Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:10

Cer schreef:
Hoezo wachten tot iedereen gevaccineerd is/had kunnen worden?
Mensen die gevaccineerd zijn, zouden nu toch al dingen kunnen doen? Alleen toegang voor gevaccineerden? Kunnen zij alvast beginnen met ergens geld uit te geven :j

En als je niet wilt vaccineren EN niet wilt testen dan ben je af :+
Want dan doe je niet mee in de 'samen'-leving.. dus dan kan je nog je dagelijkse dingen en verder houdt top.. :j

Maar hoe zie jij dit voor je voor kinderen t/m 18 jaar? Als zij niet willen testen zijn ze ´af´. Maar zij hebben geen keuze gehad zich te laten vaccineren én het virus is voor hen nauwelijks gevaarlijk. Ik vind dat kinderen zich al genoeg aan maatregels hebben moeten houden om vooral volwassenen te beschermen.

Needje

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:14

Oh btw. Bij Jansen vaccinatie is ook al een trombose/lage bloedplaatjes voorgekomen. Dus de keuze voor de bangerds wordt een stuk kleiner vrees ik.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:15

Heel eerlijk het maakt mij niet uit welke vaccinatie ik zou krijgen. En of het risico is dood gaan we allemaal toch wel een keer dus bang voor de dood ben ik ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:15

Wat betreft de test maatschappij. Van mij mag het. Neem.dan meteen andere besmettelijke ziektes me.in de test en desnoods als.gewenst verboden verdovende.middelen ook mee. Daarmee voorkom je ook dat iemand met een griep.in een menigte gaat. Of wat ik helaas al.eens heb meegemaakt.

.iemand die zwaar onder invloed.van een of ander drugs in een pretpark zo door het lint gaat dat hij gezinnetje in de wacht rij van een achtbaan ernstig lastig valt. En daarna eerst mij schopt in zijn razernij en daarna de shop.kort en klein slaat. En er 5 sterke kerels.nodig zijn om.de man te overmeesteren. Ik vergeet het nooit meer en nu jaren later schieten de beelden soms.nog door mijn hoofd.

Ik denk dat daarmee uitjes wel veiliger worden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:17

996981 schreef:
Het was niet gewenst de risicogroep te isoleren ten behoeve van zelfbescherming, terwijl de niet risicogroepen hun ding konden blijven doen. Dan lijkt het me evenmin gewenst nu de ingeënte risicogroep wel meer vrijheden te geven...

Ze weten helemaal niet wie welk risico loopt waarop ..
Als je zegt 'de ouderen worden ziek' dan is er áltijd wel iemand die zegt 'ja maar de jongeren komen ook op de IC en vergeet de restklachten niet etc etc'.. Als iemand zegt 'er liggen veel mensen met overgewicht op de IC" dan is er altijd iemand die zegt 'ja vergeet de sporters niet dus ook sportieve mensen worden ziek hoor!'
Dus wie is er dan risico ..

En het is natuurlijk ook niet heel volwassen om te zeggen "ja maar wij mochten niks en nu mógen zij ook niks hoor want dat is niet eerluhhk"..
Er moet geld uitgegeven worden in bepaalde branches..dat is dan het hogere belang.. :j Denk ik?

Citaat:
Maar hoe zie jij dit voor je voor kinderen t/m 18 jaar? Als zij niet willen testen zijn ze ´af´. Maar zij hebben geen keuze gehad zich te laten vaccineren én het virus is voor hen nauwelijks gevaarlijk. Ik vind dat kinderen zich al genoeg aan maatregels hebben moeten houden om vooral volwassenen te beschermen.

Dat antwoord geef je zelf al : -> "zij hebben geen keuze gehad zich te laten vaccineren"

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:25

karuna schreef:
Wat betreft de test maatschappij. Van mij mag het. Neem.dan meteen andere besmettelijke ziektes me.in de test en desnoods als.gewenst verboden verdovende.middelen ook mee. Daarmee voorkom je ook dat iemand met een griep.in een menigte gaat. Of wat ik helaas al.eens heb meegemaakt.

.iemand die zwaar onder invloed.van een of ander drugs in een pretpark zo door het lint gaat dat hij gezinnetje in de wacht rij van een achtbaan ernstig lastig valt. En daarna eerst mij schopt in zijn razernij en daarna de shop.kort en klein slaat. En er 5 sterke kerels.nodig zijn om.de man te overmeesteren. Ik vergeet het nooit meer en nu jaren later schieten de beelden soms.nog door mijn hoofd.

