Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:59

996981 schreef:
oomens schreef:
Ten eerste zijn we niet in Duitsland, ten tweede denk ik niet dat iemand die fake nieuws plaatst en vervolgens niet antwoordt, moet beginnen over discussie-etiquette, en ten derde heb ik er geen enkele moeite mee als er meer maatregelen genomen worden om de vaccinatiegraad te verhogen wanneer dat niet vanzelf blijkt te gebeuren. Liever eerst zonder dwang of alleen met indirecte dwang, maar als dat niet voldoende blijkt dan moet men toch echt aan verplichtingen gaan denken.
Je hebt waarschijnlijk gelijk als je denkt dat wij er op dat gebied andere ideeën over hebben.

Welk fake nieuws? Nu ben ik wel heel benieuwd welk fake nieuws ik verspreid heb. Kom maar door :)

Jij plaatste zelf de link naar een bericht waarin stond dat volgens een onderzoek gevaccineerden dezelfde virusload hadden als ongevaccineerden. Volgens diezelfde onderzoekers in de volgende zin in dat artikel zou dat erop kunnen wijzen dat gevaccineerden even besmettelijk zijn als ongevaccineerden al dachten ze dat van niet, omdat er meer factoren meespelen.

Wat jij daarvan maakte was alleen de eerste zin citeren en op basis daarvan beweren dat gevaccineerden dus even besmettelijk zijn als ongevaccineerden. Dat was toch echt een puur staaltje onvervalst fake nieuws.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 19:59

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:05

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Welk fake nieuws? Nu ben ik wel heel benieuwd welk fake nieuws ik verspreid heb. Kom maar door :)

Jij plaatste zelf de link naar een bericht waarin stond dat volgens een onderzoek gevaccineerden dezelfde virusload hadden als ongevaccineerden. Volgens diezelfde onderzoekers in de volgende zin in dat artikel zou dat erop kunnen wijzen dat gevaccineerden even besmettelijk zijn als ongevaccineerden al dachten ze dat van niet, omdat er meer factoren meespelen.

Wat jij daarvan maakte was alleen de eerste zin citeren en op basis daarvan beweren dat gevaccineerden dus even besmettelijk zijn als ongevaccineerden. Dat was toch echt een puur staaltje onvervalst fake nieuws.

Uh nee. Ik heb gezegd dat de kans reel was. Dat is wat anders dan beweren dat het feitelijk zo is en dat weet je zelf ook best. Overigens denk ik dat Oomens prima voor zichzelf kan spreken?

Is er inmiddels (maanden later) al meer bekend over de besmettelijkheid van gevaccineerden? Of vinden we dat niet zo interessant met zijn allen?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:07

Jildau schreef:
Ik vind het namelijk ook best wel heel heftig dat je nu overal moet aantonen dat je gevaccineerd bent.

Maar er is een wereldwijde pandemie aan de gang, dat is toch ook gewoon heel heftig?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:24

Tiggs schreef:
Jildau schreef:
Ik vind het namelijk ook best wel heel heftig dat je nu overal moet aantonen dat je gevaccineerd bent.

Maar er is een wereldwijde pandemie aan de gang, dat is toch ook gewoon heel heftig?

Ik vind, met de huidige stand van zaken, deze maatregel buiten proportie staan. Deze maatregel is voor mij heftiger dan de ernst van de pandemie op dit moment. Maar nogmaals ik doe er dus wel aan mee want wil leuke dingen doen dus ik schik er maar naar. Maar kan wel respect opbrengen voor mensen (artiesten) die dat niet doen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:54

996981 schreef:
Karl66 schreef:

Uh nee. Ik heb gezegd dat de kans reel was. Dat is wat anders dan beweren dat het feitelijk zo is en dat weet je zelf ook best. Overigens denk ik dat Oomens prima voor zichzelf kan spreken?

Is er inmiddels (maanden later) al meer bekend over de besmettelijkheid van gevaccineerden? Of vinden we dat niet zo interessant met zijn allen?

