Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:33

MoniqueH wat vervelend, die complicaties bij het naar Nederland gaan... hopelijk vinden jullie een manier om toch te gaan!

Wat betreft de broodjes: ik vond het altijd al een beetje een viezige aangelegenheid dus nu ontwijk ik ze helemaal :') (Lidl heeft het overigens beter voor elkaar normaal gesproken, met de broodjes).

Hier begint de eenzaamheid toe te slaan. Ik heb een robotstofzuiger, genaamd Eufy. Eufy loopt altijd op 2 plekken in mijn huis vast. Ik moet haar daar regelmatig wegtrekken en dan spreek ik haar vermanend en soms agressief (wat ben jij voor inferieur product?!) toe. Maar vandaag was ze weer aan het miemelen op plek 1. Dus ik trek haar daarvandaan en duw haar lichtelijk agressief de kamer in. Gaat ze huphuphup vrolijk in 1 lijn door naar plek 2! En toen merkte ik dat ik achter haar aanliep, haar oppakte, hardhandig wegzette en schreeuwde: 'IK BEN JE MOEDER NIET!!!' :') :') :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:48

Sheran schreef:
Hier begint de eenzaamheid toe te slaan. Ik heb een robotstofzuiger, genaamd Eufy. Eufy loopt altijd op 2 plekken in mijn huis vast. Ik moet haar daar regelmatig wegtrekken en dan spreek ik haar vermanend en soms agressief (wat ben jij voor inferieur product?!) toe. Maar vandaag was ze weer aan het miemelen op plek 1. Dus ik trek haar daarvandaan en duw haar lichtelijk agressief de kamer in. Gaat ze huphuphup vrolijk in 1 lijn door naar plek 2! En toen merkte ik dat ik achter haar aanliep, haar oppakte, hardhandig wegzette en schreeuwde: 'IK BEN JE MOEDER NIET!!!' :') :') :')

hahaha geweldig _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

tienus63

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:54

@pien, je tovert een lach op m’n gezicht!
@monique, ik hoop dat jullie het aanbod aan kunnen nemen.
Lijkt me goed voor jullie allemaal in alle opzichten!

En Sheran, moest hardop lachen. Ruzie met je stofzuiger.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 20:57

Sheran schreef:
MoniqueH wat vervelend, die complicaties bij het naar Nederland gaan... hopelijk vinden jullie een manier om toch te gaan!

Wat betreft de broodjes: ik vond het altijd al een beetje een viezige aangelegenheid dus nu ontwijk ik ze helemaal :') (Lidl heeft het overigens beter voor elkaar normaal gesproken, met de broodjes).

:')
Ik heb ook weleens van die acties dat ik praat of boos word tegen levenloze dingen. “Blijf nou liggen stom ding, moeilijk hè liggen??!” :')

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 21:28

tienus63 schreef:
@pien, je tovert een lach op m’n gezicht!
@monique, ik hoop dat jullie het aanbod aan kunnen nemen.
Lijkt me goed voor jullie allemaal in alle opzichten!

We zijn er in elk geval heel blij mee. Mocht het nu niet lukken, dan gaan we zeker een andere keer!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:16

_Cathalijne schreef:
@Karl: ik heb het even snel doorgelezen. Ik ben het opzicht wel eens met zijn analyse van het R0 getal, in die zin dat het getal gebasseerd is op data die eigenlijk niet veel zegt (want te weinig getest, dus ga je een getal verbinden aan data die onvoldoende is). Ik zou persoonlijk de R0 van bijvoorbeeld het aantal ziekenhuisopnames/IC opnames interessanter vinden (al is dat dan niet meer echt de R0) Voor de statistici onder ons, hoe zou dit betrouwbaarder gemeten kunnen worden?). Ook het opsplitsen in leeftijdscategoriën lijkt mij dat dat bijdraagt aan de R-waarde tussen bepaalde bevolkingsgroepen, wat mij ook vrij belangrijk lijkt naar maatregelen toe? (maar ik kom meer van de biomedische kant af dan van de statistiek kant :+).