Ik denk dat daarmee uitjes wel veiliger worden.

Het gaat hier om testen op corona he... niet op drugs.
Alleen als je door de politie word aangehouden dan testen ze je op drugs.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:31

Cer schreef:
996981 schreef:
Het was niet gewenst de risicogroep te isoleren ten behoeve van zelfbescherming, terwijl de niet risicogroepen hun ding konden blijven doen. Dan lijkt het me evenmin gewenst nu de ingeënte risicogroep wel meer vrijheden te geven...

Ze weten helemaal niet wie welk risico loopt waarop ..
Als je zegt 'de ouderen worden ziek' dan is er áltijd wel iemand die zegt 'ja maar de jongeren komen ook op de IC en vergeet de restklachten niet etc etc'.. Als iemand zegt 'er liggen veel mensen met overgewicht op de IC" dan is er altijd iemand die zegt 'ja vergeet de sporters niet dus ook sportieve mensen worden ziek hoor!'
Dus wie is er dan risico ..

En het is natuurlijk ook niet heel volwassen om te zeggen "ja maar wij mochten niks en nu mógen zij ook niks hoor want dat is niet eerluhhk"..
Er moet geld uitgegeven worden in bepaalde branches..dat is dan het hogere belang.. :j Denk ik?

Citaat:

Dat antwoord geef je zelf al : -> "zij hebben geen keuze gehad zich te laten vaccineren"

Wie risicogroep is lijkt mij heel simpel, dat staat namelijk gewoon beschreven. Dat is de groep die nu als eerste gevaccineerd wordt.

Het gaat er dus niet om wie wat zegt, of wie welke mening heeft, maar wie er door de overheid zijn aangemerkt als risicogroep :)

Als je de niet risicogroepen hun ding had laten doen, was die economische nood nu niet zo hoog geweest. Immers is veruit de grootste groep geen risicogroep. Dat was echter ethisch niet te verantwoorden. Hoe is het dan andersom wel te verantwoorden? :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:45

996981 schreef:
Wie risicogroep is lijkt mij heel simpel, dat staat namelijk gewoon beschreven. Dat is de groep die nu als eerste gevaccineerd wordt.

oh ja, want daar is niet de nodige discussie over geweest tussen IEDEREEN bijna :')

Citaat:
Het gaat er dus niet om wie wat zegt, of wie welke mening heeft, maar wie er door de overheid zijn aangemerkt als risicogroep :)

Ja, dat is sec wel wat het is :j Laat de andere groepen het maar niet horen ;) (ouderen, minder ouderen, steenouderen, verplegend personeel al dan niet aan het bed in een OK of op de gang ergens, of politie of .. ja ga zo maar door :j )

Citaat:
Als je de niet risicogroepen hun ding had laten doen, was die economische nood nu niet zo hoog geweest. Immers is veruit de grootste groep geen risicogroep. Dat was echter ethisch niet te verantwoorden. Hoe is het dan andersom wel te verantwoorden? :)

Nou, de niet risoco groepen konden nog wel gewoon ziek worden (niet heel ziek misschien, maar wel ziek). Met vaccinatie is het risico op IC opname HEUL laag geworden (als ik het goed begrepen heb? ) dus zou die groep veel veiliger naar een restaurant kunnen gaan dan toentertijd de 'niet'-risicogroep..denk ik..
Je zou ook kunnen zeggen laat de laagrisico mensen gewoon tussen de gevaccineerden lopen, maar dat is ook weer lastig want dan krijg je verspreiding tussen laagrisico en hoogrisico die nog niet gevaccineerd zijn.
Echte gevaccineerden, mét bewijs, kun je heel makkelijk herkennen :j dus kun je voor hen ook makkelijker dingen openstellen.. ?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:46

Hoe moet ik dat voor me zien, gevaccineerden met bewijs herkennen?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:52

purny schreef:

Je vraagt een bewijs.. dan weet je dat ze gevaccineerd zijn.. je kunt ze herkennen aan een bewijs, wat ze wel even uit hun tas moeten halen.. Was dat echt een hele lastige?
Als die mensen bij elkaar zijn, dan kan tussen hun onderling niet veel gebeuren denk ik?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:54

Cer schreef:
996981 schreef:

oh ja, want daar is niet de nodige discussie over geweest tussen IEDEREEN bijna :')

