Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:22

Karl66 schreef:
Joman schreef:

Ja, dan had ik dat gedaan ja.
En iedereen die uit noord-Italië of China kwam, had ik direct 2 weken in quarantaine gestopt.
Laat ik heel duidelijk zijn: ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar, met een beetje een vooruitziende blik, had men dit kunnen verwachten.
Het is toch op z'n minst vreemd te noemen dat wij deskundigen hebben, die zich op dagelijkse basis bezig houden met onze volksgezondheid en virussen en dat soort degelijke dingen, en dat dit niet voorzien was. Dat vind ik echt ontzettend raar. Met het gereis van iedereen over de hele wereld, is 1+1 toch 2?

En dat is dus precies de reden waarom jij dat hier op Bokt verkondigt en niet als adviseur aan de regering. Als je maatregelen afkondigt, waar op dat moment geen draagkracht voor is, dan creëer je niet alleen op dat moment een probleem, omdat niemand zich er aan houdt, waardoor die maatregelen een wassen neus worden. Wat je tegelijkertijd doet is het draagvlak voor toekomstige maatregelen ondermijnen. Want als je één keer een situatie gecreëerd hebt, waarbij mensen niet naar je luisteren, dan wordt het bij elke volgende situatie steeds moeilijker om de mensen te overtuigen dat het nou wel echt moet. Als je wilt dat je maatregelen effectief zijn, dan moet je de massapsychologie bij die maatregelen snappen en op de goede manier gebruiken.

Dat is grappig, want dan ga je er direct vanuit dat er geen draagvlak voor zou zijn en dat niemand zich eraan houdt. Waar baseer je dat op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:24

bigone schreef:
Stel je eens voor dat Nederland direct na het eerste geval op slot was gegaan , echt een complete en zeer strenge lockdown voor een maand. En na die maand dan? Met de hele wereld om ons heen die nu nog steeds in brand staat? Dan hadden wij weer kunnen touwtjespringen op straat , kinderen weer naar school. Alle bedrijven weer open . Terrassen weer vol en dan?? Geen reizen naar het buitenland , alle Nederlanders van voor de lockdown mogen nog steeds niet naar huis, toeristen zeker niet welkom. Maar ja, wij hebben het virus goed aangepakt en zijn er af totdat over een half jaar het in de hele wereld lijkt bedwongen, we worden weer losser en het hele riedeltje begint opnieuw . Dat risico is er nu ook zeker maar misschien word een groot gedeelte van onze bevolking immuun en valt het dan mee. Dat is dus de glazen bol , niemand heeft de perfecte oplossing en welke maatregel dan ook heeft nadelen en voorlopig is het schema nu waar de regering voor kiest. Ik had liever de eerste gehad, dan was het minder gevaarlijk voor mij en was de kans op een medicijn of vaccin iets groter dan wanneer ik het nu krijg . En ik denk dat veel mensen hier uit angst of economische redenen fel reageren .

Oh maar ik zeg helemaal niet dat Nederland op slot had moeten gaan. Eerder maatregelen nemen, dat wel :) En dan heb ik het niet enkel over quarantaine maatregelen, maar ook over het tijdig inslaan van beschermingsmiddelen en beademingsapparatuur.
Nu hobbelen we achter de feiten aan; 2000 beademingsapparaturen bestellen, terwijl de hele wereld erom vraagt. Succes met deze uitdaging.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:25

Joman schreef:
Joh, er zijn echt genoeg mensen die geen idee hebben wat er zich in de wereld afspeelt hoor. Als 6 april wordt voorgehouden, gaan zij voor 6 april. Lijkt me lastig, steeds teleurgesteld worden, maar hee. Dat is hun eigen probleem :)

Mijn klanten zijn “massaal” aan het inplannen voor 7 en 8 april :j (agenda staat tot en met 6 geblokkeerd)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:26

