Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:56

Gisteren bij Op1 werd er volop gesproken over de onduidelijk heden.
Het ene is een regel, het andere is gewenst en weer wat anders mag gewoon. Er zaten nu niet echt domme mensen aan tafel, maar niemand kon een sluitend antwoord geven..

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 11:57

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/n ... ~a6eba218/
Niet openen als je niet tegen verschrikkelijke beelden kunt.
En hier maar klagen over de bio industrie

Ik zal daarom quoten wat er bij staat.

Maar echt kunnen ze deze landen niet boycotten.
Die arme dieren, ook de niet wilde.
En de hygiëne die compleet ontbreekt.

Citaat:
Nog te koop op Indonesische markten: vleermuizen, slangen, honden en ratten
China treedt na de corona-uitbraak harder op tegen markten waar wilde dieren worden geslacht en verkocht. Maar in Indonesië kunnen bewoners nog altijd vleermuizen, ratten, slangen en hagedissen kopen voor lunch of avondeten. Oproepen van de belangrijkste coronadeskundige van de regering, Wiku Adisasmito, om de markten te sluiten, hebben tot nu toe tot niets geleid.

De beruchtste markt, Tomohon Extreme Market op het eiland Sulawesi, is nu na de sluiting van de Chinese markten zelfs uitgegroeid tot een van de belangrijkste in Zuidoost-Azië. Hier worden naar verluidt ook honden doodgeslagen en geslacht. Sommige honden zijn huisdieren die van de straat worden meegenomen door handelaren. Op de markt zijn zo'n 120 slachters in de weer, die ook pythons van 6 meter in stukken hakken, aldus Adisasmito in The New York Times. ,,De markt is een soort cafetaria voor ziekteverwekkers”, concludeert Adisasmito. ,,Het eten van dergelijke wilde dieren is hetzelfde als spelen met vuur.”

Het is slechts wachten tot wij het epicentrum worden van een pandemie zoals in Wuhan

Billy Gustafianto Lolowang, manager van het Tasikoki-natuurpark op Sulawesi
Tijdbom
Ook actievoerders roepen de autoriteiten op Tomohon en andere markten te sluiten, maar ondanks de pandemie gebeurt dit niet. Volgens het ministerie van Milieu en Bosbouw is het de verantwoordelijkheid van de lokale autoriteiten om de markten te sluiten. Het ministerie zegt dat er zeven grote markten zijn op Java, Sumatra, Bali en Sulawesi waar wilde dieren worden verkocht voor menselijke consumptie.

,,Dit is een tijdbom”, aldus Billy Gustafianto Lolowang, manager van het Tasikoki-natuurpark op Sulawesi, waar dieren worden opgevangen en verzorgd. ,,Het is slechts wachten tot wij het epicentrum worden van een pandemie zoals in Wuhan.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:03

PSvanLot schreef:
Het ene is een regel, het andere is gewenst en weer wat anders mag gewoon. Er zaten nu niet echt domme mensen aan tafel, maar niemand kon een sluitend antwoord geven..

Als er regels gemaakt moeten worden in crisistijd, gaat dat nou eenmaal onder het motto "van dik hout zaagt men planken." Normaal nemen ze er maanden of jaren voor en worden er allerlei adviesrapporten over uitgebracht door experts, inbreng van belanghebbenden etc. Dat gaat nu niet. Het moet snel.

Je hoopt toch dat mensen ook nog wel een stukje gezond verstand gebruiken. En snappen dat je nu even niet over elke uitzondering moeilijk moet gaan doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:10

LadyMadonna schreef:
Zo is er zoveel.... sportscholen moeten dicht blijven, binnenzwembadeb mogen open.
Winkels mochten open blijven, ik moest dicht....

Dat winkels niet dicht mochten was omdat het van levensbelang was... een nagelsalon is nou niet bepaald eerste levensbehoeften van de consument

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:16

Kleding winkels waren ook gewoon open..niet echt een 1e levensbehoefte. Net zoals de doe het zelf zaken etc.

En mijn verjaardag niet vieren is niet omdat ik het niet aan zou durven. Maar als ik een goede reden excuus heb om er vanaf te zien, graag :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:18

purny schreef:
LadyMadonna schreef:
Zo is er zoveel.... sportscholen moeten dicht blijven, binnenzwembadeb mogen open.

