Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:22

Popstra schreef:
Toch een keuze die ze zelf ooit gemaakt hebben dacht ik zo

Binair, opgelegde, veranderde omstandigheden veranderen resultaten niet?
Daarbij is er geen ontsnappen aan.
Nauwelijks mee te redeneren, noch práten.

Maarrr.... eigen keuze; foei ouders, niet dankbaar zijn voor de belasting.

Tja en eigen kéuze. Hoeveel ouders denken écht na over die keuze; hebben het perspectief om de consequenties ook maar énigzins te overzien? Kijk maar eens naar hoeveel ouders er scheiden, naar gemiddeld wanneer, om één voor kinderen belangrijk ´detail´ te noemen.

Dit nog even afgezien van het simpele feit dat de overgrote meerderheid van kinderen meer leert op velerlei gebied dan thuis, al dan niet in quarantaine.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:40

De FDA heeft o.a. de volgende risk-benefit analyse voor 5-11 jarigen:

The model also suggests COVID vaccination will prevent one death per million vaccinated kids; no deaths from myocarditis are expected.
The benefit-risk ratio of vaccination is even more pronounced for female children, for whom myocarditis is expected to be extremely rare.

Under the lower-transmission scenario, the risks of myocarditis from vaccination could potentially exceed the benefits of vaccination, especially for males. But under the higher-transmission scenario, the benefits of vaccination significantly outweighed the myocarditis risk.

https://www.scientificamerican.com/arti ... /?amp=true

Het gaat hier dus enkel om myocarditis in combinatie met delta. Er zijn natuurlijk nog meer afwegingen.

Fingerpointen naar ouders die hun werk en thuiszittende kinderen niet goed kunnen combineren vind ik echt een gebrek aan maatschappelijke inleving.
Mensen die zulke dingen roepen hebben waarschijnlijk niet bijvoorbeeld hun 2 buro‘s in de 12m2 woonkamer staan waar ook de 3 kinderen de hele dag zijn.
Dat valt voor mij onder dezelfde groep die tegen mensen in de horeca zegt dat ze maar een vak hadden moeten leren.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:53

Gaat mij meer over het feit de ouders op tv vaak doen overkomen de kids echt te veel zijn voor ze. Ook niet werkende moeders ;) Ze zuchten er nog net niet bij.
En wat je daar van denkt zou mij een worst zijn. Heb zelf 18 jaar in de horeca gewerkt

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:18

Anderzijds was het in ieder geval bij Delta zo dat een geteste ongevaccineerde schijnbaar meer kans had om toch besmet te zijn ondanks een negatieve test, dan een ongeteste gevaccineerde. Dus ook wat betreft besmettingen tegengaan kan het voordelig zijn om 2G in te zetten. Hoe het met Omikron zit moet onderzoek nog uitwijzen.[/quote]

Dat je met test ook qe code kreeg wist ik niet.

Maar dat laatste slaat geen kant of wal. Waarom zou en geteste ongevacineerde gauwer besmet zijn ondanks negatieve test, dan een ongeteste gevaccineerde? :roll:

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:19

Sizzle schreef:
De FDA heeft o.a. de volgende risk-benefit analyse voor 5-11 jarigen:

The model also suggests COVID vaccination will prevent one death per million vaccinated kids; no deaths from myocarditis are expected.
The benefit-risk ratio of vaccination is even more pronounced for female children, for whom myocarditis is expected to be extremely rare.

Under the lower-transmission scenario, the risks of myocarditis from vaccination could potentially exceed the benefits of vaccination, especially for males. But under the higher-transmission scenario, the benefits of vaccination significantly outweighed the myocarditis risk.

https://www.scientificamerican.com/arti ... /?amp=true

Het gaat hier dus enkel om myocarditis in combinatie met delta. Er zijn natuurlijk nog meer afwegingen.

Fingerpointen naar ouders die hun werk en thuiszittende kinderen niet goed kunnen combineren vind ik echt een gebrek aan maatschappelijke inleving.
Mensen die zulke dingen roepen hebben waarschijnlijk niet bijvoorbeeld hun 2 buro‘s in de 12m2 woonkamer staan waar ook de 3 kinderen de hele dag zijn.
Dat valt voor mij onder dezelfde groep die tegen mensen in de horeca zegt dat ze maar een vak hadden moeten leren.