Wat denk je dan joman? Dat het RIVM zijnnafweging heeft gemaakt dat het ongevaarlijk is door een muntje op te gooien?
"Munt is gevaarlijk, kop ongevaarlijk. Oké, het is kop. Tijd voor koffie."
En wat ik bedoel is dat het makkelijk zeiken is als een instantie het 1 keer mis heeft omdat de cijfers achteraf niet uitkomen, waar het normaal 100.000x gelijk had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:26

LadyMadonna schreef:
Joman schreef:
Joh, er zijn echt genoeg mensen die geen idee hebben wat er zich in de wereld afspeelt hoor. Als 6 april wordt voorgehouden, gaan zij voor 6 april. Lijkt me lastig, steeds teleurgesteld worden, maar hee. Dat is hun eigen probleem :)

Mijn klanten zijn “massaal” aan het inplannen voor 7 en 8 april :j (agenda staat tot en met 6 geblokkeerd)

Nou, hopelijk kan het doorgaan :) Dat zou fijn zijn voor jouw inkomsten en voor je klanten die geholpen worden. Maar of het erg realistisch is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:27

secricible schreef:
Wat denk je dan joman? Dat het RIVM zijnnafweging heeft gemaakt dat het ongevaarlijk is door een muntje op te gooien?
En wat ik bedoel is dat het makkelijk zeiken is als een instantie het 1 keer mis heeft omdat de cijfers achteraf niet uitkomen, waar het normaal 100.000x gelijk had.

Dit is wel een hele dure fout.
En waarom gebruik je het woord zeiken?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:27

Joman, tuurlijk is er geen draagvlak om zoiets als carnaval af te lasten wanneer er nog geen Corona is. Dat snap je toch wel?! Daar hoef ik echt geen bron voor te vinden want daar durf ik zelf voor in te staan.

Corona in Nederland bedoel ik dan trouwens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:28

Joman schreef:
Nou, hopelijk kan het doorgaan :) Dat zou fijn zijn voor jouw inkomsten en voor je klanten die geholpen worden. Maar of het erg realistisch is...

Neuh.... ik reken er iig hè-le-maal niet op :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:29

Joman schreef:
bigone schreef:
Stel je eens voor dat Nederland direct na het eerste geval op slot was gegaan , echt een complete en zeer strenge lockdown voor een maand. En na die maand dan? Met de hele wereld om ons heen die nu nog steeds in brand staat? Dan hadden wij weer kunnen touwtjespringen op straat , kinderen weer naar school. Alle bedrijven weer open . Terrassen weer vol en dan?? Geen reizen naar het buitenland , alle Nederlanders van voor de lockdown mogen nog steeds niet naar huis, toeristen zeker niet welkom. Maar ja, wij hebben het virus goed aangepakt en zijn er af totdat over een half jaar het in de hele wereld lijkt bedwongen, we worden weer losser en het hele riedeltje begint opnieuw . Dat risico is er nu ook zeker maar misschien word een groot gedeelte van onze bevolking immuun en valt het dan mee. Dat is dus de glazen bol , niemand heeft de perfecte oplossing en welke maatregel dan ook heeft nadelen en voorlopig is het schema nu waar de regering voor kiest. Ik had liever de eerste gehad, dan was het minder gevaarlijk voor mij en was de kans op een medicijn of vaccin iets groter dan wanneer ik het nu krijg . En ik denk dat veel mensen hier uit angst of economische redenen fel reageren .

Oh maar ik zeg helemaal niet dat Nederland op slot had moeten gaan. Eerder maatregelen nemen, dat wel :) En dan heb ik het niet enkel over quarantaine maatregelen, maar ook over het tijdig inslaan van beschermingsmiddelen en beademingsapparatuur.
Nu hobbelen we achter de feiten aan; 2000 beademingsapparaturen bestellen, terwijl de hele wereld erom vraagt. Succes met deze uitdaging.

