Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:47

996981 schreef:
bigone schreef:

Hoezo emotie ? Dan kunnen we elkaar de hand geven lijkt mij.
Nou, even gezocht maar niet gevonden dus waarom is vaccineren slecht voor kinderen ?

Dat iets (naar waarschijnlijkheid) niet slecht is betekent niet dat het noodzakelijk is. Een griepvaccin is ook niet slecht voor kinderen, maar geven we toch niet. Zou overigens netjes zijn in ieder geval zelf anderen te antwoorden

kinderen krijgen zeker wel de griepprik. En dan hoef je maar een klein risico te hebben ( lichte astma, of eens longontsteking gehad oid )

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 17:51

bigone schreef:
Je hebt het wappie antwoord gegeven HC

_O- _O- _O- bedankt!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:00

bigone schreef:
Je hebt het wappie antwoord gegeven HC zo van zoek zelf maar op, ik geef aan dat ik het niet goed kan vinden en leg de vraag bij jou neer, jij komt met de opmerking dat vaccineren slecht is voor kinderen!

Kun je nog wat toelichting geven?
Vind je HC een wappie of vind je het alleen een wappie opmerking. Heb je wel eens een wappie van dichtbij gezien?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:06

imaudy schreef:
bigone schreef:
Je hebt het wappie antwoord gegeven HC zo van zoek zelf maar op, ik geef aan dat ik het niet goed kan vinden en leg de vraag bij jou neer, jij komt met de opmerking dat vaccineren slecht is voor kinderen!

Kun je nog wat toelichting geven?
Vind je HC een wappie of vind je het alleen een wappie opmerking. Heb je wel eens een wappie van dichtbij gezien?

Is dat niet duidelijk? Hij geeft een wappie antwoord is iets totaal anders dan ik vind je een wappie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:07

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Je hebt het wappie antwoord gegeven HC

_O- _O- _O- bedankt!

Nou kom nu eens met het gevraagde op de proppen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:08

enzino schreef:
Dat is 5x maal goed nieuws en lijkt niet aan te sluiten met wat jij zegt, dat de kans op ernstige ziekte bij opname in het ziekenhuis gelijk is aan de vorige variant (wave 3).

Citaat:
The study has several limitations. First, patients’ virus genotyping was not available. The Omicron variant was estimated to be 81% of the variants isolated by November and 95% isolated by December 2021.

Met andere woorden, de onderzoekers wisten niet met zekerheid welke patiënten besmet waren met omikron, en welke niet. Er werd een schatting gemaakt op basis van de vorige golven. Vandaar de limitations. Maar het blijft een interssante studie, en inderdaad, de conclusies komen niet overeen met de conclusies van de studie die ik geciteerd had.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:10

bigone schreef:
Huertecilla schreef:
_O- _O- _O- bedankt!

Nou kom nu eens met het gevraagde op de proppen.

:7

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:12

Huertecilla schreef:
@Bigone; ik héb antwoord gegeven. Wederom vind jij van niet omdat het jou niet bevalt ;)

Als jij een antwoord geeft is het meestal om te zeggen dat je al een antwoord gegeven hebt.

Huertecilla schreef:
Nog éven wachten en dan is het ´over´.

Jij leeft met de illusie dat we nog terug kunnen naar de tijd van voor corona. Daar geloof ik persoonlijk niet in. De wereld is veranderd.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:17

BigBen schreef:
Huertecilla schreef:
@Bigone; ik héb antwoord gegeven. Wederom vind jij van niet omdat het jou niet bevalt ;)

Als jij een antwoord geeft is het meestal om te zeggen dat je al een antwoord gegeven hebt.

Huertecilla schreef:
Nog éven wachten en dan is het ´over´.

Jij leeft met de illusie dat we nog terug kunnen naar de tijd van voor corona. Daar geloof ik persoonlijk niet in. De wereld is veranderd.

Vanuit de overheid bezien heb je gelijk, maar vanuit de mensen ..neuh

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:18

Ik las net dat patiënten met Omikron vaak vooral worden opgenomen omdat ze uidrogingsverschijnselen hebben.

Meeste nieuws uit UK blijft toch voorzichtig positief.

@Big Ben: op welke manier is de wereld veranderd en waarom wordt het nooit meer als hiervoor?

Benzz

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:22

Het positieve vind ik van dat de wereld veranderd is: Thuiswerken is gewoon geworden waardoor we veel minder in de auto zitten, hetgeen weer beter is voor het klimaat.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:25

Omdat corona hier is en hier blijft. Er zal in de nabije toekomst nog lange tijd één of andere vorm van corona aanwezig zijn, en daar zullen we mee moeten leven. Wat betekent dat er waarschijnlijk ook bepaalde maatregelen een permanent karakter zullen krijgen. Ook het risico dat er een nieuwe, veel gevaarlijker variant opduikt zal blijven bestaan. Uiteindelijk hebben we deze keer nog "geluk" gehad. Maar goed, dat is alleen mijn persoonlijke mening (en ik kan het net zo goed compleet fout hebben).

