Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:31

CharleyT schreef:
Nu jullie het over de cijfers hebben, een vraag: Is het wel zinvol om elke dag weer de bevolking cijfers door te geven? Mijn gevoel zegt n.l. doe het 1x in de week op een vaste dag. Dan vliegen er geen mensen continu in de gordijnen omdat het stijgt en daalt, en het overgrote deel van de bevolking heeft weinig/geen idee hoe die cijfers te duiden. Gevolg veel discussies, paniek, het iedereen weet het beter.

Precies dat lijkt me een goed idee. Ze zijn toch nooit kloppend voor de dag dat dat ze doorgegeven worden.

Alleen de IC aantallen zijn accuraat en interessant.

Saintelette

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:42

Daarnaast denk ik dat het dagelijks doorgeven van de cijfers nu ook het verkeerde signaal afgeeft. Oh 'maar' x aantal doden. Ik kan dus weer bij iedereen op bezoek/naar de winkels etc.
Ik heb het idee dat mensen er lakser door worden..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:49

Saintelette schreef:
Daarnaast denk ik dat het dagelijks doorgeven van de cijfers nu ook het verkeerde signaal afgeeft. Oh 'maar' x aantal doden. Ik kan dus weer bij iedereen op bezoek/naar de winkels etc.
Ik heb het idee dat mensen er lakser door worden..

Ik denk eigenlijk dat de voornaamste reden is dat mensen lakser worden, de verstreken tijd is. Waren het niet de cijfers waarna mensen die conclusie namen, was het wel een ander smoesje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:50

Ik heb al een hele poos mijn bedenkingen bij alle cijfers wereldwijd . Waarom? Omdat er volgens veel onderzoeken 1 % van mensen met Corona overlijd. Op dit moment zijn er 300.000 doden officieel aan Corona overleden en 4.500.000 positieve testen. Dat betekend eigenlijk dat het aantal besmettingen 30.000.000 is. Denk ook dat dat nog veel en veel hoger is gezien de snelheid waarmee dit virus zich verspreid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:55

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:57

bigone schreef:
Ik heb al een hele poos mijn bedenkingen bij alle cijfers wereldwijd . Waarom? Omdat er volgens veel onderzoeken 1 % van mensen met Corona overlijd. Op dit moment zijn er 300.000 doden officieel aan Corona overleden en 4.500.000 positieve testen. Dat betekend eigenlijk dat het aantal besmettingen 30.000.000 is. Denk ook dat dat nog veel en veel hoger is gezien de snelheid waarmee dit virus zich verspreid.

Zou goed kunnen, maar maakt het uit? Als de 'gemiste' besmettingen bijv. voornamelijk (jonge) mensen zijn die amper symptomen hebben?

Ik denk niet dat het in Nederland veel voor zal komen dat er grote aantallen gemiste heftige besmettingen zijn (muv verpleegtehuizen, waar volgens mij wel al extra op gelet wordt?)

Dat gezegd hebbende, hoe betrouwbaar waren de onderzoeken van de 1%? Welke data is gebruikt? Wat waren randvoorwaarden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:01

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:02

@pandora: maar dat lijkt me toch ook logisch. In eerste instantie diegenen die de kans hebben ernstig ziek te worden, of digenen die vaak met een dusdanig hoge infectiedruk te maken krijgen dat het risico op het krijgen hoger liggen.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:23

Ik kan niet een heel eenduidig antwoord vinden. Ik wil graag met een vriendin die mijn klasgenoot is gaan ontmoeten in de bibliotheek bij mijn school.

De school is geopend voor studenten die rustig willen studeren dus dat is geen probleem. Alleen moeten we beide ruim een half uur met het ov reizen.

Dat mag nu toch wel? Ik vraag me af of, zelfs al mag het, het wel verstandig zou zijn. Zouden jullie het doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:27

Lestrange01 schreef:
Ik kan niet een heel eenduidig antwoord vinden. Ik wil graag met een vriendin die mijn klasgenoot is gaan ontmoeten in de bibliotheek bij mijn school.

De school is geopend voor studenten die rustig willen studeren dus dat is geen probleem. Alleen moeten we beide ruim een half uur met het ov reizen.

Dat mag nu toch wel? Ik vraag me af of, zelfs al mag het, het wel verstandig zou zijn. Zouden jullie het doen?

Moet je op school zijn? Zo niet dan is het nog steeds een onnodige reis . En dat word afgeraden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:27

Uiteraard is dat logisch :j
Evenals dat het logisch is dat het best nog een hele poos zal duren eer er een vaccin op de markt komt want vaccins ontwikkelen gaat nu eenmaal niet zo snel...

Alleen gaan veel mensen er toch van uit dat, eens er een vaccin is, het meteen voor iedereen beschikbaar zal zijn. Want die boodschap werd toch best een hele tijd door de media gebracht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:28

Ok... de afbak broodjes zoals de pistoletjes, croissantjes ed worden niet meer verpakt bij de ap…

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:29

bigone schreef:
Lestrange01 schreef:

Moet je op school zijn? Zo niet dan is het nog steeds een onnodige reis . En dat word afgeraden.

Ik moet niet op school zijn, maar andere kant is school wel voor dit doel geopend: voor studenten die beter kunnen werken op school dan thuis.

