Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:31

Dodenherdenking inderdaad. Volgende maand ook geen testalarm, ben je vast gewaarschuwd :))

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:35

Idd las net dat ook volgende maand niet getest gaat worden vanwege Pinksteren.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:32

Aha tuurlijk, thanks allemaal :)

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:49

Ik zoek ook iets. Ik ben op zoek naar vragen :D

Stel; de overheid zou graag een nationale DNA databank starten. Elke Nederlander wordt gevraagd om zijn of haar DNA in te leveren voor een DNA databank zoals die nu bij het NFI bestaat. Er wordt besloten over dit onderwerp een referendum te houden, welke vragen komen er bij je op? Wat wil graag weten voor je een beslissing maakt?

De reden van deze vraag:
Spoiler:
Voor een vak op school moet ik een essay schrijven over DNA databanken. Een onderdeel daar van is bepalen wat de gemiddelde burger van dit onderwerp moet/wil weten.

chantalboes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:24

Steeph schreef:

Stel; de overheid zou graag een nationale DNA databank starten. Elke Nederlander wordt gevraagd om zijn of haar DNA in te leveren voor een DNA databank zoals die nu bij het NFI bestaat. Er wordt besloten over dit onderwerp een referendum te houden, welke vragen komen er bij je op? Wat wil graag weten voor je een beslissing maakt?

De reden van deze vraag:
Spoiler:
Voor een vak op school moet ik een essay schrijven over DNA databanken. Een onderdeel daar van is bepalen wat de gemiddelde burger van dit onderwerp moet/wil weten.

Wie kan er bij de informatie van de dna-bank, welke instanties. Welke informatie komt er bij je DNA te staan? Alleen naam, BSN? Wanneer wordt er beroep gedaan op de DNA bank, alleen bij moordzaken of ook voor andere onderzoeken.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:35

chantalboes schreef:
Steeph schreef:

De reden van deze vraag:
Spoiler:

Wie kan er bij de informatie van de dna-bank, welke instanties. Welke informatie komt er bij je DNA te staan? Alleen naam, BSN? Wanneer wordt er beroep gedaan op de DNA bank, alleen bij moordzaken of ook voor andere onderzoeken.

Interessante vragen, bedankt!

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:37

Hoe veilig is het opgeslagen?
Te vaak komen er belangrijke prive gegevens toch op straat.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:44

Steeph schreef:

De reden van deze vraag:
Spoiler:

Doe maar zou ik zeggen. Geen vragen. Dadaa.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:46

Wat gebeurt er wanneer er een soort Hitler 2 in Nederland zou komen, krijgt hij dan ook inzage in ons DNA. :+

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:49

poes schreef:
Steeph schreef:

De reden van deze vraag:
Spoiler:

Doe maar zou ik zeggen. Geen vragen. Dadaa.

Helemaal geen vragen? Je bent hoe dan ook voor een nationale DNA databank?

MarlindeRooz schreef:
Wat gebeurt er wanneer er een soort Hitler 2 in Nederland zou komen, krijgt hij dan ook inzage in ons DNA. :+

Dit behandel ik inderdaad ook in het essay :j

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:51

Is het een Nederlandse database of wordt het ook gedeeld met bijv. Europa (bijv. Eurojust)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:51

Kan ik me ook uitschrijven uit de databank?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:25

Klopt!

Dat van gegevens delen met Europa vind ik wel een goede :j

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 20:53

Interessante vragen, dankjulliewel!

Zouden jullie ook meer willen weten over de techniek achter DNA profielen of over DNA zelf?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:08

Jàren geleden was er een televisieprogramma. Daarbij werden bekende Nederlanders gevolgd op een reis in het buitenland. Een daarvan was een zangeres. Die was in Mongolië. Ze werd daar geïnspireerd tot het schrijven van een liedje toen ze lag te slapen in een Yurt. De kevers vielen van het dak naar beneden. Dat gaf een bepaald geluid. Ze schreef er een kinderlied over. Waarbij de kevers de dromen naar de slapende kinderen bracht. Iets met tsoektsoek...ja sorry ik weet het niet meer en ik hoop dat iemand hier het zich herinnert!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 22:25

Oké.: netflix

De 12.
Spoiler:
Heeft frie beide moorden gedaan?
Ik dacht dat Brechtje niet door frie was vermoord.