De benefit-risk ratio of vaccination zegt mij eigenlijk nooit zoveel. Je zal net die ene zijn waarbij het bij de vaccinatie misgaat. Dan kan daar weer een overloze discussie over gehouden worden. Dat is hier ook al meerdere keren herkauwd :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:21

Popstra, Dan heb je het eerder over spijtouders, dat heeft met covid niet perse iets te doen. Dan vind ik het nog steeds geen reden om te wijzen.
Het lijkt me heel heftig om erachter te komen dat het hebben van kinderen niet is wat je erbij voorgesteld had. Vervolgens maak je er het best leefbare om iedereen gelukkig te houden van en dan komt covid.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-01-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:22

Sizzle schreef:
Popstra, Dan heb je het eerder over spijtouders, dat heeft met covid niet perse iets te doen. Dan vind ik het nog steeds geen reden om te wijzen.

Spijtouders :')
Zo zwart/wit zal het hopelijk niet zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:24

Popstra schreef:
Gaat mij meer over het feit de ouders op tv vaak doen overkomen de kids echt te veel zijn voor ze. Ook niet werkende moeders ;) Ze zuchten er nog net niet bij.
En wat je daar van denkt zou mij een worst zijn. Heb zelf 18 jaar in de horeca gewerkt

Wat een nare opmerking. Ik vind mijn kinderen geweldig, maar het continu opvang regelen terwijl je die in de normale situatie goed geregeld hebt, en steeds de twijfel of ze wel of niet naar school mogen en dan ook nog je eigen werk rondbreien is gewoon echt heel pittig. Constant die onzekerheid, want als ze gaan hoesten moet je ze weer thuis houden en je hele plan omgooien en hopen dat je het op je werk geregeld krijgt.
Met kleine kinderen echt genoeg om compleet overspannen te raken van al het geregel.

Die situatie hebben we in de geschiedenis nog niet mee gemaakt dus als je nu geen kleine kids hebt kan je er mi echt niet over oordelen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:41

Wat Verootjoo zegt, en ik merk ook aan mijn dochter dat nu de derde week vakantie ook echt ruim voldoende is, die is echt wel weer toe aan het sociale van school. Daar weegt een paar keer met een nichtje of vriendinnetje speleb echt niet tegenop.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:43

verootjoo schreef:
Constant die onzekerheid, want als ze gaan hoesten moet je ze weer thuis houden en je hele plan omgooien en hopen dat je het op je werk geregeld krijgt.

Het verminderen van die onzekerheid alleen zou al een goede reden zijn om een iets doordachter beleid te kiezen. Zoals het nu gaat is het ook steeds maximale chaos, dat kan anders.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:03

Miran schreef:
Wat Verootjoo zegt, en ik merk ook aan mijn dochter dat nu de derde week vakantie ook echt ruim voldoende is, die is echt wel weer toe aan het sociale van school. Daar weegt een paar keer met een nichtje of vriendinnetje speleb echt niet tegenop.

Dat ook ja, ik had het idd nog niet eens over de impact op de kinderen. Sociaal-emotionele vaardigheden leren ze toch echt alleen op school en is zo belangrijk voor kinderen.

Verder vind ik het altijd heel gezellig om ze thuis te hebben en vind ik dat niet zwaar ofzo, echt niet dat moeders klagen omdat ze hun kinderen niet leuk vinden. Maar omdat ze het zwaar hebben, en het is ook zwaar.

Ik heb trouwens ook nog makkelijke kinderen. Hoe leg je dat continu veranderende beleid in vredesnaam uit aan kinderen met speciale behoeftes zoals bv kinderen met ASS? Dan heb je constant een hoop spanningen in huis wat ook het uiterste van je vergt als ouder.

Shadow0 schreef:
verootjoo schreef:
Constant die onzekerheid, want als ze gaan hoesten moet je ze weer thuis houden en je hele plan omgooien en hopen dat je het op je werk geregeld krijgt.

Het verminderen van die onzekerheid alleen zou al een goede reden zijn om een iets doordachter beleid te kiezen. Zoals het nu gaat is het ook steeds maximale chaos, dat kan anders.

Dat ook. Nu drogeer ik ze met hoestdrank zodra ik een kuchje hoor := vind het ook niet leuk om zo spastisch met een beetje hoesten om te gaan maar ze gaan altijd hoesten als je oppas net niet kan :(

sureido

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:10

Ik drogeer mezelf ook met hoestdrank wanneer ik een hoestje heb sinds Corona :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:19

Daarom is dat klassikaal speeksel testen zo handig. Dan hoef je niet spastisch te doen om een kuchje zolang ze negatief zijn.
Onze school is vandaag weer gestart en dan ook gelijk met speekseltest om vakantie besmettingen te detecteren.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:21

Miran schreef:

Ik zou daarop als kind echt de uitzondering zijn. Ik vond thuis zijn heerlijk!! Vakanties konden mij niet lang genoeg duren. :D

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:29

OleJon schreef:
Dat je met test ook qe code kreeg wist ik niet.

