Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:35

purny schreef:
Gezondheidsraad heeft geadviseerd om door te prikken maar nee hoor...

Gezondheidsraad heeft geadviseerd om mensen onder de 60 met iets anders te prikken volgens mij.. Dat is iets anders dan 'doorprikken'..

https://www.gezondheidsraad.nl/actueel/ ... 0-plussers

Of lees ik nou zo scheel?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:39

Nee, dat advies is inderdaad gegeven. Cer.
Misschien komt er vandaag een nuance dat mensen onder de 60 jaar op vrijwillige basis alsnog met AZ gevaccineerd kunnen worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:40

Even over trombose, langer dan vier uur zitten verhoogd de kans al flink, niet alleen vliegen, ook gewoon in de auto, trein of zelfs de hele dag op je stoel zitten. Mensen die in het ziekenhuis liggen ( stil) krijgen niet voor niets prikjes ertegen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:42

purny schreef:
En dan komt straks Janssen met trombose bijwerkingen en dan komt Pfizer ook met bijwerkingen en overlijdens... kortom dan zitten we dit jaar nog in de oliebol...

Dit is wel mijn angst.

Als eenmaal iedereen de mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren, vind ik echt dat alles weer open moet en dat je maatregelen mag laten vallen. Ondanks dat ik ieders persoonlijke keuze respecteer, ben ik niet van plan om me langer aan de maatregelen te houden omdat teveel mensen een vaccin weigeren. Bij dingen als een dierentuin, zwembad, concert, pretpark enz. vind ik dat ze dan een vaccinatiebewijs mogen vragen. En afhankelijk van de besmettingen een x aantal mensen zonder vaccinatie op basis van een negatieve test toelaten.

Wel vind ik dat op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn, kinderen vrijstelling moeten krijgen van bovenstaande. Zij mogen immers niet gevaccineerd worden dus hadden geen keuze. Ook is corona voor deze groep vaak volstrekt ongevaarlijk. Hen steeds laten testen zou ik dan echt op tegen zijn.

Dingen als ´het nieuwe normaal´ of testsamenleving vind ik echt naar klinken. Ik hoop echt dat we terug kunnen naar normaal. Dat het weer normaal wordt om dichtbij een vriend of vriendin te staan. Niet meer te schrikken als die vriend of vriendin een keer hoest.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-04-21 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:44

Ann schreef:
Nee, dat advies is inderdaad gegeven. Cer.
Misschien komt er vandaag een nuance dat mensen onder de 60 jaar op vrijwillige basis alsnog met AZ gevaccineerd kunnen worden.

Ik snap je eerste zin niet :) Is het advies gegeven om 60min 'wel' te prikken of is het advies gegeven om 'niet' te prikken met AZ?

Ann

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:47

Sorry, je hebt het artikel correct gelezen bedoelde ik.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:49

Vayo schreef:
purny schreef:
En dan komt straks Janssen met trombose bijwerkingen en dan komt Pfizer ook met bijwerkingen en overlijdens... kortom dan zitten we dit jaar nog in de oliebol...

Dit is wel mijn angst.

Als eenmaal iedereen de mogelijkheid heeft gehad zich te laten vaccineren, vind ik echt dat alles weer open moet en dat je maatregelen mag laten vallen. Ondanks dat ik ieders persoonlijke keuze respecteer, ben ik niet van plan om me langer aan de maatregelen te houden omdat teveel mensen een vaccin weigeren. Bij dingen als een dierentuin, zwembad, concert, pretpark enz. vind ik dat ze dan een vaccinatiebewijs mogen vragen. En afhankelijk van de besmettingen een x aantal mensen zonder vaccinatie op basis van een negatieve test toelaten.

Wel vind ik dat op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn, kinderen vrijstelling moeten krijgen van bovenstaande. Zij mogen immers niet gevaccineerd worden dus hadden geen keuze. Ook is corona voor deze groep vaak volstrekt ongevaarlijk. Hen steeds laten testen zou ik dan echt op tegen zijn.

Dingen als ´het nieuwe normaal´ of testsamenleving vind ik echt naar klinken. Ik hoop echt dat we terug kunnen naar normaal. Dat het weer normaal wordt om dichtbij een vriend of vriendin te staan. Niet meer te schrikken als die vriend of vriendin een keer hoest.