Citaat:

Ja, dat is sec wel wat het is :j Laat de andere groepen het maar niet horen ;) (ouderen, minder ouderen, steenouderen, verplegend personeel al dan niet aan het bed in een OK of op de gang ergens, of politie of .. ja ga zo maar door :j )

Citaat:

Nou, de niet risoco groepen konden nog wel gewoon ziek worden (niet heel ziek misschien, maar wel ziek). Met vaccinatie is het risico op IC opname HEUL laag geworden (als ik het goed begrepen heb? ) dus zou die groep veel veiliger naar een restaurant kunnen gaan dan toentertijd de 'niet'-risicogroep..denk ik..
Je zou ook kunnen zeggen laat de laagrisico mensen gewoon tussen de gevaccineerden lopen, maar dat is ook weer lastig want dan krijg je verspreiding tussen laagrisico en hoogrisico die nog niet gevaccineerd zijn.
Echte gevaccineerden, mét bewijs, kun je heel makkelijk herkennen :j dus kun je voor hen ook makkelijker dingen openstellen.. ?

Of daar wel of geen discussie over is geweest is toch compleet irrelevant :? Er is door deskundigen een groep aangewezen als zijnde risicogroep. Zij worden momenteel als eerste geënt. Als je wil weten wie dat precies zijn kun je de website van de RIVM raadplegen; https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen iedereen kan daar wat van vinden, maar dit is het beleid zoals het momenteel is. Val je niet in een van de groepen die worden benoemd, wordt je dus niet aangemerkt als risicogroep. Wat iemand daar zelf ook van vindt.

Voor de niet-risicogroep was de kans op de IC te belanden, of heel ziek te worden altijd al heel klein. Zij hebben daar geen vaccinatie voor nodig. Het feit dat het ethisch niet te verantwoorden was deze groep op normale voet door te leven, terwijl de risicogroep beschermd werd (al dan niet door zelf goed op te passen) was niet ethisch te verantwoorden ivm exclusiviteit. In mijn ogen is de situatie omdraaien; de risicogroep “privileges” geven n.a.v. Een een vaccinatie (waarop de andere groep nog niet eens aanspraak heeft kunnen maken) evengoed niet ethisch te verantwoorden....

Maar volgens jou dus wel? Waarom? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:55

Cer schreef:
purny schreef:

Je vraagt een bewijs.. dan weet je dat ze gevaccineerd zijn.. je kunt ze herkennen aan een bewijs, wat ze wel even uit hun tas moeten halen.. Was dat echt een hele lastige?

Met mijn beperking wel ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:58

Ann schreef:
Mensen moeten gewoon zelf deze -best wel belangrijke- keuze kunnen maken vind ik.

Zeker in dít specifieke, HEEL uitzonderlijk geval van gehaaste productie (waarvan Sizzle schrijft dat het te bverwachten is dat de fabrikanten sluipwegen kiezen) én gevrijwaarde fabrikanten met dan ook nog eens geen bijsluiter vóór gebruik.

Nogmaals; het belang van de overheden is het grotere van de samenleving als geheel met economie als zwaarwegend en de lobbies idem.
Joúw individuele belang is niet hetzelfde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:05

996981 schreef:
Of daar wel of geen discussie over is geweest is toch compleet irrelevant :? Er is door deskundigen een groep aangewezen als zijnde risicogroep. Zij worden momenteel als eerste geënt. Als je wil weten wie dat precies zijn kun je de website van de RIVM raadplegen;

Je hebt niet helemaal in de gaten waar mijn berichten aan relateren. Namelijk grotendeels aan de maatschappelijke discussie die momenteel plaatsvind over alles omtrent corona.
Dus het maakt wel degelijk uit of er discussie over is geweest... :j het is precies wat lastig is aan deze hele pandemie. Als er het ene gekozen wordt, wordt het andere achtergesteld.
En het is inderdaad wel wat je zegt : 'dit is het beleid zoals het momenteel is' en daar moeten we het dan mee doen. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal compleet logisch is / lijkt..

Citaat:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen iedereen kan daar wat van vinden, maar dit is het beleid zoals het momenteel is. Val je niet in een van de groepen die worden benoemd, wordt je dus niet aangemerkt als risicogroep. Wat iemand daar zelf ook van vindt.

Niet perse 'iemand zelf' hé. Maar ook belangenverenigingen of anderesoortige professionals ..

