Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Nog te koop op Indonesische markten: vleermuizen, slangen, honden en ratten
China treedt na de corona-uitbraak harder op tegen markten waar wilde dieren worden geslacht en verkocht. Maar in Indonesië kunnen bewoners nog altijd vleermuizen, ratten, slangen en hagedissen kopen voor lunch of avondeten. Oproepen van de belangrijkste coronadeskundige van de regering, Wiku Adisasmito, om de markten te sluiten, hebben tot nu toe tot niets geleid.
De beruchtste markt, Tomohon Extreme Market op het eiland Sulawesi, is nu na de sluiting van de Chinese markten zelfs uitgegroeid tot een van de belangrijkste in Zuidoost-Azië. Hier worden naar verluidt ook honden doodgeslagen en geslacht. Sommige honden zijn huisdieren die van de straat worden meegenomen door handelaren. Op de markt zijn zo'n 120 slachters in de weer, die ook pythons van 6 meter in stukken hakken, aldus Adisasmito in The New York Times. ,,De markt is een soort cafetaria voor ziekteverwekkers”, concludeert Adisasmito. ,,Het eten van dergelijke wilde dieren is hetzelfde als spelen met vuur.”
Het is slechts wachten tot wij het epicentrum worden van een pandemie zoals in Wuhan
Billy Gustafianto Lolowang, manager van het Tasikoki-natuurpark op Sulawesi
Tijdbom
Ook actievoerders roepen de autoriteiten op Tomohon en andere markten te sluiten, maar ondanks de pandemie gebeurt dit niet. Volgens het ministerie van Milieu en Bosbouw is het de verantwoordelijkheid van de lokale autoriteiten om de markten te sluiten. Het ministerie zegt dat er zeven grote markten zijn op Java, Sumatra, Bali en Sulawesi waar wilde dieren worden verkocht voor menselijke consumptie.
,,Dit is een tijdbom”, aldus Billy Gustafianto Lolowang, manager van het Tasikoki-natuurpark op Sulawesi, waar dieren worden opgevangen en verzorgd. ,,Het is slechts wachten tot wij het epicentrum worden van een pandemie zoals in Wuhan.”
PSvanLot schreef:Gisteren bij Op1 werd er volop gesproken over de onduidelijk heden.
Het ene is een regel, het andere is gewenst en weer wat anders mag gewoon. Er zaten nu niet echt domme mensen aan tafel, maar niemand kon een sluitend antwoord geven..
purny schreef:LadyMadonna schreef:Zo is er zoveel.... sportscholen moeten dicht blijven, binnenzwembadeb mogen open.
Winkels mochten open blijven, ik moest dicht....
Dat winkels niet dicht mochten was omdat het van levensbelang was... een nagelsalon is nou niet bepaald eerste levensbehoeften van de consument
purny schreef:LadyMadonna schreef:Zo is er zoveel.... sportscholen moeten dicht blijven, binnenzwembadeb mogen open.
Winkels mochten open blijven, ik moest dicht....
Dat winkels niet dicht mochten was omdat het van levensbelang was... een nagelsalon is nou niet bepaald eerste levensbehoeften van de consument
SusanH schreef:Kleding winkels waren ook gewoon open..niet echt een 1e levensbehoefte. Net zoals de doe het zelf zaken etc.
En mijn verjaardag niet vieren is niet omdat ik het niet aan zou durven. Maar als ik een goederedenexcuus heb om er vanaf te zien, graag
LadyMadonna schreef:Winkels mochten open blijven, ik moest dicht....
Cer schreef:Ja dus is het echt superstom dat dat niet mag als je een grote tuin hebt... die snap ik echt niet...
SusanH schreef:Kleding winkels waren ook gewoon open..niet echt een 1e levensbehoefte. Net zoals de doe het zelf zaken etc.
En mijn verjaardag niet vieren is niet omdat ik het niet aan zou durven. Maar als ik een goederedenexcuus heb om er vanaf te zien, graag
safina schreef:PSvanLot schreef:Gisteren bij Op1 werd er volop gesproken over de onduidelijk heden.
Het ene is een regel, het andere is gewenst en weer wat anders mag gewoon. Er zaten nu niet echt domme mensen aan tafel, maar niemand kon een sluitend antwoord geven..
Als er regels gemaakt moeten worden in crisistijd, gaat dat nou eenmaal onder het motto "van dik hout zaagt men planken." Normaal nemen ze er maanden of jaren voor en worden er allerlei adviesrapporten over uitgebracht door experts, inbreng van belanghebbenden etc. Dat gaat nu niet. Het moet snel.
Je hoopt toch dat mensen ook nog wel een stukje gezond verstand gebruiken. En snappen dat je nu even niet over elke uitzondering moeilijk moet gaan doen.
safina schreef:Ik heb het je al eerder gezegd: het is dat ik het je zo ontzettend gun als hardwerkende ondernemer, maar vanuit het perspectief van volksgezondheid mochten van mij de nagelstudio's nog veel langer dicht blijven. Wees blij.
_Penotti schreef:Chloor maakt toch niet uit voor de lucht?
Dat aanraken wel, dat vind ik ook wel een verschil.
Cer schreef:safina schreef:Ik heb het je al eerder gezegd: het is dat ik het je zo ontzettend gun als hardwerkende ondernemer, maar vanuit het perspectief van volksgezondheid mochten van mij de nagelstudio's nog veel langer dicht blijven. Wees blij.
Maar dan ook de kappers denk ?
En inderdaad ik denk dat buren elkaar gaan verraden..Dat gebeurt toch ook al?
Ik snap dat als je geen ruimte hebt binnen, dat je dan liever geen bezoek moet hebben.
Ik snap niet dat je in een kamertje wél vier mensen mag proppen. Er zijn kamertjes die dan geen 1,5 ruimte kunnen laten.
En dan snap ik niet dat als je een voetbalveldtuin hebt, dat je dan niet gewoon 15 mensen in je tuin mag hebben...
Ja ik snap wel dat je niet alle uitzonderingen kan ondervangen maar sjees... een grote tuin.. kom op zeg.
Edit: Ik vier mijn verjaardag denk al 20 jaar niet meer... gaat heel prima hoor
safina schreef:LadyMadonna schreef:Winkels mochten open blijven, ik moest dicht....
In winkels zitten ze niet binnen anderhalve meter afstand aan mijn handen te prutsen, lieve schat.En dat voor een paar dingen aan je vingers die geen enkel nuttig doel dienen en waardoor je je handen niet meer goed schoon kan houden.
Ik heb het je al eerder gezegd: het is dat ik het je zo ontzettend gun als hardwerkende ondernemer, maar vanuit het perspectief van volksgezondheid mochten van mij de nagelstudio's nog veel langer dicht blijven. Wees blij.
Bloodymary schreef:Electra63 schreef:Gisteren bij OP1 waren mensen die een bekeuring ad 399 euro hadden ontvangen omdat zij buiten (in een park) met 4 mensen waren. Wel met 1,5 m afstand.
Dat is raar, want als zij die afstand bewaren mag dat dus wel met 4 mensen in het park.
Ladybird schreef:Maar LadyMadonna, jou beroep is een contactberoep. Dat is natuurlijk ook een verschil met winkels. Daarom moesten kapperswinkels ook dicht, maar kledingwinkels niet. Want kledingwinkels is geen contactberoep.