BNR: negatieve coronatest voor dagje uit wordt mogelijk verplicht
Het kabinet denkt erover om een negatieve coronatest of vaccinatiebewijs verplicht te stellen voor musea, dierentuinen en pretparken na heropening. Dat meldt BNR. Het is nog niet duidelijk wanneer de zogeheten doorstroomlocaties opengaan, maar het idee is om dan in het begin een vergelijkbaar systeem te gebruiken als bij de Fieldlab-evenementen. Mensen moeten dan via een app op hun telefoon kunnen laten zien dat ze óf gevaccineerd zijn óf recent een negatieve coronatest hebben gehad.

Alleen voor kinderen jonger dan 12 zou een uitzondering gelden. Het ministerie laat in een reactie weten dat het testen is bedoeld om eerder en ruimer open te kunnen gaan, waar dat op grond van de besmettingscijfers eigenlijk nog niet kan.

De branchevereniging voor dagattracties in Nederland is niet enthousiast. "We experimenteren er nu wel mee, maar we hebben liever dat we onze gasten zonder coronatest kunnen ontvangen", zegt voorzitter Mascha van Till-Taminiau tegen BNR.

nos.nl

ik zit hier ook niet om te springen

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:53

Nou ik ook niet hoor!
En ik denk heel weinig mensen eerlijk gezegd. Nu zullen mensen het vlak na heropening nog wel doen, maar daarna vrees ik voor lage bezoekers aantallen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:54

Ja, dan gewoon langer wachten met opengaan.

Het is óf versneld open met for the time being testen vooraf.

Óf nog niet open.

Dát is de keus. En ieder mag voor zichzelf bepalen wat hij/zij het fijnste vindt...

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:55

Femke_Tweety schreef:

Óf nog niet open.

Dát is de keus. En ieder mag voor zichzelf bepalen wat hij/zij het fijnste vindt...

Klopt inderdaad!
Hoorde net op de radio dat Toverland uit de Pilot is gestapt omdat ze vooraf testen toch niet nodig/wenselijk vinden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:56

Bah, nee daar zou ik ook niet op zitten te wachten. Dat zou me echt boos maken dat ik mijn dochter van 13 steeds moet laten testen op een virus dat voor haar niet gevaarlijk is. Zij zou zich dan steeds moeten laten testen, omdat er dan nog teveel mensen binnen risicogroepen zijn die zich niet hebben laten vaccineren.

Nu zitten allebei mijn dochters in quarantaine. Ik heb net een berichtje gehad dat mijn jongste deze week niet digitaal aan kan sluiten bij de lessen. Zij krijgt gewoon thuiswerk. Ze mist nu én veel toetsen én uitleg. Ze heeft dyslexie en als ik kijk hoe haar cito scores achteruit zijn gegaan, dan baal ik echt van deze week thuis. Nu doe ik dit nog, maar als eenmaal iedereen gevaccineerd had kunnen zijn dan stoppen wij met testen bij klachten en quarantaine.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 09:57

Ik ben ZOOOO benieuwd wat de 'wappies' daarvan vinden... :')
er wordt regelmatig naar bijv China gewezen, en dat die het zo fantastisch doen (en wij hebben een poedersuiker regering etc).. maar dat was volgens mij 1 van de landen die al heel snel met Apps en bewijzen ging werken (anders mocht je niet eens je huis uit), toch?

Dat is ook het irritante van deze situatie, mensen pakken er alleen maar uit wat voor hun belangrijk is, en de rest vergeten ze voor het gemak.. :+

Wat het lastige is aan deze 'democratie' hier is dat een overheid niet keihard zegt "en NU gaan we allemaal prikken" of 'en NU móet iedereen een testbewijs" want dan is er altijd wel iemand die ergens over gaat zitten janken.. Dus moet je soebatten en zwalken..

T zelfde met die vaccins.. De ene helft zegt
'ja klote overheid, jullie moeten doorprikken met jullie zwalkbeleid!!!" en daartegenover staan de mensen die zeggen
"ja klote overheid als je maar niet denkt dat ik die prik neem, ik vond het toch al troep en nu wil ik m helemaal niet meer, vuile leugenaars!!!"

