Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:06

sureido schreef:
Wat ik dan wel weer echt frappant vind is dat het nu net dit jaar (wanneer alles wordt afgelast) het super mooi weer is met oa bevrijdingsdag, koningsdag, hemelvaartsdag, pasen... :+ Net bijna alsof het expres zo is.

En zo denken wij dat ze ons hier in Spanje extra hebben gepest met de eerste zes weken van de lockdown echt snertweer. Heb je een prachtige tuin en geweldig uitzicht, zit je binnen tegen de grijze lucht en regen aan te kijken.

Trouwens, na 2 weken echt heerlijk weer, spoelt het nu weer!

En wij konden tot afgelopen maandag nergens anders heen dan thuis in de tuin he? Niks natuurgebieden voor ons. Ik vind dat Nederland het getroffen heeft met én het beleid én het mooie weer. Ik heb genoten van de prachtige foto´s van de natuur, overal op mijn Facebook. Mijn vriendin in Amsterdam heeft wekenlang een dagelijkse collage gepost van haar wandelingen in de stad. Echt pareltjes!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:11

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Als je geen maatregelen wil nemen om het aantal daadwerkelijk te laten dalen dan verander je het aantal toch? :'). Dan ben ik toch heel blij dat we in Nederland iemand als Rutte aan het roer hebben die het zo goed mogelijk probeert te doen luisterend naar oppositiepartijen, RIVM en adviescommissies etc, en niet
zijn eigen ego vooropstelt...

Hmm, maar die veranderingen in tellingen die nu in Amerika wordt voorgesteld hebben wij toch ook? Waardoor het aantal corona-besmettingen en -doden ver ondergerapporteerd wordt?

Het gaat me dan ook meer om de achterliggende gedachte en de context van het willen veranderen. Trump wil dat aantal veranderen niet omdat er dan een 'beter beeld' zou zijn (wat Fauci bijv. al tegenspreekt) maar omdat dat beter zou zijn voor zijn imago. Bedoel, bij goede vragen reageert hij al ontzettend kinderachtig en loopt vervolgens gewoon weg :'). In Nederland hebben we die manier van tellen vanaf begin al gehad dacht ik, en volgens mij wordt er ook gewoon rekening mee gehouden dat er sprake is van onderreportage en zal er ook naar de oversterfte gekeken worden? Dacht ik hoor, verbeter me als ik het fout heb.
Bovendien daalt het aantal coronadoden in Nederland. In Amerika stijgt het gemiddeld genomen juist en wil Trump toch alles heropenen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:12

Idd ik vond het mooie weer ook een bonus. Konden we toch lekker naar buiten. Dat maakt het allemaal een stuk fijner. Al mag het nu wel een paar dagen regenen. Beter voor de plantjes.

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:13

Ik klaag ook niet om het weer, maar ik herinner me gewoon de dagen dat ik verregend op het stadhuisplein in Eindhoven stond met Koningsdag :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:14

elnienjo schreef:
tienus63 schreef:
Pin tussen de schouderbladen heb ik begin februari gehad tijdens mijn longontsteking.
Rond 6 april plots nare pijn achter linkerschouderblad.
Plek was cm of 3 in doorsnee, kon er niet van slapen en draaien in bed deed afschuwelijk zeer.
Gaan liggen in bed was ook heel pijnlijk.
Tot ik maar gewoon op mijn rug lag.
Klachten duurden 2-3 dagen.

Kunnen jouw ouders het van jou hebben gekregen, of was je in die tijd niet bij hen in de buurt geweest?

Als ik het idd eind januari gekregen heb, zouden ze het van mij gekregen kunnen hebben.
Vanwege werk van mijn man, eet ik meestal doordeweeks bij hun. Of ik kook bij hun.
Twee keer per week zit ik samen met mijn moeder in de auto.
Na het ongeluk van mijn vader, bracht ik hem in de auto naar de boerderij.
Dat zijn momenten binnen 1,5 meter en in afgesloten ruimte.
Wij zijn geen knuffelige familie, maar ook binnenshuis zijn er dan wel momenten binnen 1,5 meter zonder elkaar aan te raken.

