Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 15:53

Jeans moet je wassen met enkel een beetje fijnwasmiddel, of nog liever zonder, en op max 30 graden.
Houdt de kleding veel langer mooi en in de goede vorm :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:48

Ik was niets met wasverzachter en zeker geen spijker of rijbroeken. Dan hou je idd niets over.
En hard water is wat meer gewoon wasmiddel gebruiken. En de echte wasmachine ontkalker gebruiken.
Maar die zooi is vooral slecht voor je was en je machine over het milieu nog maar niet gesproken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:54

*dubbel, sorry*
Laatst bijgewerkt door Memories op 01-04-23 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 16:55

Spijkerbroeken apart wassen zonder al dat spul idd. Maar ik snap je wel hoor, ik doe ook lekker eigenwijs vaak korrels/verzachter bij de was want het ruikt zo lekker :+
Helpt het niet om gewoon riemen te dragen/andere pasvorm kopen?

Wel was ik ook al heel lang zeer regelmatig met een scheut natuurazijn in het wasverzachter vakje bij bepaalde soorten wasjes. Ik heb daar zelfs van die vreselijk stijve en verkalkte handdoeken weer voor 80% zacht mee gekregen <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 17:03

DuoPenotti schreef:
Ik was niets met wasverzachter en zeker geen spijker of rijbroeken. Dan hou je idd niets over.
En hard water is wat meer gewoon wasmiddel gebruiken. En de echte wasmachine ontkalker gebruiken.
Maar die zooi is vooral slecht voor je was en je machine over het milieu nog maar niet gesproken.

Minder wasmiddel, af en toe een klein scheutje azijn en op 30 graden wassen. Nooit problemen hier met harde of stijve kleding. Win-win voor de machine en het milieu :D
En de hardheid hier in onze regio is 21 duitse graden. := Wie doet beter :')

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:52

Morrie schreef:
als ik geen wasverzachter gebruik, staan die spijkerbroeken en evt. ander wasgoed stijf rechtop. Er zit enorm veel kalk in het water hier (en voor zo'n apparaat tegen kalk is hier helaas geen plaats).
Mijn man heeft een poos de was gedaan toen ik mijn been gebroken had en niet bij de wasmachine kon komen, hij deed er alleen wasmiddel in en ik kom nog steeds shirts tegen die (in mijn beleving) stinken, het beddengoed vond ik in de periode ook gewoon stinken als het uit de wasmachine kwam.

De machine zelfs stinkt niet, hij is namelijk redelijk nieuw :')

Ik heb het eens opgezocht. Als het klopt dat je in 't Gooi woont, valt het echt wel mee met hoe hard het water bij jou is. Redelijk zacht zelfs in vergelijking met de rest van het land :)
https://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-nederland
Stijf wasgoed kan ook komen doordat je teveel wasmiddel gebruikt. Bij zacht water moet je juist minder gebruiken.

Voor het stinken zou je eens het reinigingsprogramma aanzetten indien dat erop zit. Ook af en toe wassen op een hoge temperatuur (minimaal 60 graden) kan helpen en vergeet het stoffilter niet :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 18:53

Bedankt allemaal trouwens voor de tips mbt de combimagnetron. Ik ga er op een later moment eens uitgebreid naar kijken :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:05

Pandora2 schreef:
DuoPenotti schreef:

Minder wasmiddel, af en toe een klein scheutje azijn en op 30 graden wassen. Nooit problemen hier met harde of stijve kleding. Win-win voor de machine en het milieu :D
En de hardheid hier in onze regio is 21 duitse graden. := Wie doet beter :')

Ik heb zelf meer wasmiddel niet nodig.
Maar als er erg veel kalk ik zit en de machine geen azijn mag is dat wel een oplossing.

En 21 dat bestaat in Nederland toch niet?
Hier volgend de voorgaande lijst 8.23

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 20:23

Ik heb een vraag mbt auto, laadvermogen en trekgewicht.

Ik weet hoeveel mijn auto mag trekken. Ik weet wat het laadvermogen is. Maar mag ik zowel maximaal trekken als maximaal beladen zijn, tegelijk? Er vanuitgaand dat ik beide niet overschrijd.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 22:28

In principe wel geloof ik. Maar houd de kogeldruk goed in de gaten.
En de combinatie heeft ook een toegestane maximum massa. Dat is dus alles inclusief voertuig, aanhanger, lading en ik dacht zelfs inzittenden. En vanaf een bepaald punt heb je een E rijbewijs nodig. Dus zoek die regels even op.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 22:35

Century schreef:
Ik heb een vraag mbt auto, laadvermogen en trekgewicht.

Ik weet hoeveel mijn auto mag trekken. Ik weet wat het laadvermogen is. Maar mag ik zowel maximaal trekken als maximaal beladen zijn, tegelijk? Er vanuitgaand dat ik beide niet overschrijd.

Die laatste opmerking is waar 't eigenlijk om draait. Je mag geen enkele limiet overschrijden. En afhankelijk van de lading die je wilt meenemen kan er dus iets anders "de beperking" zijn.