En daarnaast vind ik dat er buiten gewoon meer moet mogen.. dat getrut om die buitenlocaties... Gelukkig is het nog koud, maar met t zomerzonnetje ga ik er eigenlijk vanuit dat je buiten weer dingen mag...
Ik ben ook benieuwd of er vorig jaar aangetoond kon worden dat er meer mensen besmet raakten door die paniekplaatjes uit de Efteling..
Want links of rechts was het ergste besmettingsrisico thuis, dat staat overal (dus bezoek beperken en avondklok etc...).. Dan kan je in de openlucht toch wel in een dierentuin of pretpark rondhangen? Die branche, inclusief evenementenbranche (die voor het gemak maar vergeten wordt lijkt het wel, want die paar maanden zijn echt geen paar maanden meer) is echt op sterven na dood volgens mij?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:00

Femke_Tweety schreef:

Óf nog niet open.

Er word je dus gewoon iets verplicht. Want je moet de app op je telefoon zetten en je moet je van te voren laten testen of als je niet elke keer een stok in je neus wil laten roeren moet je je laten vaccineren.
En wie gaan die sneltesten straks betalen? De overheid heeft alleen geld uit getrokken voor de evenementen die als proef dienen.

Vayo

Femke_Tweety schreef:

Óf nog niet open.

Ik zou zeggen zodra iedereen gevaccineerd had kunnen worden open en dan met vaccinatiebewijs. Op basis van de aantal besmettingen een x aantal ongevaccineerden toelaten met een negatieve sneltest.

Alleen kinderen t/m 18 dan uitgezonderd, want zij kunnen zich niet laten vaccineren.

Ik zie het niet als versnelt open op het moment dat iedereen gevaccineerd had kunnen zijn. Ik zie het eerder als moeten wachten doordat teveel mensen een vaccinatie weigeren. Of kinderen verplicht moeten laten testen voor toegang, omdat teveel volwassenen een vaccinatie weigeren.

Van mij mogen ze het allemaal open gooien dan en gewoon vrije toegang. Regulieren zorg niet laten lijden onder coronazorg.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-04-21 10:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_Laura_

Vraagje, ik kom er niet helemaal uit: ik ben gisteren in de buurt geweest van iemand en die blijkt vandaag klachten te hebben. Ze laat zich vandaag testen en krijgt vanavond waarschijnlijk de uitslag. Ik heb zelf nergens last van en moet vandaag een pakketje ophalen bij het postkantoor en wat kleine boodschappen doen. Moet ik vandaag thuisblijven of zou ik dat gewoon kunnen doen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:02

Zelf zou ik thuis blijven.

Iig tot je de uitslag weet.

Maar dat is wat IK zou doen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:02

_Laura_ schreef:
Vraagje, ik kom er niet helemaal uit: ik ben gisteren in de buurt geweest van iemand en die blijkt vandaag klachten te hebben. Ze laat zich vandaag testen en krijgt vanavond waarschijnlijk de uitslag. Ik heb zelf nergens last van en moet vandaag een pakketje ophalen bij het postkantoor en wat kleine boodschappen doen. Moet ik vandaag thuisblijven of zou ik dat gewoon kunnen doen?

Jij hoeft niet thuis te blijven. Pas wanneer zij positief blijkt én je bent een nauw contact geweest van haar moet jij in quarantaine. Nauw contact is 15 min. of langer binnen 1.5 meter van iemand, of iemand een kus of knuffel hebben gegeven of als iemand in je gezicht heeft gehoest of geniest.

Maar je kunt er altijd zelf voor kiezen om thuis te blijven tot je de uitslag weet. Ben je daadwerkelijk een nauw contact? Want als je overig contact bent en zij blijkt positief, hoef je niet in quarantaine. Dan vragen ze je 14 dagen je gezondheid extra goed in de gaten te houden.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 13-04-21 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:03

Wappies hadden wel beetje gelijk als deze maatregelen van testen voor dagje uit verplicht gaan worden!

