Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 07:22

Libera schreef:
https://nypost.com/2020/02/19/whistlebl ... HatU7RLe6I

Blijkbaar is er wel risico om het opnieuw op te lopen... alleen is de 2e keer nog dodelijker... :(

Ze hebben het over medicatie die niet bij naam wordt genoemd. Testen of iemand negatief is zou sowieso na besmetting niet betrouwbaar meer zijn.
En er wordt geen bron of cijfers beschreven.
Een dokter zegt....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 07:28

Joman schreef:
Ik blijf me er overigens over verbazen dat het overgrote deel dat komt te overlijden, man is. Nu lees ik daar her en der wel wat verklaringen voor (zoals verschil in levenswijze etc), maar een echte wetenschappelijke verklaring ben ik niet tegengekomen. Iemand anders wel toevallig?

Vrouwen worden beschermd door oestrogeen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 07:45

raket schreef:
Maar als er geen enkele Nederlander besmet was en alles werd op slot gegooid. Dan moet je of wachten op een veilig vaccin voor iedereen. Of je was de Sjaak geweest als je maatregelen versoepelde.....

Ik zat redelijk vooraan in de besmettingen. En bij mij hield de GGD nog vol dat carnaval geen rol had gespeeld. De microbiologie van mijn werkgever vond toen echter van wel.

Ik ga er vanuit dat het RIVM naar eer en geweten handelt. Dat dingen niet handig zijn met de kennis van nu blijf je altijd houden.

Ik bedoel achteraf gezien had ik me eerder ziek gemeld, was niet in een hotel gaan zitten. Maar zonder koorts en alleen geen handen geven heb ik voor toen de regels opgevolgd....
Naar eer en geweten.... achteraf gezien? Ik had me per direct opgesloten en mijn vriend ook.

Zijn er mensen ziek geworden die met jou in de dagelijkse omgang in aanraking zijn gekomen eigenlijk?
En je vriend?

raket

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 07:51

Nee. Ik heb blijkbaar heel goed mijn handen gewassen. Mijn vriend was net voor mij wat verkouden en hees. Maar Ja, we hadden net 5 dagen carnaval gehad. Dan hebben we dat altijd een beetje.

Zelfs mensen die bij mij in de auto hebben gezeten en patiënten zijn niet ziek geworden. En ook bezoek niet trouwens.
Van de mensen in restaurants en winkels weet ik het natuurlijk niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:00

raket schreef:
Nee. Ik heb blijkbaar heel goed mijn handen gewassen. Mijn vriend was net voor mij wat verkouden en hees. Maar Ja, we hadden net 5 dagen carnaval gehad. Dan hebben we dat altijd een beetje.

Zelfs mensen die bij mij in de auto hebben gezeten en patiënten zijn niet ziek geworden. En ook bezoek niet trouwens.

Dat schept wel hoop! En je had ook al lichte symptomen (hoest) toen je nog in aanraking kwam met andere mensen?

Ik was vooral geschrokken van taxichauffeurs die besmet raakten door toeristen of andersom. Dat zelfs in een auto zitten dus al besmettelijk kon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:18

raket schreef:

Wat een geluk! Dat geven vanaf het begin goed gedaan dus :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:34

elnienjo schreef:
Joman schreef:
Ik blijf me er overigens over verbazen dat het overgrote deel dat komt te overlijden, man is. Nu lees ik daar her en der wel wat verklaringen voor (zoals verschil in levenswijze etc), maar een echte wetenschappelijke verklaring ben ik niet tegengekomen. Iemand anders wel toevallig?

Vrouwen worden beschermd door oestrogeen.

Mannen maken ook oestrogeen aan.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 08:41

elnienjo schreef:
raket schreef:

Dat schept wel hoop! En je had ook al lichte symptomen (hoest) toen je nog in aanraking kwam met andere mensen?

Ik was vooral geschrokken van taxichauffeurs die besmet raakten door toeristen of andersom. Dat zelfs in een auto zitten dus al besmettelijk kon zijn.

