Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Steeph schreef:Ik zoek ook iets. Ik ben op zoek naar vragen
Stel; de overheid zou graag een nationale DNA databank starten. Elke Nederlander wordt gevraagd om zijn of haar DNA in te leveren voor een DNA databank zoals die nu bij het NFI bestaat. Er wordt besloten over dit onderwerp een referendum te houden, welke vragen komen er bij je op? Wat wil graag weten voor je een beslissing maakt?
De reden van deze vraag:Spoiler:
Voor een vak op school moet ik een essay schrijven over DNA databanken. Een onderdeel daar van is bepalen wat de gemiddelde burger van dit onderwerp moet/wil weten.
chantalboes schreef:Steeph schreef:Ik zoek ook iets. Ik ben op zoek naar vragen
Stel; de overheid zou graag een nationale DNA databank starten. Elke Nederlander wordt gevraagd om zijn of haar DNA in te leveren voor een DNA databank zoals die nu bij het NFI bestaat. Er wordt besloten over dit onderwerp een referendum te houden, welke vragen komen er bij je op? Wat wil graag weten voor je een beslissing maakt?
Voor een vak op school moet ik een essay schrijven over DNA databanken. Een onderdeel daar van is bepalen wat de gemiddelde burger van dit onderwerp moet/wil weten.
Wie kan er bij de informatie van de dna-bank, welke instanties. Welke informatie komt er bij je DNA te staan? Alleen naam, BSN? Wanneer wordt er beroep gedaan op de DNA bank, alleen bij moordzaken of ook voor andere onderzoeken.
Steeph schreef:Ik zoek ook iets. Ik ben op zoek naar vragen
poes schreef:Steeph schreef:Ik zoek ook iets. Ik ben op zoek naar vragen
Doe maar zou ik zeggen. Geen vragen. Dadaa.
MarlindeRooz schreef:Wat gebeurt er wanneer er een soort Hitler 2 in Nederland zou komen, krijgt hij dan ook inzage in ons DNA.
Steeph schreef:Interessante vragen, dankjulliewel!
Zouden jullie ook meer willen weten over de techniek achter DNA profielen of over DNA zelf?
AmyII schreef:Steeph schreef:Interessante vragen, dankjulliewel!
Zouden jullie ook meer willen weten over de techniek achter DNA profielen of over DNA zelf?
Als iemand mijn DNA in handen zou krijgen, wat kan hij/ zij daar dan mee wanneer hij/ zij slechte bedoelingen heeft?
Kan het zijn dat je bij afname een niet volledig DNA profiel krijgt, waardoor dit opnieuw moet? En blijft opgeslagen materiaal altijd goed, of moet het eens in de zoveel tijd vervangen worden?
Kun je uit DNA afleiden of iemand bijv. een geschikte donor zou zijn voor het één of ander?
Ik weet niet of het relevante vragen zijn, maar dit is iets wat in me opkwam.
paars schreef:Jàren geleden was er een televisieprogramma. Daarbij werden bekende Nederlanders gevolgd op een reis in het buitenland. Een daarvan was een zangeres. Die was in Mongolië. Ze werd daar geïnspireerd tot het schrijven van een liedje toen ze lag te slapen in een Yurt. De kevers vielen van het dak naar beneden. Dat gaf een bepaald geluid. Ze schreef er een kinderlied over. Waarbij de kevers de dromen naar de slapende kinderen bracht. Iets met tsoektsoek...ja sorry ik weet het niet meer en ik hoop dat iemand hier het zich herinnert!