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:31

Eleeke schreef:
kinderen krijgen zeker wel de griepprik. En dan hoef je maar een klein risico te hebben ( lichte astma, of eens longontsteking gehad oid )

Dan krijg je een uitnodiging. Hoeveel van die (kleine risicogroep) kinderen krijgen de prik daadwerkelijk? Overigens vind ik het niet gek om kinderen met astma te vaccineren tegen virussen die luchtweg infecties veroorzaken. Ik vind het anders als we alle kinderen gaan vaccineren

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:37

Het is jammer dat er geen vaart wordt gemaakt met een vaccin tegen het voor kinderen veel gevaarlijkere RS-virus. Heb in mijn kring meermalen meegemaakt dat kinderen daarvoor opgenomen moesten worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:43

mysa schreef:
Ik las net dat patiënten met Omikron vaak vooral worden opgenomen omdat ze uidrogingsverschijnselen hebben.

@Big Ben: op welke manier is de wereld veranderd en waarom wordt het nooit meer als hiervoor?

Mijn opa en oma zijn toen ook uitgedroogd en daardoor opgenomen. Dit was met de Britse variant. Ik raad iedereen ook aan hoe ziek je ook voelt om zeker te blijven eten en drinken.

Mijn opa en oma zijn beiden volledig hersteld en hebben geen schade verder. Ze zijn nog gezonder dan voor dat ze corona kregen.

Mijn opa was van de corona zelf nog geen dag ziek. Mijn oma had ook al plekken in de longen maar ook dat is volledig weggetrokken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:47

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

- Om die uitzonderingen die in het ziekenhuis komen nog meer te voorkomen AKA nóg kleinere kans zelf in het ziekenhuis te komen
- Om (nog) minder ziek te worden als je het als kind dan toch krijgt
- Om kans om besmet te worden naar beneden te brengen (als dit voor Omikron geldt net als voor Delta)
- Om kans om andere besmetten naar beneden te brengen (als dit voor Omikron geldt net als voor Delta)

Ten opzichte van amper bijwerkingen van het vaccin zelf.

Genoeg redenen om wel te vaccineren hoor. Omdat de kans op (ernstige) ziekte minder is, is er geen noodzaak om als kind te vaccineren, dus imo zouden er zoals het er nu uitziet geen verplichtingen oid moeten komen bij kinderen. Maar vrijwillig vaccineren als ze dat willen, waarom niet? Het heeft wel voordelen, maar minder voordelen als bij volwassenen.

Besmettingen voorkomen gezien long-covid is idd ook geen verkeerd idee.

- die uitzondering bestaat ook met vaccinatie
Ik zeg dan ook bij 'kans verminderen op'. Want de kans op die uitzondering is kleiner bij vaccinatie. Win dus.
- nog minder ziek dan een snotneus?
Er zijn ook gevallen die erger zijn dan een snotneus maar niet erg genoeg voor ziekenhuisopname. Die worden ook milder. Of hebben die pech dan?
- voor een kind zelf is besmetting geen probleem (enkel voor de uitzondering die in het ziekenhuis belandt. Hoeveel waren dat er afgelopen twee jaar?)
Ziek zijn is nooit leuk. Zeker niet een fikse griep, ook al is die niet erg genoeg voor ziekenhuisopname of huisartsbezoek. Als je het kan voorkomen is het toch voordelig voor het kind?
- hoe zit het ook alweer met de cijfers mbt tot besmettelijkheid van beide groepen?
Met omikron weten we het nog niet. Met Alpha was het zo'n 63% minder kans. En ook bij Delta was het aanzienlijk minder kans. Behoorlijk wat dus.

Sowieso is dit een kwestie waarbij een zorgvuldige kosten-baten analyse gemaakt moet worden als je het mij vraagt.

Wat levert het de kinderen op? Wat levert het de maatschappij op? Welke risico’s zijn er voor beide partijen? Wat mij betreft moet je breder kijken dan het verlagen van een toch al héél klein risico. Vaccins moeten ook gewoon betaald worden bijvoorbeeld.

Die zorgvuldige kosten-baten analyse is er al vanuit de kennis van Delta. Voor omikron zal het niet eens zo veel schelen wbt significante verschillen qua risico's, verwacht ik. Het is niet schadelijk voor kinderen maar je wint er wel best wat mee in termen van besmetting/R-waarde. Niet genoeg voor verplichting of (imo) kinderen om vaccinatie te vragen bij het bezoeken van bijv. restaurants, maar als ouder en kind besluiten om het te nemen, dan is het alleen maar goed.