Ja, maar ik ben verpleegkundige met astma, dus de basishygiene zit er bij mij al lang in.
Ik dacht ook dat de astma/hooikoorts vervelend was. En ben getest zodat ik kon zeggen dat ik negatief was als mensen er iets van zeiden. Maar ik was positief en werd pas later zieker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:04

Follow the Money heeft uitgezocht hoe het nou zit met de testen, en hoe het kan dat UMCG zegt voldoende te hebben en RIVM zegt dat er een tekort is. Fijn, ik hoopte al dat een journalist hier zich eens op zou storten.

UMCG werkt met apparatuur van verschillende fabrikanten, terwijl het grootste deel van Nederland met apparatuur van Roche werkt. Er is sprake van een vendor lock-in, men heeft de materialen nodig van de fabrikant, net als bij bijvoorbeeld printers en inktcartridges. Roche kan de vraag naar de diverse benodigdheden niet aan. Een van die benodigdheden is een vloeistof, en Roche is tot nu toe niet bereid het recept van vloeistof af te geven zodat men het zelf kan maken in de labs. Terwijl dat betrekkelijk makkelijk is blijkbaar.

https://www.ftm.nl/artikelen/roche-corona-lysisbuffer

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:07

Marie_Anne schreef:
Follow the Money heeft uitgezocht hoe het nou zit met de testen, en hoe het kan dat UMCG zegt voldoende te hebben en RIVM zegt dat er een tekort is. Fijn, ik hoopte al dat een journalist hier zich eens op zou storten.

UMCG werkt met apparatuur van verschillende fabrikanten, terwijl het grootste deel van Nederland met apparatuur van Roche werkt. Er is sprake van een vendor lock-in, men heeft de materialen nodig van de fabrikant, net als bij bijvoorbeeld printers en inktcartridges. Roche kan de vraag naar de diverse benodigdheden niet aan. Een van die benodigdheden is een vloeistof, en Roche is tot nu toe niet bereid het recept van vloeistof af te geven zodat men het zelf kan maken in de labs. Terwijl dat betrekkelijk makkelijk is blijkbaar.

https://www.ftm.nl/artikelen/roche-corona-lysisbuffer

Als dat waar is, dan gaat Roche dus bijna létterlijk over lijken om de monopolie positie te houden.

Bah.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:08

interessant Marie_Anne. Dat zou het wel kunnen verklaren. Treurig van Roche ook wel in deze tijd...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:08

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:10

Ik kon de link van FTM niet lezen, maar de telegraaf heeft, denk ik, eenzelfde soort artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg

Kan zo'n firma niet gedwongen worden om dit vrij te geven... -O-

NB, ik vraag me af in hoeverre je dan dus de overheid de 'schuld' kan geven dat ze niet genoeg testen, en ik vraag me af of het UMCG dan zo 'makkelijk' kan zeggen 'ja hoor het kan wel, wij doen het ook, de rest wil gewoon niet'.. het lijkt dan dus iets gecompliceerder dan dat?

Maar sjees, je moet dit dan toch kunnen afdwingen zou je denken?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:14

Vreselijk dat mensen dat niet willen prijsgeven in zo'n erge situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:14

Cer schreef:
Ik kon de link van FTM niet lezen, maar de telegraaf heeft, denk ik, eenzelfde soort artikel: https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg

NB, ik vraag me af in hoeverre je dan dus de overheid de 'schuld' kan geven dat ze niet genoeg testen, en ik vraag me af of het UMCG dan zo 'makkelijk' kan zeggen 'ja hoor het kan wel, wij doen het ook, de rest wil gewoon niet'.. het lijkt dan dus iets gecompliceerder dan dat?

Telegraaf heeft het van FTM.
Het artikel van FTM is veel uitgebreider en kun je als het goed is wel lezen als je het op een incognito tabblad opent. Je mag 1 artikel per dag gratis lezen volgens mij.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:18

Heeft dat niet te maken dat de eu al jaren probeert nieuwe handelsovereenkomsten te krijgen met Zwitserland .

