Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:59

Morgen even je huisarts bellen, lijkt mij de beste optie.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:41

Oeh geen idee. Ik zou ook even een belletje er aan wagen. Kan genoeg zijn.

Hoe kom ik hier ooit vanaf? Denk ergens perongeluk mijn emailadres ingevuld oid? Ik krijg al weken zoveel mails. Heb de afzender al geblokkeerd, aangemeld als spam, in ongewenste email gezet, maar niets helpt.

Afbeelding

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 22:42

Blijven aangeven dat het spam is, meer kun je niet doen

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 23:41

https://vm.tiktok.com/ZMYg3vN3M/

Hoe kan dit? En ook bijzonder omdat mensen met een geamputeerde arm/been fantoompijn kunnen hebben, je hersenen registreren toch nog gevoel. Bijzonder hoe het werkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:28

fjordjes schreef:

Hoe kan dit? En ook bijzonder omdat mensen met een geamputeerde arm/been fantoompijn kunnen hebben, je hersenen registreren toch nog gevoel. Bijzonder hoe het werkt

Het is tiktok :')
Alles is nep

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:38

Toch wel nep? Twijfelde er aan. Maar dan nog bestaat fantoompijn. Dat blijf ik wel bijzonder vinden

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 00:39

fleurtjeuh schreef:
fjordjes schreef:

Alles is nep

Dit werkt wel echt, je kan je hersenen foppen hiermee, bestrijding van fantoompijn wordt nog wel eens op gelijkaardige manier gedaan met behulp van een spiegel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 01:21

fjordjes schreef:
Toch wel nep? Twijfelde er aan. Maar dan nog bestaat fantoompijn. Dat blijf ik wel bijzonder vinden
Wat ook echt heel creepy is/voelt, is een 'pistool' maken, maar dan met één van je eigen handen en de hand van een ander en dan langs de wijsvingers wrijven. Je hersenen registreren dat ook op een heel gekke manier. :))

fleurtjeuh schreef:
fjordjes schreef:

Alles is nep
Niet gehinderd door enige kennis, blijkt weer. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 07:13

Ok, ik zal nuanceren.
Ja fantoompijn is natuurlijk een ding, en niet alleen pijn maar ook jeuk.
En ja, voor sommige mensen is het helpend om te werken met een spiegel om zo de hersenen te foppen dat je aan dat deel kan krabben bijvoorbeeld om die jeuk te verlichten.

Dat gezegd hebbende, heb ik gewoon grote twijfels bij alles wat op tiktok staat dat op een opzichte 'kijk mij nou interessant zijn' manier is gefilmd. En dat is praktisch alles.
Ja in de praktijk kan het werken, maar ik denk dat dit filmpje gewoon een opgevoerd toneelstukje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:31

fleurtjeuh schreef:
Ok, ik zal nuanceren.
En ja, voor sommige mensen is het helpend om te werken met een spiegel om zo de hersenen te foppen dat je aan dat deel kan krabben bijvoorbeeld om die jeuk te verlichten.

Dat gezegd hebbende, heb ik gewoon grote twijfels bij alles wat op tiktok staat dat op een opzichte 'kijk mij nou interessant zijn' manier is gefilmd. En dat is praktisch alles.
Ja in de praktijk kan het werken, maar ik denk dat dit filmpje gewoon een opgevoerd toneelstukje is.
Je dénkt het dus, maar wéét het niet zeker. En je denkt fout. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:41

fleurtjeuh schreef:
Ok, ik zal nuanceren.