Alleen beweerden de wetenschappers in dat artikel ook helemaal niet dat de kans reëel was, die beweerden heel wat anders, namelijk dat het ondanks de vergelijkbare virusload het juist heel reëel was dat gevaccineerden minder besmettelijk zijn. Het punt is dat jij heel bewust alleen de eerste zin citeerde en de rest voor het gemak vergat, dat is precies wat verspreiders van fake nieuws doen, alleen heel bewust cherrypicken wat hun uitkomt, om hun eigen gelijk te bewijzen. En dat deed jij daar.

Ik denk dat Oomens prima voor zichzelf kan spreken, net zoals ik prima in kan haken op een punt in de discussie waar ik een mening over heb. Dus ik spreek niet voor Oomens maar voor mezelf.

En wat je vraag over de besmettelijkheid van gevaccineerden betreft, daar is blijkbaar nog geen antwoord op en dat lijkt mij niet zo gek, een degelijk, wetenschappelijk onderbouwd onderzoek kost tijd. Als dat betekent dat een antwoord wat langer op zich moet laten wachten, dan is dat maar zo.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 20:59

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:04

Jildau schreef:
Dagahra schreef:
Poehh ik schrik van de reacties hier. Er is veel commentaar op de wappies... Maar de mensen die pro-vaccin zijn, kunnen er ook wat van zeg...

Ja ik schrik er ook van. Denk de hele tijd doe eens even rustig en vraag me af of sommigen aandelen in de vaccins hebben.

Ik ben gevaccineerd, ben op vakantie geweest met QR code en ik ga uit eten en naar feestjes / concerten waar je een QR code moet laten zien. Ik heb namelijk alleen mezelf ermee als ik eigenwijs ga doen en thuis blijf zitten. Het leven is kort en ik wil weer leuke dingen doen dus dan maar overal een bewijs laten zien, het is niet anders.

Maaaaar ik accepteer het zeer zeker ook als iemand er voor kiest om zich niet te laten vaccineren. Dat moeten ze vooral lekker zelf weten. En ik begrijp het als een artiest weer lekker gaat optreden maar ik begrijp het ook wanneer je dat niet doet omdat het enorm tegen je principes in gaat. Heb voor beide keuzes respect en kan beide begrijpen. Ik vind het namelijk ook best wel heel heftig dat je nu overal moet aantonen dat je gevaccineerd bent.

+1

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:10

Jildau schreef:
Tiggs schreef:

Ik vind, met de huidige stand van zaken, deze maatregel buiten proportie staan. Deze maatregel is voor mij heftiger dan de ernst van de pandemie op dit moment. Maar nogmaals ik doe er dus wel aan mee want wil leuke dingen doen dus ik schik er maar naar. Maar kan wel respect opbrengen voor mensen (artiesten) die dat niet doen.

Ik snap wat je bedoelt! Maar voor mijn gevoel staan we er helaas helemaal nog niet zo goed voor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:11

Als iemand zich niet wil laten vaccineren, dan moet die persoon dat vooral lekker zelf weten. Geen enkel probleem. Als diezelfde persoon zegt: "Want de pandemie mijn probleem niet en ik hoef helemaal niks te doen.", dan wordt het anders. Niet vaccineren is geen vrijbrief om de bestrijding van de pandemie maar aan anderen over te laten. Als je je niet wilt laten vaccineren, dan kan je kiezen om in plaats daarvan voor social distancing te kiezen en op het moment dat social distancing niet kan, dan zal je je dus moeten laten testen.

