Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:51

Klis schreef:
Boterbloem90 schreef:
Wat zeg je als afsluiting na het danken achter de maaltijd?

Goede bekomst?

Deze, of "dat het u moge bekomen"
En mijn vader zei dan altijd iets met de wens van je tante en je ome maar wat weet ik niet meer :Y)

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:22

Misschien kunnen jullie helpen!

Ik woon en werk in Nederland. Het bedrijf waarvoor ik werk is Frans.

Nu moeten wij ons aan de Franse richtlijnen gaan houden ivm corona. Maar het lijkt mij dat wij gewoon de Nederlandse richtlijnen moeten aanhouden omdat we in nederland werken.

Het is overigens geen contact beroep wat ik doe.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:24

Valerie93 schreef:

Nu moeten wij ons aan de Franse richtlijnen gaan houden ivm corona. Maar het lijkt mij dat wij gewoon de Nederlandse richtlijnen moeten aanhouden omdat we in nederland werken.

Ehm, het lijkt me dat als "de baas" zegt dat het op manier X moet, dat jullie dan die manier moeten volgen. :)

De enige uitzondering daarop zou kunnen zijn dat die "manier X" in strijd is met een NL-wet. Je moet je hier immers aan de NL-wet houden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 23:54

Valerie93 schreef:

Dit is ook mijn situatie. Zo zat ik al een week eerder thuis dan toen Rutte het aankondigde. Ik vrees dus ook dat we pas weer open gaan als dat in Frankrijk weer mag.

Valerie93

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 08:19

@APCIII ik begrijp dat als de baas zo beslist wij ons eraan moeten houden. Maar Nederland word juist iets losser en wij krijgen nog strengere regels voor onze kiezen.

@fohadie ik ben blij dat wij niet thuis zitten, is namelijk niet mogelijk.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 09:02

Valerie93 schreef:
@APCIII ik begrijp dat als de baas zo beslist wij ons eraan moeten houden. Maar Nederland word juist iets losser en wij krijgen nog strengere regels voor onze kiezen.

Je bedrijf mag het wel... Strenger mag een bedrijf besluiten, lichter dan de voorschriften niet.
Het mag alleen niet in strijd zijn met je CAO (al kan het ook zo zij dat je daar buiten valt ivm de Franse onderneming?) Arbo, of het arbeidsrecht hier in Nederland.
Ik werk in een Nederlands bedrijf, een GGZ dochter onderneming van de gemeente zelfs... en wij zijn ook strenger dan de landelijke richtlijnen. Niet altijd praktisch, maar het mag wel.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:21

Valerie93 schreef:

Bij ons ook niet. Ik heb nu dus geen werk en geen inkomsten. En of het bedrijf straks nog bestaat is ook nog de vraag. Ik ben dan ook rustig aan het kijken naar een andere baan.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 10:41

Mijn vraag is:
Waarom bleef mijn prikgaatje van het bloedprikken nog 10 minuten nabloeden en stopt dat bij andere mensen een stuk sneller? :+
Nb; er zat een gaasje met daar omheen een stuwband om de bloeding te stoppen maar werkte na 10 minuten pas hahaha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-20 11:03

hoge bloeddruk, weinig bloedplaatjes, bloedverdunners... er kunnen veel redenen zijn.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:31

Dan zou weinig bloedplaatjes de enige reden van die 3 kunnen zijn, verdunners gebruik ik niet en bloeddruk was netjes ongeveer 120/80 :D maar andere redenen kunnen ook natuurlijk

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:33

Heeft het ook niet te maken met net hoe je aangeprikt bent?
Ik bloed de ene keer ook langer dan de andere keer.
Zo krijgen ook meestal geen blauw plekje, maar ik heb ook een keer een grote blauwe plek gehad van wel 10 cm.

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:38

Met blauwe plekken ben ik wel bekend, lijkt mee te vallen nu maar op school een keer 2 blauwe armen gekregen. Beide armen aangeprikt namelijk. Waren 2 weken lang flink blauw :+ vorige keer bij de bloedbank hadden ze een wat dunnere naald dan gisteren omdat ze alleen buisjes af gingen nemen. Helemaal nergens last van gehad, ook niet blauw oid

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:34

Ik heb dagen dat ik mij enorm futloos en energieloos kan voelen en dit is zo'n dag. En dan heb ik ook een lastig gevoel aan mijn "botten". Ik kan het moeilijk uitleggen, vooral in mijn benen en armen dan, ze voelen dan ook heel zwaar aan. Ik vraag mij af of er mensen zijn die dat gevoel herkennen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:36

Ja, herken ik. Ze jeuken dan/doen een beetje pijn :P heel raar gevoel. Bij mij ligt het ook aan ijzertekort.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:27

Inderdaad ijzertekort, ik neem daar floradix voor. Anders heb ik dagen dat ik mezelf van de bank af moet trappen omdat ik nauwelijks mijn armen/benen kan bewegen.

