Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:13

Ik weet niet waar ik naar kijk, als ik de de excel zo lees..
In week 39 staat er 0 bij Coronavirus en 64 bij Rhino.. Maar wat betekent dit?
En er staat 472 bij Chlamydia.. Echt, geen idee . Zijn het uitslagen? En van wie? Op basis waarvan?

En ik ben niet 'bang'..dus dan hoor ik gelukkig niet bij 'iedereen' :+

Edit: Wat Destination ook schrijft... waar kijken we naar.. >;)
Laatst bijgewerkt door Cer op 06-10-20 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:14

Nee mensen !! het gaat me niet om mondkapje voor chlamydia ;) maar als je gewoon even nuchter naar de cijfers kijkt dan is COVID helemaal niet extreem zoals het lijkt ..

Rhino een beetje en chlamydia mega.
Dus waarom dragen we een mondkapje ? Of sommige in dit geval ?

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:15

Mega wat? Ik heb geen idee wat die cijfers inhouden... De besmettingen gaan per dag over de 4000.. Dus een nummer van 1 in week 39 bij Coronavirus zegt me niks.. ?

Blue_Eyes

Maar ik snap je vraag niet. Zowel chlamydia als de meeste rhinovirussen (want dat zijn er nogal wat) zijn een stuk minder gevaarlijk dan covid. Bovendien is dit wel een heel erg contextloos staatje. Er is dus met andere woorden weinig over te zeggen.

Destination

Janinevv schreef:
Nee mensen !! het gaat me niet om mondkapje voor chlamydia ;) maar als je gewoon even nuchter naar de cijfers kijkt dan is COVID helemaal niet extreem zoals het lijkt ..

Rhino een beetje en chlamydia mega.
Dus waarom dragen we een mondkapje ? Of sommige in dit geval ?

Je zegt zelf 'Dragen we nu mondkapjes voor het Rhinovirus of chlamydia?' Wees dan niet verbaasd als mensen een opmerking maken over chlamydia en mondkapjes. Maar bij mij staat er een uitslag van 0 voor corona in 202039. Mis ik iets of waar gaat deze tabel over?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:16

Janinevv schreef:
Een vraagje iedereen is bang en wil mondkap op. Maar een serieuze vraag ik heb op het rivm gekeken en de test resultaten bekeken.

https://www.rivm.nl/documenten/recenteviruitslagen27w

Hier gedownload..
Dragen we nu mondkapjes voor het Rhino virus of chlamydia ? Die aantallen liggen echt extreem veel hoger.

Ik vermoed dat coronavirus zoals het daar in de tabel staat duidt op alle andere coronavirussen behalve COVID-19. Als je terugkijkt in andere tabellen staat daar ook het kopje "coronavirussen" in. Het lijkt me dat COVID-19 inclusief cijfers wel apart verwerkt wordt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:17

Nee bedoelde als die uitslag zo ver stijgt van chlamydia en Rhino. En niet van COVID dan dragen we mondkapjes voor Rhino ?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:17

Moderatoropmerking:
Hou het netjes hier ! Als er iets niet begrepen wordt mbt het wel of niet opzoeken en waarom dan kan dat op een normale manier gecommuniceerd worden met elkaar. Het is bij deze dan ook afgelopen met het gedoe of mensen wel of niet kunnen/willen lezen en het persoonlijk worden op elkaar zoals de meeste zo te zien wel gewoon kunnen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:19

Als ik wat rondzoek in de buurt van de oorsprong van deze link, vind ik dit:

Citaat:
De Nederlandse Werkgroep voor Klinische Virologie is bereid om gegevens uit de virologische weekstaten beschikbaar te stellen voor onderzoek.

Wilt u gebruik maken van deze gegevens?

Dient u dan een verzoek in via het contactformulier van het NVMM Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie -secretariaat.

Lijkt me dat we met alleen een staatje zonder context maar weinig kunnen dus, en de rest van de gegevens moet je apart aanvragen. Met andere woorden: sorry, maar dit gaat nergens over. Je kunt hier niets uit afleiden want je mist 90% van de informatie die je nodig hebt om de tabel te kunnen begrijpen.

Destination

Janinevv schreef:
Nee bedoelde als die uitslag zo ver stijgt van chlamydia en Rhino. En niet van COVID dan dragen we mondkapjes voor Rhino ?

Maar wat voor getalletjes zijn het nou dan in de tabel? Wat betekent de 1 bij Corona en de 472 bij chlamydia?

