot secretaresse ging volgen.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:01

Ben ik blij dat mijn stagebegeleiders altijd 'nederige' mensen geweest zijn en niet belachelijk doen over de manier waarop je hun zou 'moeten' aanspreken. Die traditionele machtsverhoudingen zijn echt niet meer van 2021. Het is nogal een ouderwetse gedachte dat je macht en respect af kan dwingen door mensen te verplichten jou op een voetstuk te plaatsen.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:02

MarlindeRooz schreef:

Ik heb een collega die standaard afsluit met ‘houdt verbinding’, in AL zijn mails (naar collega’s, studenten en ouders). Ik werk op een school waar lessen meubelmaken/ interieurbouw worden gegeven :')

(Voor degenen die het niet gelijk snappen: houtverbinding is een verbinding van hout in een houten constructie, de afsluiting is dus tweeledig).

En dat ‘eisen’ dat mensen je aanspreken met u… Dat vind ik een lastige, zeg tegen mij maar ‘je’ en ‘jij’, ik stink ook als ik poep.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:04

Katlief dat een compleet bos aan het omzagen is. >;)

Die lig mij dus een partij te snurken. :+

Merexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:07

Het is niet persé een ergernis van vandaag maar nu heb ik toch maar wel een melding gemaakt bij de gemeente dat ze hun (kant van de) sloten uit zouden moeten baggeren.
Afbeelding
Rechts is mijn wei en ik heb nu al meerdere jaren achter elkaar de sloot uit laten baggeren op mijn kosten. Vorig jaar zou er een maaiboot komen aldus het loonbedrijf dat door de gemeente in is gehuurd, maar die is nooit geweest. Hopelijk gebeurt dat nu dus wel want overal zijn ze bezig, behalve hier. En dan wel mooi 6 percelen in de buurt verkopen om huizen op te laten bouwen maar het aangelegen park onderhouden? Ho maar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:07

Op stage had ik een cliënt die haar mail steevast afsloot met “ god zegene in jezusnaam “.

Dit was een hele beleefde cliënt ook.

Sommige andere stuurden gewoon dreigmailtjes. Tot zover het respect :')

Ik begon iedere mail altijd overigens met Goedemorgen / middag mevrouw / meneer “ achternaam “

En met u in plaats van jij. Heeft ook met een klant relatie te maken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:21

DezeNaam schreef:
Ben ik blij dat mijn stagebegeleiders altijd 'nederige' mensen geweest zijn en niet belachelijk doen over de manier waarop je hun zou 'moeten' aanspreken. Die traditionele machtsverhoudingen zijn echt niet meer van 2021. Het is nogal een ouderwetse gedachte dat je macht en respect af kan dwingen door mensen te verplichten jou op een voetstuk te plaatsen.

Maar ze is geen stagebegeleider, ze is een contactpersoon van een cliënt. Ik ben ook contactpersoon geweest toen mijn vader in een zorginstelling zat en er is echt geen enkele medewerker geweest die me niet met mevrouw aansprak.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:43

MarliesV schreef:
Bloemetje75 schreef:
Stagiair in zorginstelling die mail uitstuurt... naar 5 verschillende contactpersonen tegelijk zo dat iedereen elkaars mailadres nu heeft. Verder was alleen de "met vriendelijke groet" regel foutloos.
Ik reageer, wijs op overtreden AVG en dat een mail voor verzenden gecontroleerd moet worden op spel, grammatica en interpunctie fouten en onderteken met mevr... Daarop krijg ik een "beste voornaam" mail terug met haar excuses.. Ik bel later met mijn contactpersoon over iets anders en stip het nog eens aan. Daarop krijg ik een "ja foutje, ze heeft toch haar excuses aangeboden en waar val je nu eigenlijk over" reactie..

Zucht.... Ik begrijp prima dat foutloos Nederlands schrijven niet noodzakelijk is als je verzorgende bent, maar als zorginstelling dien je de stagiaire te controleren en het belang van de AGV uit te leggen.

Iemand anders had "antwoord allen" gedaan dus nu weet ik hoe die mevrouw en haar moeder denken over reanimatie etc...

Huh, maar als je ondertekend met Mevrouw Bloem, dan kan ze toch nooit terug mailen met 'beste Boter'. Of onderteken je met mevrouw en dan voor en achternaam?
Want dat nodigt uit tot tutoyeren natuurlijk. Dan zou ik alleen mevrouw en achternaam doen in vervolg.

Ik ben nog met de oude stempel opgevoed in de zorg, dat betekent dat je iedereen van de familie met u en heer of mevrouw aanspreekt. Blijkbaar is dat niet meer van deze tijd, getuige je bericht en de reacties daarop.

Ik onderteken met mevrouw Bloem - Boom (want getrouwd)...
Ze heeft mijn voornaam uit emailadres gehaald.
Ik heb de stagiaire nooit gezien, zij weet niet of ze mailt met een 20+, 40+ of 60+ oude contactpersoon. Dus mevrouw als aanhef is echt gewoon beleefd. Ik hoop ook dat ze bewoners en bezoekers met u aanspreekt. Mijn contactpersoon is jij en jou want we kennen elkaar al 8 jaar en hebben elkaar dus vaak gezien. Heel andere situatie.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:44

Mkango schreef:
Zijn er echt mensen die professionele mails ondertekenen met ‘mevrouw’? :wow:

Nou, ik doe dat dus nooit, en dat geeft dan het onderstaande effect.

Mail van mij:
Geachte ....
[xxxxx]
Met vriendelijke groeten,
X. Roodvos

Antwoord terug:
Geachte heer Roodvos,
...

Er heerst kennelijk nog een sterke bias dat als je niet ondertekent met mw. (of als je geen dubbele naam hebt, bijv. Rood-Vos) dat je dan dus meneer bent.

Dus ja, ik snap Bloemetje wel dat die ondertekent met mw. Bloemetje.

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:50

Dat ik alweer met auto bij garage ben... 2e keer in 3 dagen. Eerst vanwege klachten binnen garantie die worden/zijn opgelost. Nu loopt auto totaal niet lekker... dus maar weer terug en natuurlijk tijdens proefrit valt er niets te merken gelukkig reed ik mee met de monteur dat kon uitleggen wat ik bedoelde.

Gedoe! Kost zoveel tijd