Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:52

Je kan er wel honingzalf op smeren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 11:22

Het valt mee vanmorgen.Beetje rood en een klein blaasje.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 14:41

Ik heb altijd geleerd om een brandwond zo min mogelijk af te sluiten van zuurstof. Dus ik zou er ook niets op doen

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 19:14

ik heb een tijdje terug gelezen dat zalf vooral wordt afgeraden omdat dat de beoordeling van de wond door een arts hindert waardoor die de zalf weer af moet schrapen. Dus als de huid nog dicht is en je er niet mee naar de dokter gaat kan een beetje pijnstillende zalf op een brandblaartje geen kwaad.

En voor jou nu niet zo relevant, het advies voor brandwonden is enige tijd geleden iets gewijzigd.
1 Kleding uittrekken wordt nu wel aangeraden als dit mogelijk is omdat kleding het koelen met water bemoeilijkt.
2 Een nieuw advies is om de wond af te dekken met een paar lagen vershoudfolie omdat dit beschermend en schoon is en niet aan de wond plakt. Maar geen ledematen omwikkelen met folie! Want bij zwelling kan dat afknellen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:19

Rare vraag, maar ik ben op mijn computer een gedicht tegengekomen tussen mijn schoolverhalen, en nu weet ik niet meer of ik het zelf heb geschreven of dat iemand anders het heeft gedaan en ik het alleen heb overgetypt :')

Herkent iemand (een deel van) dit gedicht? Gaat over een meisje op de middelbare.

DIT GEDICHT ZOU VAN MIJ KUNNEN ZIJN, MAAR OOK VAN IEMAND ANDERS

Ze kijkt, kijkt nog een keer.
Schuchter waait haar pen over het papier
haar geest naar buiten
Een fluit, is het de wind?
Is het de leegte op het papier
is het de leegte die een pen niet kan vullen
wachtend op de bel, op het einde
het einde

Ze zijn er allemaal
maar zij is er niet
Ze staan overal
maar zonder haar
Ze lijken gelukkig.

Ze hoort gelach, geroep
Geruis waait in haar oor
Is het om haar? Nee, roepen ze haar?
Nee

Haar pen spreekt
En haar hand schrijft de zon
En tekent haar wereld
Thuis

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 22:34

Britta31 schreef:
Kan Sudocreme ook op een lichte brandwond gesmeerd worden?

Eén van de EHBO-leraren die ik heb gehad zweerde bij Boegem Balsem voor dichte brandwonden: https://boegemgezondheidszorg.nl/balsem/ . Zo snel mogelijk na de verbranding er op doen en dan kan het diepere verbrandingen tegengaan.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 08:01

Zink droogt uit. Tijdens mijn apothekersassistenten opleiding een aantal jaar geleden werd mij geleerd: niks er op doen, luchten. Tenzij er vuil in kan komen, dan vetverband erop doen.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 19:52

Waarom heb ik “ineens” hooikoorts? :+
Ik heb er nooit eerder last van gehad in m’n leven en nu dit seizoen ineens wel.
M’n vader heeft het ook dus mogelijk genetisch, maar wat is dan de reden dat het nu ineens tot uiting komt?

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-23 23:16

_Lois_ schreef:
Waarom heb ik “ineens” hooikoorts? :+
Ik heb er nooit eerder last van gehad in m’n leven en nu dit seizoen ineens wel.
M’n vader heeft het ook dus mogelijk genetisch, maar wat is dan de reden dat het nu ineens tot uiting komt?

Heb dit sinds vorig jaar ook, heel irritant. Ben ook benieuwd waar dat ineens vandaan kan komen dus ik lees mee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 08:53

Mijn opa heeft het pas sinds z’n 85e :+ Geen idee hoe het is gekomen, maar het komt dus wel vaker later tot uiting.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 11:53

Hooikoorts kan je ontwikkelen door overmatige blootstelling aan pollen van een bepaalde boom- of plantensoort. Welke bomen en planten het meest allergeen zijn verschilt daarom ook per land. De esdoorn staat hier bekend als zwak allergeen. Maar op het Noord-Amerikaanse continent staat hij bekend als sterk allergeen. Overmatige aanplant van esdoorns in een wijk kan lokaal een risico vormen. https://www.lumc.nl/over-het-lumc/maats ... menkompas/

