Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:48

Heb ik gisteren mijn kamerplanten verpot, gesnoeid en uitgedund? Ja :j

Is vanochtend de groene kliko geleegd? Ja :j

Kom ik er nu net achter dat ik een kennelijk zeldzame kamerplant boven heb staan? Ja :j

En kom ik er nu dus ook achter dat ik een pot vol stekken daarvan in de kliko heb gegooid? Hmm..... >;)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:00

Roodvos schreef:

Kom ik er nu net achter dat ik een kennelijk zeldzame kamerplant boven heb staan? Ja :j

En kom ik er nu dus ook achter dat ik een pot vol stekken daarvan in de kliko heb gegooid? Hmm..... >;)

Oh mijn god, wow, je wilt niet weten hoe dankbaar ik ben dat je dit post.
Exact deze plant heb ik uit mijn vaders huis meegenomen, zijn huis was in vreselijke staat en hij is er zelf in erbarmelijke staat en met meerdere hersentumoren uitgetrokken. Dit plantje leefde nog en is me daardoor erg dierbaar. Een jaar nadat hij is overleden kwam hij tot bloei, de bloem was echt een verrassing, ik dacht dat het een niet bijzondere vetplant was :')
Nooit geweten wat voor plant het is, laat staan dat hij ook nog bijzonder is!

Afbeelding

Afbeelding

Urbanus

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 14:07

Wat een mooi verhaal!

Het is heel erg maar ik heb alle mailtjes van de peuterklas van m'n dochter aangemeld als spam. Werd zo doodziek van die 'hier is een foto van uw dochter' en dat je dan zo'n collage krijgt van 30 kwijlende peuters en dan die ene van jezelf ertussen moet zoeken. En dat alles met een smartphone die zulke lage beeldkwaliteit heeft dat iedereen gepixeld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:09

Roodvos schreef:

Als het de groene kliko is, zou ik ze daar rustig weer uit vissen. :+

En wat een mooi verhaal, Suliko! <3 Kan me voorstellen dat dat plantje je heel dierbaar is!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:14

Urbanus schreef:
Wat een mooi verhaal!

Het is heel erg maar ik heb alle mailtjes van de peuterklas van m'n dochter aangemeld als spam. Werd zo doodziek van die 'hier is een foto van uw dochter' en dat je dan zo'n collage krijgt van 30 kwijlende peuters en dan die ene van jezelf ertussen moet zoeken. En dat alles met een smartphone die zulke lage beeldkwaliteit heeft dat iedereen gepixeld is.

Snap ik heel goed :j
Ik heb dat gedaan met de mailtjes van mijn oma :+

Mooi aandenken Suliko :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:40

Mkango schreef:
Roodvos schreef:

Als het de groene kliko is, zou ik ze daar rustig weer uit vissen. :+

En wat een mooi verhaal, Suliko! <3 Kan me voorstellen dat dat plantje je heel dierbaar is!

Hmm, ja, maar die kliko is dus vanochtend geleegd.... Dus daar zit niets meer in (nou ja, nog wat slakken en prut waarschijnlijk).

Mooi verhaal Suliko <3. En weet je wat dubbel mooi is? Ik heb dit plantje van mijn moeder gekregen toen ik uit huis ging. Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden en ook voor mij is dit plantje een herinnering aan haar <3. Zij noemde de plant een "piegelmietje" (haar dialect voor pielemuis) :') .

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:51

Gaan we er nou zomaar aan voorbij dat we volgens mij onze 1e modopmerking hebben gehad dit topic? :Y)

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:53

Yltje schreef:
Gaan we er nou zomaar aan voorbij dat we volgens mij onze 1e modopmerking hebben gehad dit topic? :Y)

Ik had hem wel een beetje verwacht zodra het over foeilijsten ging. Maar hoe dan ook dat er hier strict wordt meegelezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 21:53

Yltje schreef:
Dan biecht ik op dat ik daar gewoon langs gescrolld ben zonder het te lezen. :))

Oké, grapje, maar ik wist toch al waar 'ie over zou gaan.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:32

Ik had hem al veel vaker/eerder verwacht eerlijk gezegd :+

Al vind ik het tot noch toe altijd heel netjes verlopen ondanks de botsingen her en der. Uiteindelijk toch altijd wel een redelijk grote mate van Agree to disagree :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 22:49

Ik heb trouwens nog wel een echte biecht, met een trigger warning als je een wat problematische verstandhouding hebt met eten.

Spoiler:
Ik ben jaren geleden in behandeling geweest voor een eetstoornis en iedereen denkt dat ik volledig genezen ben, maar ik binge en geef nog regelmatig over, zeker in periodes van stress of als ik mezelf te dik vind worden. :o Ik heb en wil er geen hulp voor, want het is niet extreem, maar ik schaam me er wel voor dat eten na meer dan 10 jaar nog steeds zo'n ding is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:00

Niet extreem in jouw denk wijze om het goed te praten voor je zelf.

