Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:04

Het was net ook op NPO1 van Follow the Money

Iris82

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:18

Fijn dat het in ieder geval landelijk bekend wordt. Zo wordt de druk in ieder geval opgevoerd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:19

Als ik Barbara Kamp was zou ik mezelf echt de ogen uit mn kop schamen bij iedere dode in Nederland op dit moment. Ik zou echt walgen van de houding van het bedrijf dat ik vertegenwoordig. :r

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:26

Professor Sharon Peacock heeft aangekondigd dat thuis-test kits beschikbaar komen om na te gaan of je antilichamen hebt tegen het virus hebt.

Er zijn twee kits
De eerste kit test of iemand antigenen heeft van de ‘active disease’. De tweede test kijkt of je de specifieke antilichamen en signalen van een immuunreactie.

Dit zal gedaan worden door een prikje in de vinger en het afnemen van een druppel bloed.

Hoe de test verder werkt wordt niet echt beschreven

https://www.iflscience.com/health-and-m ... ntibodies/

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:34

Oh die zou ik wel willen, zo’n thuis test kit.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:35

bigone schreef:
Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg
Ah daar komt de aap uit de mouw. We hebben onszelf blijkbaar te afhankelijk gemaakt van een grote farmaceut die de receptuur van de testvloeistof niet met haar afnemers wil delen, maar zelf onvoldoende capaciteit heeft om te leveren.

De hele wereld is afhankelijk van dit soort bedrijven en zo’n vloeistof kan in een laboratorium ontleed worden en nagemaakt, kan met medicijnen ook. Dus dat zal ook wel gaan gebeuren maar dat duurt misschien even aangezien ze het nu heel druk hebben met testen op Corona zelf.

Helaas is dit niet zo makkelijk. Je kan de stoffen uit een vloeistof wel identificeren, maar zoals je misschien weet hebben verschillende chemische verbindingen dezelfde molecuul formule, maar een andere structuurformule. Als maar 1 molecuul op een andere plek zit waardoor de structuur anders is, kan dit al voor problemen zorgen. Ook is het lastig om iets op de zelfde manier te synthetiseren, als je niet dezelfde synthese stappen gebruikt. Wanneer dit niet op dezelfde manier wordt gedaan, kunnen er vervuilingen/verontreinigingen in je mengsel ontstaan. Al die dingen bij elkaar maakt het zo moeilijk. Iets ontleden is niet moeilijk, iets zonder enige informatie synthetiseren op dezelfde manier echter wel. En zo kunnen farmaceuten maar OOK andere bedrijven patent recht krijgen en zorgen dat andere bedrijven afhankelijk zijn van deze bedrijven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:00

Iris82 schreef:
Fijn dat het in ieder geval landelijk bekend wordt. Zo wordt de druk in ieder geval opgevoerd.

Volgens mij moet de overheid hierin kunnen ingrijpen in zo'n crisistijd. Zo'n bedrijf mag zn monopoly nu niet uitspelen.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:03

Babootje schreef:
Iris82 schreef:

Volgens mij moet de overheid hierin kunnen ingrijpen in zo'n crisistijd. Zo'n bedrijf mag zn monopoly nu niet uitspelen.

Ik denk dat het niet zo makkelijk is. Waarschijnlijk heb je te maken met allerlei wetgeving die dit product en de fabrikant beschermen. Ook in crisis kan dit niet zo afgenomen worden door een overheid. Helemaal als het een buitenlands bedrijf is, is dit nog lastiger

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:06

Andere landen hebben dit blijkbaar beter kunnen regelen. Hieruit is in ieder geval 1 les te trekken,

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:07

De overheid had niet moeten laten privatiseren in de medische sector.
Het bedrijf heeft vast veel moeten investeren en zij moeten winst maken, dat kun je hun niet kwalijk nemen.
De overheid die overal graag op bezuinigt wél.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:10

Met zo'n test kan je wel testen.. maar na een week kan je dan nog ziek worden en weer gaan testen.. dan blijf je aan het testen lijkt me als iedereen dat zelf kan gaan doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:13

Moderatoropmerking:
Het topic verloopt nu goed maar ik wil nog even terugkomen op eerdere berichten: houd persoonlijke irritaties en conflicten buiten het topic. Spreek dat uit via PB of gebruik de tem-functie zodat wij kunnen bijsturen. Het is voor niemand fijn als er allerlei sneren, flauwe opmerkingen en offtopic berichten voorbij komen die afleiden van de inhoudelijke discussie.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:22

elnienjo schreef:
De overheid had niet moeten laten privatiseren in de medische sector.
Het bedrijf heeft vast veel moeten investeren en zij moeten winst maken, dat kun je hun niet kwalijk nemen.
De overheid die overal graag op bezuinigt wél.

Ja, maar daar hebben we nu niets meer aan. Dat privatiseren gebeurt al een aantal decennia. Dat kunnen we niet zomaar terug draaien. We leven in een kapitalistische wereld. Dit kan niet ineens verandert worden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:24

Voor alle mensen die graag willen snappen (of letter zíen) hoe een virus besmettelijk kan zijn als je elkaar niet aanraakt:

Ik kreeg dit linkje net, doorgestuurd doorgrstuurd door een collega.

Het is een 2,43 minuten kort filmpje waarin met felle lasers de druppeltjes zichtbaar gemaakt worden, die vrijkomen als je praat.

