Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:38

Jildau schreef:
Dat zeg je tegen HC in een topic waar mensen compleet over de zeik zijn omdat er iemand heeft geniest? :D

Ach, ze/men blaft ook tegen mij als ik pósitief ben: Dat is dan erg voor alle mensen met depressie :roll:

Ik ben heel positief.
Leef met het glas bijna helemaal vol.
Zoals ik eerder schreef, alle werkdagen weer erop uit. Ok, binnen de grenzen van wat mag, maar ook wat je niet ver haalt kan lekker zijn. Oh ja, ´daten´ mag ook niet *D

Net groen gemaaid voor de paarden. Om de dag vers. Wát een luxe met de motormaaier. Hondjes om me heen springend dikke lol.

Verandert echter niets aan dat ´vooruitgang´ nogal wat andere kanten heeft. Dat onze samenleving n met Covid helemaal knap eng wordt: Drones boven het strand en in de binnensteden; controle op afstand en masker dragen. Voor onze eigen veiligheid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:39

Sclimpre schreef:
Wat ik wel weet in dat wij in Belgie vorig jaar half maart in lockdown gegaan zijn. Compleet onvoorbereid. Bedrijven gingen plots over op telewerk. Bij het bedrijf waar mijn man toen een opdracht deed gingen ze van de ene dag op de andere over van 0% telewerk naar 100% telewerk. De eerste 2 weken was het een beetje zoeken en dan waren ze op dreef.
Vanaf begin mei gingen we terug naar normaal. Dus 6 weken doorbijten en het was zo goed als onder controle. Vrij normale zomer gehad.

Rond half september begon het terug mis te gaan. Volledige lockdown moest vermeden worden en scholen moesten kost wat kost openblijven. Gevolg is dat we meer dan 6 maand verder zijn en nog geen moment terug bij normaal geweest zijn en dat iedereen het intussen zo beu is dat de maatregelen nog maar half en half gevolgd worden. De scholen die absolute prioriteit kregen zijn nu pas aan een pilootproject voor testen bezig. Terwijl van dag 1 gezegd is (zowat een jaar geleden!) dat testen het allerbelangrijkste is. CO2 meters om de ventilatie in de klassen te checken: zijn er nog altijd niet.
Status nu : gemiddeld 2400 pos testen /11mio inwoners, volle ziekenhuizen en IC tegen de verzadiging aan.
Voorzichtige conclusie kan toch wel zijn dat doortastende maatregelen gedurende een beperkte tijd betere resultaten geven dan halve maatregelen die heel lang (te lang -O- ) duren.

Ik had het niet beter kunnen zeggen.
En nu gaan die scholen weer open maandag. Gewoon op hetzelfde elan verder als voor de paasvakantie.
Zonder adequate testing, zonder CO2 meters...
We moeten er toch geen tekeningetje bij maken :x
Wat ik nog steeds niet begrijp trouwens, is dat ze universiteitsonderwijs niet laten doorgaan. Als er ergens de ruimte en de ventilatie is, is het wel in die grote aula's.

Je voorzichtige conclusie heeft zijn nut al bewezen in verschillende landen inderdaad.

Sclimpre

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:43

Yep, dat wordt overlevingsmodus tot aan de grote vakantie. Gelukkig in mei wat vrije dagen, elke onderbreking is welkom. En dan examens, dat haalt ook wat druk van de ketel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:47

Ik begrijp de horeca ook wel hoor als ze roepen dat zij ook open willen ( terrassen ) als de scholen weer opengaan.
Kinderen mogen wel met volle bussen op daguitstap, maar de mensen mogen niet in hun bubbel aan een tafeltje op een terras gaan zitten.
Krijg je toch niet meer verkocht aan het volk zoiets :x

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:49

Sclimpre schreef:
Voorzichtige conclusie kan toch wel zijn dat doortastende maatregelen gedurende een beperkte tijd betere resultaten geven dan halve maatregelen die heel lang (te lang -O- ) duren.

Nu even een stap achteruit.

Wat jij schrijft is voor alle overheden óók helder.
De huidige situatie is het beleid. Niet eens zo voorzichtige conclusie is doelbewust beleid.

De concrete invulling per land is wat anders; in NL per hele land, hier per gemeente, maar de grote lijn is hetzelfde.

Wat de UK betreft; daar was twee weken geleden meer dan de helft van de totale bevolking gevaccineerd riep de betreffende minister rots op tv. Inmiddel een paar miljoen meer.
Nog steeds strenge beperkingen.
....en hoppa 2000 nieuwe gevallen/dag.
Ben benieuwd of het grote aantal gevaccineerden tot minder IC opnames leidt. Grooooote hoop van wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:51

Pandora2 schreef:
Ik begrijp de horeca ook wel hoor als ze roepen dat zij ook open willen ( terrassen ) als de scholen weer opengaan.
Kinderen mogen wel met volle bussen op daguitstap, maar de mensen mogen niet in hun bubbel aan een tafeltje op een terras gaan zitten.