Ik dacht dat het gebouw gesloten was maar gisteren stuurde onze mentor ons een foto en vertelde ons dat we naar school mogen komen hiervoor, Alleen niet voor lessen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 13:49

Oh, op school mag dus soms wel? Hier heeft zojuist de toekomstige crème de la crème van het journaille mijn eet/werktafel in beslag genomen omdat ze aan een project werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:33

CharleyT schreef:
Nu jullie het over de cijfers hebben, een vraag: Is het wel zinvol om elke dag weer de bevolking cijfers door te geven? Mijn gevoel zegt n.l. doe het 1x in de week op een vaste dag. Dan vliegen er geen mensen continu in de gordijnen omdat het stijgt en daalt, en het overgrote deel van de bevolking heeft weinig/geen idee hoe die cijfers te duiden. Gevolg veel discussies, paniek, het iedereen weet het beter.

Ik vind het wel fijn. Ik krijg elke dag rond 20.30 uur de gegevens van Nouvelle Aquitaine, opgesplitst in regio's en opgesplitst in ziekenhuis en verzorghuizen, evenals de mensen die genezen zijn. Dus het is een totaal plaatje van nieuwe bevestigde gevallen (nu rond de 8 per dag), ontslagen mensen, mensen opgenomen in het ziekenhuis, mensen erbij of eraf op de IC en overleden mensen. Tussen haakjes staat dan + of - met aantal vergeleken met de dag er voor. Ik lees dat, weet dat het hier in de Haute Vienne wel mee valt (behalve één bejaardenhuis hier vlak bij dat blijft stabiel maar is corona nog steeds aanwezig).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:35

purny schreef:
Ok... de afbak broodjes zoals de pistoletjes, croissantjes ed worden niet meer verpakt bij de ap…

O ik vind dat wel fijn. Ik wil vaak 1 van die en dan weer 1 van een ander. En dat kon steeds niet omdat je er minstens 2 moest kopen. Ik stop het liever zelf in een zakje.

Wbt de karren niet meer schoonmaken, ik las dat er mensen waren bij IKEA die dachten dat er desinfectans in een fles zat maar er zat gootsteenontstopper in. Ik vind het dus een fijn idee dat ik het nu zelf in mijn tas heb. Gister ook karretje schoon gemaakt met mijn eigen doekje.

En ik kwam op die R0 door dit artikel, zullen veel mensen weer onzin vinden maar ik vind het wel fijn om ook eens een ander geluid te horen/lezen: https://www.maurice.nl/2020/05/14/de-gr ... eede-golf/ hij maakt ook duidelijk waarom volgens hem die 2e golf niet gaat komen. Sluit aan op zijn eerdere stuk.

En ik volg de cijfers juist weer niet zo nauw nu. Probeer er een beetje afstand van te nemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:42

Ik heb ook een flesje hand desinfectie. Met 70% alcohol. Maar neem hem alleen mee als ik met het ov ga. Spul ruikt tevens naar kokos..
Eind van de maand ga ik trouwens een fiets aanschaffen. Dus mochten mensen tips hebben ;) Fietsen is niet mijn sterkste kant maar wil gezonder gaan leven en niet meer met die bus en tram gaan.

Ik vind het idee van de losse broodjes best wel vies. Ik ga er niet vanuit dat iedereen zijn broodje netjes met een tang pakt.

Cijfers ben ik niet meer aan het volgen. Ik had het idee dat het een kleine obsessie werd. Maar gelukkig zijn ze allemaal aan de lage kant de laatste tijd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:43

Bij ons is er wel toezicht op de broodafdeling. En tangen genoeg, die gelukkig ook gebruikt worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:47

SusanH schreef:
Bij ons is er wel toezicht op de broodafdeling. En tangen genoeg, die gelukkig ook gebruikt worden.

En die tang wordt door iedereen aangepakt.
Volgens mij als iedereen gewoon broodje pakt wat ie wil hebben en in de zak stopt, lijkt me dat het hygiënist.
Gewoon bovenste broodje pakken zonder een ander broodje aan te raken.
Met mikado.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:50

Hier bij de Hoogvliet liggen de broodjes wel nog per 2 verpakt. Wel zo hygiënisch maar minder leuk voor het milieu natuurlijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:53

Nou, dat is wel een dingetje hoor met al het wegwerp spul nu...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:55

Popstra schreef:
Hier bij de Hoogvliet liggen de broodjes wel nog per 2 verpakt. Wel zo hygiënisch maar minder leuk voor het milieu natuurlijk.

HIer is heel erg veel verpakt en helaas slecht voor het milieu maar nu ben ik er blij mee. Ik gooi alle verpakking thuis weg, voordat ik mijn spullen opberg en was veel mijn handen. Voelt hygiënisch.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:56

LadyMadonna schreef:

Dat is zeker waar....
Ik ben blij we in ons land afval nog netjes kunnen scheiden maar er gaat me een bult plastic doorheen niet mooi meer!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 14:59

Heel veel mensen gooien hun gebruikte handschoentjes bij het plastic. Wat dus niet de bedoeling is. Moet bij het restafval.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 15:06

Popstra schreef:
LadyMadonna schreef:

Dat is zeker waar....
Ik ben blij we in ons land afval nog netjes kunnen scheiden maar er gaat me een bult plastic doorheen niet mooi meer!

Idd. En ook de natuur is een rommel nu je nog niet bij de fastfood restaurants binnen mag zitten.