Ja laten we 2000apparaten aanschaffen en dan blijkt het virus onschuldig voor NL, zoals alle andere keren ook het geval was (SARS, MERS) en dan Komen de Kamervragen hoe er voor zo'n onbenullig virus zoveel geld uitgegeven kon worden?
Dat had u kunnen weten premier Rutte. Wat een slechte inschatting. SARS en MERS deed ook niks in NL, wat bezielde u te denken dat COVID-19 anders was?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:29

Zie eigenlijk bij de thuis salons niet zo’n groot probleem, of in normale salons met maximaal 2 klanten binnen uit elkaar.. Ik zelf heb 16 april voor nagels en 3 mei voor haar afspraak en mag toch wel echt hopen dat het doorgaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:30

tienus63 schreef:
En als er over 100 jaar weer zoiets uitbreekt, zal het commentaar, weer net zo klinken als nu.
Commentaar van volk, deskundigen en politiek.
Men zal weer in de zelfde valkuilen stappen.
Simpelweg omdat het dan ook om iets nieuws, onbekend en ongekends gaat.

Dat zal zeker; maar met alle moderne (communicatie)middelen wordt het leven wel een stuk voorspelbaarder. Ook dat had kunnen bijdragen bij het tijdig detecteren van het gevaar.

Vertel me eens: waarom slaagt Taiwan er wel in om tijdig maatregelen te nemen? Zonder het land helemaal op slot te gooien vanaf het begin? Omdat zij wel de berichtgeving in de gaten hebben gehouden, en uiterst zenuwachtig werden toen er een mysterieus longvirus in China werd ontdekt. Zij hebben helaas ervaring met Sars en dus de tegenwoordigheid van geest om heel snel te handelen.
Waarom denkt Nederland, of Europa, of de rest van de wereld, wel ongeschonden uit de strijd te komen? En waarom gingen bij hen de alarmbellen niet rinkelen toen er een mysterieus longvirus opdook in China?
Men reist tegenwoordig over de gehele wereld. Het is een utopie te denken dat een virus niet buiten China komt, of slechts in nabij gelegen landen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:31

De afgelopen week kon je nog over de hoofden lopen in sommige DHZ-zaken en het afgelopen weekend stond er nog een file naar de stranden vanwege het mooie weer. En jij denkt dat er zonder enig bekend coronageval in Nederland dat mensen zich wel vrijwillig aan allerlei beperkende maatregelen hadden onderworpen? Nee daar wat toen nog echt geen draagvlak voor.

Wat het RIVM betreft, die hebben hun mededelingen altijd gebaseerd op de op dat moment bekende kennis van o.a. het WHO en vanuit China. Het was dus niet zo dat het RIVM in tegenstelling tot de rest van de wereld achteraf foutieve informatie gaf. Overal ter wereld werd op die momenten vergelijkbare en achteraf foutieve informatie gegeven. Het is mooi dat iemand als Joman direct al wist dat het virus tijdens de incubatieperiode besmettelijk was. Maar een vergelijkbaar virus als SARS, waar het coronavirus heel sterk op lijkt, wordt pas besmettelijk als de patiënt al erg ziek is en in zijn ziekenbed ligt. Dat is waarschijnlijk één van de redenen geweest, waarom er in eerste instantie een verkeerd idee over de besmettelijkheid was. Dat was dus wel ergens op gebaseerd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:31

Joman schreef:
secricible schreef:

Zeker is het een dure fout. Dat ontkent niemand. Maar het laat alleen maar zien dat we op basis van kansen en schattingen niet de hele wereld controleren.
En dat verwachten van een organisatie die geen glazen bol heeft en klageb op alles wat ze daarna doen "want dat was ook fout" terwijl ze al jaren het overgrote merendeel goed schatten vind ik zeiken ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:32

secricible schreef:
Joman schreef:

Ja laten we 2000apparaten aanschaffen en dan blijkt het virus onschuldig voor NL, zoals alle andere keren ook het geval was (SARS, MERS) en dan Komen de Kamervragen hoe er voor zo'n onbenullig virus zoveel geld uitgegeven kon worden?
Dat had u kunnen weten premier Rutte. Wat een slechte inschatting. SARS en MERS deed ook niks in NL, wat bezielde u te denken dat COVID-19 anders was?