Maar dat laatste slaat geen kant of wal. Waarom zou en geteste ongevacineerde gauwer besmet zijn ondanks negatieve test, dan een ongeteste gevaccineerde? :roll:

Had je zo kunnen opzoeken in plaats van meteen te propageren dat iedereen aan de QR moet. Beetje fact-checken is hopelijk niet teveel gevraagd als je zo stellig dingen wil delen.

Ik weet de onderbouwing niet (deze quote werd door een expert verteld). Maar het zal wat te maken hebben met de mindere kans om besmet te worden als gevaccineerde. En dat de tests niet feilloos zijn. Combineer die twee, en dan zou zoiets prima het resultaat kunnen zijn.

@shadow etc: OMT zal niet voor niks zoiets voorstellen. Zulke instanties in andere landen ook niet. Sizzle deelt een mooie link. En gezien we nu in de high-transmission situatie zitten… las vanmiddag overigens nog een bron dat een groot deel van met COVID besmette mensen (ook milde) ook myocarditis ontwikkelen. Dus ook besmettingen onder kinderen voorkomen is verstandig.

@987654: de bronnen voor de rest van mijn opmerkingen heb ik al eens eerder in Corona topics gedeeld. Even geen tijd om terug te zoeken.

@imaudy daarom is het ook een afwezig voor de hele groep. “Je zal maar net die zijn” is geen goede onderbouwing om maatregelen te laten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:30

Ik had 2 broers die echt de godganze dag, iedere dag slaande ruzie hadden.
Was met thuisonderwijs geen succes geworden denk ik :=
Dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteiten van mijn ouders als het aankomt op schoolwerk.
Als mijn moeder ons les had moeten geven dan was er niets meer van koken en huishouden gekomen.
Mijn vader was doordeweeks in het buitenland.
Was hij door covid altijd thuis geweest dan zou het zomaar tot een scheiding gekomen kunnen zijn.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 03-01-22 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:32

Even tussendoor, morgen beginnen ze in Leeuwarden te boosteren zonder afspraak voor iedereen van 18 +. Kijk even op ggd Friesland voor verdere info.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:37

Sizzle schreef:
Daarom is dat klassikaal speeksel testen zo handig. Dan hoef je niet spastisch te doen om een kuchje zolang ze negatief zijn.
Onze school is vandaag weer gestart en dan ook gelijk met speekseltest om vakantie besmettingen te detecteren.

Jaa pffff, begrijp echt niet waarom ze dat niet doen.
Een kleuter met elk kuchje thuis houden en testen bij de ggd is echt geen doen :n dan liever 2x per week op een watje sabbelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:41

IMANDRA schreef:
@shadow etc: OMT zal niet voor niks zoiets voorstellen.

Het OMT gaat daar helemaal niet over, dus dat klopt al niet. Het OMT heeft vaak genoeg uitgelegd dat zij niet de kosten-baten-afweging maken, maar vooral de verspreiding op zich modelleren. Hoe wij omgaan met de informatie die we daaruit krijgen is aan ons, als maatschappij en aan onze politiek om uit te werken.

Maar het is ook meer dan duidelijk dat de politiek dit niet doet, en de afwegingen helemaal niet verantwoordt. Vragen daarover door kamerleden (bv Pieter Omtzigt, Lisa Westerveld) lopen keer op keer stuk. De WOB-verzoeken geven niks, er is helemaal aan het begin ingezet op groepsimmuniteit, en daarna is er nergens een spoor van een inhoudelijke afweging te vinden, het gaat alleen maar over de beeldvorming.

Ik vraag me dus echt af hoe je nu kunt zeggen dat dit goed onderbouwd is, zonder dat je daar enig bewijs voor hebt.

En jawel, na de toeslagenaffaire en ook het uberhaupt besluiten om groepsimmuniteit te kiezen maar daarover meermalen te misleiden en te liegen - allemaal allang aan het licht gekomen en bewezen - is het gewoon niet meer terecht om er vanuit te gaan dat het wel in orde zal zijn. Als er duidelijk onderbouwde inhoudelijke afwegingen en doorrekeningen zouden zijn geweest, dan had men die gewoon kunnen delen. Maar ze zijn er niet, en dan hoeven we ook niet te verzinnen dat ze er wel zullen zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:46

In de EU hoort de EMA die afweging te maken en het RIVM moet dat dan landelijk omzetten in een advies.