Dat winkels niet dicht mochten was omdat het van levensbelang was... een nagelsalon is nou niet bepaald eerste levensbehoeften van de consument

Ik heb het niet over supermarkten ik heb het over winkels.denk aan kledingzaken, tuincentra, bouwmarkten etc

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:20

purny schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat laatste vind ik een beetje een dooddoener. Je zal er je brood maar mee moeten verdienen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:21

SusanH schreef:
Kleding winkels waren ook gewoon open..niet echt een 1e levensbehoefte. Net zoals de doe het zelf zaken etc.

En mijn verjaardag niet vieren is niet omdat ik het niet aan zou durven. Maar als ik een goede reden excuus heb om er vanaf te zien, graag :j

Zolang er nog besmettingen zijn, waar dan ook in Nederland heb je een excuus. Is corona toch nog ergens goed voor. Stuur een mailtje rond dat je het verplaatst naar het najaar en dan is iedereen het vergeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:24

LadyMadonna schreef:

In winkels zitten ze niet binnen anderhalve meter afstand aan mijn handen te prutsen, lieve schat. ;) En dat voor een paar dingen aan je vingers die geen enkel nuttig doel dienen en waardoor je je handen niet meer goed schoon kan houden.

Ik heb het je al eerder gezegd: het is dat ik het je zo ontzettend gun als hardwerkende ondernemer, maar vanuit het perspectief van volksgezondheid mochten van mij de nagelstudio's nog veel langer dicht blijven. Wees blij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:24

LadyMadonna schreef:

Zwembad zit chloor in wat het verschil moet maken en in de winkels raken mensen mij niet aan, zoals in jouw studio wel het geval is.

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:25

Chloor maakt toch niet uit voor de lucht?
Dat aanraken wel, dat vind ik ook wel een verschil.

Popstra

Cer schreef:
Ja dus is het echt superstom dat dat niet mag als je een grote tuin hebt... die snap ik echt niet...

Snap die stupide regel überhaupt niet. Als je 1 persoon op visite hebt kan die je ook besmetten.
Daar komt bij, hoe willen ze dat gaan hand haven? Buren die elkaar gaan verraden ofzo!? Tenminste, dat werk je wel in de hand.

Jessix

SusanH schreef:

Het heeft bij mij bijna 10 jaar geduurd tot er echt niemand meer op mijn verjaardag kwam. :+ Er bleven maar mensen toch komen, "Ik weet dat je het niet viert, maar dacht ik kom toch even..." :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:26

safina schreef:
PSvanLot schreef:

Als er regels gemaakt moeten worden in crisistijd, gaat dat nou eenmaal onder het motto "van dik hout zaagt men planken." Normaal nemen ze er maanden of jaren voor en worden er allerlei adviesrapporten over uitgebracht door experts, inbreng van belanghebbenden etc. Dat gaat nu niet. Het moet snel.

Je hoopt toch dat mensen ook nog wel een stukje gezond verstand gebruiken. En snappen dat je nu even niet over elke uitzondering moeilijk moet gaan doen.

Dat heeft daar niets mee te maken. Ze moeten er duidelijker in zijn. Zelf Rutten weet het niet want die verwijst naar de richtlijnen als hem gevraagd wordt hoe iets zit.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:28

safina schreef:
Ik heb het je al eerder gezegd: het is dat ik het je zo ontzettend gun als hardwerkende ondernemer, maar vanuit het perspectief van volksgezondheid mochten van mij de nagelstudio's nog veel langer dicht blijven. Wees blij.

Maar dan ook de kappers denk ?

En inderdaad ik denk dat buren elkaar gaan verraden.. :j Dat gebeurt toch ook al?

Ik snap dat als je geen ruimte hebt binnen, dat je dan liever geen bezoek moet hebben.
Ik snap niet dat je in een kamertje wél vier mensen mag proppen. Er zijn kamertjes die dan geen 1,5 ruimte kunnen laten.
En dan snap ik niet dat als je een voetbalveldtuin hebt, dat je dan niet gewoon 15 mensen in je tuin mag hebben...

Ja ik snap wel dat je niet alle uitzonderingen kan ondervangen maar sjees... een grote tuin.. kom op zeg.