Citaat:
In mijn ogen is de situatie omdraaien; de risicogroep “privileges” geven n.a.v. Een een vaccinatie (waarop de andere groep nog niet eens aanspraak heeft kunnen maken) evengoed niet ethisch te verantwoorden....

Omdat het helemaal niks met ethiek te maken heeft, maar met het boven water kunnen houden van een HELE grote groep mensen die geen inkomen meer hebben...
Echt níks met ethiek... maar laten we er vooral een ethische kwestie van maken, want stel je voor dat iemand voorgetrokken wordt :n
Nee, wat ik bedoel is dat er geld uitgegeven moet worden in bepaalde branches die nu verzuipen. En als er mensen zijn die dat veilig kunnen doen, laat ze dat dan doen!

Ik mag dat voorlopig echt nog lang niet, ik hang onderaan de lijst qua vaccinaties maar ben niet geheel zonder riciso (want bijna 50) en ik wil maar wat graag straks leuke dingen doen. Maar dan moeten die leuke dingen er straks nog wel zijn.. Dus ik gún het die groep van harte om geld uit te geven, en de andere groep om het te ontvangen :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:11

Ben net naar het dorp gefietst voor vers brood. Paar km slechts heen en weer.
Helm op, masker op, ID mee; allemaal verplicht.
Mobiel mee; voor als er ´wat gebeurt´ zegt berglief. Geen idee ´wat´ dan, maar goed.
Voelde me NIET veilig. Waarom? De politie.

Mag dan ook nog eens niet naar het buurdorp zonder officiële dringende reden. De ene kant is dicht want meer dan 500/100.000 en het andere in over de provinciegrens.
Straks ook nog een vaccinatie-bewijs...

De maatschappij, de politiek, van de angst.

Wellicht weten de meesten hier niet beter, maar dit was echt een stuk prettiger helemaal niet zo lang geleden en nog veiliger ook!
Maar goed, drones in de binnensteden en boven het strand; de meesten zullen het als voor hún veiligheid zien....

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:15

Cer schreef:
996981 schreef:
Of daar wel of geen discussie over is geweest is toch compleet irrelevant :? Er is door deskundigen een groep aangewezen als zijnde risicogroep. Zij worden momenteel als eerste geënt. Als je wil weten wie dat precies zijn kun je de website van de RIVM raadplegen;

Je hebt niet helemaal in de gaten waar mijn berichten aan relateren. Namelijk grotendeels aan de maatschappelijke discussie die momenteel plaatsvind over alles omtrent corona.
Dus het maakt wel degelijk uit of er discussie over is geweest... :j het is precies wat lastig is aan deze hele pandemie. Als er het ene gekozen wordt, wordt het andere achtergesteld.
En het is inderdaad wel wat je zegt : 'dit is het beleid zoals het momenteel is' en daar moeten we het dan mee doen. Maar dat wil niet zeggen dat het allemaal compleet logisch is / lijkt..

Citaat:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/risicogroepen iedereen kan daar wat van vinden, maar dit is het beleid zoals het momenteel is. Val je niet in een van de groepen die worden benoemd, wordt je dus niet aangemerkt als risicogroep. Wat iemand daar zelf ook van vindt.

Niet perse 'iemand zelf' hé. Maar ook belangenverenigingen of anderesoortige professionals ..

Citaat:
In mijn ogen is de situatie omdraaien; de risicogroep “privileges” geven n.a.v. Een een vaccinatie (waarop de andere groep nog niet eens aanspraak heeft kunnen maken) evengoed niet ethisch te verantwoorden....

Omdat het helemaal niks met ethiek te maken heeft, maar met het boven water kunnen houden van een HELE grote groep mensen die geen inkomen meer hebben...
Echt níks met ethiek... maar laten we er vooral een ethische kwestie van maken, want stel je voor dat iemand voorgetrokken wordt :n
Nee, wat ik bedoel is dat er geld uitgegeven moet worden in bepaalde branches die nu verzuipen. En als er mensen zijn die dat veilig kunnen doen, laat ze dat dan doen!

Ik mag dat voorlopig echt nog lang niet, ik hang onderaan de lijst qua vaccinaties maar ben niet geheel zonder riciso (want bijna 50) en ik wil maar wat graag straks leuke dingen doen. Maar dan moeten die leuke dingen er straks nog wel zijn.. Dus ik gún het die groep van harte om geld uit te geven, en de andere groep om het te ontvangen :j

De beslissing te kiezen voor inclusieviteit ten opzichte van exclusiviteit heeft alles te maken met ethiek...