Wat ik absoluut bollocks vind is de conclusies die hij eraan verbindt. Vooral zijn conclusie naar de 2e golf dat dat enkel bangmakerij is. Uhm.... neee. Maar dan krijg je corona dat nog steeds circuleert, mensen gaan terug naar binnen, meer mensen, kleinere ruimtes, lagere temperaturen... Er is een reden waarom veel verkoudheidsvirussen in de wintermaanden beter spreiden dan in de zomermaanden, dus de conclusie van mensen dat er in de herfst waarschijnlijk weer een piek gaat komen lijkt mij ook neit zozer berust op modellen van de R0 maar eerder op al eerder vergane kennis over virussen

Je kan ook op basis van weinig metingen prima een goede R0 bepalen. Dat is nou net het idee achter statistiek. Alleen is die data voor ons totaal niet interessant, omdat wij er niks mee kunnen, behalve in paniek raken als de R0 een dag wat hoger is of de maatregelen laten versloffen als de R0 een dag wat lager is. Om op basis van de metingen die het RIVM vast doet een R0 te bepalen, moet je die meetresultaten gaan wegen voor allerlei factoren, denk aan leeftijd, geslacht, opleiding, woonsituatie, werksituatie etc. omdat de metingen waarschijnlijk niet representatief zijn. Mannen worden bijvoorbeeld zwaarder getroffen door corona dan vrouwen, dan is de kans dus groot dat mannen oververtegenwoordigd zijn in de metingen. er vanuit gaande dat mannen een ander verspreidingspatroon hebben dan vrouwen, zal je de resultaten van de vrouwen in de meting wat zwaarder moeten laten meetellen om dat te compenseren. Hetzelfde geldt voor leeftijd. Oudere mensen hebben vaak zwaardere klachten, zijn dus waarschijnlijk oververtegenwoordigd in de metingen en dus moet je de metingen van jongere mensen in verhouding zwaarder mee laten tellen. Dus al die informatie over R0 in verschillende groepen zal echt bekend zijn, omdat je anders geen R0 van de totale bevolking kan berekenen. Alleen is die informatie nog minder relevant om te weten. Want stel dat mensen tussen de 15 en 25 een R0 van bijvoorbeeld 1.3 hebben. Dat lijkt een probleem want exponentiele groei. Maar stel dat de contacten vooral onderling in dezelfde leeftijdsgroep zijn, waar er nauwelijks gezondheidsrisico's zijn en de R0 van de totale bevolking is nog steeds onder de 1, dan is dat hoogstens een nietszeggend weetje voor ons. Het kan wel de basis zijn om bepaalde maatregelen te versoepelen of te verzwaren om zo de totale R0 te sturen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:25

Over rebelse mensen... Het komt nog steeds voor dat mensen in discussie gaan over een karretje of zat ze beiden een kar moeten. Het is verdorie nu al maanden zo, doe gewoon ff niet zo achterlijk. Als je dan uitlegt dat ze op die manier het Max aantal mensen dat in de winkel is in de gaten houden zijn er nog mensen die kijken of ze water zien branden. Dom volk.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:35