Bij ons is het Swissmedic en BAG (soort RIVM).
Swissmedic heeft de inenting wel vrij gegegeven maar adviseert op dit moment nog niet specifiek aan alle kinderen. Voorlopig is het advies voor risico kinderen en risico families.

———-
Nu ik er zo eens serieus over na denk zou mijn vader wellicht gewoon 2 jaar niet meer thuis gelomen zijn, hij had in onze basisschool leeftijd vreselijk last van smet vrees en was doodsbang voor ziektes (nog steeds wel, maar toen was het echt op zijn hoogtepunt).

Mijn moeder was destijds vreselijk gevoelig voor alternatieve waarheid, die zou ons waarschijnlijk dagelijks met wijwater besprenkelt hebben of zo.

Ik weet wel zeker dat ik niet tot de groep gehoord zou hebben die online had kunnen studeren. Grote kans dat ik een drop-out zou zijn geweest en verlegen stalmeisje was geworden die niet voor zichzelf op durft te komen.

Misschien een idee voor een nieuw topic: hoe zou jouw leven anders geweest zijn…..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:58

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
@shadow etc: OMT zal niet voor niks zoiets voorstellen.

Het OMT gaat daar helemaal niet over, dus dat klopt al niet. Het OMT heeft vaak genoeg uitgelegd dat zij niet de kosten-baten-afweging maken, maar vooral de verspreiding op zich modelleren. Hoe wij omgaan met de informatie die we daaruit krijgen is aan ons, als maatschappij en aan onze politiek om uit te werken.

Maar het is ook meer dan duidelijk dat de politiek dit niet doet, en de afwegingen helemaal niet verantwoordt. Vragen daarover door kamerleden (bv Pieter Omtzigt, Lisa Westerveld) lopen keer op keer stuk. De WOB-verzoeken geven niks, er is helemaal aan het begin ingezet op groepsimmuniteit, en daarna is er nergens een spoor van een inhoudelijke afweging te vinden, het gaat alleen maar over de beeldvorming.

Ik vraag me dus echt af hoe je nu kunt zeggen dat dit goed onderbouwd is, zonder dat je daar enig bewijs voor hebt.

En jawel, na de toeslagenaffaire en ook het uberhaupt besluiten om groepsimmuniteit te kiezen maar daarover meermalen te misleiden en te liegen - allemaal allang aan het licht gekomen en bewezen - is het gewoon niet meer terecht om er vanuit te gaan dat het wel in orde zal zijn. Als er duidelijk onderbouwde inhoudelijke afwegingen en doorrekeningen zouden zijn geweest, dan had men die gewoon kunnen delen. Maar ze zijn er niet, en dan hoeven we ook niet te verzinnen dat ze er wel zullen zijn.

Je hebt gelijk; ik bedoelde de risicoafweging in mijn vorige antwoord. Niet kosten-baten. Zat verkeerd in mijn hoofd :).

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:08

Ik zou een speekseltest hier in Nederland ook wel een stuk beter vinden! Ik durf al niet eens goed te testen omdat mijn pijngrens erg laag ligt. Zelftesten vindt ik trouwens gewoon heel goed te doen die kan ik goed hebben.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:42

Ik vraag mij af, als je huisgenoot zich gaat laten testen en jij zelf gewoon naar je werk toe moet (dus niet thuiswerken maar nauw met mensen werkt) mag je dan gewoon gaan werken of moet je direct al thuisblijven? En als die huisgenoot dan meld dat diegene positief is getest, moet je dan als je op het werk bent direct naar huis of blijf je pas de volgende dag thuis?

Agz een familielid aka huisgenoot zich morgen gaat laten testen... Kan er niks over vinden, alleen dat je in quarantaine moet als diegene positief is

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:52

Galoppig schreef:
Ik vraag mij af, als je huisgenoot zich gaat laten testen en jij zelf gewoon naar je werk toe moet (dus niet thuiswerken maar nauw met mensen werkt) mag je dan gewoon gaan werken of moet je direct al thuisblijven? En als die huisgenoot dan meld dat diegene positief is getest, moet je dan als je op het werk bent direct naar huis of blijf je pas de volgende dag thuis?

Agz een familielid aka huisgenoot zich morgen gaat laten testen... Kan er niks over vinden, alleen dat je in quarantaine moet als diegene positief is

Ik heb werk geweigerd om de reden dat ik zou moeten werken met iemand die mogelijk ook besmet was. Het ligt aan je werk zorgmedewerkers hebben wat meer ruimte in dit soort situaties maar de regels zijn wel aangescherpt sinds omikron hier is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 23:53

Galoppig schreef:

Wat denk je zelf wat verstandig is?