De realiteit is natuurlijk anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:47

Niet extreem ook meer in de zin dat het niet dagelijks of wekelijks gebeurt, het niet m'n leven beheerst en ik ook geen ondergewicht heb. Dat het niet gezond is, staat natuurlijk buiten kijf.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 23:58

Mkango schreef:
Niet extreem ook meer in de zin dat het niet dagelijks of wekelijks gebeurt, het niet m'n leven beheerst en ik ook geen ondergewicht heb. Dat het niet gezond is, staat natuurlijk buiten kijf.

Oef ik word er toch wel verdrietig van dat je überhaupt weleens de behoefte hebt :( :knuffel:

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 00:00

Mkango schreef:
Ik heb trouwens nog wel een echte biecht, met een trigger warning als je een wat problematische verstandhouding hebt met eten.

Spoiler:
Ik ben jaren geleden in behandeling geweest voor een eetstoornis en iedereen denkt dat ik volledig genezen ben, maar ik binge en geef nog regelmatig over, zeker in periodes van stress of als ik mezelf te dik vind worden. :o Ik heb en wil er geen hulp voor, want het is niet extreem, maar ik schaam me er wel voor dat eten na meer dan 10 jaar nog steeds zo'n ding is.

Ik vind het wel best extreem eerlijk gezegd :knuffel: zeg ik als ervaringsdeskundige zeg maar. Het helpt best snel je lichaam naar de klote. Maar ik weet niet of er überhaupt ooit sprake is van 100% hersteld zijn...?

Trigger

Spoiler:
Ik ben jarenlang boulimia gehad, ook met meerdere keren per dag overgeven en alle lichamelijke gevolgen behalve abnormaal slank worden. Dus er is niemand die het weet, ook nooit hulp gezocht, want ik vond mezelf veel te dik om een eetstoornis te mogen hebben... :')

Oh en ik heb daardoor geen kokhalsreflex meer met vingers achterin mijn keel oid, mijn vriend denkt dat het door hele andere levenservaring komt := de waarheid is best triest

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 06:30

Ik wil hier toch wel op reageren, want er worstelen zoveel mensen met eten. Hier nog één en het bijzondere is dat hoe opener ik erover ben, hoe meer ik reacties krijg dat mensen er ook mee worstelen maar niet zo goed weten wat ermee te doen.

Ik ben zelf een online programma gaan volgen genaamd eetRUST en dat is ook echt wat het doet, rust geven rondom eten en eetgedachtes. Het gaat via hypnoses (wat je kunt vergelijken met diepe geleide meditaties) en ik heb er heel veel baat bij. Elke week is er een coachcall om je vragen in te brengen en dat (en het programma) is oneindig te volgen. Ik ga bij haar nu ook een familieopstellingen dag doen.
Mocht het je wat lijken dan heeft ze een gratis webinar hierover (waar ze natuurlijk ook haar programma goedkoper aanbiedt, maar dat hoef je niet te kopen, het verhaal zelf kan je een andere kijk geven op waarom je eet).
Ik vind het in ieder geval een heel fijn programma en misschien helpt het iemand hier ook. En nee, ik verdien hier niets mee, ben gewoon erg enthousiast.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:03

Zal 'm ook maar even spoileren

Spoiler:
Ik heb er ook jarenlang last van gehad. Alleen had ik vreetbuien, slikte ik laxeermiddel, gaf soms over of deed aan extreem compenseren.

Maar omdat nog net niet op ondergewicht zat en al niet tenger gebouwd ben, viel het niemand op.
Ik vond het zelf ook geen probleem, 'want ik mankeerde toch niks en was niet mager'

Feit is dat ik jarenlang bij iedere maaltijd in mijn achterhoofd hield hoeveel kcal ik binnen had gekregen, mezelf jarenlang als dik bestempelde en sporadisch nog eens overgaf.

Inmiddels (sinds een jaar of 2 á 3) kan ik wel weer echt genieten van eten, denk ik zelden nog aan de kcal die erin zitten. Maar met vlagen zie ik mezelf nog als dik.

Al helpt het dat ik voor een marathon train en lichter ben dan voorheen.
Al blijft het natuurlijk niet goed om iedere gewichtsdaling stiekem als overwinning te zien en iedere 100 gram die ik aankom als verlies... :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:08

Wat een heftige verhalen staan hierboven.
:(:) voor jullie

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:10

-O-
:(:) :(:) :(:) :(:)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:50

Heftig dames :(:) Ik vraag me ook altijd af of je wel 100 procent hersteld van zoiets of dat je leert ermee om te gaan? Weet niet goed hoe te verwoorden, maar misschien snappen jullie toch wat ik bedoel.