Karl66 schreef:
Je kan ook op basis van weinig metingen prima een goede R0 bepalen. Dat is nou net het idee achter statistiek. Alleen is die data voor ons totaal niet interessant, omdat wij er niks mee kunnen, behalve in paniek raken als de R0 een dag wat hoger is of de maatregelen laten versloffen als de R0 een dag wat lager is. Om op basis van de metingen die het RIVM vast doet een R0 te bepalen, moet je die meetresultaten gaan wegen voor allerlei factoren, denk aan leeftijd, geslacht, opleiding, woonsituatie, werksituatie etc. omdat de metingen waarschijnlijk niet representatief zijn. Mannen worden bijvoorbeeld zwaarder getroffen door corona dan vrouwen, dan is de kans dus groot dat mannen oververtegenwoordigd zijn in de metingen. er vanuit gaande dat mannen een ander verspreidingspatroon hebben dan vrouwen, zal je de resultaten van de vrouwen in de meting wat zwaarder moeten laten meetellen om dat te compenseren. Hetzelfde geldt voor leeftijd. Oudere mensen hebben vaak zwaardere klachten, zijn dus waarschijnlijk oververtegenwoordigd in de metingen en dus moet je de metingen van jongere mensen in verhouding zwaarder mee laten tellen. Dus al die informatie over R0 in verschillende groepen zal echt bekend zijn, omdat je anders geen R0 van de totale bevolking kan berekenen. Alleen is die informatie nog minder relevant om te weten. Want stel dat mensen tussen de 15 en 25 een R0 van bijvoorbeeld 1.3 hebben. Dat lijkt een probleem want exponentiele groei. Maar stel dat de contacten vooral onderling in dezelfde leeftijdsgroep zijn, waar er nauwelijks gezondheidsrisico's zijn en de R0 van de totale bevolking is nog steeds onder de 1, dan is dat hoogstens een nietszeggend weetje voor ons. Het kan wel de basis zijn om bepaalde maatregelen te versoepelen of te verzwaren om zo de totale R0 te sturen.

Tnx voor je uitgebreide uitleg. Ik ben er dus ook geen fan van de R0 waarde elke dag maar weer te publiceren. Al vind ik het wel een interessant gegeven om achteraf eens te zien, al is het puur om een indicatie te krijgen van de ontwikkeling van de epidemie.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 22:50

Tancreda4 schreef:
Over rebelse mensen... Het komt nog steeds voor dat mensen in discussie gaan over een karretje of zat ze beiden een kar moeten. Het is verdorie nu al maanden zo, doe gewoon ff niet zo achterlijk. Als je dan uitlegt dat ze op die manier het Max aantal mensen dat in de winkel is in de gaten houden zijn er nog mensen die kijken of ze water zien branden. Dom volk.

Van de week was ik in de supermarkt, staat er één rij verderop ook zo’n rebel!
Ze hadden twee kassa’s met gedeeld gangpad open gezet omdat op dat moment tussen de andere twee kassa’s met gedeeld gangpad een scherm werd geplaatst.
Niet echt corona-proof dus maar op de grond wel van die 1,5 meter strepen.
Komt dus die rebel er wild gebarend en schreeuwend aan: dit mag helemaal niet, straks krijg ik een boete, wie is hier de manager?
Terwijl hij ondertussen opzettelijk zo dicht mogelijk bij iedereen gaat staan 8)7

Ga dan naar de zelfscan kassa of let op die 1,5 meter strepen op de grond als het je werkelijk wat interesseert.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:02

Zo werd ik uitgescholden door de mevrouw achter mij omdat ik contant betaalde. 1 het mag bij deze kassa, 2 ik leg het op het bakje voor geld zoals het ook mag en verwacht wordt en 3 mijn pinpas werkte niet....

Ze werd ook aangesproken door de manager en dat vond ze ook raar. Dus de asocialen heb je aan alle kanten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:10

Asocialen waren er ook al voor het Corona-tijdperk ;) , die verdwijnen niet ineens. :D

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:15

Electra63 schreef:
Asocialen waren er ook al voor het Corona-tijdperk ;) , die verdwijnen niet ineens. :D

Toch heb ik wel het idee dat we minder van elkaar accepteren en ik hoop dat, dat een tijdelijke (stress? ) reactie is die weer verdwijnt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:16

Citaat:
Komt dus die rebel
_O- Geweldig.......die houden we erin..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:19

lenaa_tje schreef:
Electra63 schreef:

Toch heb ik wel het idee dat we minder van elkaar accepteren en ik hoop dat, dat een tijdelijke (stress? ) reactie is die weer verdwijnt.

Ik heb juist de indruk dat mensen meer accepteren, het gejaagde is wat weg en regelmatig is er op afstand een lachje te zien wanneer je wat in de knoop komt met de winkelwagen en word er even plaats gemaakt en gewacht, de laatste twee keer tenminste .

