Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:34

Astrid is technisch gezien je middle name. Maar niet iedereen heeft er 1 en ik heb zegmaar 4 voornamen dus dat gaat bij mij ook niet

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:38

Je hebt dit al eerder gevraagd Britta en toen is er ook al gezegd, overleg met school.
Laat haar met de mentor praten.
Maar met stagebedrijf communiceert zij zelf of de mentor, over het algemeen geen ouders.
Ik loop stage op een MBO school en in principe is er in eerste instantie mentor-leerling contact, bij complexere zaken ook ouder-mentor maar dat is alleen onder de 18 jaar.

En ze moet die 3 dagen in de vakantie inhalen. Op veel scholen mag dat niet omdat de leerlingen dan niet verzekerd zijn. Dit moet dus echt worden aangevraagd.
Daarnaast heeft ze die dagen wel gewoon al eerder vrij gehad, dus ze hoeft niet meer uren te maken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:38

@germie: Hoe staat het in je paspoort? Dat moet je aanhouden als het goed is.
Ik heb bijvoorbeeld 1 roepnaam, 3 officiële namen en 2 achternamen.
Wat ik invul voor reizen ligt er ook aan wat ze precies vragen natuurlijk, maar vaak is dat de eerste officiële naam voluit, de andere 2 officiële namen alleen voorletter en dan mijn geboorte achternaam (niet de gehuwden naam die ik altijd gebruik).

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:44

Britta31 schreef:
Ze is net 17 en durft dat niet te zeggen dat ze het oneerlijk vindt.Nu is ze bijna de hele vakantie stage aan het lopen.Ze had nog 3 dagen die ze in moest halen(scooterongeluk)Misschien moet ze het overleggen met haar stagebegeleider op school.

U lijkt net mijn moeder naar mijn broertje toe. School mailen, school bellen, stage voor hem zoeken, stagegesprekken regelen. Hij is 16. En uw dochter is 17. Laat ze het alsjeblieft zelf regelen. Zowel op school met haar mentor als met stage. Ze is geen 5 meer. Ik ben maar 1 jaartje ouder maar mijn moeder was niet zo betrokken met mij. Moest alles zelf maar uitzoeken en doen. Ze kan het best.

Levitate

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:52

Ik heb 1 'echte' naam die ik gebruik, 2 doopnamen en dan een tussenvoegsel en achternaam. Ik vul gewoon mijn naam in zoals die in mijn paspoort staat (dus mijn 3 namen - tussenvoegsel - achternaam) en gaat altijd goed op die manier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:55

SavannahNx schreef:
Britta31 schreef:
Ze is net 17 en durft dat niet te zeggen dat ze het oneerlijk vindt.Nu is ze bijna de hele vakantie stage aan het lopen.Ze had nog 3 dagen die ze in moest halen(scooterongeluk)Misschien moet ze het overleggen met haar stagebegeleider op school.

U lijkt net mijn moeder naar mijn broertje toe. School mailen, school bellen, stage voor hem zoeken, stagegesprekken regelen. Hij is 16. En uw dochter is 17. Laat ze het alsjeblieft zelf regelen. Zowel op school met haar mentor als met stage. Ze is geen 5 meer. Ik ben maar 1 jaartje ouder maar mijn moeder was niet zo betrokken met mij. Moest alles zelf maar uitzoeken en doen. Ze kan het best.

Ik heb als manager zelfs een keer gehad dat een moeder voor een vacature namens haar 18 jarige zoon... eerst netjes gevraagd of de jongen wellicht een beperking of andere problematiek had waardoor het de keuze van de moeder was om te bellen... die had die niet, dus het was :evaw: :')
Het ging trouwens om een functie waarbij er veel contact was en je ook veel moest bellen :+

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:56

:D
En met wat pech snappen zulke ouders het niet eens en ben jij de botte hark.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:58

ja, moeder vond me oneerlijk en ik gaf "haar jongen" geen kans.
Duidelijk uitgelegd aan moeders dat mijn mening was dat juist zij "haar jongen" geen kans gaf.
Na nog wat verwensingen van haar kant en een boos facebook bericht op de bedrijfssite was het wel klaar :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:00

In mijn paspoort staat zeg maar Germie Astrid de Vries.
De roepnaam niet. De naam Astrid kun je negeren is mij altijd verteld. Ik heb al gehad dat ik een geprint tickethad wat goed leek en er met inchecken gezegd werd dat er ergens een veld fout was ingevuld. Maar zelf kun je dit niet zien met boeken. Als er staat controleer danlijkt het geheel goed
Nu gaat het om voornaam, middlename en achternaam.
De Vries maar als achternaam nemen? Of van Oosten? Dan de Astrid negeren.