Edit: Ik vier mijn verjaardag denk al 20 jaar niet meer... gaat heel prima hoor :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:28

_Penotti schreef:
Chloor maakt toch niet uit voor de lucht?
Dat aanraken wel, dat vind ik ook wel een verschil.

Ik heb het niet verzonnen. Het zal ook wel niet om de lucht gaan, maar de ontsmettende werking van het chloor water waar in gezwommen wordt. Volgens mij zijn er ook weer allerlei regels rondom het douchen en omkleding, maar ik heb me er niet helemaal in verdiept, dus daar laat ik me verder niet over uit.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:29

Maar LadyMadonna, jou beroep is een contactberoep. Dat is natuurlijk ook een verschil met winkels. Daarom moesten kapperswinkels ook dicht, maar kledingwinkels niet. Want kledingwinkels is geen contactberoep.

Keet

Hier waren de meeste winkels op de gracht gesloten hoor :) Zara was dicht, Primark was dicht, H&M was dicht. Costes was dicht. Allemaal uit eigen beweging. Net als de Ikea bijvoorbeeld.

Bloodymary

Electra63 schreef:
Gisteren bij OP1 waren mensen die een bekeuring ad 399 euro hadden ontvangen omdat zij buiten (in een park) met 4 mensen waren. Wel met 1,5 m afstand.

Dat is raar, want als zij die afstand bewaren mag dat dus wel met 4 mensen in het park.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:31

Cer schreef:
safina schreef:

Maar dan ook de kappers denk ?

En inderdaad ik denk dat buren elkaar gaan verraden.. :j Dat gebeurt toch ook al?

Ik snap dat als je geen ruimte hebt binnen, dat je dan liever geen bezoek moet hebben.
Ik snap niet dat je in een kamertje wél vier mensen mag proppen. Er zijn kamertjes die dan geen 1,5 ruimte kunnen laten.
En dan snap ik niet dat als je een voetbalveldtuin hebt, dat je dan niet gewoon 15 mensen in je tuin mag hebben...

Ja ik snap wel dat je niet alle uitzonderingen kan ondervangen maar sjees... een grote tuin.. kom op zeg.

Edit: Ik vier mijn verjaardag denk al 20 jaar niet meer... gaat heel prima hoor :j

Volgens mij moet je in je eigen huis toch ook die ruimte kunnen waarborgen? Ik dacht dat ik Rutte dat wel heb horen zeggen. Dat meer dan 3 personen sowieso niet in de gemiddelde huiskamer past met 1,5 meter afstand.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:32

SusanH schreef:

Je bent toch nooit verplicht om je verjaardag te vieren. Gewoon eerlijk zeggen dat je er geen zin in hebt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:34

safina schreef:
LadyMadonna schreef:

In winkels zitten ze niet binnen anderhalve meter afstand aan mijn handen te prutsen, lieve schat. ;) En dat voor een paar dingen aan je vingers die geen enkel nuttig doel dienen en waardoor je je handen niet meer goed schoon kan houden.

Het lieve schat mag achterwege blijven.
En in winkels bleef men ook niet op 1,5 meter afstand, en met veel meer mensen naar binnen.
Ik blijf erbij dat de kans op besmetting bij mij vele malen kleiner is dan in een bouwmarkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:36

Bloodymary schreef:
Electra63 schreef:
Gisteren bij OP1 waren mensen die een bekeuring ad 399 euro hadden ontvangen omdat zij buiten (in een park) met 4 mensen waren. Wel met 1,5 m afstand.

Dat is raar, want als zij die afstand bewaren mag dat dus wel met 4 mensen in het park.

Maar niet in het dorp/stad waar zij wonen. Die hadden zelf de regel met niet meer dan 2 mensen. Vandaar de boete.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:37

Ladybird schreef:
Maar LadyMadonna, jou beroep is een contactberoep. Dat is natuurlijk ook een verschil met winkels. Daarom moesten kapperswinkels ook dicht, maar kledingwinkels niet. Want kledingwinkels is geen contactberoep.

Klopt, maar again, met alle hygiëne maatregelen die contact beroepen (Als het goed is) standaard al hanteren, en enkel 1 op 1....
Dat wij dicht moesten prima, maar dan gewone winkels, bouwmarkten, tuincentra, etc ook

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 12:38

Het was meer bedoeld als grapje die opmerking over mijn verjaardag. Maar komt niet zo over geloof ik.