Eerste anderhalve minuut is uitleg over de gebruikte techniek.

Tweede deel is testen van verschillende woorden. (Ook een Nederlandse zin)

https://youtu.be/qzARpgx8cvE

Ik heb dit soort experimenten en beelden eerder gezien, maar ik denk de meesten hier niet.

Het is wellicht verhelderend!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:28

Babootje schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg
Ah daar komt de aap uit de mouw. We hebben onszelf blijkbaar te afhankelijk gemaakt van een grote farmaceut die de receptuur van de testvloeistof niet met haar afnemers wil delen, maar zelf onvoldoende capaciteit heeft om te leveren.

Dat is toch wel met heel veel zaken,bv de productie van Philips in Amerika, ik hoop dat dit eyeopeners zijn en dat we na de crisis daar iets mee gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:30

knollentuin schreef:
Dat is toch wel met heel veel zaken,bv de productie van Philips in Amerika, ik hoop dat dit eyeopeners zijn en dat we na de crisis daar iets mee gaan doen.

De productie van Philips in Amerika ligt alleen niet aan een patent of aan Philips zelf.. Het is de VS zelf die (mogelijk) beslag gaat leggen op de productie omdat ze een hele oude wet hebben afgestoft waarin staat dat ze dat mogen als het land in noodtoestand is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:32

Echwel schreef:
Heeft dat niet te maken dat de eu al jaren probeert nieuwe handelsovereenkomsten te krijgen met Zwitserland .

Nee, juist niet. Die overeenkomsten zijn er nu juist wel, maar als de EU en Zwitserland deze maand het niet eens worden over andere regeltjes in het Ramenabkommen dan zijn CE medische producten uit Zwitserland binnenkort niet meer toegelaten in de EU.

Ik zie het Roche probleem meer in het feit dat ze een nieuwe snellere test gemaakt hebben en die nu graag willen verkopen.

Al met al begrijp ik nog steeds niet hoe er een tekort kan zijn aan QPCR materiaal eerlijk gezegd, desnoods even niet gecertificeerde voor de eerste test. Ergens worden spelletjes gespeeld of willen ze ook gewoon niet testen maar durven dat zo niet te zeggen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 26-03-20 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:34

Emmaa_ schreef:
knollentuin schreef:

De productie van Philips in Amerika ligt alleen niet aan een patent of aan Philips zelf.. Het is de VS zelf die (mogelijk) beslag gaat leggen op de productie omdat ze een hele oude wet hebben afgestoft waarin staat dat ze dat mogen als het land in noodtoestand is.

Klopt , weet ik, maar waarom is Philips in Amerika gaan produceren? Heeft iets met belasting te maken vermoed ik, Philips is de enige niet

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:38

Daar word al vanaf het begin op gehamerd Femke maar helaas denken mensen nog steeds dat het wel meevalt. Net voor het eerst in twee weken boodschappen gedaan. Bij jumbo bewaker voor de deur, karretjes zelf ontsmetten. Bij ah gewoon karretje pakken en geen ontsmettingsmiddel te zien. Ik heb standaard handschoenen aan en een das( voor zover het werkt) voor mijn gezicht langs. Komt er iemand die ik ken enthousiast op me af , kon nog net de kar ertussen drukken . Heb even gevraagd wat ze niet begreep van anderhalve meter. Ze ging meteen op iemand anders af om daar mee te kletsen. Ook een oudere man, monddoekje, handschoenen en ruim afstand houdend keek het hoofdschuddend aan . We hebben even op ruime afstand gepraat en hij vertelde dat bij hem in de straat al zes gezinnen in thuisisolatie zitten en hij uiterst voorzichtig was . Al weken lang want zijn buurman was vrachtwagen chauffeur en dat vertrouwde hij al niet. Maar hij vond het wel prettig om even een praatje te maken met mij en ik ook. Even je eigen stem weer horen is ook wel prettig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:43

mariekeoo

zijn er meer mensen het debat live aan het volgen?

purny

Bij mij werd me een karretje gegeven. Ook voor de eerste keer zelf gescand.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:47

Babootje schreef:
Iris82 schreef:

Dit is een Zwitsers bedrijf?
Daar kan de Nederlandse overheid niet op ingrijpen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:47

knollentuin schreef:

Dat hoop ik ook Knollentuin. Als Nederland helemaal zelfvoorzienend worden zal wel een utopie zijn. Maar in elk geval dat het besef doordringt dat we binnen de EU zelfvoorzienend zouden moeten zijn met veel dingen. Bepaalde medicatie, apparatuur, eten. Of de beademingsapparaten dan in Italie of Nederland worden gemaakt, en de mondkapjes in Duitsland of Frankrijk maakt me dan ook nog niet zoveel uit. Maar dat we niet afhankelijk zijn van een totaal ander continent. Met goede afspraken op EU niveau moet dat te doen zijn. Laat de EU ook zien wat de meerwaarde is.

Ja, en dan zullen een aantal mensen met mooie pakken en glimmende auto's genoegen moeten nemen met een beetje minder. Jammer dan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:49

mariekeoo schreef:
zijn er meer mensen het debat live aan het volgen?

Ik ben thuis aan het werk, maar heb de TV inderdaad op de achtergrond aan, zodat ik kan luisteren.