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:29

Gebruiken jullie de digid app en hoe veilig vindt je die?
Wat mij tegenstaat is dat je je id moet inscannen. Ik heb geleerd om in verband met identiteitsfraude nooit een kopie van je id te verstrekken. Helaas ontkom je er niet altijd aan, zelfs justitie vraagt erom, terwijl ze tevens zelf aangeven dat je dit nooit moet doen.
Wat betreft de digidapp; als je telefoon gestolen wordt heeft diegene over vrije toegang toe?
Het lastige is dat je zonder digidapp niet meer in al je persoonlijke dossiers kunt inloggen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:31

Nikass schreef:
Gebruiken jullie de digid app en hoe veilig vindt je die?
Wat mij tegenstaat is dat je je id moet inscannen. Ik heb geleerd om in verband met identiteitsfraude nooit een kopie van je id te verstrekken. Helaas ontkom je er niet altijd aan, zelfs justitie vraagt erom, terwijl ze tevens zelf aangeven dat je dit nooit moet doen.
Wat betreft de digidapp; als je telefoon gestolen wordt heeft diegene over vrije toegang toe?
Het lastige is dat je zonder digidapp niet meer in al je persoonlijke dossiers kunt inloggen.

Nee, je moet altijd nog inloggen met een code of je vingerafdruk. Tenzij diegene jouw code achterhaalt kan hij/zij er niet in.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 15:53

Om de redenen die jij noemt heb ik geen DigiD-app. Ik ben ook nog geen plekken tegengekomen waarmee ik niet wegkom met DigiD en extra bescherming. Waar gaat dat mis, bijvoorbeeld?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:55

Tot nu toe heb ik dat dus ook niet, maar nu is het bijvoorbeeld nog de enige manier om in te loggen bij het Radboudumc.

Ik vind het ook raar dat er gezegd wordt dat het zo fijn is dat je geen wachtwoord meer hoeft te onthouden, maar nu wel een pincode..
Dat zal toch voor iedereen anders zijn? Ik onthou een wachtwoord makkelijker dan een cijfer reeks.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 16:59

In het verlengde daarvan: om mijn dochter haar medische gegevens in te zien, moet zij mij machtigen (6 jaar..). Dus ik vraag het aan, krijg een code thuis gestuurd die het dus niet meer doet.
Opnieuw aangevraagd, meteen nadat de post binnen was dit willen activeren: code verlopen? Wtf? Die code is alleen geldig op dag van aanvragen, hoe snel denken ze dat de post is?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:12

Jeetje dat is ook irritant zeg.
En hoezo moet een klein kind haar ouders machtigen?? Wtf :roll:

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:22

Marocje schreef:
In het verlengde daarvan: om mijn dochter haar medische gegevens in te zien, moet zij mij machtigen (6 jaar..). Dus ik vraag het aan, krijg een code thuis gestuurd die het dus niet meer doet.
Opnieuw aangevraagd, meteen nadat de post binnen was dit willen activeren: code verlopen? Wtf? Die code is alleen geldig op dag van aanvragen, hoe snel denken ze dat de post is?

Owww... daar zou ik een boze brief tegenaan gooien. Jij bent de wettelijke vertegenwoordiger van jouw kind, je kind is handelingsonbekwaam en ook voor de WGBO ben jij degene die de beslissingen neemt over de medische behandeling. Dit is een onwettige belemmering. Als ze dan AVG gaan roepen moeten ze de wet er nog eens op nakijken...

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 17:42

Prrrr schreef:
Marocje schreef:

Owww... daar zou ik een boze brief tegenaan gooien. Jij bent de wettelijke vertegenwoordiger van jouw kind, je kind is handelingsonbekwaam en ook voor de WGBO ben jij degene die de beslissingen neemt over de medische behandeling. Dit is een onwettige belemmering. Als ze dan AVG gaan roepen moeten ze de wet er nog eens op nakijken...

Daarom snap ik het niet. Maar om in haar dossier te kijken (ook afspraken zkh ed) moet ik dus een machtiging hebben. Die ik zelf weer afgeef met haar gegevens?