Maar lijkt me stug dat het van januari/februari zou zijn, mijn vader had toen zelf ook longontsteking.
We zijn toen samen naar het ziekenhuis gegaan voor longfoto’s.
En toen was het officieel nog niet eens in Nederland.
Misschien nog niet eens in Europa.

Als het april is gekomen, dan denk ik als ik het heb gehad, ik het van mijn ouders heb gekregen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:30

sureido schreef:
Wat ik dan wel weer echt frappant vind is dat het nu net dit jaar (wanneer alles wordt afgelast) het super mooi weer is met oa bevrijdingsdag, koningsdag, hemelvaartsdag, pasen... :+ Net bijna alsof het expres zo is.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -zonkracht

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:33

Tancreda4 schreef:
sureido schreef:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -zonkracht

Dat is minder want ik ben bang voor onweer :')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:43

Shadow0 schreef:
IMANDRA schreef:
Als je geen maatregelen wil nemen om het aantal daadwerkelijk te laten dalen dan verander je het aantal toch? :'). Dan ben ik toch heel blij dat we in Nederland iemand als Rutte aan het roer hebben die het zo goed mogelijk probeert te doen luisterend naar oppositiepartijen, RIVM en adviescommissies etc, en niet
zijn eigen ego vooropstelt...

Hmm, maar die veranderingen in tellingen die nu in Amerika wordt voorgesteld hebben wij toch ook? Waardoor het aantal corona-besmettingen en -doden ver ondergerapporteerd wordt?

Nee, elk land mist corona-doden in zijn telling. Alleen is dat niet zo relevant omdat het dagelijkse aantal overledenen, samen met ziekenhuisopnames, IC-opnames en besmettingen vooral bedoeld zijn om het verloop van de epidemie te monitoren. Voor het werkelijke aantal corona-doden wordt er naar de oversterfte gekeken, die wekelijks wordt gerapporteerd. En op basis van die oversterfte kan na afloop van de epidemie gekeken worden wat het werkelijke dodental was.

Het verschil met de VS is dat Trump het land eerst vertelde dat ze het met 100.000 tot 200.000 doden heel goed zouden doen dankzij zijn goede aanpak van de crisis, want anders zou het nog veel erger worden. Nu blijkt dat het met het aantal doden wel heel erg hard gaat in de VS, moet het aantal voor de bühne omlaag, zodat het lijkt of hij het als crisismanager goed doet. En dat is nou net het probleem met Trump, in plaats van de crisis te managen, probeert hij het beeld van de crisis te managen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:44

Karl66 schreef:
Shadow0 schreef:

Nee, elk land mist corona-doden in zijn telling. Alleen is dat niet zo relevant omdat het dagelijkse aantal overledenen, samen met ziekenhuisopnames, IC-opnames en besmettingen vooral bedoeld zijn om het verloop van de epidemie te monitoren. Voor het werkelijke aantal corona-doden wordt er naar de oversterfte gekeken, die wekelijks wordt gerapporteerd. En op basis van die oversterfte kan na afloop van de epidemie gekeken worden wat het werkelijke dodental was.

Het verschil met de VS is dat Trump het land eerst vertelde dat ze het met 100.000 tot 200.000 doden heel goed zouden doen dankzij zijn goede aanpak van de crisis, want anders zou het nog veel erger worden. Nu blijkt dat het met het aantal doden wel heel erg hard gaat in de VS, moet het aantal voor de bühne omlaag, zodat het lijkt of hij het als crisismanager goed doet. En dat is nou net het probleem met Trump, in plaats van de crisis te managen, probeert hij het beeld van de crisis te managen.