Maar dat zal toch niet voor altijd zo blijven?
Ik dacht dat als we allen gevaccineerd waren die mondkapjes wel af konden en het testen wel achterwege gelaten!? Ofwel, terug naar ons normale leven voor Corona! Maar ben bang dit nog laaaaaaang niet gaat gebeuren

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:03

Vandaag zou ik ook even thuisblijven en inderdaad de testuitslag van die persoon afwachten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:04

Hoezo wachten tot iedereen gevaccineerd is/had kunnen worden?
Mensen die gevaccineerd zijn, zouden nu toch al dingen kunnen doen? Alleen toegang voor gevaccineerden? Kunnen zij alvast beginnen met ergens geld uit te geven :j

En als je niet wilt vaccineren EN niet wilt testen dan ben je af :+
Want dan doe je niet mee in de 'samen'-leving.. dus dan kan je nog je dagelijkse dingen en verder houdt top.. :j

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:06

purny schreef:
Femke_Tweety schreef:

Óf nog niet open.

Er word je dus gewoon iets verplicht. Want je moet de app op je telefoon zetten en je moet je van te voren laten testen of als je niet elke keer een stok in je neus wil laten roeren moet je je laten vaccineren.
En wie gaan die sneltesten straks betalen? De overheid heeft alleen geld uit getrokken voor de evenementen die als proef dienen.

Inderdaad, er wordt iets verplicht. Niks nieuws onder de zon, en je hebt vrije keuze, enten of testen. Wat is het probleem?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:07

_Laura_ schreef:

Ik zou denken: Wat had Ollongren gedaan... :+
Maar goed... ik zou met mondkapje op alleen het pakketje en kleine boodschappen doen.
En het in de gaten houden of je zelf ook klachten krijgt. Desnoods een sneltest zelf doen?

@Charley: Dat je wederom tot iets word verplicht. Ook al laat je je vanwege bepaalde redenen niet vaccineren. Dan ben je dus de sjaak omdat je word verplicht tot extra testen.
Extra testen zijn extra kosten.
Laatst bijgewerkt door purny op 13-04-21 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Popstra schreef:
Wappies hadden wel beetje gelijk als deze maatregelen van testen voor dagje uit verplicht gaan worden!

Maar dat zal toch niet voor altijd zo blijven?
Ik dacht dat als we allen gevaccineerd waren die mondkapjes wel af konden en het testen wel achterwege gelaten!? Ofwel, terug naar ons normale leven voor Corona! Maar ben bang dit nog laaaaaaang niet gaat gebeuren

Ik ben er ook bang voor. Het nieuwe normaal, de testsamenleving .... ik krijg er kriebels van. Nu houd ik me aan quarantaine en testen bij klachten of na nauw contact van een besmet iemand. Maar als iedereen gevaccineerd had kunnen zijn gooi ik dat direct overboord. Afstand houden van vrienden of een max. aantal personen op bezoek ga ik me ook echt niet meer aan houden. Ik heb mijn verantwoording genomen door mezelf aan de meeste regels te houden tot iedereen gevaccineerd had kunnen zijn. Ik ben gevaccineerd en dan houdt het echt wel op. Dan wil ik weer onbezorgd kunnen genieten en mijn leven leiden hoe ik het wil en niet hoe het opgedrongen wordt.

996981

Cer schreef:
Hoezo wachten tot iedereen gevaccineerd is/had kunnen worden?
Mensen die gevaccineerd zijn, zouden nu toch al dingen kunnen doen? Alleen toegang voor gevaccineerden? Kunnen zij alvast beginnen met ergens geld uit te geven :j

En als je niet wilt vaccineren EN niet wilt testen dan ben je af :+
Want dan doe je niet mee in de 'samen'-leving.. dus dan kan je nog je dagelijkse dingen en verder houdt top.. :j

Het was niet gewenst de risicogroep te isoleren ten behoeve van zelfbescherming, terwijl de niet risicogroepen hun ding konden blijven doen. Dan lijkt het me evenmin gewenst nu de ingeënte risicogroep wel meer vrijheden te geven...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 10:08

purny schreef:
_Laura_ schreef:

Ik zou denken: Wat had Ollongren gedaan... :+
Maar goed... ik zou met mondkapje op alleen het pakketje en kleine boodschappen doen.
En het in de gaten houden of je zelf ook klachten krijgt. Desnoods een sneltest zelf doen?

Sneltest heeft geen enkele zin. Ik heb hier namelijk voor gebeld i.v.m. mijn kinderen die nu in quarantaine zitten. Het werd echt afgeraden.