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 17:35

Oh, bedankt voor jullie reacties, daar heb ik wat aan. Maar inderdaad xSCWx, ik heb dat ook zo vaak, terwijl ik eigenlijk een actief persoon wil zijn maar mijn lijf steekt er een stokje voor. -O-

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:48

Is dat een soort gevoel van spierpijn? En/of een verdoofd en zwaar gevoel in armen of benen?
Dit komt me namelijk bekend voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:33

Als deze zomer iedereen op vakantie gaat in eigen land, zou het dan in de natuurgebieden van Nederland drukker zijn door alle Nederlandse vakantiegangers of hetzelfde als normaal omdat er geen buitenlandse vakantiegasten komen?

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 00:34

Bij mijn werk hebben we diensten en reserve diensten.

Ik sta morgen van 12-17 reserve, en van 17-21 op actief. Dat betekent dat ik alleen van 12-17 hoef te werken als iemand zich ziek meldt.

Niemand heeft mij nog gebeld, maar het gebeurd regelmatig dat ik dan om 11 uur sochtends gebeld word, dus een uur voordat ik moet werken, met de mededeling dat iemand ziek is en ik toch moet komen. Ik mag dan geen nee zeggen want het stond op mijn rooster.

Ik vraag me af of dit wel zo mag. Of dat ze dit minimaal zoveel uur van tevoren aan moeten geven? Heb zelfs wel een keer gehad dat ik van 12-17 werkte en van 17-21 reserve stond en om 16:55 pas hoorde dat ik door moest werken... terwijl ik al helemaal blij was dat ik naar huis mocht.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 01:48

Nikass schreef:
Als deze zomer iedereen op vakantie gaat in eigen land, zou het dan in de natuurgebieden van Nederland drukker zijn door alle Nederlandse vakantiegangers of hetzelfde als normaal omdat er geen buitenlandse vakantiegasten komen?

Ik denk drukker ook omdat Nederland niet dicht zit dus er nog steeds mensen uit het buitenland hier komen. We hebben hier nog steeds veel Duitsers.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 02:14

Lestrange01 schreef:

Ik sta morgen van 12-17 reserve, en van 17-21 op actief. Dat betekent dat ik alleen van 12-17 hoef te werken als iemand zich ziek meldt.

Niemand heeft mij nog gebeld, maar het gebeurd regelmatig dat ik dan om 11 uur sochtends gebeld word, dus een uur voordat ik moet werken, met de mededeling dat iemand ziek is en ik toch moet komen. Ik mag dan geen nee zeggen want het stond op mijn rooster.

Ik vraag me af of dit wel zo mag. Of dat ze dit minimaal zoveel uur van tevoren aan moeten geven? Heb zelfs wel een keer gehad dat ik van 12-17 werkte en van 17-21 reserve stond en om 16:55 pas hoorde dat ik door moest werken... terwijl ik al helemaal blij was dat ik naar huis mocht.

Dat zou je in de Cao moeten nakijken. Wij hebben soms ook bereikbaarheidsdiensten. Dan moeten we ook gewoon gaan werken als we nodig zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 17:20

Ik heb een YT-kanaal en heb een klein foutje gemaakt in mijn gepraat. Ik heb op andere filmpjes gezien dat mensen zo'n klein geel balkje met een rectificatie in beeld brachten. HOE? Ik heb de Studio al doorgespit, ik kom er niet uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-20 19:09

Lestrange01 schreef:

Ligt heel erg aan je cao... In sommige cao's staan bereikbaarheidsdiensten aangegeven en als dat in die van jou ook zo is dan is dit gewoon legitiem van je werkgever. Wel moeten ze je pauzes erop aanpassen en moet je dus ook pauze krijgen als je een dienst van 8 uur draait, en niet alsof je er eentje van 4 of 5 draait. Of het netjes is is natuurlijk een tweede, het lijkt me dat je werkgever het beste 's morgens een uur kan instellen waarin mensen kunnen bellen als ze ziek zijn (ik ken dat als tussen 7 en 8) en dat er dan gelijk dingen geregeld worden voor de rest van de dag. Dan weet het personeel ook waar het aan toe is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:41

Klis schreef:
Boterbloem90 schreef:
Wat zeg je als afsluiting na het danken achter de maaltijd?

Goede bekomst?

Yesss _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:43

Mijn moeder heeft onlangs een personenauto met blauw zwaailicht gezien. Met strepen, en dan zeg maar strepen in strepen van alle hulpdiensten....
Basiskleur van de auto was blauw...

Het was een Mercedes Station.

Wie weet wat dit wat? Bij ons weten rijdt de marechaussee in blauwe auto's maar zonder strepen...