Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:40

Ik ga voor de zekerheid morgen even op de fiets.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:46

c_alsemgeest schreef:
Zal best ooit wel een verdwaalde dino in hebben gezetten, maar van grote dierlijke resten wordt het niet gevormd.
Sowieso ook niet van de meeste plantenresten, anders zouden we ook omkomen in de olie nu :)
Plankton en algen zijn het... maar of je die nou graag op je brood wil? Plankton zijn ook hele kleine diertjes :Y)

Och, ze kan zich troosten, al het water wat je consumeert was ooit ( onder andere) dinosaurus urine... :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 14:54

noooooooooooooooooooooo! :oo

En nu onze eigen urine :=
:Y) :9k <<)

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 15:50

Worden mijn knieën slechter (meer pijn, vaker op slot zittend) door het vele knakken (gerust honderd keer per dag) of knakken ze vaker omdat ze steeds slechter worden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:00

_Mirjam schreef:
Worden mijn knieën slechter (meer pijn, vaker op slot zittend) door het vele knakken (gerust honderd keer per dag) of knakken ze vaker omdat ze steeds slechter worden?

Ik vermoed sterk dat laatste.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:20

Daar hoop ik dan maar op, dat ik het niet zelf juist erger maak, al is het meestal een passief iets dat knakken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:34

Knakken komt door immobiliteit van gewrichten. Daardoor komt er wat lucht (eigenlijk gas) tussen en het geknak wat je hoort is lucht dat er tussenuit plopt. Gezonde gewrichten knakken dus ook niet zo heel vaak (al kan je het wel zelf forceren). Vrees dus dat je knieën slechter worden.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:31

xSCWx schreef:
Knakken komt door immobiliteit van gewrichten. Daardoor komt er wat lucht (eigenlijk gas) tussen en het geknak wat je hoort is lucht dat er tussenuit plopt. Gezonde gewrichten knakken dus ook niet zo heel vaak (al kan je het wel zelf forceren). Vrees dus dat je knieën slechter worden.

En jij zegt precies wat mijn dokter eens had moeten zeggen. Ik heb echt reumatische klachten in mijn vingers en knieen al sinds mijn 14e en vroeg ook waarom mijn knieen zo eng knakte. Ook met lopen een hele doffe knak alsof je botten over elkaar schuren. Maar ze wist er geen antwoord op..

youaremystar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:42

SavannahNx schreef:
xSCWx schreef:

En jij zegt precies wat mijn dokter eens had moeten zeggen. Ik heb echt reumatische klachten in mijn vingers en knieen al sinds mijn 14e en vroeg ook waarom mijn knieen zo eng knakte. Ook met lopen een hele doffe knak alsof je botten over elkaar schuren. Maar ze wist er geen antwoord op..

Mijn dokter zei “Bij sommige mensen knakken de gewrichten meer dan bij anderen..”

Ondertussen schieten mn knieën steeds opslot, én heb ik een andere dokter gezocht.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:33

Moet ik ook echt eens gaan doen. Toen ik 14 (4jaar geleden!!) kwam met klachten was het groeipijn. 4 jaar later (maand geleden) weer gebeld, dat ik nog steeds klachten had na 4 jaar. Dus kreeg ik een second opinion arts. Zonder aan te raken of te kijken of bloed te laten prikken; “ik weet het ook niet.. nee lastig ja... ik zal je doorsturen naar een reumatoloog ik stuur je een mail”. Ik heb nooit een mail ontvangen en voel me zo niet serieus genomen. Ik ben echt een jonge meid in het lichaam van een 80 jarige. Ik kan s’ochtends mijn beker niet vasthouden (kan vingers niet buigen), kan soms mijn jas niet aan doen (schouders willen niet meebuigen) kan soms amper lopen (knieen doen het niet). Ik voel me echt in de zijk genomen door beide dokters.. Ze moeten echt onderzoek gaan doen voordat het straks wat ergs is of dat het bijvoorbeeld echt reuma is. Maar onderzoek doen ho maar.... @#+^% {:)-:(

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:50

SavannahNx schreef:
Moet ik ook echt eens gaan doen. Toen ik 14 (4jaar geleden!!) kwam met klachten was het groeipijn. 4 jaar later (maand geleden) weer gebeld, dat ik nog steeds klachten had na 4 jaar. Dus kreeg ik een second opinion arts. Zonder aan te raken of te kijken of bloed te laten prikken; “ik weet het ook niet.. nee lastig ja... ik zal je doorsturen naar een reumatoloog ik stuur je een mail”. Ik heb nooit een mail ontvangen en voel me zo niet serieus genomen. Ik ben echt een jonge meid in het lichaam van een 80 jarige. Ik kan s’ochtends mijn beker niet vasthouden (kan vingers niet buigen), kan soms mijn jas niet aan doen (schouders willen niet meebuigen) kan soms amper lopen (knieen doen het niet). Ik voel me echt in de zijk genomen door beide dokters.. Ze moeten echt onderzoek gaan doen voordat het straks wat ergs is of dat het bijvoorbeeld echt reuma is. Maar onderzoek doen ho maar.... @#+^% {:)-:(

Nou ik zeg hop... 2nd opinieonderzoek doen.
Als het echt zo erg is... moet je er gewoon meer achteraan! Deze arts neemt het niet serieus? Ga meteen naar een andere!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:51

Overigens bestaat er wel een verschil tussen de verschillende plopjes en knakjes hé. Ik ging er nu vanwege de beschrijving vanuit dat het om het “lucht knakken” ging (hetzelfde als je je vingers knakt, of als je je uitrekt je rug kraakt). Er bestaan ook nog knakjes/plopjes die ontstaan doordat een pees over bot schiet, of omdat de botten over elkaar schuren (artritis).
Savannah dat klinkt echt als iets dat je zeker moet laten onderzoeken. Laat je niet afwimpelen want dat is niet normaal.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 00:02

Nee thanks i know! Na deze kerstperiode enzo dan ga ik erachteraan. Maar dan word het tirth opinion :+

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 01:33

Mijn zusje had het ook een paar nadat ik zei dat het niet in orde was, is ze langs en arts geweest. Ze heeft blijkbaar verschillende beenlengtes en dat vinden de knieën niet fijn.