*Probeert hij zijn imago te managen :))

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:56

Gisteren ging het over Putin die zit met hetzelfde probleem. Hij kon bij alle andere problemen die hij tegen kwam altijd naar anderen wijzen. Dat kan nu niet en in Rusland gaat het ook echt niet goed. Wat dat voor hem gaat beteken is spannend. Hij komt er niet met de oude Sovjet aanpak. De jonge mensen in Rusland pikken dat niet meer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:20

Trump heeft nog mazzel dat deze doden alleen de doden zijn die in het ziekenhuis zijn overleden, Fauci heeft aangegeven, toen hij er naar gevraagd werd, dat het werkelijke aantal wel eens dubbel zoveel kon zijn. Want mensen die thuis zijn overleden tellen niet mee.
Ook Rusland goochelt met de cijfers, er word gewoon een andere doodsoorzaak dan corona vermeld op de overlijdensakte.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:24

bigone schreef:
Trump heeft nog mazzel dat deze doden alleen de doden zijn die in het ziekenhuis zijn overleden, Fauci heeft aangegeven, toen hij er naar gevraagd werd, dat het werkelijke aantal wel eens dubbel zoveel kon zijn. Want mensen die thuis zijn overleden tellen niet mee.
Ook Rusland goochelt met de cijfers, er word gewoon een andere doodsoorzaak dan corona vermeld op de overlijdensakte.

Maar hier toch ook? We krijgen alleen IC cijfers, maar ik meen dat er in verzorgingshuizen ook patiënten liggen? En overlijden? Telt het RIVM die nou wel of niet mee?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:27

eilleen333 schreef:
bigone schreef:

Maar hier toch ook? We krijgen alleen IC cijfers, maar ik meen dat er in verzorgingshuizen ook patiënten liggen? En overlijden? Telt het RIVM die nou wel of niet mee?

Niet met de telling, maar ze zijn er wel transparant over en houden er rekening mee in de vorm van oversterfte: https://www.rivm.nl/nieuws/oversterfte- ... oronavirus

Edit: zoals hieronder wordt toegelicht wordt iedereen die positief is getest meegenomen :)
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 14-05-20 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:32

Wel als ze bewezen Covid hebben toch.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:33

RIVM telt alle mensen die via het lab bevestigd covid19 patiënt zijn, ook mensen in de verzoringshuizen mee als zij positief getest zijn (alleen wordt er bij mijn weten niet veel getest in de verzorgingstehuizen). België telt alle coronaverdachten mee in de statistieken (volgens mij ook via het systeem 2 mensen positief in het verzorgingstehuis en nummer 3 sterft met ademhalingsklachten dan ook corona, ook als niet door een lab bevestigd). In principe zou ik niet zeggen dat de amerikaanse telling veel afwijkt van andere landen, maar het feit dat Trump gaat lopen zeggen dat het op een andere manier moet om zijn imago te redden vind ik op z'n zachtst gezegd apart.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:36

Apart is inderdaad niet het juiste woord. Ongelofelijk dat hij met dit soort dingen weg komt.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:45

@ coockies. Of zoals in de luizenmoeder. Dat vinden wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:53

Hier wordt ook gegoocheld met cijfers hoor. Neem nu dat reproductiegetal. Achter de schermen worden er allerlei beslissingen genomen gebaseerd op dat getal. Maar wij als burgers mogen het niet weten. En er is ook totaal geen duidelijkheid over hoe het berekend wordt. Je kan ook geen goede berekening maken op basis van de informatie die er is. Zo weinig als er getest wordt en contact onderzoek stelt ook niks voor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:55

Volgens mij werd er gisteren in de korte persconferentie nog wat gezegd over dat reproductiegetal...
Wat wordt er volgens jou mee gegoogeld?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 11:57

Dat leg ik toch duidelijk uit? Je kan op basis van de gegevens die er zijn nooit een betrouwbare uitkomst krijgen, je kijkt terug in de tijd. Het zegt dus niks over het nu. Je loopt altijd achter de feiten aan. Buiten dat moet je je afvragen of het klopt, omdat er nog steeds te weinig getest wordt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:02

Nee je legt t niet duidelijk uit..
je zegt eerst "er wordt gegoocheld" en "wij mogen het als burgers niet weten"
Daarna zeg je "het zegt dus niks over nu" terwijl je zelf ook aangeeft dat je terugkijkt in de tijd...

