Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:22

drawerlover schreef:
Dus eigenlijk is het meer hoe de luchtdruk zit en de temperatuur hier aan de grond. En en naar aanleiding van dat worden er wolken naar beneden geduwd. Of snap ik het dan niet??

Dat is wat ingewikkeld, er zijn namelijk een paar dingen voor nodig om een bui zo heftig te laten worden, dat is vocht, warme, onstabiele lucht en energie.
Meestal vormen deze wolken zich langs een koufront, langs oceanen waar de zeewind energie levert aan de opstijgende lucht, of bij bergen waar de lucht omhoog geduwd wordt. Door de opstijgende warme lucht condenseert de waterdamp, waarbij condensatiewarmte vrijkomt. Door de opstijging koelen de waterdruppels verder af tot ijskristallen. Als de zwaartekracht de overhand krijgt, gaan deze kristallen vallen, waardoor er een neerwaartse beweging ontstaat, naast de nog steeds opstijgende warmere lucht.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:26

Joolien schreef:
drawerlover schreef:
Dus eigenlijk is het meer hoe de luchtdruk zit en de temperatuur hier aan de grond. En en naar aanleiding van dat worden er wolken naar beneden geduwd. Of snap ik het dan niet??

Dat is wat ingewikkeld, er zijn namelijk een paar dingen voor nodig om een bui zo heftig te laten worden, dat is vocht, warme, onstabiele lucht en energie.
Meestal vormen deze wolken zich langs een koufront, langs oceanen waar de zeewind energie levert aan de opstijgende lucht, of bij bergen waar de lucht omhoog geduwd wordt. Door de opstijgende warme lucht condenseert de waterdamp, waarbij condensatiewarmte vrijkomt. Door de opstijging koelen de waterdruppels verder af tot ijskristallen. Als de zwaartekracht de overhand krijgt, gaan deze kristallen vallen, waardoor er een neerwaartse beweging ontstaat, naast de nog steeds opstijgende warmere lucht.

Dus het is (zoals bij de meeste onweersbuien die ontstaan) gewoon een groot gevecht tussen koude en warme lucht? En dan dat erbij wat ik net zei?
Ja ik ben aan het kijken of ik het snap :')
Want ja ik ben pas 14 en die woorden zijn niet allemaal zo makkelijk voor mij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:44

Ja dat klopt, de warme lucht stijgt op en wanneer het tot grote hoogte komt, krijgt het koude luchtv an boven, dt zorgt voor een botsing en dat veroorzaakt vaak onweer.
Wat er ook gebeurt, warme vochtige lucht komt in de koude bovenlaag en bevriest tot een minuscule hagelsteen. Deze begint te vallen maar door de harde stijging van warme lucht, smelt ie wat en stijgt ie weer op, door het opstijgen komt ie terug in de koude lucht en bevriest weer. In dit process, wat wel een aantal keer kan herhalen, botsen hagelsteentjes tegen elkaar en worden ze steeds groter, totdat ze echt te zwaar worden en dan storten ze omlaag. In NL wordt de hagel nooit zo groot omdat we vaak warmte missen, maar in Amerika kan de updraft(stijgstroom) binnen een bui zo sterk zijn dat het gigantische hagelstenen in de lucht houden, die uiteindelijk als een monster omlaag komen. Hierbij knallen ze tegen elkaar wat voor een onheilspellende hailroar zorgt :P
Afbeelding

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:47

Joolien schreef:
Ja dat klopt, de warme lucht stijgt op en wanneer het tot grote hoogte komt, krijgt het koude luchtv an boven, dt zorgt voor een botsing en dat veroorzaakt vaak onweer.
Wat er ook gebeurt, warme vochtige lucht komt in de koude bovenlaag en bevriest tot een minuscule hagelsteen. Deze begint te vallen maar door de harde stijging van warme lucht, smelt ie wat en stijgt ie weer op, door het opstijgen komt ie terug in de koude lucht en bevriest weer. In dit process, wat wel een aantal keer kan herhalen, botsen hagelsteentjes tegen elkaar en worden ze steeds groter, totdat ze echt te zwaar worden en dan storten ze omlaag. In NL wordt de hagel nooit zo groot omdat we vaak warmte missen, maar in Amerika kan de updraft(stijgstroom) binnen een bui zo sterk zijn dat het gigantische hagelstenen in de lucht houden, die uiteindelijk als een monster omlaag komen. Hierbij knallen ze tegen elkaar wat voor een onheilspellende hailroar zorgt :P
[ Afbeelding ]

Kijk ik heb weer iets geleerd :j
Bedankt :)
Kijk als iemand iets uitlegt met moeilijke woorden dan kijk ik altijd of ik het snap en dan zeg ik het nog eens in mijn eigen woorden en samengevat. Meestal snap ik het wel maar dan moet ik dat zelf ook zeker weten

Anoniem

Re: Stormchasen in Nederland, met een schuin oog naar Amerika!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:20

Dat is idd slim!