Dit is letterlijk een heel beroemd experiment, de kans dat het echt is, is net zo groot als dat het nep is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 08:52

Victor Mids heeft dat ook weleens gedaan en dan keken de deelnemers naar handen waarvan ze dachten dat ze van hen waren. En dan sloeg hij erop met een hamer. Maar het waren niet hun handen maar je hersenen denken van wel. Heel bizar.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:34

Sorry, jullie weten natuurlijk alles beter :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:39

fleurtjeuh schreef:
Klopt, ik lees me namelijk in voordat ik ga roeptoeteren, zoals mij dat geleerd is bij mijn opleiding. :j

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:45

Ik weet niet hoor, ik heb alleen kritiek op tiktok, niet op het idee van het experiment

Maar sure, you do you

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:47

fleurtjeuh schreef:

Dat is sowieso een feit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:53

fleurtjeuh schreef:
Ik weet niet hoor, ik heb alleen kritiek op tiktok, niet op het idee van het experiment

Maar sure, you do you
Je mening over TikTok werd om te beginnen helemaal niet gevraagd, en je zegt zelf 'het is TikTok, alles [dus ook dit experiment] is nep.' En op het moment dat andere mensen zeggen dat je fout zit, mét onderbouwing, krabbel je terug en herhaal je hun woorden. Zo werkt het natuurlijk niet. :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 09:57

Daarnaast is Tiktok gewoon heel groot, er staat rotzooi op maar er is ook hele serieuze content te vinden.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:05

Oké maar weet iemand het antwoord op mijn vraag, hoe het kan dat hij alles voelt terwijl het een nep hand is. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:07

Omdat zicht net zo goed voor gevoel en reflexen zorgt als echt gevoel. En zo werken al je zintuigen samen.
Zou je het experiment geblinddoekt uitvoeren, gebeurd er niks. En je hebt wel die eerste fase nodig, zodat de hersenen het zicht van de nep-hand koppelen aan het gevoel in de echte hand. Anders werkt het ook niet (of, in elk geval minder).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:09

Amado7 schreef:
Oeh geen idee. Ik zou ook even een belletje er aan wagen. Kan genoeg zijn.

Hoe kom ik hier ooit vanaf? Denk ergens perongeluk mijn emailadres ingevuld oid? Ik krijg al weken zoveel mails. Heb de afzender al geblokkeerd, aangemeld als spam, in ongewenste email gezet, maar niets helpt.

[ [url=m/kRMWmq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb precies dezelfde soort spam mails (ook in Outlook), je moet het IP adres blokkeren ipv afzend adres

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:25

Lalidan schreef:
Omdat zicht net zo goed voor gevoel en reflexen zorgt als echt gevoel. En zo werken al je zintuigen samen.
Zou je het experiment geblinddoekt uitvoeren, gebeurd er niks. En je hebt wel die eerste fase nodig, zodat de hersenen het zicht van de nep-hand koppelen aan het gevoel in de echte hand. Anders werkt het ook niet (of, in elk geval minder).
En die reflexen is waar het in dit experiment om gaat. Hij voelt de pijn niet echt, maar doordat zijn hersenen nu denken dat die nephand zijn echte hand is, anticipeert zijn lichaam op de pijn die komen gaat als iemand er met een hamer op probeert te slaan. :) Als iemand jou op je echte hand met een hamer wil slaan, wacht je brein immers ook niet tot diegene je daadwerkelijk heeft geslagen. Je trekt je hand daarvoor al weg doordat je de hamer ziet aankomen, niet pas als je hand verbrijzeld is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:41

Ik zoek de vertaling van het woord bef (Nederlands) naar het Engels.

En al mijn opzoektrucjes werken niet bij dit woord.

Het gaat dus om het kledingstuk, een soort platte kraag, die wel gedragen wordt in de rechtszaal.

Hoe heet zo'n ding in het Engels.
(Correcte vertaling is redelijk van belang in dit geval)

Please help :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:45

Femke_Tweety schreef:
Ik zoek de vertaling van het woord bef (Nederlands) naar het Engels.

En al mijn opzoektrucjes werken niet bij dit woord.

Het gaat dus om het kledingstuk, een soort platte kraag, die wel gedragen wordt in de rechtszaal.

Hoe heet zo'n ding in het Engels.
(Correcte vertaling is redelijk van belang in dit geval)

Please help :')
'Band.' :P

Ik denk trouwens dat je veel te moeilijk gedacht hebt met opzoeken, want als je op Wikipedia van taal was geswitcht op de juiste pagina, had je meteen de goede gehad! :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-04-23 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-23 10:45