Ik snap niet waarom je Rutte er steeds bij betrekt? Alsof hij solo heel dit land aan het besturen is?
Ik snap ook je sarcasme niet, maargoed.
We liggen niet op een lijn. Prima :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:32

Sureido, we kunnen geen 1,5 meter waarborgen. Tot maandag was dit geen probleem. We moesten 1,5 meter tussen andere klanten waarborgen, maar klant-stylist maakte niet uit.
FNV-mooi werd plat gebeld door o.a huilende kapsters die het (ivm de afstand) niet meer zagen zitten, maar toch moesten komen van hun baas....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:33

secricible schreef:
Joman schreef:

Zeker is het een dure fout. Dat ontkent niemand. Maar het laat alleen maar zien dat we op basis van kansen en schattingen niet de hele wereld controleren.
En dat verwachten van een organisatie die geen glazen bol heeft en klageb op alles wat ze daarna doen "want dat was ook fout" terwijl ze al jaren het overgrote merendeel goed schatten vind ik zeiken ja.

Raar, dat taalgebruik. Niet nodig ook lijkt me.
Laat mij nou eens zien waar er berekeningen werden gemaakt om de kans in te schatten? Ik lees dat nergens terug hoor?
Ik klaag helemaal niet over alles wat ze daarna doen. Ik zeg alleen dat ze een hele grote inschattingsfout hebben gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-20 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:33

sureido schreef:
Joman, tuurlijk is er geen draagvlak om zoiets als carnaval af te lasten wanneer er nog geen Corona is. Dat snap je toch wel?! Daar hoef ik echt geen bron voor te vinden want daar durf ik zelf voor in te staan.

Was er wel, lagen er al drie aan de beademing maar ze mochten in ziekenhuizen volgens RIVM nog niet testen als ze geen directe link hadden met risico gebied.

Terwijl ze de test wel vrij vroeg toevoegden bij de peilstations.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:34

Absoluut waar @Joman.

Maar de Aziatische bevolking heeft natuurlijk met Sars te maken gehad, dat speelde hier nauwelijks.
Mers heeft hier nog net het nieuws gehaald.

Dus het nemen van (voorzorgs)maatregelen is daar al gewoon.
Bevolking laat zich veel gemakkelijker dicteren door de overheid en de overheid aarzelt daar niet om te straffen als men zich niet aan de regels houdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:36

Karl66 schreef:
De afgelopen week kon je nog over de hoofden lopen in sommige DHZ-zaken en het afgelopen weekend stond er nog een file naar de stranden vanwege het mooie weer. En jij denkt dat er zonder enig bekend coronageval in Nederland dat mensen zich wel vrijwillig aan allerlei beperkende maatregelen hadden onderworpen? Nee daar wat toen nog echt geen draagvlak voor.

Wat het RIVM betreft, die hebben hun mededelingen altijd gebaseerd op de op dat moment bekende kennis van o.a. het WHO en vanuit China. Het was dus niet zo dat het RIVM in tegenstelling tot de rest van de wereld achteraf foutieve informatie gaf. Overal ter wereld werd op die momenten vergelijkbare en achteraf foutieve informatie gegeven. Het is mooi dat iemand als Joman direct al wist dat het virus tijdens de incubatieperiode besmettelijk was. Maar een vergelijkbaar virus als SARS, waar het coronavirus heel sterk op lijkt, wordt pas besmettelijk als de patiënt al erg ziek is en in zijn ziekenbed ligt. Dat is waarschijnlijk één van de redenen geweest, waarom er in eerste instantie een verkeerd idee over de besmettelijkheid was. Dat was dus wel ergens op gebaseerd.

Als je mijn berichten leest, zeg ik helemaal nergens dat het RIVM het in tegenstelling tot de rest van de wereld foutieve informatie gaf.
Het is me al vaker opgevallen dat jij zaken uit verband trekt en dat je conclusies trekt uit zaken die er niet staan. Dat is zo lastig een gesprek voeren met elkaar.

Iemand als Joman heeft gewoon het nieuws gevolgd :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:37

Joman, als jij bronnen nodig hebt om te bewijzen dat het RIVM destijds beslissingen heeft gemaakt obv de toenmalige kennis en daar bij behorende kansberekeningen denk ik idd dat een discussie weinig zin heeft met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:37

tienus63 schreef:
Absoluut waar @Joman.

