Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 13:57

Daar ben ik het niet mee eens, want 45 km wagentjes zijn dan al helemaal niet veilig.
Een goede kennis van mij ( een oude vriendin van mijn moeder waar ik nog wekelijks contact mee heb heeft meerdere tia’s gehad, heeft zelf haar auto verkocht en rijbewijs laten verlopen. Omdat ze zelf inziet dat het niet veilig is om nog auto te rijden.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:02

Oh daar zeker mee eens, recent nog een oudere meneer die nog geen 60 reed op een autoweg waar je 100 mocht. Of ouderen die op een drukke 100 weg de auto gaan keren midden op de weg, daarvan zou wel besloten moeten worden dat ze wellicht niet geschikt zijn voor het verkeer. Of het voorbeeld wat Femke_Tweety aankaart, zou ook niet meer een auto mogen besturen imo. Anderzijds wat iemand ook al aankaart, op platteland is het openbaar vervoer én duur en niet aantrekkelijk voor ouderen vaak. Dus goedkopere alternatieven zijn ook vrij schaars.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:40

Mijn man is 82 en rijdt vele malen vlotter dan ik. Hij heeft wegens ziekte van Parkinson onlangs een rijtest moeten doen bij het CBR en is met vlag en wimpel geslaagd. Hij heeft weer voor 3 jaar zijn rijbewijs.
Ik zit (al bijna 50 jaar) met samengeknepen billen en mijn ogen dicht naast hem in de auto, maar de examinator vond hem prima rijden. Ik ben 16 jaar jonger en veel voorzichtiger in het verkeer (en hij is bang bij mij in de auto :+ )
Ik ben dus degene waar jullie je waarschijnlijk groen en geel aan ergeren, gelukkig voor jullie rij ik niet vaak auto.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 14:49

Oud in zichzelf is het probleem ook niet.

Gevaarlijk rijden en overzicht kwijt zijn en vertraagde reactie wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:00

Femke_Tweety schreef:
Oud in zichzelf is het probleem ook niet.

Gevaarlijk rijden en overzicht kwijt zijn en vertraagde reactie wel.

Dat laatste is de reden waarom mensen met de ziekte van Parkinson door een keuringsarts en een onafhankelijk neuroloog gekeurd worden die bepalen of ze een rijtest bij het CBR mogen doen om hun rijbewijs te mogen behouden. Dit geldt overigens voor een groot aantal ziektes, maar dat weet niet iedereen. Ik wist het via Parkinsonnet en heb geïnformeerd bij mij autoverzekering. Toen heb ik de procedure in gang gezet en was het binnen een maand geregeld.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 15:12

Bij Tia in geval schoonmoeder waren er geloof ik twee keuzes (lang geleden alweer)
Ofwel keuren, ofwel enige maanden niet rijden en dan mag het zonder keuren weer.

Dat laatste werd voor gekozen.
Maar ze kwam vaak het eigen, ruime! bedrijfserf al niet af zonder ongelukken of bijna ongelukken.
Maar toch blijven rijden...

Écht onverantwoord.

Maar ik mocht er natuurlijk niets van zeggen, als schoondochter zijnde.

En dat ze zelf schade reed of zélfs desnoods een serieuzer ongeluk zou krijgen kon ik mentaal nog wel handelen (hoewel ook niet leuk)
Maar dat ze écht anderen ermee in gevaar bracht vond ik wel een probleem.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 15:18

De reden waarom ik het niet eens ben met het 45 km wagentje is dat het een enorm kwetsbaar voertuig is. Heeft geen kreukelzone.

Andere automobilisten hebben bij voorbaat al geen geduld en halen in waar dat heel gevaarlijk is.
Ik kan dat weten, want voordat ik mijn rijbewijs haalde heb ik een tijd in zo’n wagentje rondgereden. ( Ik kan niet op een scooter, dus dit was mijn alternatief )
Ik reed gewoon met het verkeer mee, wagentje haalde 60 km per uur. Maar dat was voor veel mensen alsnog niet voldoende.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:29

Mijn man is net aangereden door, hoe kan het ook anders, een vent op een fatbike. Hij stond stil voor een fietspad waar fietsers voorrang hebben, in Amsterdam, hondenweer, nauwelijks zicht. Fatbike reed aan de verkeerde kant van de weg, dus niet op het fietspad, zonder licht met een enorme gang. Lang leve een Volvo, alleen een kapot nummerbord. Man stapt uit, kerel weet niet hoe snel ie weer op die fatbike moet komen en gaat er vandoor…

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:34

Echt typisch Amsterdam, aanrijden, opstappen en pleite zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-24 07:43

Vet balen mmb

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 07:47

Jeetje wat enorm tuk. Lafaard om er vandoor te gaan. Leve de Volvo!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:35

Siggislief schreef:
Echt typisch Amsterdam, aanrijden, opstappen en pleite zijn.

Helaas, was het maar 'typisch Amsterdam' zo'n houding kom je overal in het land tegen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 10:40

Nayomie schreef:
Oh daar zeker mee eens, recent nog een oudere meneer die nog geen 60 reed op een autoweg waar je 100 mocht. Of ouderen die op een drukke 100 weg de auto gaan keren midden op de weg, daarvan zou wel besloten moeten worden dat ze wellicht niet geschikt zijn voor het verkeer. Of het voorbeeld wat Femke_Tweety aankaart, zou ook niet meer een auto mogen besturen imo. Anderzijds wat iemand ook al aankaart, op platteland is het openbaar vervoer én duur en niet aantrekkelijk voor ouderen vaak. Dus goedkopere alternatieven zijn ook vrij schaars.