Als ik ooit nog aan kinderen begin krijgen ze 1 simpele voornaam zonder doopnamen en andere meuk. Lol. Maar geen kinderwens.

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:01

c_alsemgeest schreef:
ja, moeder vond me oneerlijk en ik gaf "haar jongen" geen kans.
Duidelijk uitgelegd aan moeders dat mijn mening was dat juist zij "haar jongen" geen kans gaf.
Na nog wat verwensingen van haar kant en een boos facebook bericht op de bedrijfssite was het wel klaar :')

Ik kan het idd wel blijven zeggen tegen mn moeder maar zij blijft zeggen “hij kan het nog niet zelf hij is nog klein”. Dat zegt ze letterlijk. Nu is hij van stage weggestuurd omdat ie nooit kwam opdagen en hij heeft voor het eerst een baantje, en als hij om 5 uur moet werken dan gaat ie niet “daarvoor eerst ook nog eens naar school”. En mama belt braaf stage en school af... van de zotte..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:02

ja... toen ik nog stagiaires begeleidde ook vaan meegemaakt... tsja, het is vooral erg zonde voor je broer.
Maar aan de andere kant, hoe harder je probeert te overtuigen des te meer het gebeurt is mijn ervaring vaak :')

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:03

c_alsemgeest schreef:
ja... toen ik nog stagiaires begeleidde ook vaan meegemaakt... tsja, het is vooral erg zonde voor je broer.
Maar aan de andere kant, hoe harder je probeert te overtuigen des te meer het gebeurt is mijn ervaring vaak :')

Daarom laat ik het maar gaan. Hij leert het nooit maar jammer dan..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:03

Het rottige is dat deze jongen en zo ook jou broer het wel eens heel zwaar gaat krijgen in het echte leven.
Niet tegen een stootje kan, niet tegen een weerwoord kan, bij alles spreekwoordelijk gaat janken.

Ach je ziet ze hier op bokt ook genoeg, alles is direct hard en zielig. Nergens geen eelt. Maar dat komt ergens vandaan :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:30

germie schreef:
De roepnaam niet. De naam Astrid kun je negeren is mij altijd verteld. Ik heb al gehad dat ik een geprint tickethad wat goed leek en er met inchecken gezegd werd dat er ergens een veld fout was ingevuld. Maar zelf kun je dit niet zien met boeken. Als er staat controleer danlijkt het geheel goed

Als ik ooit nog aan kinderen begin krijgen ze 1 simpele voornaam zonder doopnamen en andere meuk. Lol. Maar geen kinderwens.

Irritant is dat gedoe!

Ce sont des Americains: die lui denken dat iedereen 'a middlename' heeft en Nederlanders hebben geen middle name. Not.
Je kunt een, twee of soms wel acht stuidhuisnamen hebben - maar tenzij je Amerikaanse ouders hebt: een middle name werd vroeger niet eens toegestaan.

(Oude regel/wet luidde: de ambtenaar burgerlijke stand schrijft slechts 3 types minder gebruikelijke voornamen op: die uit de bijbel, de heiligen kalender of in de familie gebruikelijke namen.
Kun je goed opschieten met de familie Groenewegen, mag je je kind niet Jan of Marie Groenewegen Jansen noemen.)

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:41

bruintje123 schreef:
Het rottige is dat deze jongen en zo ook jou broer het wel eens heel zwaar gaat krijgen in het echte leven.
Niet tegen een stootje kan, niet tegen een weerwoord kan, bij alles spreekwoordelijk gaat janken.

Ach je ziet ze hier op bokt ook genoeg, alles is direct hard en zielig. Nergens geen eelt. Maar dat komt ergens vandaan :)

Klopt helemaal!