Voorbeeld van het ondergeschikte van sommige belangen.

Dat van de horeca in NL is inderdaad vreemd. Mensen massaal in parken en op pleinen maar wat je zegt met de bubbel van 2 - 4 aan een terras mag niet. Er is nota bene ook nog een avondklok!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:56

HC volgens mij zijn zij allebei van België.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 16:57

Huertecilla schreef:
Sclimpre schreef:

Nu even een stap achteruit.

Wat jij schrijft is voor alle overheden óók helder.
De huidige situatie is het beleid. Niet eens zo voorzichtige conclusie is doelbewust beleid.

De concrete invulling per land is wat anders; in NL per hele land, hier per gemeente, maar de grote lijn is hetzelfde.

Wat de UK betreft; daar was twee weken geleden meer dan de helft van de totale bevolking gevaccineerd riep de betreffende minister rots op tv. Inmiddel een paar miljoen meer.
Nog steeds strenge beperkingen.
....en hoppa 2000 nieuwe gevallen/dag.
Ben benieuwd of het grote aantal gevaccineerden tot minder IC opnames leidt. Grooooote hoop van wel.

Nee, ik geloof niet dat het bewust beleid is. Wel niemand voor het hoofd willen stoten, enorme druk van lobbygroepen en een te optimistische inschatting.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:08

Wij zijn inderdaad beide van België :D
Maar een avondklok hebben we ook nog. Eerder een nachtklok...van 00u tot 06u.

Ik wil maar zeggen dat ze niet kost wat kost een heel land kunnen blijven opsluiten om de scholen open te kunnen houden zonder enige adequate teststrategie.
En dan tegen half juni mag er weer volop gereisd worden want dan zijn alle 65+ en kwetsbare groepen gevaccineerd. En komt de schoolvakantie eraan. Uiteraard.
Hebben we vorig jaar ook gezien.

De UK viert trouwens ' bevrijdingdsdag ' vanaf middernacht. Daar is alles weer open nu.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:19

Eens met mijn landgenote :)
Ik denk dat we er alleen uit kunnen geraken als iedereen een beetje moeite doet.
Dat vorig jaar niemand er klaar voor was is te begrijpen. Dat na een jaar afstandsonderwijs nog nergens staat is onaanvaardbaar. Er zijn zeker goede initiatieven van leraars en directie, maar dat zijn losse initiatieven die heel weinig steun krijgen. Terwijl het nochtans ook zonder corona heel nuttig kan zijn. Taalonderwijs, keuzevakken, bij ziekte, etc. Zeker in deze tijd zou het iets moeten zijn wat je altijd bij de hand hebt wanneer je het nodig hebt. In Australie werkt dat al sinds ca. 1950 B-)
En preventief testen staat in Belgie al op punt en wordt al maanden gebruikt voor medewerkers van sportclubs. Maar niet in het onderwijs. Onbegrijpelijk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:22

Sclimpre schreef:
Nee, ik geloof niet dat het bewust beleid is. Wel niemand voor het hoofd willen stoten, enorme druk van lobbygroepen en een te optimistische inschatting.

Dat is ook beleid; zijn ook beleidskeuzes.

De UK is nu een test: Een eiland, weinig erop/eraf, meeste import/export zonder chauffeur, grootste deel gevaccineerd. Nu regionaal gescheiden ´open´.

Hebben de reisbeperkingen eruít ook goeddeels opgeheven.
Leidt tot vervelende, dómme situaties op Spaanse luchthavens. Spanje heeft de grens voor non-EU nog níet open namelijk. Hele vliegtuigladingen worden teruggestuurd wegens geen geldige documentatie voor toegang.
´Ja maar onze regering zegt dat we mogen...´
Alleen bepaalt de UK regering niet wat de NL regering of de Spaanse of de Zwitserse toélaat.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 17:24

Klopt. We lopen iets achter op Australië :=
Preventief testen gebeurt al lang ook in de topsport. Voetbal, wielrennen, ....

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:25

Pandora2 schreef:

Ja en de strandbars mogrn open als mensen het in een ligstoel nuttigen
Naja gelukkig is het eerder winter dan lente en viel de paasvakantie in het water ,hoewel men dan weer veel meer binnen bijeenkomt.
Ik denk dat als de eerste strenge lockdown er in september had geweest we er ook niet met die ene waren vanaf gekomen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:27

En nu komen er weer hele hordes frigoboxtoeristen naar de kust.
Heeft de horeca ook niks aan natuurlijk :7

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 18:58

Pandora2 schreef:
frigoboxtoeristen

Totaal offtopic, maar wat kan ik genieten van jullie taal <3

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:10

In Frankrijk zou het aantal sektes sinds covid als paddestoelen uit de grond springen met allerhande „geneeswijzen“.
Is er een bokker uit Frankrijk die dat kan bevestigen of is het zo‘n gebrek aan nieuws nieuws?
(Artikel in Duits)
https://www.aargauerzeitung.ch/internat ... ld.2123868