Risico's zijn nihil. Maatschappij levert het op dat de kinderen beter beschermd zijn (minder uitzonderingsgevallen én minder besmettingen). Qua besmettingen: minder snel besmet worden én minder snel anderen besmetten bij elkaar optellen = winst. Lijkt me. Maar ik ben geen expert, dus aannames vanuit mij. Weet niet wat de precieze redenering van de overheid/OMT is.

Gezien de besmettingsdruk vind ik het persoonlijk dan ook geen probleem dat die kosten voor kinderen worden gemaakt, al is het alleen maar om die besmettingen in te dammen en die uitzonderingen te voorkomen. Wie weet maken de kinderen net het verschil dat bijv. restaurants en bioscopen eerder open kunnen. Hebben kinderen ook baat bij, en zo lang het vrijwillig is en er geen consequenties aan hangen als je het niet doet..

Of het eerlijk is dat we eerst kinderen vaccineren en dan pas aan 3e wereld landen denken.. dat is inderdaad een afweging waar we over kunnen discussiëren. Maar als je het puur over Nederland hebt zie ik er geen problemen in.

Edit: en wat betreft kosten... als corona straks minder heftig is qua besmettingen en zorgdruk kan ik me best indenken dat men moet gaan betalen om bij kinderen een covid-vaccin te zetten. Maar dat is nu nog niet.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 03-01-22 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:49

Ach BigBen, verandering is een gegeven van het leven.
Net als risico.
Leven is zelforganiseren op de rand van een chaos.
Er is altijd wel wát.
Al was het alleen maar ouder worden of dat elke dag een andere, nieuwe is.
Neem de aarde zelf; draait met 1670 km/h rond en raast met 108.000 km/h rond de zon.
Ergo, je moet je altijd aanpassen.

Wat betreft BC en AC zullen er inderdaad ook vele dingen anders zijn. Ook zonder covid zou 2022 anders zijn als 2019.
Mbt tot wel/geen virus wah; zijn zoveel virussen gekomen en niet gegaan.
Verder ook aardig wat pósitieve veranderingen.
Wat betreft de regels is Covid alleen maar een versneller. Was toch al in voorbereiding allemaal. We hebben ook gezien dat we er als individu in hoge mate ´flexibel´ mee om kunnen gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:01

IMANDRA schreef:
Die zorgvuldige kosten-baten analyse is er al vanuit de kennis van Delta.

Door wie zou die gemaakt zijn dan? Ik heb geen idee.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:06

Ouders zijn erg blij de scholen weer open gaan.

Het is zooooo geen doen al die kinderen thuis...

Zijn tegenwoordig best een blok aan het been van heel veel ouders. Kinderen. Toch een keuze die ze zelf ooit gemaakt hebben dacht ik zo

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:08

Zebrastreep schreef:
mysa schreef:

Mijn opa en oma zijn toen ook uitgedroogd en daardoor opgenomen. Dit was met de Britse variant. Ik raad iedereen ook aan hoe ziek je ook voelt om zeker te blijven eten en drinken.

Mijn opa en oma zijn beiden volledig hersteld en hebben geen schade verder. Ze zijn nog gezonder dan voor dat ze corona kregen.

Mijn opa was van de corona zelf nog geen dag ziek. Mijn oma had ook al plekken in de longen maar ook dat is volledig weggetrokken.

Hier ook vier mensen heel kort opgenomen met de delta vanwege uitdroging. Hielden er verder niets aan over.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:09

Popstra schreef:

Zijn tegenwoordig best een blok aan het been van heel veel ouders. Kinderen. Toch een keuze die ze zelf ooit gemaakt hebben dacht ik zo

Bah wat een akelige opmerking.
Veel ouders moeten gewoon werken hoor en veel kinderen hebben.het thuis niet zo leuk
Dus ja ben.blij dat ze naar school mogen

Pinacolada

Zelf geen kinderen zeker?

996981

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Die zorgvuldige kosten-baten analyse is er al vanuit de kennis van Delta.

Door wie zou die gemaakt zijn dan? Ik heb geen idee.

Ik heb hem ook nog niet gezien en ben tevens erg benieuwd naar de bronnen waar de informatie in die post vandaan komt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:11

Popstra schreef:

Ja een keuze die ze gemaakt hebben toen ze nog niet wisten dat er ooit een moment zou komen dat scholen gesloten zouden worden door een voor de kinderen ongevaarlijk virus, waardoor ze in combinatie met het thuiswerkadvies ineens twee banen hebben; die van leerkracht en werknemer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:18

Popstra schreef:

Omdat school veel beter voor ze is qua (sociale) ontwikkeling, dat kan je thuis niet evenaren en al helemaal niet in een periode dat alles dicht zit en het weer slecht is.