mysa schreef:
Inderdaad een mooie column!
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Ben net naar het dorp gefietst voor vers brood. Paar km slechts heen en weer.
Helm op, masker op, ID mee; allemaal verplicht.
Mobiel mee; voor als er ´wat gebeurt´ zegt berglief. Geen idee ´wat´ dan, maar goed.
Voelde me NIET veilig. Waarom? De politie.
Mag dan ook nog eens niet naar het buurdorp zonder officiële dringende reden. De ene kant is dicht want meer dan 500/100.000 en het andere in over de provinciegrens.
Straks ook nog een vaccinatie-bewijs...
De maatschappij, de politiek, van de angst.
Wellicht weten de meesten hier niet beter, maar dit was echt een stuk prettiger helemaal niet zo lang geleden en nog veiliger ook!
Maar goed, drones in de binnensteden en boven het strand; de meesten zullen het als voor hún veiligheid zien....
996981 schreef:Ja, ik vind het quoten van zo'n stuk tekst vanuit een wikipediapagina altijd erg belerend overkomenWat een lage sneer...De enige manier waarop je inhoudelijk kan discussiëren, is als je beide dezelfde definities hanteert. Gezien wij niet op een lijn zaten, heb ik de daadwerkelijke definitie erbij gepakt.
Citaat:Iedere beslissing in deze crisis komt op de ethische weegschaal en je hebt altijd meerdere belanghebbenden die voor of tegen een afweging of maatregel zijn. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.
Nou precies dat is wat ik probeer aan te geven.. Alleen ben ik gestopt met nou ja ik snap het wel een beetje want..""Citaat:Daarnaast heb ik de halve baby-uitzet nu online moeten shoppen, terwijl ik in de supermarkt wel hutje mutje mag staan. In diezelfde supermarkt kom ik ouderen tegen, met zijn tweeën, op tijdstippen waarbij ik mij afvraag of dat verstandig is. En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.
Nou ja zelfs dat is dus lastig als Gommers iets anders zegt dan Kuipers die weer wat anders zegt dan de Gezondheidsraad en het beleid wat daarop gemaakt wordt weer anders lijkt.Citaat:Of bij welk aantal besmettingen? Of welk aantal IC bedden?
996981 schreef:Het probleem is dat je niemand kan verplichten thuis te blijven, of enkel toestaat op gezette tijden het huis te verlaten (om te kunnen voorzien in eerste levensbehoeften; eten) omdat ze toevallig in de risicogroep vallen
Huertecilla schreef:996981 schreef:En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.
Sterker nog; hún kwestbaarheid ís de druk op de gezondheidszorg, de reden dat de niet kwestbaren beperkt worden.
Idem de morele druk op niet kwestbaren om zich te laten vaccineren.
Allemaal een ethisch vraagstuk waarbij het heel opvallend is dat de rechten van de níet kwestbaren in het geheel niet tellen.
Cer schreef:996981 schreef:Ja, ik vind het quoten van zo'n stuk tekst vanuit een wikipediapagina altijd erg belerend overkomenWat een lage sneer...De enige manier waarop je inhoudelijk kan discussiëren, is als je beide dezelfde definities hanteert. Gezien wij niet op een lijn zaten, heb ik de daadwerkelijke definitie erbij gepakt.
![]()
Ik ga niet volgens de letter van de 'regels', dat leek mij al duidelijk. Ik probeerde meer aan te geven dat het heel lastig is allemaal en dat verschillende groepen mensen verschillende belangen hebben, en dat het soms echt niet te verklaren is dat de ene groep anders wordt behandeld dan de andere groep.
Als iemand dan komt met: regels zijn regels, dan trek ik dat heel slecht
Citaat:Iedere beslissing in deze crisis komt op de ethische weegschaal en je hebt altijd meerdere belanghebbenden die voor of tegen een afweging of maatregel zijn. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.
Klopt helemaal, maar dan mag iemand zich wel vragen stellen bij hoe dingen nu bedacht worden. Jij geeft ook aan "wie risicogroep is, lijkt mij vrij simpel".. en dat leek mij nou weer niet zo simpel. Ja, als je de regels volgt dan is het wat de regels zeggen, maar ik vind dat hele verhaal over wie wel of geen risico is, niet zo klip en klaar. Het enige wat je daarover kan zeggen is "ja zij zeggen het, dus dan doen we het zo"Nou precies dat is wat ik probeer aan te geven.. Alleen ben ik gestopt met nou ja ik snap het wel een beetje want..""Citaat:Daarnaast heb ik de halve baby-uitzet nu online moeten shoppen, terwijl ik in de supermarkt wel hutje mutje mag staan. In diezelfde supermarkt kom ik ouderen tegen, met zijn tweeën, op tijdstippen waarbij ik mij afvraag of dat verstandig is. En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.
En soms ben ik de mensen die zeggen: 'ja maar die paar maanden' ook echt he le maal zatEn ook 'ja maar de jeugd heeft t zwaar'. Dat zij het zwaar hebben geloof ik meteen, echt waar. Maar niet alleen de jeugd heeft t zwaar (maar dat mag je niet hardop zeggen)..