De voorbeelden die je noemt zijn niet bepaald kenmerkend voor de oudere automobilist hoor. Jongeren kunnen er ook wat van.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:12

Dat langzame, onzekere en slingerende rijden en een slecht inschattingsvermogen zie ik alleen bij ouderen en daar zijn er hier nogal wat van, deze omgeving is enorm vergrijsd. De jongeren rijden meestal te hard en lijden aan zelfoverschatting.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:22

MairMac is je man in orde?

Veel te langzaam rijden vind ik gevaarlijk.
Andere automobilisten gaan er toch vanuit dat je een bepaalde snelheid rijdt.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 11:32

Ja hoor, hij stond al stil en schrok alleen van die malloot met zijn fatbike. En schade aan een nummerbord…het had veel erger gekund.
Maar het rottige is dat je als automobilist natuurlijk altijd verantwoordelijk bent, ook al reed die gek aan de verkeerde kant van de weg zonder licht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 12:55

MairiMacBran schreef:
Dat langzame, onzekere en slingerende rijden en een slecht inschattingsvermogen zie ik alleen bij ouderen en daar zijn er hier nogal wat van, deze omgeving is enorm vergrijsd. De jongeren rijden meestal te hard en lijden aan zelfoverschatting.

In mijn leven vooral bij jongere mensen gezien die vaak op de telefoon zaten, of druk aan het babbelen in de auto, of ruzie maken (ik zag die laatste aankomen en stond te wachten voor het rode licht. Door met alarmlichten aan zeer langzaam de bocht om te gaan heb ik een ongeluk voorkomen (mijn drie kinderen zaten achterin weet je vandaar mijn overtreding) maar hij stond maar net stil midden op de kruising)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:22

pien_2010 schreef:
MairiMacBran schreef:

In mijn leven vooral bij jongere mensen gezien die vaak op de telefoon zaten, of druk aan het babbelen in de auto, of ruzie maken (ik zag die laatste aankomen en stond te wachten voor het rode licht. Door met alarmlichten aan zeer langzaam de bocht om te gaan heb ik een ongeluk voorkomen (mijn drie kinderen zaten achterin weet je vandaar mijn overtreding) maar hij stond maar net stil midden op de kruising)

Pien, merk je dat je wederom een groep aan het bevooroordelen bent?

Ouderen hebben hun dingen in het verkeer, jongeren ook, mensen daar tussenin ook. C'est ça.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:37

Oh ja. Ik ben ongeduldig in het verkeer en zit vaak binnensmonds scheldend achter het stuur want ik krijg jeuk van mensen die hun rijbewijs bij een pakje boter lijken te hebben gekregen, maar dat merk je niet aan mijn rijden. Ik schijn juist een hele sociale chauffeur te zijn volgens mijn examinator die verder niet zo heel veel goeds te melden had.
En ik kan voor geen meter parkeren. Alleen vooruit en fileparkeren als ik minimaal 2 plekjes heb.

En dan kijk ik naar mijn jongste zoon die net zijn vrachtwagenrijbewijs heeft gehaald en dan denk ik: hoe dan!? Dat ruimtelijk inzicht heeft ie niet van mij zeg maar.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 14:47

xPablobokt ik reageerde op

Citaat:
en eerdere posten waar vooral de ouderen genoemd worden. Als ouderen zijnde kom ik op voor ouderen als die elke keer de ergenis krijgen en benoemd worden, want in beiden groepen gebeuren dingen die niet ok zijn.
Dus je moet het wel in de context plaatsen van......

Enne ik zie de meeste ouderen, de meeste jongeren en alles er tussen in die gewoon heel beleefd zijn tijdens het rijden iets dat ik heel vaak al heb opgemerkt in dit topic als wij ver gereden hadden!!
Wij zitten nl als we op de weg zitten voor verre reizen op de weg.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 15:22

MairiMac gelukkig dat je man oke is.
Nummerplaat is wel te maken.

Te langzaam rijden is net zo gevaarlijk als veel te hard rijden.
Al zijn bij een botsing het te hard rijden meer schade opleveren.

Ik snap dat fietsers zwakke verkeersdeelnemers zijn. Maar ik vind niet dat ze dan maar alles mogen zonder schuld te krijgen en betalen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 15:29

Ik merk de laatste tijd dat de meeste langzaam rijdende mensen vooral in het midden blijven rijden.
Je kan er rechts niet langs want het mag niet, maar soms kan je niet anders..

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:05

O, hou op schei uit... middenbaan- of linkerbaanplakkers op de snelweg. Zo ergerlijk...

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-24 16:32

Wat mij ook vooral verbaast is dat er mensen eerst in je kont duwen omdat ze 'haast' hebben,
en dan ga je maar naar rechts...

Dan rijden ze je keihard voorbij en nog geen 20 meter verder op toch naar rechts
en dan toch afslaan naar de afrit richting iets anders..

Denk ik zo van je had ook gewoon achter mij kunnen rijden en dan naar rechts..
maar nee eerst keihard optrekken en dan afslaan waar je heen moet.. 8)7

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-24 16:53

Ja dat soort acties verbaast mij ook regelmatig, komt echt vaak voor.