Het doel van de ene of de andere vorm van maatregelen is het reproductiegetal omlaag brengen. Nergens aan mee willen doen en wel alle vrijheid willen hebben brengt het reproductiegetal niet omlaag maar juist omhoog en is daardoor dus geen optie.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:12

bigone schreef:

Uit je eigen bron;

Citaat:
During July 2021, 469 cases of COVID-19 associated with multiple summer events and large public gatherings in a town in Barnstable County, Massachusetts, were identified among Massachusetts residents; vaccination coverage among eligible Massachusetts residents was 69%. Approximately three quarters (346; 74%) of cases occurred in fully vaccinated persons (those who had completed a 2-dose course of mRNA vaccine [Pfizer-BioNTech or Moderna] or had received a single dose of Janssen [Johnson & Johnson] vaccine ≥14 days before exposure). Genomic sequencing of specimens from 133 patients identified the B.1.617.2 (Delta) variant of SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, in 119 (89%) and the Delta AY.3 sublineage in one (1%). Overall, 274 (79%) vaccinated patients with breakthrough infection were symptomatic. Among five COVID-19 patients who were hospitalized, four were fully vaccinated; no deaths were reported.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:15

Karl66 schreef:
Als iemand zich niet wil laten vaccineren, dan moet die persoon dat vooral lekker zelf weten. Geen enkel probleem. Als diezelfde persoon zegt: "Want de pandemie mijn probleem niet en ik hoef helemaal niks te doen.", dan wordt het anders. Niet vaccineren is geen vrijbrief om de bestrijding van de pandemie maar aan anderen over te laten. Als je je niet wilt laten vaccineren, dan kan je kiezen om in plaats daarvan voor social distancing te kiezen en op het moment dat social distancing niet kan, dan zal je je dus moeten laten testen.

Het doel van de ene of de andere vorm van maatregelen is het reproductiegetal omlaag brengen. Nergens aan mee willen doen en wel alle vrijheid willen hebben brengt het reproductiegetal niet omlaag maar juist omhoog en is daardoor dus geen optie.

Over dooddoeners gesproken. Er zijn héél weinig mensen, in ieder geval in dit topic, die zich tegen alles keren. Als je aangeeft je (nog) niet te willen vaccineren wordt je echter wél automatisch op die hoop gegooid. Nogmaals; er is een héél groot grijs gebied tussen volledig van het padje, Corona-ontkennende, aluminium hoedje dragend conspiracy aanhanger en Piet op de hoek die het allemaal wel best vindt zolang hij zijn biefstuk maar kan eten.

Het R-getal was overigens al dalende vóór de ingang van de Corona-toegangspas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:29

Ik begrijp nog steeds de welles-nietes niet.
Zelfs al helpt vaccineren niet om het aantal besmettingen tegen ze houden (want daar lijkt het soms stiekum best wel op), zolang het helpt on de zorgt te ontlasting is het hoofddoel bereikt, alles anders is mooi meegenomen.

Het doel was minimaal 50% effectief tegen ernstig ziek (voor goedkeuring) en dat is duidelijk gelukt.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:33

Sizzle schreef:
Ik begrijp nog steeds de welles-nietes niet.
Zelfs al helpt vaccineren niet om het aantal besmettingen tegen ze houden (want daar lijkt het soms stiekum best wel op), zolang het helpt on de zorgt te ontlasting is het hoofddoel bereikt, alles anders is mooi meegenomen.

Het doel was minimaal 50% effectief tegen ernstig ziek (voor goedkeuring) en dat is duidelijk gelukt.

Eens. Overigens wel de reden dat ik de corona pas voor jongeren buitenproportioneel vind.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:41

996981 schreef:
bigone schreef:

Uit je eigen bron;

Citaat:
During July 2021, 469 cases of COVID-19 associated with multiple summer events and large public gatherings in a town in Barnstable County, Massachusetts, were identified among Massachusetts residents; vaccination coverage among eligible Massachusetts residents was 69%. Approximately three quarters (346; 74%) of cases occurred in fully vaccinated persons (those who had completed a 2-dose course of mRNA vaccine [Pfizer-BioNTech or Moderna] or had received a single dose of Janssen [Johnson & Johnson] vaccine ≥14 days before exposure). Genomic sequencing of specimens from 133 patients identified the B.1.617.2 (Delta) variant of SARS-CoV-2, the virus that causes COVID-19, in 119 (89%) and the Delta AY.3 sublineage in one (1%). Overall, 274 (79%) vaccinated patients with breakthrough infection were symptomatic. Among five COVID-19 patients who were hospitalized, four were fully vaccinated; no deaths were reported.