Nou ja zelfs dat is dus lastig als Gommers iets anders zegt dan Kuipers die weer wat anders zegt dan de Gezondheidsraad en het beleid wat daarop gemaakt wordt weer anders lijkt.Citaat:Of bij welk aantal besmettingen? Of welk aantal IC bedden?
Dus op zich zijn we het wel eens denk
En qua ethiek eigenlijk hetzelfde wat HC zegt.. voor wie telt de ethiek nou precies het zwaarst?
Cer schreef:996981 schreef:Het probleem is dat je niemand kan verplichten thuis te blijven, of enkel toestaat op gezette tijden het huis te verlaten (om te kunnen voorzien in eerste levensbehoeften; eten) omdat ze toevallig in de risicogroep vallen
Maar dan zou het geven van toestemming om naar een restaurant te gaan, toch helemaal niet te vergelijken zijn met wat jij hier nu aangeeft?
Mensen opsluiten is ethisch wellicht niet verantwoord (blijkbaar ook niet als het voor hun eigen veiligheid is).
Maar wat er dan niet ethisch verantwoord is aan het toestaan van gevaccineerden om uit eten te gaan? Dat je een groep uitsluit? Nja... er worden wel meer groepen uitgesloten soms. En het is maar tijdelijk.. EN je redt wellicht een beetje wat andere mensen..?
996981 schreef:Over voor wie ethiek het zwaarst telt; uit je post lees ik dat jij vindt dat jongeren minder recht hebben om te ventileren dat zij het slecht hebben. Waarom? Omdat anderen het ook zwaar hebben, mag een bepaalde groep niet uitspreken dat ze het zwaar hebben? Dat is toch raar?
Er staat letterlijk dat ik meteen geloof (dus voor waar aanneem) dat zij het zwaar hebbenCitaat:En ook 'ja maar de jeugd heeft t zwaar'. Dat zij het zwaar hebben geloof ik meteen, echt waar. Maar niet alleen de jeugd heeft t zwaar (maar dat mag je niet hardop zeggen)..
Vrijheidsbeperking? Hoezo? Je mag ergens niet naar binnen .. dan zou je denken dat je juist vrijheid houdt.Citaat:Jawel, want het is nog steeds vrijheidsbeperking op basis van een niet te kiezen eigenschap = discriminatie
Cer schreef:996981 schreef:Over voor wie ethiek het zwaarst telt; uit je post lees ik dat jij vindt dat jongeren minder recht hebben om te ventileren dat zij het slecht hebben. Waarom? Omdat anderen het ook zwaar hebben, mag een bepaalde groep niet uitspreken dat ze het zwaar hebben? Dat is toch raar?
Nee, je verdraait wat ik schrijf, of je leest wat je denkt te lezen..
Er staat letterlijk dat ik meteen geloof (dus voor waar aanneem) dat zij het zwaar hebbenCitaat:En ook 'ja maar de jeugd heeft t zwaar'. Dat zij het zwaar hebben geloof ik meteen, echt waar. Maar niet alleen de jeugd heeft t zwaar (maar dat mag je niet hardop zeggen)..![]()
Maar het komt op mij nu juist omgekeerd over.. omdat de jeugd het zwaar heeft mogen andere leeftijden niet zeuren dat zij het zwaar hebben. De jeugd moet namelijk vrijheid krijgen om dingen te doen, anders gaan ze eraan onderdoor (en dat geloof ik meteen). Maar als je dan vraagt "anderen hebben het ook zwaar, mogen zij ook dingen doen dan?" dan is het wel eens "die anderen moeten niet zo zeuren, die jeugd heeft het VEEL zwaarder dus voor hun is het VEEL belangrijker".. en dan denk ik ..eh..
Dus iedereen heeft het ondertussen zwaar en de ene zwaarder dan de andere. En er zijn een aantal mensen voor wie dit juist veel minder zwaar is, en dat is helemaal top natuurlijk
mysa schreef:
Vayo schreef:Maar zij hebben geen keuze gehad zich te laten vaccineren én het virus is voor hen nauwelijks gevaarlijk.
996981 schreef:Overigens vonden de ouderen van vroeger, de jeugd van toen ook minder dan hun eigen generatie, dus dat is niks nieuws. Het mooie is; de jeugd van vandaag is opgevoed door de jeugd van vroegerdat geeft misschien te denken.
mysa schreef:Ik was meestal ziek op die leeftijd. En zo zijn er velen. Was jammer maar ik ben geen sociale kneus geworden.
Citaat:NY Times: VS stopt met Janssen-vaccin na trombosegevallen
De gezondheidsautoriteiten in de Verenigde Staten willen voorlopig stoppen met inentingen met het Janssen-vaccin. Dat meldt The New York Times op basis van informatie van mensen die bij het besluit zijn betrokken. Aanleiding zijn zes trombosegevallen van vrouwen tussen de 18 en 48 jaar. De pauze zal later vandaag worden aangekondigd, meldt de krant.
In de VS zijn al bijna 7 miljoen mensen ingeënt met het Janssen-vaccin, dat als belangrijkste voordeel heeft dat er maar een prik voor nodig is om zo goed mogelijk beschermd te zijn.
mysa schreef:Ik was meestal ziek op die leeftijd. En zo zijn er velen. Was jammer maar ik ben geen sociale kneus geworden.