En dat is volgens mij ook wat in de persconferentie werd gezegd: je kijkt met de R0 altijd achteruit omdat het afhankelijk is van testen, contactonderzoek en of men wel of niet asymptomatisch besmettelijk is.
Dus is de R0 dan iets 'wat de burgers niet mogen weten" of iets wat gewoon heel lastig is om uit te rekenen? Plus dat je het nooit in het 'nu" kan bepalen?
Daarom vroeg ik af wat je bedoelde :j

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:02

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:03

Cer schreef:
Nee je legt t niet duidelijk uit..
je zegt eerst "er wordt gegoocheld" en "wij mogen het als burgers niet weten"
Daarna zeg je "het zegt dus niks over nu" terwijl je zelf ook aangeeft dat je terugkijkt in de tijd...

En dat is volgens mij ook wat in de persconferentie werd gezegd: je kijkt met de R0 altijd achteruit omdat het afhankelijk is van testen, contactonderzoek en of men wel of niet asymptomatisch besmettelijk is.
Dus is de R0 dan iets 'wat de burgers niet mogen weten" of iets wat gewoon heel lastig is om uit te rekenen? Plus dat je het nooit in het 'nu" kan bepalen?
Daarom vroeg ik af wat je bedoelde :j

Zou wat zijn als je real-time een reproductiegetal zou kunnen hebben :j. Je kan toch nooit vooruit kijken als je zo'n berekening wil maken? Het is toch altijd gebaseerd op getallen uit het verleden?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:10

De vraag is wat de relevantie is van het constant weten van de R0 waarde. Real-time R0 waarde wordt (min of meer) in Duitsland wel gepubliceerd, maar met de nota dat de waarde eigenlijk relatief onbetrouwbaar is, en dat het belangrijker is naar de trend te kijken van hoe het cijfer ontwikkeld (wat veel nieuwartikelen vergaten erbij te zetten in de artikelen van dinsdag met het reproductiegetal in duitsland gaat weer omhoog).

Omdat de R0 gebasseerd is op modellen in real time, en de interpretatie daarvan altijd met de grootte voorzichtigheid moet gebeuren, kan ik het mij voorstellen dat de cijfers niet vrijgegeven worden. Welke extra informatie ga je je burgers hier namelijk mee geven? Ofwel paniek want we zijn boven de 1, ofwel laksheid want we zitten op 0,5 maar we mogen ..... nog niet.

Ik ben dan ook geen voorstander dat ze wekelijks de R0 publiceren. Wel dat ze misschien 1x per 2 weken oid een grafiek laten zien met de ontwikkeling van het getal, waarbij duidelijk wordt gecommuniceerd op welke basis ze dit getal bepalen.

Edit: https://www.maurice.nl/2020/04/29/wat-z ... d-of-niet/ (ik ben niet perse een fan van maurice de hond, maar ik vind dat hij spot on is over de waarde van de R0 op dit moment). Interessant zou bijvoorbeeld nav. dit artikel zijn om de R0 eens in verschillende situaties te berekenen (mensen onder de 60/boven de 60, besmettingen, ziekenhuis opnames, ic op names en dergelijke). Maar ik ben geen statisticus, dus moet toegeven dat mijn kennis betreffende statistiek en modellen redelijk gelimiteerd is :+

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:29

Nu jullie het over de cijfers hebben, een vraag: Is het wel zinvol om elke dag weer de bevolking cijfers door te geven? Mijn gevoel zegt n.l. doe het 1x in de week op een vaste dag. Dan vliegen er geen mensen continu in de gordijnen omdat het stijgt en daalt, en het overgrote deel van de bevolking heeft weinig/geen idee hoe die cijfers te duiden. Gevolg veel discussies, paniek, het iedereen weet het beter.