Dat je een ster bent om stukjes eruit te pikken die in je straatje passen weten we nu wel, ook uit hetzelfde artikel:

But this framing missed the single most important factor in spreading the coronavirus: To spread the coronavirus, you have to have the coronavirus. And vaccinated people are far less likely to have the coronavirus—period. If this was mentioned at all, it was treated as an afterthought.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:45

996981 schreef:
Karl66 schreef:

Over dooddoeners gesproken. Er zijn héél weinig mensen, in ieder geval in dit topic, die zich tegen alles keren. Als je aangeeft je (nog) niet te willen vaccineren wordt je echter wél automatisch op die hoop gegooid. Nogmaals; er is een héél groot grijs gebied tussen volledig van het padje, Corona-ontkennende, aluminium hoedje dragend conspiracy aanhanger en Piet op de hoek die het allemaal wel best vindt zolang hij zijn biefstuk maar kan eten.

Er zijn volop mensen in dit topic die het belachelijk vinden dat je een QR code moet laten zien en je dus moet laten testen als je niet gevaccineerd bent. Er zijn juist in dit topic maar heel weinig mensen die alle niet vaccineerders automatisch op één hoop gooien en het prima vinden als je je niet vaccineert, zolang je dan maar gaat testen. Beweren dat dat niet zo is, is gewoon calimerogedrag omdat de variant van niet vaccineerders, die nergens aan mee willen werken, zichzelf blijkbaar wel heel erg zieig vinden, omdat ze niet zomaar overal naar binnen mogen.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 21:59

Jildau schreef:
Dagahra schreef:
Poehh ik schrik van de reacties hier. Er is veel commentaar op de wappies... Maar de mensen die pro-vaccin zijn, kunnen er ook wat van zeg...

Ja ik schrik er ook van. Denk de hele tijd doe eens even rustig en vraag me af of sommigen aandelen in de vaccins hebben.

Ik ben gevaccineerd, ben op vakantie geweest met QR code en ik ga uit eten en naar feestjes / concerten waar je een QR code moet laten zien. Ik heb namelijk alleen mezelf ermee als ik eigenwijs ga doen en thuis blijf zitten. Het leven is kort en ik wil weer leuke dingen doen dus dan maar overal een bewijs laten zien, het is niet anders.

Maaaaar ik accepteer het zeer zeker ook als iemand er voor kiest om zich niet te laten vaccineren. Dat moeten ze vooral lekker zelf weten. En ik begrijp het als een artiest weer lekker gaat optreden maar ik begrijp het ook wanneer je dat niet doet omdat het enorm tegen je principes in gaat. Heb voor beide keuzes respect en kan beide begrijpen. Ik vind het namelijk ook best wel heel heftig dat je nu overal moet aantonen dat je gevaccineerd bent.

Hier ben ik het wel mee eens.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:17

bigone schreef:
Dat je een ster bent om stukjes eruit te pikken die in je straatje passen weten we nu wel, ook uit hetzelfde artikel:

But this framing missed the single most important factor in spreading the coronavirus: To spread the coronavirus, you have to have the coronavirus. And vaccinated people are far less likely to have the coronavirus—period. If this was mentioned at all, it was treated as an afterthought.

Far less likely… percentage? Bron?

Realiseer je, dat als vaccinatie écht zo goed werkt als je zelf geloofd, deze door mij “in mijn straatje passende stukjes” eruit te pikken niet mogelijk was? Die zouden er dan namelijk niet zijn.