Sterker nog; de hele aanpak van deze pandemie is een ethische kwestie. We willen immers voorkomen dat er code zwart komt in de zorg, zodat er niet onnodig mensen sterven, aan de andere kant speelt continu de vraag hoeveel we daarvoor moeten laten, in hoeverre we de economie moeten lijden etc.

“Ethiek (Grieks: èthos, gewoonte of zedelijke handeling), moraalfilosofie, morele filosofie of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. Ook in de politiek (onder meer bij het vaststellen van het strafrecht), het bedrijfsleven en de geneeskunde spelen ethische vragen een belangrijke rol, en ook in wetenschaps- en studiegebieden zoals geschiedenis, biologie en sociologie is de ethiek van het vak af en toe onderwerp van discussie.”

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ethiek

En ja; ik gun ook iedereen alles. Maar dat is niet van belang, wie jij en ik wat gunnen :) het gaat erom dat beslissingen (ethisch) verantwoord zijn...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:19

Wat is er dan ethisch verantwoord aan een groep ondernemers langzaam laten verzuipen terwijl er mensen zijn die veilig over straat kunnen?
Die dus de zorg niet meer gaan belasten (sterker nog, die zelf in de zorg werken, en misschien ook wel erg toe zijn aan een uitje, maar eej, we doen alleen een applausje.. ) en die ook geen risico meer zijn voor elkaar.

Maar ik snap dat ethiek 1 kant op werkt?

(alsof alles in deze crisis ethisch verantwoord is gegaan.. ? Dat is het volgens mij niet en dat kon ook niet. Maar doe nog een wikipedia-pagina :j )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:22

Cer schreef:
Wat is er dan ethisch verantwoord aan een groep ondernemers langzaam laten verzuipen terwijl er mensen zijn die veilig over straat kunnen?
Die dus de zorg niet meer gaan belasten (sterker nog, die zelf in de zorg werken, en misschien ook wel erg toe zijn aan een uitje, maar eej, we doen alleen een applausje.. ) en die ook geen risico meer zijn voor elkaar.

Maar ik snap dat ethiek 1 kant op werkt?

Nee, dat is juist het hele moeilijke punt van deze crisis en de grote reden waarom het juist een moeilijke, ethische kwestie is. Iedere beslissing heeft invloed op een ander aspect.

Ik heb ook nergens mijn mening gegeven over hoe ik vind dat deze kwestie aangepakt moet worden :)

Ik heb alleen aangegeven dat het ethisch niet te verantwoorden is om de risicogroep privileges te geven ten opzichte van de niet-risicogroep en waarom.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:29

Ah oke :j
Ik geef alleen aan dat ik het moeilijk te verteren vind dat mensen een inkomen ontzeggen, ethisch verantwoord kan worden.

Maar goed, deze hele situatie is gewoon lastig. En hoewel ik er in het begin nog wel fiducie in had, vind ik de laatste maanden het beleid echt heel lastig te volgen..
"omdat iets nu eenmaal zo is" vind ik ook altijd een hele lastige... Ik snap echt wel dat sommige dingen lastig zijn (bijv GGD of zorg-managers die zelf hun eigen plan trekken), maar bij andere dingen kan ik me dat helemaal niet voorstellen (terrassen open, avondklok een uur verschuiven.. )

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:32

Cer schreef:
(alsof alles in deze crisis ethisch verantwoord is gegaan.. ? Dat is het volgens mij niet en dat kon ook niet. Maar doe nog een wikipedia-pagina :j )

Wat een lage sneer...:o De enige manier waarop je inhoudelijk kan discussiëren, is als je beide dezelfde definities hanteert. Gezien wij niet op een lijn zaten, heb ik de daadwerkelijke definitie erbij gepakt.

Een nee; niet alles in deze crisis is ethisch verantwoord aangepakt (dat is namelijk het ding met ethiek; iedereen heeft andere normen en waarden en belangen. Zéker in een crisis).

Iedere beslissing in deze crisis komt op de ethische weegschaal en je hebt altijd meerdere belanghebbenden die voor of tegen een afweging of maatregel zijn. Je kunt het niet voor iedereen goed doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:37

Cer schreef:
Ah oke :j
Ik geef alleen aan dat ik het moeilijk te verteren vind dat mensen een inkomen ontzeggen, ethisch verantwoord kan worden.