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:15

oomens schreef:
Pandora2 schreef:
frigoboxtoeristen

Totaal offtopic, maar wat kan ik genieten van jullie taal <3

:D
Algemeen universeel belgisch 8-)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:17

Sizzle schreef:
In Frankrijk zou het aantal sektes sinds covid als paddestoelen uit de grond springen met allerhande „geneeswijzen“.
Is er een bokker uit Frankrijk die dat kan bevestigen of is het zo‘n gebrek aan nieuws nieuws?
(Artikel in Duits)
https://www.aargauerzeitung.ch/internat ... ld.2123868

Ik las laatst wel dat men in Frankrijk een stuk wantrouwender is dan in een aantal andere Europese landen. Zowel naar de overheid als onderling. Als dat klopt, passen die sektes wel in dat plaatje.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 19:24

Ik kan er hier in de belgische media niet meteen iets over terugvinden, maar dat ligt vast aan mij :')

Zou mij ook niks verbazen. Hier in België is de vaccinatiebereidheid in het brusselse en wallonië in elk geval een pak lager dan in in Vlaanderen. Mede doordat franstalig belgië dus vooral info inwint via franse kanalen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 22:40

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:
Je kan er best wat plaatsen, maar ik geloof niet in dat soort dingen dan komt de nuchtere Groninger in mij naar boven. Eerst zien en dan geloven.

De nuchtere Groningen geeft politici het voordeel van de twijfel.
Ok, dat kan.

Ík hou er rekening mee dat die meer belangen heeft dan in het verkoopverhaal naar voren komen.
In tegenstelling tot bij een verkoper van gebruikte autos geeft een politicus geen garantie waar ik wat aan heb.
Beter nóg voorzichtiger zijn :)*

In het geval van Covid19 is er een glashelder tegenstrijdig belang tussen volksgezondheid en economie.
Let wel, dat is dan nog geeneens het individuele belang van joú. Niet jouw gezondheid, niet jouw economie.

Ik heb wel andere dingen om mij druk over te maken zoals mijn diploma halen en werk in de zorg dus nee ik maak mij absoluut niet druk om complotten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:32

Hier mijn dochters beide in quarantaine. Ze zijn een nauw contact van een vriendinnetje. Haar leerkracht bleek positief en heeft een aantal leerlingen besmet.
Vrijdag mogen mijn dochters laten testen. Ze hebben gelukkig geen klachten. Ik ga even afwachten tot morgen. Ik hoef niet in quarantaine en mag van de GGD woensdag in principe gewoon gaan werken. Nu wat keelpijn en hoofdpijn, maar dat heb ik standaard na een hele werkdag met masker op. Zo voelt het nu ook gewoon. De andere dag is dat ´s ochtends altijd weer verdwenen. Morgen ben ik heel de dag vrij gelukkig. Ik zal zo blij zijn als heel die ellende van quarantaines, testen e.d. ooit voorbij is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-21 23:42

Hopelijk rolt jullie gezin er tussendoor vayo.
Ik wil me ook niet laten telkens testen als ik iets wil ondernemen.
Hoop dat het gros van de bevolking spoedig de eerste vaccinatie heeft gehad.

En wat betreft de AZ, als de bijwerkingen vooral bij vrouwen spelen, gebruik het dan voor de mannen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:08

Zebrastreep schreef:
Ik heb wel andere dingen om mij druk over te maken zoals mijn diploma halen en werk in de zorg dus nee ik maak mij absoluut niet druk om complotten

Van het normale ´verborgen agenda´ naar complotten nog wel, mijn hemel.

Meid veel succes met jouw diploma.
Ik hoop dat de decennialange bezuinigingen in de gezondheidszorg teruggedaaid worden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 00:57

Huertecilla schreef:
Zebrastreep schreef:

Van het normale ´verborgen agenda´ naar complotten nog wel, mijn hemel.

Meid veel succes met jouw diploma.
Ik hoop dat de decennialange bezuinigingen in de gezondheidszorg teruggedaaid worden.

Ach Agenda of complotten , in mijn ogen al jaren de grootste onzin. Toen ik een jaar of 14 was vond ik dat reuze interessant en geloofde ik daar in. Nu ik ouder ben geworden ben ik daar totaal niet meer mee bezig. Daar is pas angst te vinden als je in die hoek gaat zoeken :o

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 08:39

Nog een stukje over de niet-zo-goede-werkzaamheid van de chinese vaccins.
Zou wel eens problematisch kunnen worden aangezien die vaccins toch over de hele wereld circuleren.

Benieuwd ook wat er met die vent van het Centrum voor Ziektebestrijding zal gebeuren... :+

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/12 ... ingsgraad/