Het is echter niet zo zwart-wit als jij geloofd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:19

Karl66 schreef:
996981 schreef:

Er zijn volop mensen in dit topic die het belachelijk vinden dat je een QR code moet laten zien en je dus moet laten testen als je niet gevaccineerd bent. Er zijn juist in dit topic maar heel weinig mensen die alle niet vaccineerders automatisch op één hoop gooien en het prima vinden als je je niet vaccineert, zolang je dan maar gaat testen. Beweren dat dat niet zo is, is gewoon calimerogedrag omdat de variant van niet vaccineerders, die nergens aan mee willen werken, zichzelf blijkbaar wel heel erg zieig vinden, omdat ze niet zomaar overal naar binnen mogen.

Iets met perspectief denk ik ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:35

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:36

Karl66 schreef:

Ik quote dit nog maar een keer, want dit is m.i. exact wat er bij een aantal om de een of andere reden blijkbaar niet in gaat.

Als je gewoon geen zin hebt om op wat voor manier bij te dragen, omdat je daar gewoon geen zin in hebt en je je eigen (keuze)vrijheid boven alles stelt, kom daar dan gewoon voor uit, in plaats van alles rond corona (beleid, vaccineren, ziektebeeld, aantal IC-patiënten, aantal doden) constant in twijfel te trekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:41

996981 schreef:
bigone schreef:

Far less likely… percentage? Bron?

Realiseer je, dat als vaccinatie écht zo goed werkt als je zelf geloofd, deze door mij “in mijn straatje passende stukjes” eruit te pikken niet mogelijk was? Die zouden er dan namelijk niet zijn.

Het is echter niet zo zwart-wit als jij geloofd.

Ik geloof niet zwart wit, ik geloof dat vaccineren/testen/quarantaine de enigste uitwegen uit deze pandemie zijn. En uit diverse onderzoeken blijkt dat je gevaccineerd een stuk minder kans hebt om het virus op te lopen en loop je het op dat je veel minder ziek word. De incubatietijd is ongeveer vijf dagen en zolang heeft je immuunsysteem ( indien gevaccineerd) ook nodig om volledig aan te slaan. Vandaar dat de vaccinatie bij delta iets minder goed werkt want de hoeveelheid virusload is veel hoger dus langer nodig om te bestrijden.
Een immuunsysteem dat al antilichamen heeft aangemaakt ( door vaccinatie) is veel minder lang bezig om het op te ruimen dan een immuunsysteem die dit virus eerst moet leren kennen, dan nog is antilichamen aan moet maken en dan pas de infectie kan bestrijden.
Dus ja een gevaccineerde, die alsnog Corona oploopt kan besmettelijk zijn voor korte periode. Maar vaccinatie voorkomt ook dat je het oploopt dus werkt vaccineren prima om de R flink naar beneden te krijgen zodat we zo snel mogelijk van de maatregelen af zijn.

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 06:36

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:37

LuckyLuna schreef:
purny schreef:
https://nos.nl/artikel/2399501-ook-technici-en-muzikanten-geraakt-door-boycot-coronapas-grote-artiesten

Om even op het bericht rond Douwe terug te komen en met vele andere artiesten die de tours cancelen

Best een pittig artikelen waarin ze de artiesten die niet op treden (indirect) de schuld geven dat andere moeten leiden en geen geld verdienen.

Je zult vast 'lijden' bedoelen.
Verder lijkt het mij terecht om die artiesten de schuld te geven als ze zonder reden besluiten een reeds geboekt optreden te annuleren.

Het is niet alsof ze ineens ziek zijn geworden en daardoor niet kunnen optreden, en de optredens zijn ook niet door de overheid verboden, dus in wezen kunnen ze gewoon leveren waarvoor mensen betaald hebben.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:58

Als freelancer of zzp'er ben je afhankelijk van klussen. Wordt een klus afgezegd dan heb je geen inkomen.
Dus al die lui die niet meer optreden pakken ook degene die dan niet betaald krijgen