Cer

Zo, deze groene opmerking komt even uit het niets..
"normale manier" en "gedoe" .. en 'zo te zien wel gewoon kunnen'...
Deze post vind ik niet zo heel netjes hoor :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:20

Nee. Verre van.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:21

Mag dit in het viruswaanzin topic asjeblieft

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:22

Als ik het goed lees zijn de meeste besmettingen bij covid 19, die staat dus op 1, chlamidia staat op nr 472. Maar erg duidelijk is het niet.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:22

Maar waarom worden die cijfers dan geheim gehouden ? Als dat zo mag begrijpen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:23

Geheim? jij vind ze toch ook? Hoezo dan geheim?
En inderdaad, moet dit in twee topics?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:23

Nee bedoel als verdere gegevens over COVID 19 aangevraagd moeten worden? Want dit was Corona en geen COVID toch ?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:24

Echwel schreef:
Mag dit in het viruswaanzin topic asjeblieft

Graag

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:24

nynke55 schreef:
Als ik het goed lees zijn de meeste besmettingen bij covid 19, die staat dus op 1, chlamidia staat op nr 472. Maar erg duidelijk is het niet.

Maar dat klopt toch ook niet? Bij Coronavirus 202039 staat 0 en er staan ook geen 472 virussen in de lijst.

Janinevv schreef:
Nee bedoel als verdere gegevens over COVID 19 aangevraagd moeten worden? Want dit was Corona en geen COVID toch ?

Vat dit niet verkeerd op, maar wat wil je nou? Begrijp jij iets aan de tabel wat wij niet begrijpen? Zo ja, kun je hem uitleggen?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:26

Nee ben alleen benieuwd hoe die cijfers dan werken van die testen.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:26

nynke55 schreef:

Gaat hier wel echt om het aantal keer dat een infectie is aangetoond. :j

En de COVID-19 aantallen zijn toch ook gewoon bekend?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:27

Janinevv schreef:
Nee ben alleen benieuwd hoe die cijfers dan werken van die testen.

Dus je knalt een link in dit topic zonder te begrijpen waar het over gaat?

Popstra

Snap niet waarom zoveel mensen altijd maar moeten gaan onderzoeken ,,waarom,, iets word geadviseerd en mss verplicht zoals een mondkapjes. Doe niet zo moeilijk en doe dat ding op!
Al die energie verspillen aan cijfers... waarom!?

Janinevv

Ik wilde geen rel topic van maken alleen benieuwd hoe anderen denken over deze cijfers of dat iemand dat weet.

MoniqueT

Gaat het hierom?

Er gaat weer een filmpje rond met een zogenaamde “onthulling” met betrekking tot weekstaten die op de website van het RIVM zijn gepubliceerd. Uiteraard is de context van de weekstaten niet in het filmpje gedeeld.

Deze weekstaten hebben NIETS met COVID19 testen te maken. Dit zijn de weekstaten van een werkgroep die bijhouden welke virussen er actief zijn in Nederland.

“De virologische weekstaten geven inzicht in het voorkomen van bepaalde virusinfecties. Deze gegevens zijn van belang voor professionals in de infectieziektenbestrijding en voor het diagnostisch beleid van medisch microbiologische laboratoria.

Wat zijn de virologische weekstaten?
De virologische weekstaten vormen het overzicht van wekelijks aangetoonde virusinfecties. Eenmaal per week melden 21 laboratoria het aantal keer dat een bepaalde virusinfectie bij patiënten gevonden werd. Alle deelnemende laboratoria zijn aangesloten bij de Nederlandse Werkgroep voor Klinische Virologie van de Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie (NVMM Nederlandse Vereniging voor Medische Microbiologie ).

Wat is het doel van de virologische weekstaten?
We gebruiken de weekstaten om het voorkomen van virussen te surveilleren. De weekstaten tonen welke virusinfecties optreden en hiermee is het een van de gegevensbronnen die we gebruiken om de volksgezondheid te bewaken. Gecombineerd met andere surveillancegegevens kan een verandering in het voorkomen van een virusinfectie aanzetten tot het nemen van bestrijdingsmaatregelen.”

https://www.rivm.nl/virologische-weekstaten

Dit zijn dus testuitslagen van de Nederlandse werkgroep klinische virologie. De GGD gegevens zijn hierin niet meegenomen.

https://www.nvmm.nl/vereniging/commissi ... spdLSjQNx0

Bron: Facebookgroep Corona-informatie
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 06-10-20 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt