Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:41

Anne_GTI schreef:
1e herfststorm en het was weer bal op de weg. Vanmorgen file op de A1 door een auto met pech. Vanmiddag was er iemand met talent tegen een paal geklapt op de Gooiseweg richting Zeewolde. Heel knap want zoveel palen staan er niet. Daar moet je echt moeite voor doen om die te raken. En zo begon mijn weekend 40 minuten later.

Bijkomend voordeel; ik krijg gewoon per uur betaald en de file richting huis op de A28 loste op terwijl ik op de Gooiseweg stond. Dus kon mooi doorrijden naar huis.

Yep, gisteren was drama, veel ongelukken en files. Was die auto tegen een paal gereden? Zag gistermiddag inderdaad een ongeval daar waardoor 1 richting helemaal vast stond -O- en voor Zwolle stond ook alles vast in 1 richting.

Was gisteren wel blij met mijn gepolariseerde zonnebril, met al dat opspattende water was het anders lastig lijntjes zien.

Ineke2

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-24 11:19

Ik hoefde gisteren niet de weg op met de auto en daar was ik wel blij mee. Zeker de eerste keren slecht weer in de herfst is het altijd feest met ongelukken. Mensen lijken dan te vergeten hoe je ook alweer moet anticiperen ofzo. Geen idee hoe dat bij sommigen werkt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 16:34

Ineke2 schreef:
Ik hoefde gisteren niet de weg op met de auto en daar was ik wel blij mee. Zeker de eerste keren slecht weer in de herfst is het altijd feest met ongelukken. Mensen lijken dan te vergeten hoe je ook alweer moet anticiperen ofzo. Geen idee hoe dat bij sommigen werkt.

Yep, donderdag gezien. Vertrok een klein half uurtje later van kantoor door een meeting die wat uitliep, zat het eerste kwartier vol in stortregen. Heb er uiteindelijk bijna een uur over gedaan om thuis te komen :+

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:50

Shadow0 schreef:
Dat mensen geen ruimte maken en de linkerbanen niet goed gebruiken. Ik zag vandaag een paar keer de file-bordjes aanspringen om voor langzaam verkeer te waarschuwen waar het verkeer rechts stokte, maar er links gewoon plek was. Maar mensen blijven rechts en remmen, in plaats van uit te wijken naar links, en dan heb je dus niet veel aan een bredere snelweg.

En dan vervolgens iemand in je kofferbak hebben die nog volle snelheid aan komt suizen op links want die baan is nog vrij dus waarom zou je de adviessnelheid van 50 wegens file volgen? Nee ik sluit wel netjes aan op mijn voorganger. Ik zie het vaak genoeg gebeuren als ik richting Amsterdam ga, dat mensen hun baan te traag vinden, gaan wisselen en vervolgens bijna een achteropkomer die 80 gaat ipv 50 in hun kont krijgen. Meestal gaat het net aan goed zeg maar. Ik heb het ook al eens mis zien gaan en dan kom ik dus maar 2-3 keer per jaar in Amsterdam. :o

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:40

Pffff.... Hier kwam ik vandaag iemand tegen... Bleef maar anticiperen op die persoon... Ik kon afvinken op de BINGO-kaart voor oudere bestuurders:
*snelheid: echt net onder de maximumsnelheid aanhouden... Op dat verkeersbord staat 50 (of 70), geen 45 (of 65)...
*verkeerslichten: veel te ver van tevoren al op de rem trappen en optrekken met een snelheid van een kreupele slak. Kijk, je hoeft echt niet in 2 seconden van 0 naar 100, maar zo traag dat het verkeer je op de andere baan ruim voorbij schiet, is ook niet alles...
*baanwissel: bij de verkeerslichten op de meest linker baan van de twee banen voor linksaf gaan staan en vervolgens tijdens het afslaan ineens naar rechts opschuiven, zonder richting aan te geven of om je heen kijken...

Echt zo'n bestuurder die er beter aan doet om het rijbewijs in te ruilen voor een OV-chipkaart.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 05:55

Oh, maar nét onder de maximumsnelheid? Hier rijden de bejaarde bestuurders meestal een kilometer of 20 onder de maximumsnelheid, hebben ze bermangst en blijven dus angstvallig midden op de weg rijden(meestal ook nog slingerend)zodat je er ook echt niet langs kan, bij elke flauwe bocht gaan ze vol in de remmen net als bij een tegenligger. Ik had laatst een oudere man voor me die de rotonde af reed en ineens stil ging staan en een bejaarde mevrouw die vanuit het niets de berm in dook en woest gebaarde dat ik er langs moest gaan. Ik zat echt niet dicht achter haar en dacht dat ze misschien hulp nodig had, maar blijkbaar niet.
Dat krijg je als het OV uitgekleed wordt en mensen op het platteland maar gedwongen blijven rijden om toch nog ergens te kunnen komen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:37

Erge is die ouderen wil je ook nietop een ebike in het verkeer tegenkomen.
Hand uit steken durven ze niet meer. En verkeersinzicht blijft ook knudde.

Bij sommige type auto weet je al dat er vaak een bejaarde in rijdt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:40

Ik zat gisteren binnen de bebouwde kom achter een bejaarde man. Die reed 20 waar hij 30 nocht, 35 waar hij 50 mocht en nadat hij ook al 2 bochten had afgesneden en stoepjes had meegepakt heb ik flink getoeterd naar hem. Niet alleen ergerde ik me rot, maar als je niet meer durft te rijden en niet meer kan sturen moet je niet meer instappen.
Ik kreeg een dikke middelvinger terug...

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 09:43

Zo rijden er hier regelmatig zonder licht in de tunnel. En als je dan even flitst als hint, dan krijg je nog een grote mond ook. Let toch verdorie op. Een grijze auto zonder licht in een tunnel, hoe onzichtbaar wil je zijn 8)7
Of, die had ik gister achter me gelukkig, er staan tijdelijk stoplichten omdat ze aan de gasleidingen aan het werk zijn. En ja, dat duurt al irritant lang, maar goed. Rijden ze om de rij wachtenden (wel twee hele auto’s) heen omdat ze de wijk in moeten waar het stoplicht precies na de inrit staat. Gast, het was al groen, iedereen begint te rijden. Wacht dan die drie seconden nog even i.p.v. gevaarlijke dingen uit te halen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 10:00

Goof schreef:
Ik zat gisteren binnen de bebouwde kom achter een bejaarde man. Die reed 20 waar hij 30 nocht, 35 waar hij 50 mocht en nadat hij ook al 2 bochten had afgesneden en stoepjes had meegepakt heb ik flink getoeterd naar hem. Niet alleen ergerde ik me rot, maar als je niet meer durft te rijden en niet meer kan sturen moet je niet meer instappen.
Ik kreeg een dikke middelvinger terug...

Dat je een reactie terug kreeg die snap ik wel. Toeteren veroorzaakt schrik en daardoor al gauw boosheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:07

Ongetwijfeld. Ik hoop dat hij in ieder geval daarna nog aan een stukje zelfreflectie gedaan heeft.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:11

Die zelfreflectie ontbreekt bij slecht rijdende bejaarde bestuurders meestal, dat is een utopie.
Mijn schoonvader wil je ook niet meer tegen komen op de weg, maar hij vindt zelf dat hij nog perfect rijdt. Een geïrriteerde toeteraar zou hij een beschaafde versie van de middelvinger geven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:16

Wellicht komen we later allemaal in die fase _O-
Nee, ik hoop dat dat me bespaart blijft en dat ik zelf tijdig stop.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:35

Vorige week hadden we hier hetzelfde en mijn man was geïrriteerd. Totdat hij zag dat het een hele oude mevrouw betrof die echt wel boven de 90 is.
Hier is geen openbaar vervoer, dus logisch dat ze haar boodschapjes doet met de auto en logisch dat ze maar 35 km rijdt. Ze reed verder heel correct.
In Nederland waar het zo vreselijk druk is kan dat al veel moeilijker.
Maar ik blijf erbij dat het vooral iets zegt over onze gehaastheid. En dan heb ik het niet over de man die de stoepjes meenam. Ik d nk eerder dat hij een flinke slok op had en dan kun je juist beter niet toeteren.
Ooit op de weg naar Middelbeers een heel eind achter iemand gereden die hem behoorlijk had zitten. Ik hield flink afstand wetende dat hij binnen 15 minuten wel naar een van die dorpen zou afslaan.
Een bestuurder, erg ongeduldig passeerde mij om vervolgens die zatlap te passeren dat natuurlijk niet kon daar hij elke keer teveel naar links zwierde. Dus ook getoeter en je raad het al gelijk een ongeluk.
"Goed gedaan dacht ik nog, maar niet heus". Alleen maar blikschade zag ik en een stevige ruzie. Ik was maar 10 minuten verlaat. Die ander kon het afhandelen en kwam veel later aan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:38

Gehaastheid? Het is gewoon onveilig.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:46

xPabloBokt schreef:
Gehaasthei
d? Het is gewoon onveilig.

Iemand die correct 35 of 40 rijdt dat is hier niet gevaarlijk. Er rijden zoveel tractoren op 80km wegen en zelfs 90km wegen die zachter rijden.
Maar stoepjes raken is natuurlijk een heel ander verhaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 10:50

Getoeter en gestresst zijn doordat je langzamer moet door zo’n situatie, maakt het vele malen onveiliger.
Als iemand iets langzamer rijd, is dat niet meteen onveilig.