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:22

Marie_Anne schreef:
Cer schreef:

Telegraaf heeft het van FTM.
Het artikel van FTM is veel uitgebreider en kun je als het goed is wel lezen als je het op een incognito tabblad opent. Je mag 1 artikel per dag gratis lezen volgens mij.

Helaas ook niet met incognito tabblad bij mij.

Ik wou het net volledige gaan lezen.
Maar dat lukt niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:49

Ik twijfel of ik zo het debat ga kijken, vindt het wel interessant maar het duurt vaak zo lang en dan wil ik niet meer stoppen met kijken :')

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:52

moonsparkle schreef:
Ik twijfel of ik zo het debat ga kijken, vindt het wel interessant maar het duurt vaak zo lang en dan wil ik niet meer stoppen met kijken :')

Heb je een linkje? Misschien dat ik het op de achtergrond even aanzet tijdens werk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:53

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1583847 ... -in-de-weg
Ah daar komt de aap uit de mouw. We hebben onszelf blijkbaar te afhankelijk gemaakt van een grote farmaceut die de receptuur van de testvloeistof niet met haar afnemers wil delen, maar zelf onvoldoende capaciteit heeft om te leveren.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 09:59

Sure_lee schreef:
moonsparkle schreef:

Heb je een linkje? Misschien dat ik het op de achtergrond even aanzet tijdens werk.

Het is in de plenaire zaal denk ik?
https://www.tweedekamer.nl/debat_en_ver ... vedebatten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:01

Babootje schreef:
Ah daar komt de aap uit de mouw. We hebben onszelf blijkbaar te afhankelijk gemaakt van een grote farmaceut die de receptuur van de testvloeistof niet met haar afnemers wil delen, maar zelf onvoldoende capaciteit heeft om te leveren.

De hele wereld is afhankelijk van dit soort bedrijven en zo’n vloeistof kan in een laboratorium ontleed worden en nagemaakt, kan met medicijnen ook. Dus dat zal ook wel gaan gebeuren maar dat duurt misschien even aangezien ze het nu heel druk hebben met testen op Corona zelf.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:02

Maar als Roche geen toestemming geeft om het na te maken, krijgen landen of andere bedrijven wel te maken met patent recht van Roche.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:03

Gek, ik krijg de melding dat het 24 uur gratis te lezen is. Maar ik kan er nu ook niet meer in. Ik heb het grootste deel van het artikel gekopieerd, alleen het eerste deel niet. Wie het lezen wil kan me een pb sturen. Ik denk niet dat ik het hier mag plaatsen als het maar 24 uur gratis te lezen is op de site.

Dit vind ik nog wel een opmerkelijk stukje en plaats ik wel:

FTM schreef:
Vooralsnog is het aan het Outbreak Management Team (OMT) van het RIVM om de tekorten te lijf te gaan. Het OMT zoekt volgens een RIVM-woordvoerder naar oplossingen: ‘Er is een Taskforce Diagnostiek waar onder andere koepelorganisatie van de industrie Diagned, RIVM, VWS en inkopers van academische ziekenhuizen in zitten. Deze taskforce inventariseert waar de problemen zijn, welke voorraden er zijn. Ook wordt daar gekeken naar herverdeling van materialen en onderzoeken ze alternatieven.’

Brancheorganisatie Diagned bestaat uit leveranciers van onder meer de machines waarmee in laboratoria wordt getest. Roche heeft als marktleider een belangrijke stem in deze club en levert al jaren de voorzitter; op dit moment is dat Barbara Kamp. Ook via zijn positie in het Outbreak Management Team heeft Roche dus invloed op het Nederlandse testbeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 10:03

bigone schreef:
Babootje schreef:

De hele wereld is afhankelijk van dit soort bedrijven en zo’n vloeistof kan in een laboratorium ontleed worden en nagemaakt, kan met medicijnen ook. Dus dat zal ook wel gaan gebeuren maar dat duurt misschien even aangezien ze het nu heel druk hebben met testen op Corona zelf.

Zo simpel is het dus niet, dat wordt uitgelegd in het artikel.