Omg, ik wist dat er dit weekend kans was op onweer, maar dat het zo los kan gaan... er wordt door verschillende collega's gewaarschuwd voor zwaar onweer, en sommige vergelijken de kaarten met Pinkpop vorig jaar :oo omg omg omg.
Dit geldt voor de zaterdagavond en zondag. Wie wil er mee? k kan beide dagen!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:25

Friesland Friesland Friesland? O:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:26

Je zit warm, laat ik het zo zeggen :P
Check ff de kaarten die ik op fb heb gezet :P Misschien kun je ze hier ff neerknallen? :D

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:36

Was al onderweg, computer moest nog opstarten haha.

Hmmm Visserijdagen, afsluitende dag, vuurwerk en bands die optreden. Dat zie ik niet goed gaan icm met dit weerbeeld. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:37

magda_90 schreef:

Hmmm Visserijdagen, afsluitende dag, vuurwerk en bands die optreden. Dat zie ik niet goed gaan icm met dit weerbeeld. :+

nope, ik ook niet :')
Mmm toch wel Friesland... Nja anyhow, ik ga op pad. Iedereen kan het rambam krijgen _O-
Zo erg he, dat ik bereid ben zoveel uit mijn handen te laten vallen voor slecht weer :oo

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:40

Is de voorspelling voor zondag ook overdag of alleen s nachts? En voor heel het land?

Ver moet er niet aan denken om met zulk weer op m'n paard te zitten. Maar heb toch echt midden op de dag een wedstrijdje staan :=
Gelukkig kunnen we altijd nog afmelden mocht dat nodig zijn, maar toch liever niet natuurlijk....

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:42

Joolien schreef:
magda_90 schreef:

Mmm toch wel Friesland... Nja anyhow, ik ga op pad. Iedereen kan het rambam krijgen _O-
Zo erg he, dat ik bereid ben zoveel uit mijn handen te laten vallen voor slecht weer :oo

Jammer dat het voor mij helemaal aan de andere kant van het land is. Ik zou namelijk ook mee willen :')
Maar dan zou je echt in een van de buurdorpen moeten komen anders mag ik niet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:44

Ik moet ook zeggen Cheyene, dat ik niemand onder de 18 meeneem bij dit soort gevaarlijke chases. Dan zou een van je ouders mee moeten. Want ik ben dan wel verantwoordelijk en dat vind ik wel een risicotje.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:46

Joolien schreef:
Ik moet ook zeggen Cheyene, dat ik niemand onder de 18 meeneem bij dit soort gevaarlijke chases. Dan zou een van je ouders mee moeten. Want ik ben dan wel verantwoordelijk en dat vind ik wel een risicotje.

Dat wordt dus nog 3,5 jaar wachten :')
Mijn ouders zouden nooit meegaan. misschien een van mijn broers wel want die zijn 22 en 27

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 10:49

Joolien schreef:
magda_90 schreef:

Kom gezellig mee feesten in Harlingen, boktmeeting. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:05

Het is dat ik niet van mijn ouders mag meeten..
Volgend jaar 18, dus wie weet :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:16

Mijn jongste broer zit in het leger. Hij was op oefening en hij heeft te tornado van afgelopen week gezien. Hij zei dat het er wel goed uitzag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:35

Ach Jo, met een beetje mazzel komt t dit weekend weer naar je toe. Ben erg benieuwd!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:36

Gaat het nou zaterdag overdag onweren of zondagnacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:38

Dat kan ik nog niet goed zeggen, maar reken op einde van zaterdagmiddag tot zondagnacht.
ERgens daartussen of meerdere keren.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 11:54

Okee, dat is niet verkeerd. Zondag dan weer warm met 's avonds weer onweer? Of wil ik dan te veel lol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:00

Ik hoop dat het een avond wordt waarbij een bow-echo of shelfcloud komt bij ons die ik dan nog kan zien :P
Het was daar laatst te donker voor!

En ach, het weer kunnen we niet veranderen op korte termijn, dus we genieten ervan zolang het leuk blijft :D

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:08

Wij hadden laatst helemaal niets dus ja... Ik wil wel weer eens zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 12:24

gohya schreef:
[naam] schreef:
Zaterdag toch niet ? :oo

Ja zaterdagavond ook kans op regen en onweersbuien,net als zondag.

^) dat mag niet van mij :P , als het maar na half 11 s'avonds is dan mag het

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:50

Leuk topic, mooie fotos komen er voorbij. Ik hou van dit weer :D
Dus dit weekend schijnt het weer los te barsten of valt het deze keer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 13:52

JessicaChico schreef:
Leuk topic, mooie fotos komen er voorbij. Ik hou van dit weer :D
Dus dit weekend schijnt het weer los te barsten of valt het deze keer mee?

Ik hoor mensen zeggen dat het de klapper van het jaar wordt dit weekend :')