Wellicht doe ik zelf wat fout, maar ook in het zkh zeiden ze dat dit zo moest, juist vanwege die avg..
Maargoed, moet die datum wel kloppen..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-23 18:01

De AVG bepaalt helemaal niet dat een handelingsonbekwaam kind toestemming moet geven aan zijn wettelijke vertegenwoordiger. Echt van lotje getikt die ziekenhuizen...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 07:17

Sportvereniging.. Het abbonement gaat per 3 maanden. En je hebt een opzegtermijn van 1 maand.

Dus bijvoorbeeld: als januari, februari en maart samen één 'periode' zijn, en je wilt in april stoppen.. Dan moet je dat uiterlijk eind februari doorgeven.
Nu presteren ze het altijd om in maart wijzigingen door te voeren in het abbonement, waarbij de wijzigingen per 1 april in gaan. Zoals voorwaarden van het abbonement, kosten etc.

Ik denk dat ze dat niet zomaar kunnen doen. (Of dat je om die reden kunt zeggen 'ja, ik voldoe niet aan de opzegtermijn van 1 maand, maar jullie hebben de voorwaarden aangepast zonder dat ik dan de tijd had om te bedenken 'ga ik akkoord met deze nieuwe voorwaarden, of zeg ik daarom mijn abbonement af').

Maar hoe vind je hier juridische informatie over -O- Waarop moeten we zoeken... Ik wil geen hele stampij maken, maar als het inderdaad niet zo mag, wil ik ze dat heeul graag laten weten. Want die nieuwe wijziging...

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 08:54

Kookaburra schreef:
Sportvereniging.. Het abbonement gaat per 3 maanden. En je hebt een opzegtermijn van 1 maand.

Dus bijvoorbeeld: als januari, februari en maart samen één 'periode' zijn, en je wilt in april stoppen.. Dan moet je dat uiterlijk eind februari doorgeven.
Nu presteren ze het altijd om in maart wijzigingen door te voeren in het abbonement, waarbij de wijzigingen per 1 april in gaan. Zoals voorwaarden van het abbonement, kosten etc.

Ik denk dat ze dat niet zomaar kunnen doen. (Of dat je om die reden kunt zeggen 'ja, ik voldoe niet aan de opzegtermijn van 1 maand, maar jullie hebben de voorwaarden aangepast zonder dat ik dan de tijd had om te bedenken 'ga ik akkoord met deze nieuwe voorwaarden, of zeg ik daarom mijn abbonement af').

Maar hoe vind je hier juridische informatie over -O- Waarop moeten we zoeken... Ik wil geen hele stampij maken, maar als het inderdaad niet zo mag, wil ik ze dat heeul graag laten weten. Want die nieuwe wijziging...

Juridisch loket kan hier wss wel bij helpen, lijkt mij ook dat dat niet zomaar kan. Naar wat ik kan vinden mag het alleen als je akkoord bent gegaan met een wijzigingsbeding.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 17:52

Ik heb al meerdere dagen een heel naar gevoel van (maag)zuur? in mijn keel, alsof het echt in mijn hele slokdarm zit... het verschilt niet per moment maar het is constant zo.. weet iemand wat ik eraan kan doen? Het is echt super irritant :(

Ik heb al pepermuntjes, rennie en omeprazol geprobeerd maar niks werkt.. alleen het doorslikken van tandpasta lijkt kortdurig wat verlossing te geven :')

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 18:02

Kairos schreef:
Kookaburra schreef:

Juridisch loket kan hier wss wel bij helpen, lijkt mij ook dat dat niet zomaar kan. Naar wat ik kan vinden mag het alleen als je akkoord bent gegaan met een wijzigingsbeding.

Dankje, juridisch loket gaat mij niet willen helpen gok ik. Collega heeft ook even meegekeken, dus dat is fijn!.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-23 21:38

Fearn schreef:
Ik heb al meerdere dagen een heel naar gevoel van (maag)zuur? in mijn keel, alsof het echt in mijn hele slokdarm zit... het verschilt niet per moment maar het is constant zo.. weet iemand wat ik eraan kan doen? Het is echt super irritant :(

Ik heb al pepermuntjes, rennie en omeprazol geprobeerd maar niks werkt.. alleen het doorslikken van tandpasta lijkt kortdurig wat verlossing te geven :')

Was een vreemde smaak in de mond ook geen symptoom van corona? Of was dat alleen verlies van smaak? Verder zou ik het ook niet weten.