Maar goed, deze hele situatie is gewoon lastig. En hoewel ik er in het begin nog wel fiducie in had, vind ik de laatste maanden het beleid echt heel lastig te volgen..
"omdat iets nu eenmaal zo is" vind ik ook altijd een hele lastige... Ik snap echt wel dat sommige dingen lastig zijn (bijv GGD of zorg-managers die zelf hun eigen plan trekken), maar bij andere dingen kan ik me dat helemaal niet voorstellen (terrassen open, avondklok een uur verschuiven.. )

De hele situatie is ook lastig. Dat ben ik met je eens :) ik zou ook graag een terrasje willen pakken en weer heerlijk uit eten kunnen. Daarnaast heb ik de halve baby-uitzet nu online moeten shoppen, terwijl ik in de supermarkt wel hutje mutje mag staan. In diezelfde supermarkt kom ik ouderen tegen, met zijn tweeën, op tijdstippen waarbij ik mij afvraag of dat verstandig is. En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.

Ik ben zelf geen risicogroep en had graag mijn ding blijven doen, terwijl de kwetsbaren beschermd werden. Maar die keuze is niet gemaakt en dat begrijp ik ook.

Wat ik persoonlijk vooral hoop is dat er binnenkort meer duidelijkheid komt. “De terrassen mogen open als de cijfers het toelaten” bij welk percentage is dat dan? Of bij welk aantal besmettingen? Of welk aantal IC bedden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:43

996981 schreef:
De beslissing te kiezen voor inclusieviteit ten opzichte van exclusiviteit heeft alles te maken met ethiek...

Sterker nog; de hele aanpak van deze pandemie is een ethische kwestie. We willen immers voorkomen dat er code zwart komt in de zorg, zodat er niet onnodig mensen sterven, aan de andere kant speelt continu de vraag hoeveel we daarvoor moeten laten, in hoeverre we de economie moeten lijden etc.

“Ethiek (Grieks: èthos, gewoonte of zedelijke handeling), moraalfilosofie, morele filosofie of moraalwetenschap is een tak van de filosofie die zich bezighoudt met de kritische bezinning over het juiste handelen. In algemene zin probeert ethiek de criteria vast te stellen om te kunnen beoordelen of een handeling als goed of fout kan worden gekwalificeerd, en om de motieven en consequenties van deze handeling te kunnen evalueren. Ook in de politiek (onder meer bij het vaststellen van het strafrecht), het bedrijfsleven en de geneeskunde spelen ethische vragen een belangrijke rol, en ook in wetenschaps- en studiegebieden zoals geschiedenis, biologie en sociologie is de ethiek van het vak af en toe onderwerp van discussie.”

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ethiek

En ja; ik gun ook iedereen alles. Maar dat is niet van belang, wie jij en ik wat gunnen :) het gaat erom dat beslissingen (ethisch) verantwoord zijn...

Schreef ik een jaar geleden in deel 1 van dit epos ;)

Deze pandemie is een ethische crisis mbt ethische keuzes.
De meeste begripsverwarringen zoals bv het vermaledijde verkapte verplichten van vaccinatie; de morele druk daarop, hebben ethische gronden.
Idem het accepteren van vrijheidsbeperkingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:48

996981 schreef:
En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.

Sterker nog; hún kwestbaarheid ís de druk op de gezondheidszorg, de reden dat de niet kwestbaren beperkt worden.
Idem de morele druk op niet kwestbaren om zich te laten vaccineren.

Allemaal een ethisch vraagstuk waarbij het heel opvallend is dat de rechten van de níet kwestbaren in het geheel niet tellen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:50

Huertecilla schreef:
996981 schreef:
En ja dat voelt wrang; gezien we juist zoveel maatregelen hebben om onder andere hen ten beschermen.

Sterker nog; hún kwestbaarheid ís de druk op de gezondheidszorg, de reden dat de niet kwestbaren beperkt worden.
Idem de morele druk op niet kwestbaren om zich te laten vaccineren.

Allemaal een ethisch vraagstuk waarbij het heel opvallend is dat de rechten van de níet kwestbaren in het geheel niet tellen.

Het probleem is dat je niemand kan verplichten thuis te blijven, of enkel toestaat op gezette tijden het huis te verlaten (om te kunnen voorzien in eerste levensbehoeften; eten) omdat ze toevallig in de risicogroep vallen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 11:51