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:02

Germie: Ik zou altijd letterlijk invullen wat in je paspoort staat, dan zit je (bijna) altijd wel goed. Voor een visum voor Amerika moest ik ook mijn First, Middle en Last names invullen. Ik heb 3 voornamen waarvan de eerste de roepnaam is. Ik heb die 3 voornamen toen allemaal bij First name ingevuld, en middle opengelaten. Nooit problemen mee gehad :) Dus in jouw geval zou ik Germie Astrid als voornaam invullen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:45

Britta31 schreef:
Het bedrijf waar mijn dochter stage loopt ging op haar stagedagen dicht.Nu moet ze die 3 dagen stage uren in haar eigen tijd inhalen.Maar dat is toch niet eerlijk.Het was niet haar keus dat ze niet kon komen.Zou ik hier het stagebedrijf over kunnen opbellen?

Het is al een paar keer gezegd, maar ik wil het nog even benadrukken als 16-jarige. Bellen vind ik ook erg spannend maar daar leer je het wel van, zelf doen. Ze heeft haar eigen verantwoordelijkheid en dit valt daar onder, in mijn ogen :j.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 17:37

germie schreef:

Dan is First name: Germie
Middle name: Astrid
Last name: de Vries

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:17

Floriske schreef:
germie schreef:

Dan is First name: Germie
Middle name: Astrid
Last name: de Vries

En het grappig is dat ik nooit mijn 2e given name gebruikt heb, dus Astrid heeft nooit op een ticket gestaan. Wel 'de' als middle name.
Maar je zou dus moeten boeken met naam: Germie, middlename: Astrid, achternaam de Vries?

https://www.vliegtickets.nl/klantenserv ... het-ticket

Hier wordt weer gezegd dat je alleen je eerste naam op moet geven. Maar over 'de Vries', wordt niets gezegd.

Ik heb 1 oud ticket gevonden waar ik op gevlogen heb als Germie Vries de (de als middle name) en eentje waar ik gevlogen heb als Germie A. de Vries (Germie A. als voornaam). Beiden zijn niet geheel zoals hierboven geschetst.

De mooiste blunder was eentje van een reisbureau, op het vliegveld haalde ik mijn ticket af (2011, dus redelijk voor de internettijd zeg maar), en daar waren ze ergens een letter vergeten en dus stond er 'Gemie'. Het was bij Ryanair. Op de heenreis heeft niemand het gezien, op de terugreis kijkt die man mij aan, kijkt in paspoort kijkt mij nog eens aan, kijkt weer in paspoort, en ik kijk hem heel strak aan. Hij twijfelde maar liet mij doorgaan. Anders had ik mooi wat geld terug kunnen vragen bij het reisbureau. :+

Dit ook nog gevonden (staat welliswaar een typefout in):
Citaat:
oe zit het nou?

Wanneer je een ticket boekt dan moet je altijd je eerste voornaam– en achternaam gebruiken zoals het in je paspoort of identiteit staat. Het komt vaak voor dat mensen hun roepnamen gebruiken. Sommige maatschappijen vragen voor een naamswijziging enorm veel geld, terwijl anderen dit kosteloos doen. Helaas hangt het er van af met welk maatschappij je hebt geboekt. Chris vult bij zijn boeking zijn volledige eerste naam in- en zijn achternaam ‘Christiaan van de Laar’.

Chris ontvangt zijn ticket en komt er achter dat er ‘Christiaan vandelaar’ staat. Heeft jouw achternaam, net als Chris, een spatie dan komt dit aan elkaar te staan op je ticket. Ook als je online wilt inchecken met je achternaam of je boeking wilt bekijken dan typ je dit aan elkaar.

Dan zou ik lezen dat ik moet boeken als Germie +de Vries en dat het dan Germie Devries wordt (dat laatste klopt wel). Dus de tweede naam negeren.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-12-17 19:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:34

Zijn er dan veel mensen die een andere naam hebben dan degene die op hun paspoort staat? (roepnaam dan neem ik aan?) Dat is hier een onbekend fenomeen :+

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:36

Ik heet Suzanne de Vries. Roepnaam Anne. Tot ik me dit schooljaar op mn nieuwe school inschreef als Suzane kende iedereen me als Anne. Omdat scholen simpelweg je roepnaam pakken als je die hebt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:38

Ik heb 2 doopnamen en die staan op het paspoort en een roepnaam. Nee, blij ben ik er niet mee. De doopnamen gebruik ik nooit, alleen op officiele documenten.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:50

Maar waarom hebben je ouders dan niet gewoon Anne genoemd? :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:54

Dat is van vroeger uit katholiek, je geeft je kind een aantal doopnamen en dan een aparte roepnaam, die niet op papier staat.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:07

Waarom is warme thee goed als je keelpijn hebt?