Spoiler:
ik heb nooit iets gedaan om af te vallen, hoewel ik wel eens echt moeite heb gehad met mezelf. Eerst altijd dat ik veel te mager was. Werd er echt door gepest en uitgescholden voor anorexia patient. Heb toen wel geprobeerd om aan te komen, vooral door slechte dingen eten maar dat lukte niet. Toen ik eindelijk wat aankwam kreeg ik wat opmerkingen dat ik aangekomen was en wel op moest letten... Ik woog 63 kilo :+ hoewel ik eerst blij was dat er eindelijk kilo's bij waren was dat wel een soort trigger wat zelfbeeld veranderde. Heb dat alleen nooit doorgezet in perse af vallen, ik stopte gewoon met de pil vabwege iets anders en raakte 15 kilo kwijt die ik niet kon missen en toen kwamen weer de opmerkingen compleet de andere kant op. Het was dus nooit goed voor de omgeving en dat gevoel kreeg ik zelf ook. Ik heb er alleen weinig aan gedaan.

Maar ik heb wel hele leven al moeite met eten. Kan gewoon maar heel weinig in 1 keer eten en ben nog een lastige eter ook. Lust niet alles en kan echt na 1 hap afknappen op iets en krijg het dan niet weg. En kan ook gewoon vergeten te eten sommige dagen. Eet dus niet graag met andere mensen, want vooroordelen omdat ik slank ben en weinig eet.
Ik zet dus serieus wekkers om te eten en drinken, anders doe ik dat niet of pas als ik echt honger en dorst heb en dat heb ik maar weinig. Maar ik haat het dat je de hele dag zo bezig bent of moet zijn met eten.

Ik heb gewoon mazzel gehad dat het niet ernstig werd, maar kan me heel goed inbeelden hoe lastig het is. Het verkeerde zelfbeeld ken ik dus wel, heb er alleen niet echt wat meegedaan qua eten. Er is ook altijd heel veel focusen aandacht op eten en gewicht en gewoon lijf/uiterlijk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:58

MyWishMax, voor zover ik zelf merk (en ook van anderen hoor/ zie) blijft het altijd wel sluimeren.
In mijn geval is het nooit heel heftig geworden (niet tot ondervoeding aan toe oid) en is het in de loop van de tijd afgevlakt. Maar het is er nog wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:05

Dat dacht ik al, ja. Heel lastig en daarom des te knapper dat mensen leren om ermee om te gaan. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:48

Knuffel ook voor jullie, meiden :knuffel: En bedankt voor het delen van jullie verhalen. :)

Sherivey schreef:
Zal 'm ook maar even spoileren

Spoiler:
Ik heb er ook jarenlang last van gehad. Alleen had ik vreetbuien, slikte ik laxeermiddel, gaf soms over of deed aan extreem compenseren.

Maar omdat nog net niet op ondergewicht zat en al niet tenger gebouwd ben, viel het niemand op.
Ik vond het zelf ook geen probleem, 'want ik mankeerde toch niks en was niet mager'

Feit is dat ik jarenlang bij iedere maaltijd in mijn achterhoofd hield hoeveel kcal ik binnen had gekregen, mezelf jarenlang als dik bestempelde en sporadisch nog eens overgaf.

Inmiddels (sinds een jaar of 2 á 3) kan ik wel weer echt genieten van eten, denk ik zelden nog aan de kcal die erin zitten. Maar met vlagen zie ik mezelf nog als dik.

Al helpt het dat ik voor een marathon train en lichter ben dan voorheen.
Al blijft het natuurlijk niet goed om iedere gewichtsdaling stiekem als overwinning te zien en iedere 100 gram die ik aankom als verlies... :=

Herkenbaar. :o

Ik denk dat je er idd nooit echt vanaf komt. Het is wat dat aangaat net als een verslaving: je leert ermee omgaan en leert betere copingmechanismen, maar het zal altijd een zwak punt zijn. Met name stress is voor veel mensen een bekende trigger, want uiteindelijk gaan de meeste eetstoornissen waarin mensen proberen af te vallen ook niet om het eten an sich, maar om controle.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 18:50

Dank je voor het uitleggen, ik dacht het wel op die manier maar toch even navragen.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:01

Mkango schreef:
Ik denk dat je er idd nooit echt vanaf komt. Het is wat dat aangaat net als een verslaving: je leert ermee omgaan en leert betere copingmechanismen, maar het zal altijd een zwak punt zijn. Met name stress is voor veel mensen een bekende trigger, want uiteindelijk gaan de meeste eetstoornissen waarin mensen proberen af te vallen ook niet om het eten an sich, maar om controle.

Dat is ook hoe ik het zie, het gaat helaas nooit helemaal weg. De symptomen en lichamelijke klachten misschien wel, maar bepaalde denkwijze mbt eten en enorme behoefte aan controle blijven de kop opsteken.

Ik denk vaak dat ik 100% gezond en weer "normaal" ben, totdat iemand een onschuldige graag stelt over mijn eetgewoontes, zo'n koetjes en kalfjes gesprek ;) wie kookt er bij jullie thuis, hoe laat eet je eigenlijk als je zoveel op een dag doet, dit soort vragen. Nou, dat wordt altijd erg awkward :')