Maar de Aziatische bevolking heeft natuurlijk met Sars te maken gehad, dat speelde hier nauwelijks.
Mers heeft hier nog net het nieuws gehaald.

Dus het nemen van (voorzorgs)maatregelen is daar al gewoon.
Bevolking laat zich veel gemakkelijker dicteren door de overheid en de overheid aarzelt daar niet om te straffen als men zich niet aan de regels houdt.

Ja, dat weet ik. Maar met de globalisering had zoiets natuurlijk niet uit kunnen blijven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:38

Joman schreef:
tienus63 schreef:
En als er over 100 jaar weer zoiets uitbreekt, zal het commentaar, weer net zo klinken als nu.
Commentaar van volk, deskundigen en politiek.
Men zal weer in de zelfde valkuilen stappen.
Simpelweg omdat het dan ook om iets nieuws, onbekend en ongekends gaat.

Dat zal zeker; maar met alle moderne (communicatie)middelen wordt het leven wel een stuk voorspelbaarder. Ook dat had kunnen bijdragen bij het tijdig detecteren van het gevaar.

Vertel me eens: waarom slaagt Taiwan er wel in om tijdig maatregelen te nemen? Zonder het land helemaal op slot te gooien vanaf het begin? Omdat zij wel de berichtgeving in de gaten hebben gehouden, en uiterst zenuwachtig werden toen er een mysterieus longvirus in China werd ontdekt. Zij hebben helaas ervaring met Sars en dus de tegenwoordigheid van geest om heel snel te handelen.
Waarom denkt Nederland, of Europa, of de rest van de wereld, wel ongeschonden uit de strijd te komen? En waarom gingen bij hen de alarmbellen niet rinkelen toen er een mysterieus longvirus opdook in China?
Men reist tegenwoordig over de gehele wereld. Het is een utopie te denken dat een virus niet buiten China komt, of slechts in nabij gelegen landen.

Omdat daar ten eerste de maatregelen uit angst gewoon nageleefd worden. In Nederland en België dient men rekening te houden met mogelijke tegenreacties van de bevolking die niet echt bang is van de overheid én moet men rekening houden met de capaciteit om die maatregelen af te dwingen. Wij hebben nu eenmaal een kleinere leger- en politiemacht in verhouding met het bevolkingsaantal.

Ten tweede dienen er hier regels in verband met privacy gevolgd te worden en is de informatie die Europese overheden heeft over hun bevolking veeeel beperkter dan die van Aziatische in het algemeen.

Ik heb een duidelijke voorkeur voor onze democratische regeringsvorm en de privacy regels die ons beschermen, ook al is die decentralisatie van macht in tijden van crisis minder handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:38

secricible schreef:
Joman, als jij bronnen nodig hebt om te bewijzen dat het RIVM destijds beslissingen heeft gemaakt obv de toenmalige kennis en daar bij behorende kansberekeningen denk ik idd dat een discussie weinig zin heeft met elkaar.

Je praat gewoon onzin. Je neemt aan dat het RIVM allerlei kansberekeningen heeft losgelaten op de mate van waarschijnlijkheid dat het virus hier al dan niet terecht zou komen, nauwelijks overdraagbaar was (van mens tot mens). Onderbouw dat dan, als je dat zo zeker weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:40

sureido schreef:

Af te gelasten.
Ik vraag niet naar een bron :)

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-20 23:40

Miepmiept schreef:
sureido schreef:

Was er wel, lagen er al drie aan de beademing maar ze mochten in ziekenhuizen volgens RIVM nog niet testen als ze geen directe link hadden met risico gebied.

Terwijl ze de test wel vrij vroeg toevoegden bij de peilstations.

Dan nog, echt geloof me, carnaval afpakken zomaar ‘zonder reden’ in het zuiden zou echt tot hele grote chaos geleid hebben. Drie was ook niet genoeg geweest daarvoor...