Er zijn verschillende limieten, elk met een eigen oorsprong. Het ene is bijvoorbeeld "draagkracht van een as" en het andere "met hoeveel gewicht kan de auto nog vanuit stilstand een helling op rijden", en natuurlijk ook nog "tot welke gewichtsverdeling is het nog veilig/stabiel te rijden/sturen".

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 22:51

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 22:51

Overigens is het de Toegestane maximum massa die het meest bepalend is en niet de daadwerkelijke massa. (Al mag die laatste natuurlijk nooit de TMM overschrijden)

Dus als de toegestane maximum massa van de combinatie die op papier staat te hoog is voor jou rijbewijs mag je er niet mee de weg op ongeacht of de combinatie in de praktijk ook zo zwaar beladen is of niet.

En andersom, als je al weet dat je met de lege combinatie mag rijden mag je ook met de maximale lading rijden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 23:12

Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

- Een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
- Een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... advermogen)

Let op, de auto moet natuurlijk dat gewicht aanhanger wel mogen trekken.
Dus als je aanhanger 900 is, dit samen met de auto onder de 3.500 (lege gewicht + laadvermogen) blijft. Dan mag je ermee rijden als de auto ook de 900 mag trekken.
Mag je auto 800 mogen trekken, dan is 900 teveel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-23 23:28

Klopt Axel, maar het ging me niet om het rijbewijs :) Het ging me echt om wat mijn auto mag trekken/beladen mag zijn, ik was daar even nieuwsgierig naar. Wel goed punt hoor, men haalt trekgewicht en welk rijbewijs je nodig hebt nogal eens door elkaar :j

Mijn auto mag 900kg (geremd) trekken. TTM is 1495, massa rijklaar 1125. Dus ik zou 480kg in de aanhanger mogen gooien (die zelf namelijk 420 weegt), en nog 370kg in de auto (alles incluis, bekleding, mijzelf, reservewiel etc) mogen stoppen?
(niet op het rijbewijs gelet, puur of de auto dit mag! en hypothetisch, ik weet niet of ik mijn auto zoveel zou aandoen haha)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:06

Vergeet niet dat het gewicht van je auto leeggewicht is,
Zonder ook maar een druppel vloeistof brandstof olie enz, geen reservewiel tellen ze ook niet mee,
Plus jij als bestuurder dus van die 370 kg ben je al minimaal 120 kg kwijt aan vloeistof en jezelf

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:11

DuoPenotti schreef:
En 21 dat bestaat in Nederland toch niet?
Hier volgend de voorgaande lijst 8.23

Nee, in België is het water nog een tikkeltje harder dus :D . 21dH of 38fH, duitse of franse graden, hier in de regio.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 09:16

little_birdy schreef:
Vergeet niet dat het gewicht van je auto leeggewicht is,
Zonder ook maar een druppel vloeistof brandstof olie enz, geen reservewiel tellen ze ook niet mee,
Plus jij als bestuurder dus van die 370 kg ben je al minimaal 120 kg kwijt aan vloeistof en jezelf

Gewicht rijklaar is niet leeggewicht en het leeggewicht is niet wat jij beschrijft. Bij rijklaar zit al een bestuurder van 100kg en alle vloeistoffen bij.

https://www.motointegrator.nl/blog/ledi ... ig_gewicht
Het ledig gewicht van een auto berekent u door het gewicht van de carrosserie, een voor 90% gevulde brandstoftank en andere vloeistoffen die nodig zijn voor de werking, zoals koelvloeistof, motorolie, remvloeistof en ruitenwisserwater met reservoirs die voor 100% gevuld zijn, bij elkaar op te tellen. Er wordt ook rekening gehouden met apparatuur die moet worden meegenomen omdat dit wettelijk verplicht is of omdat het deel uitmaakt van de auto. Bijvoorbeeld een reservewiel, boordgereedschap, de verbanddoos en de gevarendriehoek. Het ledig gewicht noemt men ook leeggewicht.

Bij rijklaar telt men een bestuurder van 100 kg bij het ledig gewicht op.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:12

Dus er kan nog meer in die 370kg dus, want ik zelf hoef er niet bij en allerlei andere dingen ook.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 10:50

Ja, maar het handigste is om met je auto even (inclusief jezelf en een volle tank) op een weegbrug te gaan, dan weet je het gewicht zeker.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 13:50

Oww dan heb ik me daarin vergist.
Ik geloof dat ik het ooit zo gelezen heb ergens .

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:21

Kan Sudocreme ook op een lichte brandwond gesmeerd worden?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 21:39

Britta31 schreef:
Kan Sudocreme ook op een lichte brandwond gesmeerd worden?

Jahoor. Maar Nestosyl werkt beter.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-23 22:59

Er zit nu een blaasje op maar niet kapot.Zal het even met rust laten.Anders de sudo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-23 07:11

Met blaasje is het niet licht verbrand maar 2e graads.
Ik zou er niets opsmeren.