Vond het einde niet zo.. dat je het zelf moet invullen.
Mijn fantasie wil bij films gewoon lui zijn.
Laatst bijgewerkt door Mondy op 06-05-20 19:21, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: spoiler toegevoegd.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 23:10

Steeph schreef:

Zouden jullie ook meer willen weten over de techniek achter DNA profielen of over DNA zelf?

Als iemand mijn DNA in handen zou krijgen, wat kan hij/ zij daar dan mee wanneer hij/ zij slechte bedoelingen heeft?

Kan het zijn dat je bij afname een niet volledig DNA profiel krijgt, waardoor dit opnieuw moet? En blijft opgeslagen materiaal altijd goed, of moet het eens in de zoveel tijd vervangen worden?

Kun je uit DNA afleiden of iemand bijv. een geschikte donor zou zijn voor het één of ander?

Ik weet niet of het relevante vragen zijn, maar dit is iets wat in me opkwam.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:52

AmyII schreef:
Steeph schreef:

Als iemand mijn DNA in handen zou krijgen, wat kan hij/ zij daar dan mee wanneer hij/ zij slechte bedoelingen heeft?

Kan het zijn dat je bij afname een niet volledig DNA profiel krijgt, waardoor dit opnieuw moet? En blijft opgeslagen materiaal altijd goed, of moet het eens in de zoveel tijd vervangen worden?

Kun je uit DNA afleiden of iemand bijv. een geschikte donor zou zijn voor het één of ander?

Ik weet niet of het relevante vragen zijn, maar dit is iets wat in me opkwam.

Zeker weten! Dankjewel.
Nu alleen nog 'even' dat essay afmaken :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:21

paars schreef:
Jàren geleden was er een televisieprogramma. Daarbij werden bekende Nederlanders gevolgd op een reis in het buitenland. Een daarvan was een zangeres. Die was in Mongolië. Ze werd daar geïnspireerd tot het schrijven van een liedje toen ze lag te slapen in een Yurt. De kevers vielen van het dak naar beneden. Dat gaf een bepaald geluid. Ze schreef er een kinderlied over. Waarbij de kevers de dromen naar de slapende kinderen bracht. Iets met tsoektsoek...ja sorry ik weet het niet meer en ik hoop dat iemand hier het zich herinnert!

Probeer het eens hier -->
[ENT] [Info] Ik zoek een liedje - deel 13

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:14

Nou de 12 hoeven we ook niet meer te kijken _O-

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 12:28

Nou ja dat je het zelf moet invullen is gewoon geschreven recensie hoor... dus ik heb niets meer verklapt dan die recensie :o?

Afbeelding

Het is zeker de moeite waard om af te kijken. Ik vond het einde niet zo.. maar das een persoonlijke mening. Ik vind wel meer niet mooi wat de rest prachtig vond. Harry Potter bijvoorbeeld ... en toch keek de hele wereld hem zowat. Die lieten zich ook niet tegenhouden omdat ik het niets vind

Mijn vraag of ze het heeft gedaan is ook de vraag vanaf aflevering 1... wat is precies de spoiler dan???

De stelling wat al een recensie was?

Mijn vraag is alleen wat jullie invulling is..
Dat het mij bezighoud geeft wel aan dat ik het verder zeker de moeite waard vond.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:34

Jouw spoiler is dat je aangeeft dat je na al die afleveringen nog steeds net zo weinig weet als in het begin, dus dat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:51

iirrssjjee schreef:
Jouw spoiler is dat je aangeeft dat je na al die afleveringen nog steeds net zo weinig weet als in het begin, dus dat.

Ook dat zal bij deze serie voor mensen verschillen :')

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:54

lenaa_tje schreef:
iirrssjjee schreef:

Ook dat zal bij deze serie voor mensen verschillen :')

Geloof ik gelijk, ik zit er middenin -O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 14:56

Dan vooral veel kijk plezier :) ook met de spoiler vond ik het een leuke serie.