Bij stoepjes raken zou ik al helemaal niet toeteren, maar wel de politie gaan bellen zodat ze diegene hopelijk staande kunnen gaan houden.
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 29-09-24 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:51

Dat vind ik dus ook Ineke. Maar vanaf Parijs is er veel meer stress op de wegen en ik vind Nederland vaak heel gestresst reageren.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 10:57

Hier is gehaastheid, maar bij mijn tante in Frankrijk op het platteland zie ik echt niks anders hoor, daar wordt op de kronkelige berglandweggetjes echt niet geduldig en ongehaast gereageerd op langzame(re) verkeersdeelnemers maar die worden gewoon ingehaald. Vooral trekkers en andere landbouwvoertuigen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:06

MairiMacBran schreef:
Hier is gehaastheid, maar bij mijn tante in Frankrijk op het platteland zie ik echt niks anders hoor, daar wordt op de kronkelige berglandweggetjes echt niet geduldig en ongehaast gereageerd op langzame(re) verkeersdeelnemers maar die worden gewoon ingehaald. Vooral trekkers en andere landbouwvoertuigen.

Dat klopt en er wordt ook veels te hard gereden.
Ooit zelf meegemaakt hoe iemand veel te hard kwam, oktober ,bladeren op de weg, regen dus glad en mijn man stuurde gelijk de auto vol in de berm en stond stil en een fietser deed hetzelfde achter onze auto. En ja hoor vol kwam hij binnen want moest op de rem slipte, draaide en bam....
Ik riep van te voren :" dit gaat pijn doen, daar komt ie", en na de klap......."bij mij viel het mee en bij jou schatje". Gelukkig ook.
De veroorzaker wilde dat wij mede schuld zouden aangeven en dat hebben wij geweigerd en de fietser heeft zijn gegevens achtergelaten als getuige voor ons.

Het ging hier trouwens over een jongere nu we toch over bejaarden hebben...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-24 11:39

Het is niet zomaar dat een autoverzekering voor beginnende bestuurders duurder is :+

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:46

Als ik zie hoeveel schade mijn schoonvader de afgelopen jaren heeft gereden terwijl hij in de 40 jaar daarvoor geen enkele schade had, zou dat dan ook voor oude bestuurders moeten gelden. Mijn tante is uiteindelijk uit de verzekering gegooid omdat ze elke week wel weer tegen iets op reed.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:32

Is het niet zo dat ouderen de draai met hun nek niet kunnen maken qua spiegelen, ze minder goed zicht hebben en een tragere reactievermogen hebben? Hoewel het irritant blijft, kan ik me dan vanuit dat oogpunt wel voorstellen dat ze niet de max snelheid kunnen/durven te rijden. Daarbij is het verkeer in de jaren door enorm veranderd; veel drukker, de maatschappij is een stuk gehaaster (wat is zowaar een norm geworden). Ik kan me best voorstellen dat de oudere generatie moeite heeft om aan te passen.

Desalniettemin kan ik er ook wel aan ergeren, maar probeer ik het een beetje te verzachten door mezelf er aan te herinneren dat zij uit een hele andere tijd komen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:35

Nayomie schreef:
Is het niet zo dat ouderen de draai met hun nek niet kunnen maken qua spiegelen, ze minder goed zicht hebben en een tragere reactievermogen hebben? Hoewel het irritant blijft, kan ik me dan vanuit dat oogpunt wel voorstellen dat ze niet de max snelheid kunnen/durven te rijden. Daarbij is het verkeer in de jaren door enorm veranderd; veel drukker, de maatschappij is een stuk gehaaster (wat is zowaar een norm geworden). Ik kan me best voorstellen dat de oudere generatie moeite heeft om aan te passen.

Desalniettemin kan ik er ook wel aan ergeren, maar probeer ik het een beetje te verzachten door mezelf er aan te herinneren dat zij uit een hele andere tijd komen.

Mits ze geen écht gevaar op de weg worden, eens.

Maar op het moment dat het overzicht echt mist en ze daarmee anderen serieus in gevaar brengen, níet eens.

(Gezien bij ex-schoonmoeder die per se wou blijven rijden, en daarin gesteund door 1 van haar zoons. Óók na meerdere Tia's en écht gewoon gevaarlijk op de weg.)

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 13:41

Maar laat die mensen dan in een 45 km auto instappen.

Dan hou je er als medeweggebruiker al meer rekening mee dat het niet zo hard gaat.
En voor die mensen ook fijner ze zijn bijna altijd automaat en smaller als een gewone auto.