Ik had het zelf nadat ik door een blessure mijn voet met krachtig afzetten licht draai daardoor loopt mijn kniegewricht niet in spoor.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 05:43

xSCWx schreef:
Overigens bestaat er wel een verschil tussen de verschillende plopjes en knakjes hé. Ik ging er nu vanwege de beschrijving vanuit dat het om het “lucht knakken” ging (hetzelfde als je je vingers knakt, of als je je uitrekt je rug kraakt). Er bestaan ook nog knakjes/plopjes die ontstaan doordat een pees over bot schiet, of omdat de botten over elkaar schuren (artritis).
Savannah dat klinkt echt als iets dat je zeker moet laten onderzoeken. Laat je niet afwimpelen want dat is niet normaal.

Bij mij gaat het dus niet om het knakken zoals je schrijft bij vingers/rug, het is echt het verschuiven van bot (of pezen erover schuivend?) Vaak na een pijnlijke harde knak voelt het ineens weer even een stukje beter en kan mijn knie weer een tijdje normaal bewegen. Het is bij mij in mijn tienertijd ook afgedaan als groeipijn en later RPCP, regelmatig tapen heeft jaren aardig geholpen met symptoombestrijding (niet meer gehad sinds ik ruim een jaar geleden geëmigreerd ben). Misschien zou ik toch ook nog eens opnieuw ernaar moeten laten kijken :o

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:09

Ik heb een kookvraag!

Vandaag wilde ik graag alvast iets bereiden wat ik dan morgen op kerst ga eten.
Dus ik wil een soort spinazieballetjes maken maar daar moet een rauw ei doorheen en dan moet je de balletjes nog bakken.
Kan ik ook nu de balletjes maken, dus met een rauw ei erdoor heen, en morgenavond bakken om op te eten?

Op google kan ik het niet goed vinden!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:25

LilChar schreef:
Ik heb een kookvraag!

Vandaag wilde ik graag alvast iets bereiden wat ik dan morgen op kerst ga eten.
Dus ik wil een soort spinazieballetjes maken maar daar moet een rauw ei doorheen en dan moet je de balletjes nog bakken.
Kan ik ook nu de balletjes maken, dus met een rauw ei erdoor heen, en morgenavond bakken om op te eten?

Op google kan ik het niet goed vinden!

Waarom niet? Ik zou ze alleen niet op kamertemperatuur bewaren tot die tijd, maar in de koelkast of buiten zou prima kunnen. Je hebt hooguit kans dat je spinazie langzaamaan wat verlept, maar dat gebeurt anders tijdens het bakken toch wel.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:04

Mij is geleerd dat je spinazie geen tweede keer mag opwarmen. Of is dat ondertussen achterhaald?

LilChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:09

bruintje123 schreef:
Mij is geleerd dat je spinazie geen tweede keer mag opwarmen. Of is dat ondertussen achterhaald?

Volgens het recept moetje de spinazie heel even blanceren, dan heel klein hakken. Mengen met een rauw ei en kaas en dan in de pan bakken!

Ik wilde dus nu al de eerste stappen doen, en het bakken morgen pas. Volgens mij kan dat wel met spinazie en is dat toch inderdaad wat achterhaald. Maar over het ei wist ik het niet zeker of dat zo kon! (Een dag 'rauw' in de koelkast liggen)

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:27

Officieel kan je het 2 dagen in de koelkast bewaren voor je het bakt. Ik zal het alleen niet te lang op kamertempetatuur bewaren en (afhankelijk waar je woont) is het buiten nu te warm. Ideale temperatuur is tussen 4 en 7 graden.

Dus morgen bakken kan prima. Maar zorg er dan wel voor dst het echt goed gaar is van binnen en door en door verhit is. (Maar das eigenljjk altijd zo)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:47

Spinazie kan je inmiddels gewoon 2x opwarmen :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 17:11

Zit de laatste jaren alleen maar meer nitriet in... dus zou het er niet op wagen om 2x op te warmen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:07

c_alsemgeest schreef:
Zit de laatste jaren alleen maar meer nitriet in... dus zou het er niet op wagen om 2x op te warmen.

:roll:

Citaat:
Mag je spinazie opwarmen?
Ja, dat mag. Het is wel belangrijk dat je restjes spinazie na de eerste bereiding snel laat afkoelen en in de koelkast bewaart, bij 4 tot 7 graden Celsius. Zo krijgen bacteriën die de potentieel schadelijke stof nitriet produceren, minder kans om te groeien. Bewaar restjes nitraatrijke groente niet langer dan 2 dagen in de koelkast en geef ze niet aan kinderen die nog geen 6 maanden oud zijn. Invriezen van spinazie mag overigens ook gewoon.

Bron https://www.gezondheidsnet.nl/groente-e ... e-opwarmen

Let ook op het verschil tussen nitraat en nitriet. Twee verschillende stoffen.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:11

Kan je op zn kop in slaap vallen? En zoja, is dat dan niet gevaarlijk? (Bloed stijgt naar je hersenen)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 18:28

SavannahNx schreef:
Kan je op zn kop in slaap vallen? En zoja, is dat dan niet gevaarlijk? (Bloed stijgt naar je hersenen)

Als je op z'n kop staat daalt het naar je hersenen. :D (sorry. :'))