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 23:28

lenaa_tje schreef:
Electra63 schreef:

Ik vond de mensen in het begin echt super sociaal, maar de laatste tijd wordt het steeds minder. Maar ben de laatste paar keer ook niet in het dorp naar de super geweest, maar in de grote stad (Zwolle :') ) Dus misschien is dat wat me opvalt. Ben nooit een fan van de stad geweest, haha!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:17

Woensdag stond er een mevrouw achter mij te klagen dat het weer zo druk werd in de supermarkt.
Heb gereageerd: ja als iedereen met zijn tweeën boodschappen gaat doen wel ja
Haar man schoot in de lach :+
Ze was wel stil :+

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:20

Keet schreef:
Woensdag stond er een mevrouw achter mij te klagen dat het weer zo druk werd in de supermarkt.
Heb gereageerd: ja als iedereen met zijn tweeën boodschappen gaat doen wel ja
Haar man schoot in de lach :+
Ze was wel stil :+

_/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:04

Oh ik vind het ook nog steeds goed te doen, hier blijven mensen ook nog steeds vriendelijk :j misschien scheelt het dat ik probeer op rustige momenten naar de super te gaan.. Misschien dat mensen geirriteerder zijn als het drukker is?

Pien, wat een lief aanbod! En wat een gave boerderij zeg! Als we met meer op vakantie zouden mogen zou ik het zeker overwegen !! (wij zijn maar met twee en met zulke plaatsen is dat niet zo voordelig (zonder gelijk krenterig te zijn natuurlijk))

Dat stuk van Maurice.. ik haakte af bij : "Als men gewoon bij ieder besmet persoon een vragenlijst had afgenomen, met o.a. vragen om vast te stellen waardoor de besmetting was ontstaan, dan zouden we het besmettingsverloop in de tijd kunnen volgen"

"gewoon" vragen waar iedereen ongeveer 2 weken geleden was en van wie ze het gekregen hebben.. ja, supergoed idee +:)+ Ik weet niet eens waar ik 3 dagen geleden was en wie ik toen tegen gekomen ben.. :') (of nou ja, ja thuis en in de supermarkt..maar wie daar waren..geen idee)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:32

Ik breek even in met een vraag:

Met hoeveel personen mag je op dit moment in een ruimte zijn? De 1,5 meter afstand kan goed in acht genomen worden.
Ik meende dat er tijdens de laatste persconferentie 10 personen is gezegd, maar kan het nergens terugvinden

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:33

Nou ja, dat is natuurlijk sowieso lastig aangezien er veel a symptomatische personen rondlopen. Gisteravond in Nieuwsuur: Italiaanse plaatsje Vo waar ze nu uitgebreid onderzoek doen. 40% van de mensen daar droeg het virus, kon het dus ook verspreiden, maar had geen klachten. Een ander kan er wel heel, heel ziek van worden en zelfs aan overlijden. Idd dat is geen sterk punt van hem. Maar wbt het verspreiden door zingen lijkt hij toch wel gelijk te hebben. Hoorde gisteren van een koor waar door 1 avondje zingen samen bijna iedereen besmet is geraakt. Ook meerdere overleden.

Liselot geen idee. Ik vind het heel onduidelijk. Als gezin/huishouden mag je max 3 personen op visite krijgen. Maar hoe de afspraken zijn voor bijvoorbeeld werk en andere bijeenkomsten? Meen dat dat pas per 1 juni verruimd was dat dat meer mocht?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:40

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:41

Liselot schreef:

Met hoeveel personen mag je op dit moment in een ruimte zijn? De 1,5 meter afstand kan goed in acht genomen worden.
Ik meende dat er tijdens de laatste persconferentie 10 personen is gezegd, maar kan het nergens terugvinden

Je mag met maximaal 10 personen buiten afspreken tot 1 juni.
Je mag maximaal 3 personen in je huis ontvangen (naast je gezinsleden)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:42

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:42

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:43

elnienjo schreef:
Liselot schreef:

Je mag met maximaal 10 personen buiten afspreken tot 1 juni.
Je mag maximaal 3 personen in je huis ontvangen (naast je gezinsleden)

Tnx!
Hoe zit het op een externe binnenlocatie?